Gå til innhold

RYKTE: Dette er trolig Microsofts nye bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"Universal Windows Platform (UWP), is a platform-homogeneous application architecture created by Microsoft and first introduced in Windows 10."

 

"The first version of the operating system entered a public beta testing process in October, leading up to its consumer release on July 29, 2015"

 

 

UWP er det samme som Windows Apps AKA WinRT AKA "Metro Style Apps". Det er det samme, kun nyere versjon. 

 

Det er i høyeste grad i Microsofts interesse å lykkes med å få utviklerene over på UWP, men i få andres. 

Utviklere som jobber på Windows fra før av, har sin kunnskap, sine utviklingsverktøy og tidligere versjoner av sin programvare på Win32. Brukere som jobber på Windows fra før av, har sin kunnskap, sine verktøy, og det de kjenner av programvare på Win32. Nye utviklere som vurderer å begynne å utvikle for Windows, ser at det er liten entusiasme (om noen) om UWP-programvaren. Og ingen trenger at Microsoft skal skumme 30% av all software-omsetning når man blir låst til Windows Store. Storen er til og med elendig å finne fram i, riktig nok i likhet med Apples og Googles. Et vanlig google-søk eller den typiske 3rd party storen har mye bedre søk, filtrering, gruppering og sortering. 

 

UWP slåss mot gamle vaner, gammel kunnskap, verdens største bibliotek av full-PC programvare bygget opp over 30 år, og den sloss mot alt dette uten å være attraktiv. Tough sell. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Det er vel og bra med potensiale, men om ikke de leverer snart går verden fra dem.

 

Historien er full av strålende plattformer med stort potensiale som floppet totalt.

 

Jeg lever av å planlegge og lage softwareprodukter, og native Windows nevnes kun som en vits. Det er bare web, Android og iOs som gjelder i nesten alle sammenhenger. "Ingen" vurderer UWP av den enkle grunn at det meste som hadde vært aktuelt å lage der funker like fint på web. De som faktisk lager native Windows kan ikke leve i sandbox. Hadde de kunnet det hadde de gått til web.

Dette henger egentlig ikke på greip. At mye hadde fungert på web er ikke unikt for UWP. Ser man på apper for iOS og spesielt iPad eller androide nettbrett er det ikke noe som tilsier at det er mindre naturlig å bruke en app på en Windows 10 tablet PC. Det er heller ikke slik at en webapplikasjon er mye mer naturlig på Windows tablet enn på andre nettbrett.

 

Videre er det helt feil at de som lager apper for Windows ikke kan gjøre dette på UWP plattformen. Adobe satser eksempelvis ganske hardt på UWP for tiden, og har på sin blogg uttrykt at de ser en fremtid med UWP. Det er også flere større spilltitler som er sluppet som UWP applikasjoner.

 

Jeg ser på ingen måte at det ikke vil være aktuelt å utvikle UWP applikasjoner for PC, og spesielt tablet, to i en og touchmaskiner.

 

 

UWP har bare en plattform i praksis, og det er desktop, og MS har dritt seg ut, fordi UWP funker så dårlig på desktop. Nå sitter de der med en underutviklet plattform som funker dårligst det eneste stedet den er et fnugg av aktuell.

 

AtW

Lenke til kommentar

UWP heter det nå. Da het det Windows Runtime. Det har hele tiden vært MS sin "unified" plattform for tablet, telefon og pc. Noen av oss husker til og med da det var Silverlight som var Det Nye Store på Windows. 

 

UWP er en god idé det, men det er ingen utviklingssjefer eller produktsjefer som har tid til å støtte plattformeiernes gode idéer, vi må levere der kundene er. Og det er åpenbart at de fleste (som meg) ikke ser hva UWP tilbyr man ikke får like bra på enten Win32 (for native) eller web (for tynne løsninger). 

 

Unntaket er kanskje spill, men der har man jo Steam som løser samme problem på en bedre måte.

 

Jeg tviler ikke på at det er veldig bra for MS om folk begynner å lage UWP-software, det ville vært fantastisk for strategien deres. Problemet er at de ikke gir oss som sitter og prioriterer noen spesielt gode grunner til å gjøre det. Det er rett og slett veldig lite av ressursene som i dag går til desktopklienter, nesten all fokus er på mobile apper, backend og websider. Så da sitter man igjen med et veldig lite utvalg av det som lages der man kan regne hjem å satse på UWP, nemlig "klienter som ikke lar seg løse på web, der en veldig stor andel av kundene er på ny windows-plattform og der win32 ikke gir muligheter man trenger". 

