Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den forbaska søvnen


Anbefalte innlegg

Kvinne på 22 år her. Som følge av depresjon og angst sliter jeg nevneverdig med søvnen. Det er ganske av og på, men de siste 2 årene har det vært ganske ille. Hovedproblemet går utpå at jeg får ikke sove. Jeg kan ligge i flere timer å prøve å sove, men søvnen nekter å komme. Selv om jeg har en svært dårlig periode klarer jeg å sortere tankene bra nok til at jeg ikke legger meg med negative tanker, og ofte tenker jeg kun på positive ting. Det skjer dog at tankene sporer av og jeg beveger meg inn i en ond sirkel, men jeg ser ikke på det som hovedproblemet. Selv om jeg tenker på blomsterenger og søte hundevalper vil ikke roen senke seg i hverken kropp eller hode. 

I natt var alt som normalt, jeg la meg klokken 23:30. Legger jeg meg for tidlig havner jeg i søvnparalyse, det slår faktisk ikke feil. Legger jeg meg 22:00 for eksempel når jeg er stuptrøtt bråvåkner hodet av at kroppen er paralysert, og merkelige ting skjer. Dette er vanvittig ubehagelig og skremmende, så jeg unngår å legge meg for tidlig. Det har hendt noen få ganger at jeg klarer å sovne når jeg legger meg 22:00, men da våkner jeg lysvåken etter to-tre timer. 

Uansett, jeg la meg klokken 23:30. Pratet en stund med kjæresten på telefonen. La fra meg mobilen og la meg til rette i senga med en god følelse. Når en time var gått sto jeg opp, for jeg klarte ikke sove. Var våken i 15 minutters tid før jeg la meg igjen. Lå i senga med øynene lukket, tenkte på alt mulig - 90% av tiden positive ting. Sist jeg så på klokka var den 03:30. Jeg regner med jeg sovnet i fire-halv 5 tiden, for jeg prøvde å sove lenger etter jeg så på klokka. 

Jeg får på en måte ikke ro eller fred til å sove. Det er helt stille rundt meg på soverommet, og temperaturen på rommet er behagelig. Sengen min er knallgod og sengetøyet mitt er kjempe deilig. Jeg trenger å ha det HELT stille rundt meg for å få sove, og jeg har det også. Likevel så sovner jeg faen ikke. Når det er så ille sliter jeg også med å sove på dagtid, å ta en powernap går ikke. Dette er jo så klart noe jeg vil unngå i tilfelle jeg plutselig sovner og da ødelegger døgnrytmen i tillegg. 

Dette er naturligvis enormt frustrerende. Jeg har mange baller i luften når det gjelder det jeg sliter med psykisk, jeg går i behandling og følger et behandlingsopplegg for at jeg skal bli bedre. Men dette blir vanskeligere og vanskeligere når søvnen er så dårlig. I tillegg til at jeg blir sliten av tankekaos hver dag så blir jeg sliten fordi jeg er stuptrøtt. 

Sovemedisin er forsøkt. Circadin fungerer ikke på en flekk. Jeg kunne spist et helt brett og vært lys våken i en dag (been there, done that, desperate situasjoner resulterer i desperate handlinger). Truxal er det lenge siden jeg gikk på, men husker at effekten var minimal. Quetiapin er en drittmedisin uten like. Uansett hvor sunt jeg spiser så går jeg opp i vekt. Vektøkning er utelukket, så da er også medisinen utelukket. Dette er egentlig den eneste medisinen som har fungert ganske bra, men jeg klarer ikke bivirkningene. Quetiapin er jo ikke kjent bare for å øke matlysten, men også klusse med forbrenningen og blodsukkeret. Så at man går opp i vekt er på ingen måter rart. Og 50% av gangene jeg har sovet på Quetiapin har jeg hatt mareritt, noe jeg sjeldent har. Imovane får meg til å sove, men dette kan jeg jo ikke bruke mer enn maks tre dager på rad. Jeg får det for øvrig ikke utskrevet ofte heller, så jeg må spinke og spare. 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Finnes det ingen sovemedisiner som kan fungere uten å gi meg drastisk vektøkning, og som ikke gjør at jeg er en zombie på dagtid? Alt av naturlige ting er forsøkt. Beroligende musikk, yoga, sånne naturlige tabletter man kjøper på apoteket uten resept. Drikke en varm kopp te, lese før jeg legger meg osv. Nada. Skal sies at det er flere i familien som sliter med søvnen, så tror det er litt arvelig også? 



Anonymous poster hash: 8cba7...cbd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har masse erfaring med dette selv. Har du testet magnesium? Hjalp meg veldig en periode.

