Gå til innhold

Dette er Windows 10 S


Anbefalte innlegg

 

 

Nå har vel Apple aldri forsøkt å låse ned ting i macOS på den måten Microsoft forsøker seg på her.

 

Eneste som er låst med macOS er jo maskinvaren den kan kjøre på. Programvaren i seg selv har da alltid vært like åpen som Microsoft/Windows.

 

 

Så er det da heller ikke forretningsmodellen rundt macOS de forsøker seg på, det burde da også være ganske tydelig. Microsofts Store og nye økosystem er et forsøk på å gjenskape formelen fra App Store og iOS.

 

 

Jeg vil påstå OS X er åpnere. Windowskjernen er ikke fri kildekode slik som Darwinkjernen er.

 

Det er et valid point, men det er snakk om to forskjellige måleskalaer. Åpen kildekode mot åpent økosystem.

 

OS X Edit: iOS har en kjerne med fri kildekode, men økosystemet er ikke åpent. Ingenting skal skje i deres økosystem uten at de får sine prosenter. De bekjemper konkurranse innenfor sine vegger i en sånn grad at de forsøkte seg på ord som "terrorister" for å forsøke gjøre jailbreaking ulovlig over there.

 

Dette er jo særdeles lukurativt, og det Microsoft forsøker å gjenskape med sin Store.

 

Gamle Windows har derimot en lukket kjerne, men et åpent økosystem. I en sånn grad at det er forsvinnende få transaksjoner der det omsettes musikk, film eller programvare og Microsoft får noe igjen for det. Det dominante operativsystemet, i alle hjem i flere tiår, men uten at de kunne skumme fløten på samme måte som i App Store, Play Store og Store. I stedet er det tredjepartsaktører som Amazon som stikker av med den andelen, og forbrukeren kan velge og vrake fra forskjellige butikker, også for programvare.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg snakket om OS X, ikke iOS :) De eneste begrensningene til OS X sammenliknet med Windows er hva slags hardware du kan kjøre, og selv der finnes det unntak. Eksempelartikkel du drar frem er også for iOS. Har du eksempler på APIer Windows tilbyr som OS X ikke tilbyr?

 

EDIT: Altså API-funksjonalitet hvor OS X klart begrenser tilgangen til OSet. Det er klart at Windows har en del biblioteker, deriblant DirectX, du ikke har på OS X, men her har du tilsvarende APIer

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg snakket om OS X, ikke iOS :) De eneste begrensningene til OS X sammenliknet med Windows er hva slags hardware du kan kjøre, og selv der finnes det unntak. Eksempelartikkel du drar frem er også for iOS. Har du eksempler på APIer Windows tilbyr som OS X ikke tilbyr?

 

EDIT: Altså API-funksjonalitet hvor OS X klart begrenser tilgangen til OSet. Det er klart at Windows har en del biblioteker, deriblant DirectX, du ikke har på OS X, men her har du tilsvarende APIer

 

Jeg må rette meg selv. Som jeg sier i setningen over der jeg siterte deg, og som du er på sporet av var det iOS jeg snakket om. Det er iOS som er den økonomiske gullhøna Microsoft forsøker kopiere. Jeg burde kanskje ha skrevet

 

"Så er det da heller ikke forretningsmodellen rundt macOS eller OS X de forsøker seg på".

 

Hvis jeg skulle si noe om OS X, så må jeg si åpenheten i økosystemet er mer likt Windows enn iOS. Apple gjorde jo ikke de store pengene og begrenset ikke handelen innenfor sitt økosystem før de trakk fram iOS. Og ja,du har rett, da kommer åpen kjerne på toppen av dette, så de krysser av flere kryss for åpenhet på OS X enn Microsoft gjør på Windows 10. Also, Webkit.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt diskusjonen/klagingen her. Windows 10s er et IS med sine fordeler og ulemper, og har sine bruksområder. Om deres bruk ikke passer med disse, så kjører dere vanlig Windows.

 

Ser man på mange brukeres daglige virke så vil en billig Windows 10S dekke behovet fullt ut, samtidig som nedlåsingen faktisk vil gi økt sikkerhet. Min far bruker nettleser og outlook. Han har aldri installert en ting i hele sitt liv.

 

For andre vil det samme gjelde, for andre vil en MS være ypperlig. Ett sted å finne programvare som de lett kan laste ned, installere og oppdatere selv. Det blir altså lettere for mange brukere.

 

Mange bør prøve å se ting fra andres ståsted, og da er et slikt alternativ ikke så dumt. Det samme gjaldt RT, men fokuset ble at det ikke var full Windows og at man ble begrenset, selv om det for svært mange heller ikke da var tilfellet. Omtale styrer folks valg.

