Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man ser slike videoer som den ovenfor eller den i dette innlegget kan man spørre seg følgende: Er disse nordkoreanerne lykkelige? Liker de landet sitt og livene sine?? Ser de på Kim Jong-un som en stor leder og hans bestefar Kim Il-sung som Nord-Koreas landsfader?

 

Eller er de truet og/eller betalt for disse opptrednene? Eller er de hjernevasket av regimet så de ikke vet bedre etter som Nord-Korea er et så lukket og isolert land?

 

Kan det faktisk tenkes at alle nordkoreanere som uttaler seg positivt om landet og regimet (og jeg har lagt ut en del videoer hvor det skjer) faktisk mener det de sier?

 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å gripe inn akkurat i Nord-Korea? I år 2008 fikk Robert Mugabe og regimet hans drive på som de ville uten at noen grep inn i Zimbabwe. Det samme kan sies om en god del andre land i Afrika. Eller i andre deler av verden for den saks skyld.

 

Nord-Korea blir ikke engang en småunge i forhold til Israel! Nord-Korea driver ikke å skyter raketter inn i folkemengder med kamphellikoptere, slipper et tonns bomber over tett befolkede nabolag eller bruker hvit fosfor mot sivile. Selvsagt er det masse å kritisere Nord-Korea for som for eksempel konsentrasjonsleirene, men i krigshandlinger er de ikke i nærheten av Israel. Men alikevel støtter USA Israel og fordømmer Nord-Korea... Og det er tydeligvis helt greit at Israel har atomvåpen, men ikke greit at Nord-Korea har atomvåpen... Forstå det den som kan...

 

Og hvis alle skal behandles likt må jo verden gripe inn i Israel pga. behandlingen av palestinerne...

Det ville vært riktig å gripe inn mot Mugabe også. Samt en rekke andre. At man ikke grep inn der, er ikke noe grunnlag for ikke å gripe inn andre steder.

 

Og du kan ikke sammenligne å skyte TILBAKE mot angripere der man dessverre også treffer sivile, med å bevisst sperre egen befolkning inne i konsentrasjonsleire og ta utallige av disse av dage. Hadde Israel behandlet palestinerne som NK behandler sin befolkning, ville det ikke vært flere palestinere igjen.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Israel skyter ikke bare tilbake mot angripere! I mange tilfeller angriper de selv først. Og under Andre intifada var det praksis å gjennomføre gjengjeldelsesaksjoner mot familiene til selvmordsbombere, altså uskyldige som ikke hadde noe med selvmordsbombingen å gjøre.

 

Det nordkoreanske regimet begrenser seg til å torturere landets egen befolkning med unntak av noen trefninger på grensen mellom de to koreanske statene, trefninger der begge sider er like gode. De driver ikke å angriper andre land slik Israel for eksempel bombet den eneste atomreaktoren i Irak på 80-tallet eller stadig angriper Syria nå. Ikke truer de med å angripe andre gang på gang heller slik Israel i årevis har truet med å angripe Iran. Ikke okkuperer de andres land eller bygger bosetninger der heller.

 

Du har helt rett i at Nord-Korea ikke er det eneste landet det burde gripes inn i, men Israel er også et av landene det burde gripes inn i! Nord-Korea er ikke så unikt som det framstilles som. Trass i at det er verdens mest lukkede og isolerte land kommer stadig mer og mer informasjon ut.

Lenke til kommentar

Israel skyter ikke bare tilbake mot angripere! I mange tilfeller angriper de selv først. Og under Andre intifada var det praksis å gjennomføre gjengjeldelsesaksjoner mot familiene til selvmordsbombere, altså uskyldige som ikke hadde noe med selvmordsbombingen å gjøre.

 

Det nordkoreanske regimet begrenser seg til å torturere landets egen befolkning med unntak av noen trefninger på grensen mellom de to koreanske statene, trefninger der begge sider er like gode. De driver ikke å angriper andre land slik Israel for eksempel bombet den eneste atomreaktoren i Irak på 80-tallet eller stadig angriper Syria nå. Ikke truer de med å angripe andre gang på gang heller slik Israel i årevis har truet med å angripe Iran. Ikke okkuperer de andres land eller bygger bosetninger der heller.

 

Du har helt rett i at Nord-Korea ikke er det eneste landet det burde gripes inn i, men Israel er også et av landene det burde gripes inn i! Nord-Korea er ikke så unikt som det framstilles som. Trass i at det er verdens mest lukkede og isolerte land kommer stadig mer og mer informasjon ut.

