Gå til innhold

Hvilket parti vil gi vanlige folk tykkest lommebok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt nye parti til sterk nedsettelse av oljefondet vil utvilsomt gi folk flest den tykkeste lommeboken.

 

Vi skal nemlig ta oljeformuen på 8000 milliarder kroner og dele den ut til folket over 10 år, altså 800 millarder kroner i året. Det gir ca 150 000 kroner til hver nordmann. Vi skal dele det ut i tiere, så da får hver nordmann 15 000 tikrone-mynter utbetalt. Hver mynt veier 6,8 gram, så det blir 100 kilo mynter på hver. 

 

Det burde gi en brukbart tykk lommebok... 

 

Da kan dere bade i penger som Onkel Skrue. De vil ikke være verd så mye, men lommeboken vil se ut som de er det.

 

Og så skal jeg starte myntfabrikk, og selge 10-kroner til staten...

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om staten tar ut 200millarder(i året) av olje fondet tømmer vi den ikke, så hva er problemet i dag.

Når TWFA får tenkt seg litt om kommer han nok til konklusjonen at Kardemommepartiet må dele ut HELE oljefondet på en gang, for å holde seg innenfor Kardemommeloven.

 

Gjennomsnittelig skattereduksjon på 235 000 for alle menn, kvinner, barn og gamle, samt rundt regnet 2,5Mill til hver enkelt i aksjer i diverse ting og tang (inkludert oljefondet).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Om staten tar ut 200millarder(i året) av olje fondet tømmer vi den ikke, så hva er problemet i dag. Verre er om børsene raser i verdi. Da vil jeg også tape penger om jeg tar dem ut :)

 

Problemet er at selv om oljefondet er gigantisk, så er det for lite i forhold til pensjonen det er forventet å utbetale. Du står selvfølgelig fritt til å gjøre med egen pensjon som du vil, men du ville vel ikke vært særlig fornøyd om noen andre kom å reduserte din pensjon fordi "det er jo så mye penger, vi tømmer det ikke!"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finnes det et land som er veldig liberal .....

Nei

 

Hvordan kan du da være sikker på at veldig liberal er det beste, om det ikke eksisterer?

 

USA har jo lenge vært et eksempel på liberal økonomi sin store suksess. Og et bevis for den effektivitet. Nå ser vi derimot sprekker i systemet som blir større og større. Et samfunn som bare går mot de store selskapene, og de med penger, vekk fra folk og liberalisme. Hvis vi går ned samme vei i Norge, hvorfor mener du det samme ikke vil skje her?

Lenke til kommentar

Har ikke lest noe her, men som svar på spørsmålet: Usikkert, men har en mistanke om at Frp vil være det beste partiet for vanlige folk.

Ap vil balansere, men de er negativt lada og trekker deg langsomt ned. Sikkert noen artige småpartier, men det er enda mer usikkert.
 

Frp virker som det ekteste folkepartiet tross alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kardemommepartiet til TWFA er det eneste partiet som faktisk ikke bare vil unnlate å ta penger fra folk, men faktisk dele ut hele oljefondet, aksjer i TeleNor, Statoil, Hydro, etc

 

Nå var dette et lett satirisk innlegg for et tenkt parti, ikke mitt ønskede Kardemommeparti.

 

Når TWFA får tenkt seg litt om kommer han nok til konklusjonen at Kardemommepartiet må dele ut HELE oljefondet på en gang, for å holde seg innenfor Kardemommeloven.

 

Kardemommepartiet avskaffer staten, så ja. :)

 

Hva er kardemommeloven? En ny lov som du har laget :)

 

:eek:

 

Lurer på hva som hadde skjedd med inflasjonen da. Lite vits med at alle blir millionærer om et brød og en liter melk må kjøpes med sedler med ni nuller på  :hmm:

 

Et forbigående fenomen, siden det ikke lenger vil være noe stat som kan trykke penger og garantere for dem med samme hånd.