Det er nettopp kommet et nytt reseptfritt urtebasert medikament som heter Sedix. Verdt et forsøk. Selv om det ikke slår meg ut, roer det meg ned såpass at det blir lettere å sove. Men i likhet med "ordentlig" medisin vil effekten minke over tid, så det bør kun tas sporadisk. Ellers kan jeg anbefale at du utforsker mindfulness, meditasjon og avspenningsteknikker. Man trenger ikke betale i dyre dommer for kurs eller få dette som del av behandlingstilbud lenger - nå finnes det masse apper til smarttelefon. Stop, Breathe and Think er for eksempel gratis og bra. Å telle åndedrag er en fin teknikk.

Og tren. Fysisk aktivitet er kjempeviktig og hjelper mot nesten alt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har slitt med søvnproblemer i over 30 år. Det har sammenheng med en oppvekst med fyll og mishandling. Det har også vært mobbing inne i bildet. Jeg har fått store psykiske problemer og et stort søvnproblem. Jeg har gått på Truxal i over 30 år med økende doser. Det har hjulpet litt. I starten gir de hangover men det gir seg etter hvert. Nå de siste årene har det blitt verre og jeg går nå på Zopiclone. Tar en halv tablett og det fungerer godt. Ingen nevneverdige bivirkninger. Ellers er fysisk aktivitet et stort pluss. Jeg merker at det er lettere å få sove når jeg har gått en lang tur. Tren minst 30 min. hver dag så gir det gevinst. Jeg er desverre blitt avhengig av sovemedisin. Jeg prøvde Sedix men det hadde ingen virkning. Sovemedisin med trekant er uheldig med tanke på førerkort, det er blitt mye strengere nå. Så man må passe på. Lykke til! 

Lenke til kommentar

Har også soveproblemer, men det har blitt noe lettere å sovne etter at jeg startet å ta Magnesium hver dag (1x300mg + vitaminer som har 100mg magnesium)

Kan gå en dag uten, men 2 dager uten og jeg kan glemme å prøve å sovne..

 

Sedix har ingen virkning på meg

Som nødløsning har jeg Zolpidem, men det trenger jeg som regel bare noen ganger i måneden, for de dagene det er helt umulig å få sove og at jeg må opp, klarer ikke å sovne om det er noe jeg må opp til tidlig på morgenen, da blir det heller så jeg døgner

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med at tankene flyr kan det hjelpe å sette på et radioprogram eller musikk på lav lyd.

Glemmer hele tiden å skrive noe...

Hjemme må jeg sette på noe, som regel Youtube ellers så ligger jeg bare å ruller i senga

 

Men på hytta så har jeg ingen problemer med å sovne og jeg tipper det er tilgangen på internett/elektronikk som er problemet, men kan ikke leve uten heller

Lenke til kommentar

Ja, det gjelder å finne en form for distrahering som får en vekk fra tankene, men samtidig ikke holder en våken.

Ting jeg bruker for å sovne:

  • Buddhistiske bønne chants
  • Soveliste på Spotify jeg har jobbet med over flere år
  • ASMR (mye rart her, men på sitt beste svært bra for å få meg til å sove)
  • Dan Carlin, Hardcore History podcasts...
  • NRK P2 (klassisk musikk gjennom hele natten)
  • Vifte ved senga (på lav hastighet, sovner av den svake duringa)
  • Telling av åndedrag som Isbilen kommenterer. Puster inn gjennom nesten, og ut gjennom munnen. Og teller fra 1 til 10, også fra 1 igjen. Dette fordi det krever mindre av hjernen å telle så kort, i tillegg så mister man da også oversikten over hvor lenge man fokusert/pustet slik. Åndedrag 978, 979, 980... osv vil fort kunne lede fokus over på at "oi, nå har jeg gjort det her lenge, og jeg får fremdeles ikke sove). (Kombinerer dette gjerne med noen av punktene over).

En løpetur litt tidligere på kvelden er også bra. Mens jeg løper så tenker jeg ikke på noe annet, og når kroppen er sliten så lettere å sovne enn om den ikke er det, selv om hjernen ikke helt klarer å slappe av.

Lenke til kommentar

Fant en annen bok her om dagen: "Prime Numbers"

 

Høytopplesning av primtall fra 1 til 17389.

 

Eller "The 4th dimension simply explained, med halvtimeskapitler som "Non-Eucledian Geometry and the Fourth Dimension" og "The Fourth Dimension Algebraically Considered"

Lenke til kommentar

For mye aktivitet i løpet av dagen (også trening!) gjør at min søvn klusses til. Da våkner jeg ofte etter 2-4 timer og føler meg lys våken. Da er ofte tankene 'over alle hauger ', uten at jeg egentlig tenker på noe spesielt eller har noen ekstra bekymringer. På slike netter har jeg vanskelig for å konsentrere meg og den kan føles som om kroppen er i 'fight or flight' -modus.