 

Det handler ikke (iallfall veldig sjelden) om preferanser eller motvilje, bare om beinhard prioritering. 

 

Windows Runtime het det for 4 år siden. Fremdeles 2-3 år etter du tydeligvis holdt på med det. Eller er det greit å bare ta en rekke forskjellige systemer å putte de sammen. Silverlight, WindowsRT, UWP, vi kaller bare alt UWP så kan vi prøve å lure folk til å tro at UWP er fryktelig gammelt.

 

UWP støtter forøvrig win32, så du kan repakke en Win32 app til UWP som Adobe har gjort med Photoshop Elements, Fallout Shelter fra Bethesda eller som Spotify har gjort med sin Win32 app. Men de vet kanskje ikke like godt som deg.

 

Er det noen grunn til at mobile apper skal låses til en telefon?

Jeg har en podcast app på telefonen min, noen grunn til at den ikke skulle være på nettbrettet, xboxen, laptopen eller desktopen.

Jeg hører på podcaster alle de stedene. Jeg kjøpte appen en gang, og den er tilgjengelig alle steder.

Flesteparten av de appene jeg bruker til daglig på telefonen har jeg også på nettbrettet og desktopen. Flere og flere blir tilgjengelig på Xboxen også.

 

Hvis du utvikler Vipps for iPhone, og Apple hadde et universelt system for iPhone, iPad og Mac. Hadde du latt være og gi den ut på Mac? Ville ikke det vært fornuftig å ha den på Macen også.

 

Netflix bør vel skrape UWP appen sin, og heller gå for en Win32 app. UWP appen brukes jo i dag kun på Xbox, PC og Mobil. Å kjøre Win32 kun på PC er en bedre løsning, selv om vi mister muligheten til å streame i 4K.

Lenke til kommentar

 

 

"Universal Windows Platform (UWP), is a platform-homogeneous application architecture created by Microsoft and first introduced in Windows 10."

 

"The first version of the operating system entered a public beta testing process in October, leading up to its consumer release on July 29, 2015"

 

 

UWP er det samme som Windows Apps AKA WinRT AKA "Metro Style Apps". Det er det samme, kun nyere versjon. 

 

 

 

Det var først med Windows 10 og UWP man kom i mål med enhetlig kjerne og app platform.

Microsoft har jobbet en stund med å få det til, men det var noen som mente at det hadde de fått til for 6-7 år siden.

Det er lenge før Windows Apps AKA WinRT AKA "Metro Style Apps". Med Windows 8 hadde man WinRT for Windows og WPRT for Windows Phone, der var det ikke mye universelt, ble bedre med 8.1. Det er et godt stykke derfra til UWP hvor man er i dag.

Windows-10-Convergence-2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, du må gjerne ha troa du. Det er ingenting galt med selve konseptet. Det er bare ingen som bryr seg noe særlig, og veldig lite utvikling som foregår. Ser du på grafen din har det vært felles apps siden 8.1 (det er ingen i lik verden som bryr seg om Xbox). Ser egentlig ikke helt verdien av å kunne kjøre alt på tvers av alt heller, er såpass mye jobb å tilpasse til ale plattformer at det ikke er verdt det. Write once run everywhere er rett og slett ikke et faktum for ekte produkter pga UX og qa.

 

(At maskina kommer i flere konfigurasjoner er flott, fikk et ikke med meg. Med Pro ser den da definitivt ut som en tipp-topp datamaskin, faktisk blant de beste).

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

From the look of things, Spotify is a Project Centennial app, which means it won't be able to run on Xbox One or Windows 10 Mobile. It will look and function in the same way it does on Win32 desktop.

 

 

Altså her må jeg bare si en ting; hva f**n? Skal Microsoft drive å tulle til Windows Store også nå? Var ikke hele poenget og konseptet bak UWP og Windows Store, og hele denne Windows 10 på alle enheter nettopp det at når en app blir sluppet via Windows Store så skulle den fungere "overalt"? Ikke at jeg bryr meg, min Xbox One brukes forsvinnende lite og jeg har ikke Windows Phone, men uansett..

