Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

It is never completely over once a nation is capable of building nuclear weapons.

 

Det er faktisk noe i det Nord-Korea sier! Så lenge de selv har atomvåpen (og andre typer masseødeleggelsesvåpen) er det langt mindre sjanse for at de skal bli angrepet av USA eller noen andre enn hvis de ikke hadde hatt disse våpnene. Atomvåpnene er deres trygghetsgaranti og i tillegg er det antatt at de har kjemiske våpen og biologiske våpen.

 

Og hvorfor skulle egentlig Nord-Korea utgjøre en trussel? Hvem har de angrepet siden Koreakrigen? Ingen! Det har vært noen militære knuffinger mellom Nord-Korea og Sør-Korea på grensen ettersom landene teknisk sett er i krig og det er det. Dersom det skulle bli fred mellom de to koreanske statene ser jeg ingen grunn til at Nord-Korea måtte kvitte seg med masseødeleggelsesvåpnene sine! Ikke dersom de inngikk fred med Japan eller USA heller. Eller om det ble full normalisering mellom Nord-Korea og hele resten av verden. De har jo trukket seg fra Ikkespredningsavtalen og er dermed ikke forpliktet til noe som helst lenger. Det er heller ikke det eneste landet i verden som ikke har underskrevet avtalen og som har atomvåpen.

Lenke til kommentar

Nyttårsfeiringen i Nord-Korea er faktisk ikke særlig annerledes enn i vestlige land. Og folk som ser på fyrverkeriet danser og ser lykkelige ut. Største forskjellen jeg finner er språket.

 

 

Overfladiske observasjoner kan bli misførende Ofoten meningsløst. Hemmelige politiet ville merke det når folk ser misfornøyde ut på offentlige steder.

 

Det finnes også en god del som er hjernevasket nok til å tro de har det veldig bra.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hvor mye du har deltatt i denne tråden, men jeg har tidligere lagt ut videoer fra nordkoreanere som koser seg i det nye badelandet og på det nye tivoliet og som roser regimet opp i skyene. Det er ikke slik i noe land i verden at alle er fornøyde. Forøvrig skades landet av sanksjoner og hvorfor eksisterer det egentlig sanksjoner?

 

Jeg har lest Saddams fortrolige som handler om Irak før og under Saddam Hussein og når det kom til sanksjonene etter Golfkrigen og opprøret så var det kun befolkningen som led under disse sanksjonene. Regimet levde i luksus som bare det. Tilfellet er det samme med Nord-Korea!

Lenke til kommentar

... i alle land med offentlig finansiert skolevesen.

 

Jeg har fått nok av at du skal ødelegge trådene mine med bullshit om demokrati og anarki! Hva mener du om trådens tema?

 

1) Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

 

2) Kan verden leve med at Nord-Korea har atomvåpen eller ikke?

 

3) Mener du at det er riktig å sanksjonere mot Nord-Korea på grunn av disse våpnene eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hvor mye du har deltatt i denne tråden, men jeg har tidligere lagt ut videoer fra nordkoreanere som koser seg i det nye badelandet og på det nye tivoliet og som roser regimet opp i skyene. Det er ikke slik i noe land i verden at alle er fornøyde. Forøvrig skades landet av sanksjoner og hvorfor eksisterer det egentlig sanksjoner?

 

Jeg har lest Saddams fortrolige som handler om Irak før og under Saddam Hussein og når det kom til sanksjonene etter Golfkrigen og opprøret så var det kun befolkningen som led under disse sanksjonene. Regimet levde i luksus som bare det. Tilfellet er det samme med Nord-Korea!

Alle er i fare i NK, selv slekt til Kim Jung Un.
Lenke til kommentar

Dersom dette skulle slå feil kan det være vel så mye USAs feil som Nord-Koreas feil:

 

Iran advarer Nord-Korea
 
Regjeringen i Iran ber Nord-Korea være svært forsiktig når landet skal forhandle med USA om atomvåpen.
 
– Vi er svært skeptisk og ser på USAs handlinger med ubetinget pessimisme, sier Bahram Ghasemi, talsmann for Irans utenriksdepartement.
 
– Regjeringen i Nord-Korea må nærme seg dette temaet med absolutt aktsomhet, understreker Ghasemi.
 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/06/11/195404762/iran-advarer-nord-korea

Lenke til kommentar

 

Jeg har fått nok av at du skal ødelegge trådene mine med bullshit om demokrati og anarki! Hva mener du om trådens tema?

Jeg har ikke skrevet noe om "demokrati og anarki".

 

 

1) Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

Ja, om enn ikke like stor som USA, Kina, Russland, etc.

 

 

 

2) Kan verden leve med at Nord-Korea har atomvåpen eller ikke?

Selvsagt, det er nettopp det vi gjør idag.

 

 

 

3) Mener du at det er riktig å sanksjonere mot Nord-Korea på grunn av disse våpnene eller ikke?

Ja, på lik linje med at det er riktig å sanksjonere alle land som har WMDs.
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at Nord-Korea er en trussel mot noen! Heller ikke mot Sør-Korea eller Japan! Dette bygger jeg på følgende:

 

1) Med unntak av militær knuffing mellom de to koreanske statene har aldri Nord-Korea angrepet noen etter Koreakrigen og man kan diskutere hvem som egentlig har skylden der. Når det gjelder sammenstøt på grensen er Sør-Korea like skyldig som Nord-Korea.

