Gå til innhold

Microsoft vil endre hvordan smartmobilene ser ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et åpenbart strategisk fortrinn Microsoft har. De har en fantastisk posisjon på desktop og et glimrende økosystem med applikasjoner.

 

Vi er kommet dit hvor telefoner idag har nok kraft til å drive en moderne skjerm. Den gode, gamle ideen med at du kan docke telefonen din og få en fullverdig datamaskin. Kanskje ikke nok kraft til å drive CAD eller spill - men iallfall nok til å kjøre Word, Excel og Outlook.

 

Så kanskje noe i dette sporet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde MS en gang.

Likte den godt, syntes det var moro å bruke den som PC og så videre....

Så begynte man å mislike den. .... Veldig...

Det var så utrolig irriterende at en mengde "mindre apper" ikke var tilgjengelig. Det startet på morgenen med bussruter, betale bussen, kjørte man bil så manglet parkeringsappen, spesialappen til jobben manglet selvsagt... og man var irritert før klokken var 08:30.

Fikk utrolig mange parkeringsbøter i den tiden, måtte bare bytte før jeg var ruinert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde MS en gang.

Likte den godt, syntes det var moro å bruke den som PC og så videre....

Så begynte man å mislike den. .... Veldig...

Det var så utrolig irriterende at en mengde "mindre apper" ikke var tilgjengelig. Det startet på morgenen med bussruter, betale bussen, kjørte man bil så manglet parkeringsappen, spesialappen til jobben manglet selvsagt... og man var irritert før klokken var 08:30.

Fikk utrolig mange parkeringsbøter i den tiden, måtte bare bytte før jeg var ruinert.

 

Jeg har da hatt Easypark appen på min Lumia 950 XL i over et år i alle fall.

Lenke til kommentar

"Det vi har gjort med Surface er et godt eksempel. Det var ingen før oss som tenkte på 2-i-1-enheter"

 

Lurer på hva f.eks. Asus synes om den uttalelsen der :)

 

Eller alle produsentene av tablets med Windows XP for 15 år siden... Dette var overraskende historieløst.

Lenke til kommentar

Prøvde MS en gang.

Likte den godt, syntes det var moro å bruke den som PC og så videre....

Så begynte man å mislike den. .... Veldig...

Det var så utrolig irriterende at en mengde "mindre apper" ikke var tilgjengelig. Det startet på morgenen med bussruter, betale bussen, kjørte man bil så manglet parkeringsappen, spesialappen til jobben manglet selvsagt... og man var irritert før klokken var 08:30.

Fikk utrolig mange parkeringsbøter i den tiden, måtte bare bytte før jeg var ruinert.

 

Helt enig. Måtte krype til korset og gå over til Android i år etter mange år med Windows. Men savner Windows Phone. Var et fantastisk operativsystem - minimalistisk, raskt og stabilt. Men mangler av etter hvert helt elementære apper gjorde at jeg måtte bytte... :(

Lenke til kommentar

Kanskje ikke nok kraft til å drive CAD eller spill - men iallfall nok til å kjøre Word, Excel og Outlook.

Hvorfor i alle dager skulle noen ønske å koble mobilen til en svær skjerm og kjøre lokal Office - når man kan gjøre alt man behøver når man er på farta gjennom en hvilken som helst nettleser, f.eks. på nærmeste bibliotek?

 

Dessuten tror jeg tidsvinduet for Continuum er for lite - her vil VR teknologi komme og fungere som "storskjerm" for mobilen, helt trådløst. Behovet for masse lokal datakraft kan hende også snart er over for de fleste, da man kan logge inn i nærmeste nettleser og få opp en "Desktop" som kjører i skyen. Kun behov for å sende skjermbildet.

 

Men bevares, jeg kan jo ta feil. Det er jo MS som virkelig kan dette med smarttelefoner ;-) Er dette den femte eller sjette rebooten deres?

Lenke til kommentar

 

Helt håpløst for MS å bli store om de ikke får Snapchat.

 

So lenge Snapchat-utviklarane er so innbitte Microsoft-motstandarar kjem det neppe til å skje. Heldigvis finst det fleire funksjoner på mobilane notildags enn Snapchat.

 

 

For M A N G E mennesker er Snap den viktigste appen i hele verden. Jeg feks har barnebarn, og omtrent hele dagen dems deles på snap. Så det er en app jeg ikke kan unnvære. Og jeg er ikke den eneste...

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skulle noen ønske å koble mobilen til en svær skjerm og kjøre lokal Office - når man kan gjøre alt man behøver når man er på farta gjennom en hvilken som helst nettleser, f.eks. på nærmeste bibliotek?

Har du vært på jobbreise noen gang? Kunne du tenke deg å stikke innom nærmeste bibliotek når du er på kundebesøk i London?

 

Dessuten tror jeg tidsvinduet for Continuum er for lite - her vil VR teknologi komme og fungere som "storskjerm" for mobilen, helt trådløst. Behovet for masse lokal datakraft kan hende også snart er over for de fleste, da man kan logge inn i nærmeste nettleser og få opp en "Desktop" som kjører i skyen. Kun behov for å sende skjermbildet.

Nå har jeg aldri påstått at det å lage mobile "headless" enheter er en lur strategi. Men bare for det det ikke er lurt pleier ikke nødvendigvis å stoppe Microsoft fra å gjøre det. Poenget mitt er at det ligger en strategisk mulighet i den markedsandelen de har på desktop. De skal dog passe seg litt her - det å bruke en dominerende posisjon i et marked til å fremme egen tilstedeværelse i et annet market er ordbokdefinisjonen på antitrust.

 

Men på den annen side; Jeg har brukt Google Apps i 8 år. Men jeg har både Keynote og Excel installert på maskinen min og når "push comes to shove" så er det fortsatt native apps som er tingen.

Lenke til kommentar

Det er et åpenbart strategisk fortrinn Microsoft har. De har en fantastisk posisjon på desktop og et glimrende økosystem med applikasjoner.

 

Vi er kommet dit hvor telefoner idag har nok kraft til å drive en moderne skjerm. Den gode, gamle ideen med at du kan docke telefonen din og få en fullverdig datamaskin. Kanskje ikke nok kraft til å drive CAD eller spill - men iallfall nok til å kjøre Word, Excel og Outlook.

 

Så kanskje noe i dette sporet?

 

Vaporware er også bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...