 

==> For noen, hjelper det å trene, slite seg ut for å få bedre søvn, andre har det stikk motsatt. Tenker at du må se på dagene dine, hva du gjør, tanker etc. og f. eks. prøve mer- eller mindre aktivitet.

 

 

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar

Tusen millioner takk for mange gode svar. 

Jeg vil si at i løpet av de 2 siste ukene har jeg kommet inn i gode rutiner når det gjelder både kosthold og trening. Jeg merker at dette har hatt en liten innvirkning på søvnen min, for jeg sover tungt nok til at jeg drømmer psycho drømmene mine (at jeg drømmer syke, rare drømmer er et tegn på at jeg sover godt, hehe). Så det er jo et pluss. Men problemet er fortsatt at jeg sliter med å sovne. Så endring av kosthold og det at jeg har begynt å trene litt har allerede bedret søvnkvaliteten, men ikke det at jeg klarer å sovne. Ligger fortsatt våken kjempe lenge. Varierer om jeg føler meg uthvilt når jeg våkner, med tanke på de mongodrømmene jeg har så er det så klart ikke alltid jeg er uthvilt uansett. 

Skal til legen om en ukes tid og lurer på å foreslå at jeg får utskrevet Imovane når jeg trenger det. For noen dager er det ganske viktig at jeg sovner tidlig, andre dager er det ok at jeg sover veldig lite om natta. For eksempel om jeg har en viktig prøve eller fremføring i skoleforbindelse, og tidligvakt i forbindelse med jobb. Da trenger jeg å ha sovet nok. 

Og jeg skal også teste ut noen av tipsene deres. Tilgang på internett har vell en viss innvirkning, men jeg kan ligge uten mobilen i 2-3 timer og ikke få sove. Men jeg har den fæle uvanen at jeg ligger med mobilen i senga før jeg legger meg, men det gjør jeg for å slappe av. Ser på søte hundevalper på Instagram og snakker i telefon med kjæresten hver kveld før jeg legger meg. Kunne jo gjort det på stua, men jeg bor med broren min, og jeg er ikke så interessert i at han skal ligge å høre på samtalene våre... Han har soverom rett under stua. :p 

 

Ellers drikker jeg ikke kaffi, jeg drikker red bull i blant men ikke på kvelden. Mat spiser jeg ofte 2-3 timer før jeg legger meg, kanskje bare 1 time før også, men det er fordi jeg overhodet ikke klarer å sove om jeg er sulten. Da irriterer jeg meg bare over murringen i magen osv.

Er det noen her inne som får Imovane utskrevet når de trenger det? Jeg vil så klart være forsiktig med det, for jeg har ikke et ønske om å bli avhengig. Jeg fikk som råd å ikke bruke det mer enn 3 dager på rad, men de gangene jeg har brukt det går jeg på det i max 2 dager. Så tar jeg pause i noen dager og så 2 dager på rad igjen om det er nødvendig. 



Anonymous poster hash: 8cba7...cbd
Lenke til kommentar

Mange god råd her!

 

Jeg må skrive under på at magnesium kan fungere bra. Jeg vet ikke om det er en av årsakene til at jeg sovner lett, men ikke dumt å prøve i hvert fall. I værste fall kan placeboeffekten slå til.

 

Jeg hadde mye problemer med å sovne da jeg var yngre. Jeg husker ikke helt når det snudde, men jeg er ganske sikker på at noen av disse tingene har vært viktige;

 

1. Har lært meg å bli oppmerksom på tankespinn. Når jeg merker at jeg tenker for mye så prøver jeg ikke erstatte de "negative" tankene med positive. Jeg prøver bare å ikke tenke på de negative. Prøver å ikke tenke på noe i det hele tatt. 

 

2. Jeg trener mer og sørger for å være ganske utslitt før leggetid

 

3. Jeg ser ikke TV rett før jeg legger meg. Jeg leser imidlertid en bok, noe jeg har blitt avhengig av. Nesten hver kveld så begynner øynene å sige etter noen sider og jeg slukner konstant. Jeg bruker et gult svakt lys som leselys. 

 

4. Noen ganger legger jeg meg på spikermatta, som jeg alltid sovner på. Det er forferdelig vondt å komme seg av den når man våkner etter en time, men det er lett å sovne igjen.

 

5. Hvis jeg mot formodning ikke skulle klare sove en natt, så står jeg bare opp, ser en episode tv-serie og drikker litt te. Så prøver jeg igjen. 

 

6. Rutiner. Stå opp og legge seg mer eller mindre på samme tidspunkt hver dag - selv i helgene. 

 

 

Jeg tror det fort kan bli en ond sirkel når man begynne å tenke "nå MÅ jeg sove..åånei, bare 4 timer til jeg må stå opp" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...