Gå til innhold

Absurd faktura for relativt billig vare


Anbefalte innlegg

Her om dagen bestilte eg en slik "fidget spinner" fra https://addictivefidgettoys.com/, der den totale summen ble på $35.49. Eg valgte "USPS First Class Mail intl / First Class Package Intl Service", som ble på 11.00$. Dette gjorde eg med god samvittighet.

 

Når eg omsiders fekk pakken levert, fekk eg med en faktura på 1502kr. Dette kan umulig stemme. 1502kr for en bestilling som endte på 300kr? Korleis i all verden går dette seg til? Har masse erfaring med bestillinger på nett, og har aldri opplevd noko lignande. 

 

Har kontakta UPS Norge, og nettsiden eg kjøpte varen fra, der eg spurte om eg eventuelt kunne sende varen tilbake for å slippe å betale denne absurde summen, og kvifor den vart så dyr.'

 

Kjenner eg blir irritert på USP, spesielt siden eg ikkje fekk oppgitt at eg måtte betale noko meir enn toll/mva som eg forventa. Regna det ut, og det blei ikkje på meir enn rundt 600kr, noko eg til slutt fant meg i.

 

Er det nokon som veit koffor det blei så mykje? 

 

post-377226-0-46189100-1493237779_thumb.png

post-377226-0-55397700-1493238119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare bølling / "feil" fra deres side. Du har betalt frakt, og varen skal ikke fortolles eller betales moms på. Og om så var, så hadde det blitt rundt 525 (300*1.25+150 kr i gebyr). De har ingen grunn til å fakturere deg noe som helst.

Nøyaktig det eg kom fram til og. Dette gir på ingen måte meining haha. Får vell vente på svar så de får forklare seg, og forhåpentligvis løse problemet. Takktakk :)

Lenke til kommentar

Dette er bare bølling / "feil" fra deres side. Du har betalt frakt, og varen skal ikke fortolles eller betales moms på. Og om så var, så hadde det blitt rundt 525 (300*1.25+150 kr i gebyr). De har ingen grunn til å fakturere deg noe som helst.

Dagens tollgrense er 350 kroner, inklusiv frakt. http://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

 

Bestillingens hans ender på rett over 45$, som ved dagens kurs blir 380 kroner, dermed er den over tollgrensen. 

 

UPS har en lang liste med meget høye gebyrer for fortolling, og det bruker de nok for hva det er verdt.

https://www.ups.com/no/no/shipping/zones-and-rates/additional.page

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er bare bølling / "feil" fra deres side. Du har betalt frakt, og varen skal ikke fortolles eller betales moms på. Og om så var, så hadde det blitt rundt 525 (300*1.25+150 kr i gebyr). De har ingen grunn til å fakturere deg noe som helst.

Dagens tollgrense er 350 kroner, inklusiv frakt. http://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

 

Bestillingens hans ender på rett over 45$, som ved dagens kurs blir 380 kroner, dermed er den over tollgrensen. 

Nei, han skrev at totalen - inklusive shipping - ble på $35.49.

Lenke til kommentar

Bestillingens hans ender på rett over 45$, som ved dagens kurs blir 380 kroner, dermed er den over tollgrensen. 

 

Totalprisen er på 35.49$, les før du svarer. Edit; Slått på målstreken :p

 

UPS er kjeltringer, har sett det mer enn en gang. Du må hvertfall starte med å bestride kravet så det er på det rene.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

De har ingenting med verdien å gjøre så lenge det er under tollgrensa. Dette vet de godt. Det er kjøper og selger som har noe med verdien å gjøre, UPS får betalt for å ta varen fra A til B.

 

Edit; De har heller ingen rett til å sjekke pakka. Det skal tollvesenet gjøre.

 

PS; Jeg får også pakker merket med "gift" og "commercial sample", det er egentlig litt irritabelt da jeg kan få trøbbel for det. Nå har ikke jeg bestillt over grensa på en stund, men sist gang var det merket med "gift" og jeg måtte betale MVA (selvfølgelig).

Endret av 4 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er helt normalt at man sender som gave og skriver en fiktiv verdi. Man vil jo ikke alltid at mottaker skal vite verdien på gaven heller. Mange bedrifter sender gaver og vareprøver til sine kunder og mye reklamasjonshåndtering hvor verdien egentlig er null.

 

Ofte gjøres også dette helt bevisst, nettopp for å unngå forsinkelser under tollbehandling.