Lenke til kommentar

Project Centennial er egentlig hele problemet, oppsummert.

 

MS klarer aldri å gjøre ting skikkelig, det er alltid masse småting som gjør at ingenting fungerer som lovet, og ingenting forblir det samme i mer enn et år eller to. Bortsett fra Win32, noe som er grunnen til at det er det som overlever. 

 

Unntaket er Surface-hardwaren, den er faktisk skikkelig god, og såvidt jeg har forstått har driverne også blitt bra nå. Får håpe lanseringene i går motvirker stupet i salg.  Windows 10 er også bunnsolid, bare synd med alle policy-endringene hele tiden.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

UWP støtter forøvrig win32, så du kan repakke en Win32 app til UWP som Adobe har gjort med Photoshop Elements, Fallout Shelter fra Bethesda eller som Spotify har gjort med sin Win32 app. Men de vet kanskje ikke like godt som deg.

Det at du har tilgang på API-et, betyr ikke at det automatisk vil fungere på alle platformer. Selv Windows sin egen side sier at det ikke er problemfritt: "Some API are supported only for Windows Store apps and not Windows Phone Store apps, and vice-versa. " -- der var UWP-ideen død. Videre er det ikke det fulle Win32-APIet som er støttet: "Windows 10 Universal Windows Platform (UWP) apps and Windows 8.x apps can use a subset of the Win32 and COM APIs."

 

Er det noen grunn til at mobile apper skal låses til en telefon?

UI. UX. GUI. Hva enn barna nå kaller det. (note til UX folk: Legg til en "Super" for flere kunder! Super User Experience -- SUX) Størrelse på en mobilskjerm er betydelig mindre enn størrelse på en nettbrettskjerm eller laptopskjerm. Det er en grunn til at hjemmesider ofte har egne versjoner (eller egne CSS-maler) for mobiltelefoner. Dessuten er bruksmønsteret annerledes. På en laptop/PC forventer du kontinuerlig bruk uten at en oppgavehåndterer plutselig bestemmer seg for å lukke ned programmet i bakgrunnen, på mobil og nettbrett er dette annerledes.

Lenke til kommentar

 

 

 

"Universal Windows Platform (UWP), is a platform-homogeneous application architecture created by Microsoft and first introduced in Windows 10."

 

"The first version of the operating system entered a public beta testing process in October, leading up to its consumer release on July 29, 2015"

 

 

UWP er det samme som Windows Apps AKA WinRT AKA "Metro Style Apps". Det er det samme, kun nyere versjon. 

 

 

 

Det var først med Windows 10 og UWP man kom i mål med enhetlig kjerne og app platform.

Microsoft har jobbet en stund med å få det til, men det var noen som mente at det hadde de fått til for 6-7 år siden.

Det er lenge før Windows Apps AKA WinRT AKA "Metro Style Apps". Med Windows 8 hadde man WinRT for Windows og WPRT for Windows Phone, der var det ikke mye universelt, ble bedre med 8.1. Det er et godt stykke derfra til UWP hvor man er i dag.

 

 

 

 

Jeg hører du har lest, men det du har lest er markedsføringsmateriale. Windows 8.1 har samme runtime og kan derfor kjøre de samme appene, og i Windows 8.0 var runtimene så like at du kunne utvikle en gang og kompilere to ganger. Det er fra Windows 8.0 at de først solgte at det var samme app på to plattformer. Når ingen beit på, forsøkte de selge det samme med Windows 10, som riktig nok er enda likere, men det er først i neste generasjon tidligst at man også kan kjøre samme skall, så Windows 10 er i likhet med Windows 8 ikke egentlig unified. Og helt fra Windows 8.0 kunne jeg utvikle samme app og levere den på begge plattformene - med mindre man skulle gjøre noe litt avansert, da.

Lenke til kommentar

 

 

 

From the look of things, Spotify is a Project Centennial app, which means it won't be able to run on Xbox One or Windows 10 Mobile. It will look and function in the same way it does on Win32 desktop.