Og NK’s ingripnet mot egen befolkning er langt, langt, LANGT værre en hva Israel noen gang har gjort. Og å angripe atomreaktor i Irak. Det er en GOD ting og på ingen måte kritikkverdig. Angrep inne i Syria. Også en god ting og på ingen måte kritikkverdig. Husk at Israel er omringet av fiender som ønsker dem utslettet. Hvilken annen nasjon i verden kunne klart det uten å være nødt til å gå på offensiven innimellom?

 

Men om vi skal fortsette om Israel, så foreslår jeg at vi tar det i "After Dark hater Israel"-tråden din i stedet.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Er det verre å sperre folk inne i en konsentrasjonsleir enn å angripe dem med bomber på et tonn eller hvit fosfor?

 

Jeg forsvarer på ingen måte regimet i Nord-Korea, jeg viser bare til at det ikke utgjør noen fare ovenfor andre enn landets egen befolkning og at folk gjerne glemmer at andre land også er under enhver kritikk.

 

Jeg er helt enig i at vi kan diskutere Israel i den andre tråden, men du tar altså feil: Jeg hater ikke Israel! Jeg hater okkupasjonen av Palestina akkurat som jeg ikke hater Marokko, men okkupasjonen av Vest-Sahara. Men nok om det.

 

Spørsmål: Du mener omverden burde gripe inn ovenfor regimet i Nord-Korea, men hvordan? Etter det som har hendt i Afghanistan, Irak, Libya og Syria, hvorfor skulle det gå bedre i Nord-Korea? Hvordan skal man fjerne regimet og stabilisere landet uten å ta livet av utallige sivile, skade enda flere, drive tusener på tusener på flukt og knuse all infrastruktur?

Lenke til kommentar

Er det verre å sperre folk inne i en konsentrasjonsleir enn å angripe dem med bomber på et tonn eller hvit fosfor?

 

Jeg forsvarer på ingen måte regimet i Nord-Korea, jeg viser bare til at det ikke utgjør noen fare ovenfor andre enn landets egen befolkning og at folk gjerne glemmer at andre land også er under enhver kritikk.

 

Jeg er helt enig i at vi kan diskutere Israel i den andre tråden, men du tar altså feil: Jeg hater ikke Israel! Jeg hater okkupasjonen av Palestina akkurat som jeg ikke hater Marokko, men okkupasjonen av Vest-Sahara. Men nok om det.

 

Spørsmål: Du mener omverden burde gripe inn ovenfor regimet i Nord-Korea, men hvordan? Etter det som har hendt i Afghanistan, Irak, Libya og Syria, hvorfor skulle det gå bedre i Nord-Korea? Hvordan skal man fjerne regimet og stabilisere landet uten å ta livet av utallige sivile, skade enda flere, drive tusener på tusener på flukt og knuse all infrastruktur?

Jeg vet ikke hvordan. Bare at noe burde gjøres.

Lenke til kommentar

Blir litt enkelt å bare si at noe burde gjøres... Personlig mener jeg at samtalene mellom Trump og Kim Jong-un burde få en sjanse. Så også på NRKs nettavis at Japans statsminister Abe vil møte Kim Jong-un. Og så må man nok bare akseptere at Nord-Korea forblir et land med atomvåpen, kjemiske våpen, biologiske våpen og et romprogram. For de kommer garantert ikke til å oppgi noe av det!

Lenke til kommentar

Det ville vært riktig å gripe inn mot Mugabe også. Samt en rekke andre. At man ikke grep inn der, er ikke noe grunnlag for ikke å gripe inn andre steder.

 

Og du kan ikke sammenligne å skyte TILBAKE mot angripere der man dessverre også treffer sivile, med å bevisst sperre egen befolkning inne i konsentrasjonsleire og ta utallige av disse av dage. Hadde Israel behandlet palestinerne som NK behandler sin befolkning, ville det ikke vært flere palestinere igjen.

Det er flere ting som tyder på at Nord Korea både har befolkning og befolkningsvekst. Så at Gaza skulle bli avfolket av liknende behandling er ikke sannsynlig. 

Lenke til kommentar

Rent bortsett fra regimets propaganda, er det noen som ser forskjellen på en handletur i Nord-Korea og en handletur i et vestlig land?

 

https://youtu.be/zwVjp7R1Ul4

Vet du hva propaganda er?

 

Du deler propaganda her i tråden. Du prøver febrilsk å si sånn " nei, se her så koselig DISSE har det" "er det VIRKELIG SÅ ille i NK"

 

Det du gjør er å undergrave folka som bor i daglig frykt, folk som blir drept, familier som blir ødelagt fordi de har brutt en statlig lov.

 

F.eks å høre på vestlig radio eller se en tv serie som ikke er lov.

 

Du må gjerne prøve å overbevise folk om at NK "ikke er SÅÅÅ ille å bo i" eller "Jøss, disse folka ser ikke ut til å bo særlig ille"

 

Les. Les deg opp på folk som har vært der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...