 

Nå er tanken Windows og store imidlertid mer spiselig for mange, inklusive pressen.

Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å skjønne? Folk liker å diskutere ting? Noen synes det er uinteressant å diskutere produkter, og nøyer seg med kun "kjøp eller ikke kjøp", men det burde ikke være så vanskelig å skjønne at det ikke gjelder alle?

 

Forøvrig hadde jo folk rett om winRT, det var ikke spesielt bra, og det ente jo heller ikke særlig bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, du skjønner kanskje ikke diskusjonen her, men hvis du leste argumentene mindre defensivt så tror jeg du kunne skjønt mer og dermed også tilført mer til diskusjonen.

 

Det er ingenting billig med disse Windows 10S-enhetene, og de tilbyr gratis oppgradering fordi ellers ville folk følt seg lurt. Det er ingen som har benektet at web-sentriske maskiner kan gjøre jobben godt for mange, men samtidig er det altså ingen som har klart å lage disse billig nok til at folk heller vil kjøpe slike - og da tar jeg med chromebooks som nok er nærmest. Og Surface RT-brettene var kalkuner. Hvis det fantes noen som likte dem, må det være av en eller annen kultstatus-greie.

 

Surface minus RT selger mye bedre, og ingen føler seg lurt der. Det er en grunn til det - Win32.

Lenke til kommentar

Vil vi få tilgang på Windows 10S ISO-er? Om det er gratis, så burde jo ISO-er legges rett på Microsoft.com med engang. Om dette kun er et OS som vil bli solgt med maskiner så er det jo strengtatt aldri "gratis".

 

Burde jo uansett tilby ISO-er, og det litt kvikt så man kan teste dette i VM. Selv har jeg svært liten tro på at resurskravet er så mye lavere med Windows 10S kontra Window 10 Pro når det tilsynelatende er nøyaktig samme kode som ligger til grunn. Det virker jo som det bare har tatt Windows 10 Pro, låst det til Windows Store-only og fjernet endel mulighet hva gjelder innstillinger som blant annet det å endre nettleser og det er det.

 

Skulle gjerne testet. For om det faktisk stemmer at det er en mer effektiv utgave av Windows 10 så finnes det jo jo visse scenarioer hvor det kunne være aktuell å konvertere et par familiemedlemmer over til Windows 10S. Men det forutsetter at det er merkbare forbedringer, for jeg gidder ikke å ta diskusjonen om hvorfor de ikke lenger kan installere ting utenfor Windows Store og hvorfor de ikke kan kjøre Google Chrome osv om det ikke er reelle fordeler når det kommer til ytelse og footprint på operativsystemet.

 

 

Spesielt ettersom Microsoft selv velger å selge Surface Laptop med bare 4GiB RAM så skulle man jo tro at det må foreligge et grunnlag for at systemet bruker mindre systemressurser om ikke så er jo 4GiB RAM meningsløst å levere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spesielt ettersom Microsoft selv velger å selge Surface Laptop med bare 4GiB RAM så skulle man jo tro at det må foreligge et grunnlag for at systemet bruker mindre systemressurser om ikke så er jo 4GiB RAM meningsløst å levere.

 

Også Surface Pro 4 har grunnversjon som kommer med 4GB RAM, selv om den kjører fullverdig Windows Pro. Tror det blir laget hovedsakelig for å skilte med lav begynnerpris.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Altså, når Microsoft pusher utviklere til å levere Win32-applikasjoner igjennom Project Sentinel så er det jo ikke noe grunn til at applikasjoner via Windows Store skal bruke mindre RAM enn hva som er vanlig ellers.

 

Bare av å ha Microsoft Edge med åtte faner, Outlook 2016, Telegram og 1Password kjørende så passerer jeg 4GiB RAM. Skal altså ikke så veldig mye til. Nå vil nok Edge cache mindre i RAM om systemet mitt hadde hatt mindre RAM, men uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mye svada hær..

 

Det er windows 10 maskin, der de har gimpet den sånn at du ikke kan gjøre egene exe filer, men den kjører exe uten problemer.. for så å si det sånn at de har gjort det for "sikkerheten sin skyld", enda en måte å pushe folk over på ape storen sin.

 

For så å si at man kan oppgradere?? mener de ikke unlocke pcen så man kan kjøre exe som ikke er fra ape store.

 

Dette er som å selge windows RT igjen, bare at den kan kjøre exe, bare at de har låst det til kun app store.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal jeg bytte, så blir det til noe annet enn MS-stuff. Låse meg inne i deres app-store blir ikke aktuelt.

Jeg ønsker benytte andre browsere etc. og Office er overkill til mine gjøremål. Nå benytter jeg Google sitt gratis "office". Tilgjengelig overalt med Chome installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...