 

 

Altså her må jeg bare si en ting; hva f**n? Skal Microsoft drive å tulle til Windows Store også nå? Var ikke hele poenget og konseptet bak UWP og Windows Store, og hele denne Windows 10 på alle enheter nettopp det at når en app blir sluppet via Windows Store så skulle den fungere "overalt"? Ikke at jeg bryr meg, min Xbox One brukes forsvinnende lite og jeg har ikke Windows Phone, men uansett..

 

 

Det skjedde allerede en tid tilbake. Microsoft tok til seg at de burde ha programvare som folk ville ha i Store, dersom utvikleren ville ha det i Store. Så det ligger win32-programvare der nå, vissnok. 

Lenke til kommentar

 "Windows 10 Universal Windows Platform (UWP) apps and Windows 8.x apps can use a subset of the Win32 and COM APIs."

 

 

Det der har vi visst helt siden Metro apps først ble introdusert. "The new Windows SDK for Metro style apps also includes a subset of traditional Win32, Component Object Model (COM), and .NET Framework APIs, as well as HTML5 and CSS3 APIs that are accessible to Metro style app developers." (Kilde fra februar 2012)

 

Det er faktisk hovedfordelen med UWP. De komplette Win32-APIene er nettopp det kaoset som man skulle trimme bort for å få en smidigere, ryddigere og lettkjørt Windows. Windows NT er en enorm greie som er vanskelig å vedlikeholde og mye av koden går tilbake til Windows før Windows 95. På papiret er dermed Windows S et mye bedre OS fordi man klipper bort det ekte Windows. 

 

Problemet er: Det man klipper bort er det Windows folk faktisk bruker, og all* Windows-programvare som finnes. Den absolutt viktigste fordelen med Windows, økosystemet bygget opp over flere tiår, er også det som gjør det umulig for dem å lage en ny lettversjon av Windows. De burde aldri kalt det nye operativsystemet Windows. De burde kalt det SurfaceOS og heller selge inn Windows compatibility som en grunn til å oppgradere til SurfaceOS Pro. Når det heter Windows, kan forventningene hos brukere og utviklere aldri bli oppfylte uten at det er 100% kompatibelt med Photoshop 8 og Warcraft II.

 

 

* innenfor statistisk normalavvik.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er vel og bra med potensiale, men om ikke de leverer snart går verden fra dem.

 

Historien er full av strålende plattformer med stort potensiale som floppet totalt.

 

Jeg lever av å planlegge og lage softwareprodukter, og native Windows nevnes kun som en vits. Det er bare web, Android og iOs som gjelder i nesten alle sammenhenger. "Ingen" vurderer UWP av den enkle grunn at det meste som hadde vært aktuelt å lage der funker like fint på web. De som faktisk lager native Windows kan ikke leve i sandbox. Hadde de kunnet det hadde de gått til web.

Dette henger egentlig ikke på greip. At mye hadde fungert på web er ikke unikt for UWP. Ser man på apper for iOS og spesielt iPad eller androide nettbrett er det ikke noe som tilsier at det er mindre naturlig å bruke en app på en Windows 10 tablet PC. Det er heller ikke slik at en webapplikasjon er mye mer naturlig på Windows tablet enn på andre nettbrett.

 

Videre er det helt feil at de som lager apper for Windows ikke kan gjøre dette på UWP plattformen. Adobe satser eksempelvis ganske hardt på UWP for tiden, og har på sin blogg uttrykt at de ser en fremtid med UWP. Det er også flere større spilltitler som er sluppet som UWP applikasjoner.

 

Jeg ser på ingen måte at det ikke vil være aktuelt å utvikle UWP applikasjoner for PC, og spesielt tablet, to i en og touchmaskiner.

 

 

UWP har bare en plattform i praksis, og det er desktop, og MS har dritt seg ut, fordi UWP funker så dårlig på desktop. Nå sitter de der med en underutviklet plattform som funker dårligst det eneste stedet den er et fnugg av aktuell.

 

AtW

 

Tror du har et rett, UWP var beregnet for en felles plattform for arm mobiler og lette nettbrett opp til surface og vanlige pcer. 

De kom aldri inn på mobil markedet så alt er x86 der vanige windows programmer fungerer bedre. 

Da sett bort fra at UWP er dårlig på desktop som du sier. 

Lenke til kommentar

Hva som rent teknisk har vært hva de siste årene er egentlig ikke så veldig interessant, det er implementeringen og hvordan man faktisk kan nyttegjøre seg av det i dag som teller.

