Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sanksjoner vil bare skade befolkningen og ikke regimet så jeg tror mest på et angrep. Men da må man ta lærdom av det som har hendt i Afghanistan, Irak, Libya og Syria. For ikke å snakke om at rakettene og utskytningsrampene må ødelegges.

 

Dog tror jeg dette kunne ført til en fatal atomkrig og at diplomati er løsningen. For eksempel tilby at Nord-Korea kan bli med i Ikkespredningsavtalen som et land med rett til å ha atomvåpen, mot at IAEA får inspisere regelmessig Og at landet får nødhjelp og hjelp til å bygge seg opp økonomisk som med landbruket mot at de åpner seg for omverden, slipper løs alle fanger og ødelegger konsentrasjonsleirene.

 

Å innføre demokrati derimot vil sikkert ta årevis. Dog er også andre land ettpartistater så verden kan leve med at Nord-Korea er det. Å sanksjonere mot dem fører i alle fall ingen vei!

Lenke til kommentar

Sanksjoner vil bare skade befolkningen og ikke regimet så jeg tror mest på et angrep. Men da må man ta lærdom av det som har hendt i Afghanistan, Irak, Libya og Syria. For ikke å snakke om at rakettene og utskytningsrampene må ødelegges.

 

Dog tror jeg dette kunne ført til en fatal atomkrig og at diplomati er løsningen. For eksempel tilby at Nord-Korea kan bli med i Ikkespredningsavtalen som et land med rett til å ha atomvåpen, mot at IAEA får inspisere regelmessig Og at landet får nødhjelp og hjelp til å bygge seg opp økonomisk som med landbruket mot at de åpner seg for omverden, slipper løs alle fanger og ødelegger konsentrasjonsleirene.

 

Å innføre demokrati derimot vil sikkert ta årevis. Dog er også andre land ettpartistater så verden kan leve med at Nord-Korea er det. Å sanksjonere mot dem fører i alle fall ingen vei!

Ja, se her. Nå tror jeg vi er inne på noe! Problemet ligger da natueligvis i at NK ikke akkurat har vært de mest samarbeidsvillig opp gjennom da. Kan lett se for meg at de setter seg på bakbeina med tanke på regelmessige inspeksjoner osv.

 

Tror også et viktig skritt måtte vært å få på plass en reell fredsavtale med SK, i motsetningen til våpenhvilen som gjelder i dag. Siden de to partene formelt sett fortsatt er i krig med hverandre.

Lenke til kommentar

Nå er saken at Nord-Korea har trukket seg fra Ikkespredningsavtalen og da er de ikke forpliktet til noe som helst ang. atomvåpe. Israel har aldri skrevet under på avtalen og har garantert atomvåpen. USA var den første nasjonen som utviklet atomvåpen og er den eneste nasjonen som har brukt det. Så hvem utgjør egentlig størst trussel?

 

Jeg forsvarer over hodet ikke regimet i Nord-Korea eller diktatur i seg selv. Poenget mitt er at alle parter må høres hvis konflikten skal løses. Og USA eller den vestlige verden kan ikke bestemme alt ovenfor Nord-Korea!

 

Hva mener du er viktigst: Å skaffe mat, vann, medisiner, bolig og jobb til nordkoreanere som lider eller å fordømme og sanksjonere mot regimet?

Lenke til kommentar

Nå er saken at Nord-Korea har trukket seg fra Ikkespredningsavtalen og da er de ikke forpliktet til noe som helst ang. atomvåpe. Israel har aldri skrevet under på avtalen og har garantert atomvåpen. USA var den første nasjonen som utviklet atomvåpen og er den eneste nasjonen som har brukt det. Så hvem utgjør egentlig størst trussel?

 

Jeg forsvarer over hodet ikke regimet i Nord-Korea eller diktatur i seg selv. Poenget mitt er at alle parter må høres hvis konflikten skal løses. Og USA eller den vestlige verden kan ikke bestemme alt ovenfor Nord-Korea!

 

Hva mener du er viktigst: Å skaffe mat, vann, medisiner, bolig og jobb til nordkoreanere som lider eller å fordømme og sanksjonere mot regimet?

Hva andre land gjør eller ikke, er ikke temaet. Israel har aldri brukt atomvåpnene sine- akkurat som alle andre atom-makter. Så å dra frem Israel blir unødvendig. USA brukte atomvåpnene for å få slutt på en av tidenes mest brutale kriger- og har aldri brukt dem siden.

 

Verden kan ikke bestemme alt overfor NK, nei. Men "vi" kan sette vilkår de må følge dersom de vil handle med omverdenen.