 

Den forenklede kardemommeloven (originalen var for komplisert).

 

Der er vi litt uenig, som kjent. Selv om jeg er usikker på hvordan man skal kvantifisere "grei og snill" juridisk.

 

BM: "Plage" skal leses "skade".

 

Ja. Det er så mye rart folk helt subjektivt kan føle seg plaget av.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi litt uenig, som kjent. Selv om jeg er usikker på hvordan man skal kvantifisere "grei og snill" juridisk.

Jeg tror igrunnen ikke vi er uenige mtp "grei og snill".

 

Saken er at lover per idag er en god blanding av moralisering ("vær grei og snill") og beskrivelse av hva som berettiger voldsbruk (eller trusler derav).

 

Min oppfattning når gjelder "grei og snill" paragrafen, så er det en oppfordring til ett moralsk levesett, som det fleste av oss vil være enige om, omtrent på linje med det av de ti bud om at man ikke skal lyve.

 

Dog, enhver lovtekst autoriserer, i ytterste konsekvens, bruk av vold mot den som bryter loven.

 

Spørsmålet blir da om det er legitimt å bruke vold mot noen som ikke er "grei og snill", som lyver, etc? Videre kan man jo spørre seg om det å bruke vold mot noen som ikke er "grei og snill" ikke innebærer at man selv ikke er "grei og snill"?

 

Om man inkluderer "grei og snill", er det ikke ett utall andre moralske rettesnorer som burde inkluderes på like linje?

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Hold deg selv ren

Puss tennene etter hvert måltid

Jobb hardt

Oppdra barna dine bra

Ta opp dritten etter hunden din

Hold hunden i bånd der hvor andre mennesker (eller husdyr) ferdes, om hunden ikke er veldig liten da

Ikke la katten din tisse på naboens trapp

Ta hensyn i trafikken

Bruk refleks

Gå på venstre side av veien

Planlegg turen og meld fra hvor du går

Tilpass turen etter evne og forhold

Ta hensyn til vær- og skredvarsel

Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer

Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre

Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is

Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er

Vend i tide, det er ingen skam å snu.

Spar på kreftene og søk ly om nødvendig

...

osv i det uendelige inntil man sitter med

 

https://media.snl.no/system/images/21773/standard_IMG_5771-robinlund-Norges-lover--2013.jpg (link til bilde)

Konklusjonen for min del blir da at enhver lovtekst MÅ unngå å inkludere slike "livs-stilsvalg", personlig moral, religion, etc om den på noe sett skal kunne fremstå som legitim.

Lenke til kommentar

Har ikke lest noe her, men som svar på spørsmålet: Usikkert, men har en mistanke om at Frp vil være det beste partiet for vanlige folk.

 

Ap vil balansere, men de er negativt lada og trekker deg langsomt ned. Sikkert noen artige småpartier, men det er enda mer usikkert.

 

Frp virker som det ekteste folkepartiet tross alt.

Hva stemmer de fleste som har endel penger i Norge?

Høyre.

Hva stemmer de fleste som ikke har så mye penger i Norge?

AP.

 

Altså hvis en ser på inntekt og formue så er det langt flere som stemmer Høyre blant de med mye, og langt flere som stemmer AP for de med lite. Frp er bare populister med ugjennomførbar politikk. I hele Europa får partier som Frp mye stemmer for tiden. Frp derimot bare synker nå som de er i regjering. Folk skjønner at politikken deres ikke vil bli gjennomført. 

 

Så hvem gir tykkest lommebok? Spørs hvem du spør.

 

Når det kommer til økonomi og slikt, har hverken Høyre eller AP regjering derimot hatt noe stort utslag? Det er ikke så mye forskjell mellom de, så for de fleste er det nok rimelig likt. Eksempelvis Høyre sine skatteletter er det stort sett bare folk som har en del som merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...