 

Hovedgrunnen til at UWP og mobilapplikasjonsutvikling til Windows mobile enheter ikke har tatt av har vært markedsandel og bruksmønster, samt at de stegene MS har gjort i grafen over har ført med seg noen uheldige problemstillinger for utviklere. MS har de siste årene slitt litt med å nagle konseptet sitt fast, men til gjengjeld har de også kommet ganske langt med denne utviklingen nå samtidig som naglene begynner å sitte.

 

De har bare en plattform, ja og nei. De har en plattform som er grunnleggende lik over flere devicetyper. Det er imidlertid riktig at PC er den desidert største av disse. Mobil har vært et stort problem for MS, og det at UWP har vært forbundet med mobiltelefoner har ikke hjulpet på utviklingen av applikasjonsplattformen med tanke på markedsandelene denne har.

 

Det er derfor MS spesielt det siste året har omstrukturert måten de satser på. De kan pøse ut med mobiler på markedet, men det vil ikke forandre noen ting. De har ikke sluttet å utvikle W10 for mobil, både W10 for ARM og CShell er noe de jobber hardt med og som kommer, men det går litt på siden. Det er ikke der de er store, så det er ikke der de fokuserer akkurat nå.

 

MS er store på PC, og tablet, 2 i 1 og touchmaskiner selges det stadig mer av. For noe tid tilbake ble det over internett i USA solgt flere Windows 10 tabletmaskiner enn iPad. Det er altså en del slike maskiner på markedet. I tillegg til tradisjonelle maskiner.

 

For en bruker av en tabletmaskin, eksempelvis surface som jeg selv har, så er det ikke mindre naturlig å benytte seg av en Store enn det er på Android og iOS. Ja, jeg har mulighet til å kjøre Win32, men å prøve å antyde at det har noen som helst betydning for en bruker at det ikke er en Win32 app blir bare meningsløst. For mange vil det å lett kunne finne en trygg app i en store fremfor lete på Internett være å foretrekke hver gang. Hva et fåtall tekniske brukere måtte mene om dette er totalt uinteressant når MS skal legge en strategi.

 

Ser man på W10S så er dette et OS som i hovedsak først og fremst er myntet på å konkurrere med Chrome OS på billige maskiner, kanskje allerede mot høsten ser vi det også på ARM-maskiner. I utdanningssektoren blir dette veldig aktuelt, og det vil da også bli veldig aktuelt å utvikle relevante UWP applikasjoner til disse. For kom ikke å si at det av en eller annen magisk grunn er så fint å flott å utvikle til Chrome OS, men totalt idiotisk å utvikle UWP applikasjoner. Det er et veldig stort potensiale i dette markedet.

 

Adobe har portert applikasjoner til UWP, samt at de har skrevet ett av sine siste produkter native og utelukkende for UWP. Husker ikke lenger hva det heter, men de har det i bloggen sin så det er mulig å finne. Det er også flere fullversjons spill som er sluppet som UWP applikasjoner. At man ikke kan lage fullverdige programmer som UWP applikasjoner er bare tull, og like fullt er det bare tull at Win32 i forhold til UWP har bare fordeler. Win32 har faktisk en enorm skog av ulemper i forhold til UWP også. Og om man er så rett for en store, vell man behøver ikke publisere UWP applikasjoner gjennom MS store heller. Man kan også lage en MSI-installer for AppX. Vi skal heller ikke glemme at UWP utvikles og får ny funksjonalitet.

 

MS har altså fokus på mobile datamaskiner og UWP applikasjonsplattformen med fokus på datamaskiner. Dette er helt naturlig, det er her potensialet for utviklerne nå ligger. Utdanningssektoren er også et naturlig sted å starte opp, men fokus på pris og enkel management, samtidig som de er en stor og naturlig målgruppe for applikasjonsutviklere.

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er en slik enorm skepsis her på at man skulle utvikle applikasjoner for Windows, der det er den mest naturlige sak på samtlige andre plattformer.

 

Det er disse holdningene MS jobber mot nå, men det skjer ting. MS lanserer ikke en ren Store-versjon av Windows 10 nå bare for å gjenta runden de hadde med RT.

 

Jeg har tro på at MS klarer å etablere UWP som en solid plattform på PC, og etter hvert mobile enheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...