 

Siden vi så langt ikke har sett hele fakturaen fra UPS så blir det vanskelig å spå. Men det kan hende at de har brukt euro istedet for dollar ved en "feil", slik at de har havnet over kr. 350,-.

 

Dessuten var det vanlig, særlig før i tiden at disse fraktselskapene forsøkte seg å belaste kunder for utkjøring, tollagerkostnad fordi pakken "manglet" papirer, mva på dette osv. Fantasien setter ingen grenser for hva de forsøker å ta seg betalt for.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt at man sender som gave og skriver en fiktiv verdi. Man vil jo ikke alltid at mottaker skal vite verdien på gaven heller. Mange bedrifter sender gaver og vareprøver til sine kunder og mye reklamasjonshåndtering hvor verdien egentlig er null.

 

Ofte gjøres også dette helt bevisst, nettopp for å unngå forsinkelser under tollbehandling.

 

Siden vi så langt ikke har sett hele fakturaen fra UPS så blir det vanskelig å spå. Men det kan hende at de har brukt euro istedet for dollar ved en "feil", slik at de har havnet over kr. 350,-.

 

Dessuten var det vanlig, særlig før i tiden at disse fraktselskapene forsøkte seg å belaste kunder for utkjøring, tollagerkostnad fordi pakken "manglet" papirer, mva på dette osv. Fantasien setter ingen grenser for hva de forsøker å ta seg betalt for.

Her er resten av fakturaen. Kan hende eg er dum, men forstår likevel ikkje kvifor det skal være så dyrt hahah :) Ser at det står "verdi 3.501,00", noko som overhode ikkje stemmer, med mindre eg har misforstått noko.

post-377226-0-62332400-1493281220_thumb.jpg

Endret av Thomas SM
Lenke til kommentar

I tillegg har de klassifisert sendingen som klær/tekstiler, og lagt på tollavgift i henhold til dette.

 

De har satt feil verdi, og resten følger av det.

Her er svaret eg fikk fra de: 

Kjære Thomas, 

 

Takk for din forespørsel

 

Jeg kan se at faktura gjelder mer verdi avgift for en pakke med "TEXTILES/NCV" sendt fra SPRD.NET AG i Tyskland. 

 

Du får denne momsfaktura da avsender har valgt å ikke betale for norsk moms.

 

Det kommer moms da verdien på forsendelsen er over den momsfrie grensen i Norge som er 350,- NOK, frakt og forsikring inkludert.

Lenke til kommentar

 

I tillegg har de klassifisert sendingen som klær/tekstiler, og lagt på tollavgift i henhold til dette.

 

De har satt feil verdi, og resten følger av det.

Her er svaret eg fikk fra de: 

Kjære Thomas, 

 

Takk for din forespørsel

 

Jeg kan se at faktura gjelder mer verdi avgift for en pakke med "TEXTILES/NCV" sendt fra SPRD.NET AG i Tyskland. 

 

Du får denne momsfaktura da avsender har valgt å ikke betale for norsk moms.

 

Det kommer moms da verdien på forsendelsen er over den momsfrie grensen i Norge som er 350,- NOK, frakt og forsikring inkludert.

 

Blir det lagt til mer i den totale summen (300) siden avsender valgte å ikkje betale for norsk moms, slik at summen gjekk over den momsfrie grensa?

Lenke til kommentar

Nei, det er kun summen du har betalt for vare og frakt som skal legges til grunn for mva-beregning. Skriv tilbake og gjør dem oppmerksom på at de har både brukt feil verdi og feil vareklasse når de har beregnet toll og mva. Send dem gjerne en kopi av fakturaen.

Okei tusen takk, eg er på saken! 

Lenke til kommentar

De har ingenting med verdien å gjøre så lenge det er under tollgrensa. Dette vet de godt. Det er kjøper og selger som har noe med verdien å gjøre, UPS får betalt for å ta varen fra A til B.

Feil. Den som fortoller sendingen må ha dokumentasjon på verdien. Når UPS gjør dette, så er de som profesjonell aktør nødt til å gjøre det riktig. Hvis det mangler dokumentasjon (skal oppgis pris og frakt) eller det ser veldig feil ut kan det hende de vil sjekke mer. Virker som dette er mye enklere med Posten fordi de vanligvis hånderer små/billige sendinger. Altenativt kan man velge å fortolle selv, og da må man dokumentere verdi med faktura e.l. og ha fraktdokumenter selv som man viser Tolletaten.

http://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/

http://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...