 

Jeg mener selvsagt det er viktigst å ivareta befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nevner andre land fordi jeg mener alle har rett til å bli behandlet likt, nasjoner såvel som enkeltpersoner. Og hvem har egentlig deltatt i og startet flest kriger? USA, Israel eller Nord-Korea?

 

Så er det en annen sak her: Nord-Korea er anerkjent som en suveren stat med medlemskap i FN. Hvor langt skal det egentlig kunne gå før omverden griper inn i en suveren stat?

Lenke til kommentar

Ser forøvrig ut som disse barna morer seg:

 

https://youtu.be/FLYVKmvPGbo

Det er som videoene tyskerne viste fra konsentrasjonsleir. Jobb, mat og trygge forhold.

 

Det at det finnes mennesker som er trygge og glade i NK er åpenbart, akkurat som i alle andre grusomme regimer. Det å tro at det er slik for alle blir dumt, og slik du bruker disse videoene og sier sånn "Hmmm, men DISSE smiler jo" bekrefter bare hvor lite kildekritisk du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nevner andre land fordi jeg mener alle har rett til å bli behandlet likt, nasjoner såvel som enkeltpersoner. Og hvem har egentlig deltatt i og startet flest kriger? USA, Israel eller Nord-Korea?

 

Så er det en annen sak her: Nord-Korea er anerkjent som en suveren stat med medlemskap i FN. Hvor langt skal det egentlig kunne gå før omverden griper inn i en suveren stat?

Selvsagt skal alle behandles likt. Så da er det vel på tide å steppe inn, som "vi" har gjort på Balkan og andre steder når umenneskelig behandling av befolkningen går for langt?

 

Hvorvidt en nasjon er en trussel eller ikke, har ikke nødvendigvis med hvor mange kriger de har startet og deltatt i, men HVORFOR. De fleste av USA’s kriger har vært forsvar av andre nasjoner/fraksjoner og det er vel legitimt? Og Israel har kun startet 1 krig(6-dagerskrigen), så der ligger jo de og NK likt. For øvrig startet Israel 6-dagerskrigen fordi Syria, Jordan og Egypt planla å angripe Israel sammen. Det samme kan vel ikke sies om NK i forhold til SK?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er som videoene tyskerne viste fra konsentrasjonsleir. Jobb, mat og trygge forhold.

 

Det at det finnes mennesker som er trygge og glade i NK er åpenbart, akkurat som i alle andre grusomme regimer. Det å tro at det er slik for alle blir dumt, og slik du bruker disse videoene og sier sånn "Hmmm, men DISSE smiler jo" bekrefter bare hvor lite kildekritisk du er.

 

Jeg har aldri sagt at jeg tror alle i Nord-Korea har det godt. Akkurat som alle i andre land ikke har det godt. For eksempel folk i USA som skal være fanebæreren for frihet og demokrati...

Lenke til kommentar

Selvsagt skal alle behandles likt. Så da er det vel på tide å steppe inn, som "vi" har gjort på Balkan og andre steder når umenneskelig behandling av befolkningen går for langt?

 

Hvorvidt en nasjon er en trussel eller ikke, har ikke nødvendigvis med hvor mange kriger de har startet og deltatt i, men HVORFOR. De fleste av USA’s kriger har vært forsvar av andre nasjoner/fraksjoner og det er vel legitimt? Og Israel har kun startet 1 krig(6-dagerskrigen), så der ligger jo de og NK likt. For øvrig startet Israel 6-dagerskrigen fordi Syria, Jordan og Egypt planla å angripe Israel sammen. Det samme kan vel ikke sies om NK i forhold til SK?

 

Hvorfor er det så viktig å gripe inn akkurat i Nord-Korea? I år 2008 fikk Robert Mugabe og regimet hans drive på som de ville uten at noen grep inn i Zimbabwe. Det samme kan sies om en god del andre land i Afrika. Eller i andre deler av verden for den saks skyld.

 

Nord-Korea blir ikke engang en småunge i forhold til Israel! Nord-Korea driver ikke å skyter raketter inn i folkemengder med kamphellikoptere, slipper et tonns bomber over tett befolkede nabolag eller bruker hvit fosfor mot sivile. Selvsagt er det masse å kritisere Nord-Korea for som for eksempel konsentrasjonsleirene, men i krigshandlinger er de ikke i nærheten av Israel. Men alikevel støtter USA Israel og fordømmer Nord-Korea... Og det er tydeligvis helt greit at Israel har atomvåpen, men ikke greit at Nord-Korea har atomvåpen... Forstå det den som kan...

 

Og hvis alle skal behandles likt må jo verden gripe inn i Israel pga. behandlingen av palestinerne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...