 

2) Det er mye du kan si om Kim Jong un og regimet hans, men de er ikke dumme. De vet utmerket godt at angriper de først kan USA bombe hele Nord-Korea til grus og støv, hvilket ikke er målet deres.

 

Jeg mener også at man kan leve med at Nord-Korea har atomvåpen. Såvel som kjemiske våpen, biologiske våpen og et romfartsprogram for den saks skyld. Som du påpeker har det vært slik i årevis alt og jeg tror ikke på mye av det Nord-Koreas regime sier, men akkurat når de sier at disse våpnene er en garanti for ikke å bli angrepet tror jeg på dem.

 

Jeg mener sanksjonene er feil. FOr det første har Nord-Korea trukket seg fra Ikkespredningsavtalen så de er dermed ikke forpliktet til noe som helst lenger og for det andre rammer ikke sanksjoner regimet, men befolkningen.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvem jeg sympatiserer mest med eller hvem jeg egentlig gir skylden for Koreakrigen og dermed utviklingen siden...

 

USA har et betydelig historisk ansvar
 
Korea-krigen er noe helt annet enn det vi er blitt fortalt
 
Vi slåss på vegne av Syngman Rhee, en USA-utdannet og USA-sponset diktator i Sør-Korea. Hans hensikter ble demonstrert da han i stort omfang slaktet ned venstresidens politiske motstandere. I 22 år var Rhees ord lov, mange tusen politiske motstandere ble drept, titusener ble kastet i fengsel eller drevet i eksil. Dette var friheten som hersket på den koreanske halvøya, til tross for Washingtons innblanding og den stadige militære tilstedeværelsen.
 
Da landet til slutt gjorde opprør mot Rhee og kastet han ut i den såkalte aprilrevolusjonen i 1960, ble han brakt i sikkerhet av et CIA-helikopter mens folkemengden samlet seg rundt presidentpalasset.
 
Tallene for hvor mange som har omkommet under Koreakrigen varierer fra 2 til over 3 millioner. De fleste kildene mener tallet ligger rundt 2,5 millioner. Vel 800 000 soldater døde som følge av krigen (Kina ca. 170 000, Nord-Korea ca. 350 000, Sør-Korea ca. 220 000, FN-styrkene ca. 55 000), mens over halvannen million koreanske sivile ble drept (Nord-Korea mellom 700 000 og 1 000 000 og Sør-Korea ca. 550 000).(Wikipedia)
 
«Den 8. februar 1949, møtte den sørkoreanske presidenten ambassadør John Muccio og sekretær i hæren Kenneth C. Royall i Seoul. Her kom den koreanske presidenten med følgende momenter som skulle rettferdiggjøre en krig mot nord: det sørkoreanske militæret kunne lett bli øket med 100 000 dersom de trakk tilbake de 150 000 til 200 000 som nylig hadde kjempet mot Japan og Nasjonalist-Kina. Dessuten var moralen i det sørkoreanske militæret mye høyere enn nordkoreanernes. Dersom det brøt ut krig, forventet han en masseflukt fra fienden. Til slutt hadde FN godkjent Sør-Korea som den legitime herskeren over hele halvøya (slik det sto i deres grunnlov). Derfor konkluderte han med at man ikke vant noe ved å vente».
 
Den eneste grunnen til at Rhee ikke gikk til angrep var amerikanernes motvilje mot å utstyre han med de våpen og den støtte han trengte. Når en krig kom, skulle det være på USAs betingelser, og våre ledere hadde god grunn til å tro at en krig ville komme før eller senere. Washingtons policy var å gi Rhee nok våpen til å kontrollere Sør-Korea. Det er også klart kongressmedlem Howard Buffets hemmelige vitneforklaringen foran kongressen og CIA-direktør admiral Hillenkoeter viser USAs ansvar for krigen.
 
I spørsmålet om hvem det var som virkelig skjøt først ga leder for historieavdelingen ved universitetet i Chicago det endelige svaret i sitt tobindsverk Origins of Korean War, og The Korean War: a History. Koreakrigen startet under den amerikanske okkupasjonen av Sør-Korea, og det var Rhee, med hjelp av amerikanske sponsorer, som satte i gang en serie angrep som gikk forut for den nordkoreanske offensiven i 1950.
 
Rhees hær og nasjonalpoliti kom fra de rekkene som hadde samarbeidet med de japanske okkupantene i den andre verdenskrigen, og dette var den viktigste grunnen til at en borgerkrig var uunngåelig.   At USA støttet disse quislingene garanterte en utbredt støtte til kommuniststyrkene som var ledet av Kim Il Sung. Dette utløste opprøret i sør, som var forløpet til den åpne fiendtligheten mellom nord og sør.
 

Vesten har isolert Nord-Korea, men de har også isolert seg selv. Så Vesten har begrensede muligheter til å å gjøre noe.

 

post-131018-0-03152900-1546366856_thumb.jpg

 

post-131018-0-02467000-1546366907_thumb.jpg

 

post-131018-0-71531800-1546366949_thumb.jpg

 

https://www.derimot.no/konflikten-pa-koreahalvoyen-usa-har-et-betydelig-historisk-ansvar/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...