Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

må man bruke megler?


Anbefalte innlegg

hei, har en venninne som eier en omsorgsbolig-kommunal leilighet. det er en obos blokk. og leiligheten hun eier er delevis driftet av kommunen tror jeg.

hun skal nå flytte, og skal selge leiligheten sin. men ble fortalt av megler på obos at man måtte bruke megler når man solgte en slik leilighet, noe hun syntes at virket veldig unødvendig, siden kommunen finner kjøpere til disse leilighetene. og hun fint kunne ta visningene selv. megler skulle så visst også ha rundt 40 tusen for jobben, noe som jeg syns virker veldig mye, siden kommunen finner kjøpere til disse leilighetene.

så spørmålet er, må man bruke megler om man selger en selveid-kommunal- omsorgsbolig?

 



Anonymous poster hash: 4c67c...cdb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan kjøpe noen av tjenestene til megler, trenger ikke kjøpe "en pakke".

hei TS her, tror megleren var på 40k, takstmann 3k + eierskifte på 5k. hun er ikke helt psykiatrisk frisk, så hun skrev under på det megler sa, men i ettertid har hun følt seg litt lurt, siden megleren ringte kjøper, som hun selv viste leiligheten, og kjøper sa umiddelbart ja til kjøp av leilighet. så hun sliter litt med å forstå hvorfor megler skal ha 40k. megler sa at det var en del av regelverket at man måtte ha megler om man solgte slike omsorgsboliger, og at det hadde med sikkerhet å gjøre.

 

hun ville opprinelig ikke ha megler siden hun syntes det var dyrt, men megleren sa at det var obligatorisk på slike omsorgsboliger.

 

mistenker at hun har tapt 40 k på dette, men kan ingen ting selv.

Endret av kasssy
Lenke til kommentar

 

så spørmålet er, må man bruke megler om man selger en selveid-kommunal- omsorgsbolig?

 

 

Anonymous poster hash: 4c67c...cdb

 

Hva er egentlig en selveid-kommunal omsorgsbolig, og hvem eier den?

 

vel, jeg vet bare det hun fortalte meg.  kort fortalt så er det boliger man kjøper billigere som er ment for uføretrygdede og syke personer. man eier leilighetene selv, og får deler av prisøkningen... + at man betaler fellesutgifter-leie.

 

hun eier boligen selv. dvs boligen kostet 380k når hun kjøpte den, og er verdt 560 k nå, og hun betaler leie + fellesgjeld. og hun er oppført som eier av boligen ja, men kommunen, eller staten betaler en god del av det slik at det er mye billigere enn hva en leilighet av samme kvalitet på det åpene markedet ville ha vært, boligen er verdt 560 k nå, og fellesgjelden er på 500 k ca, mens boligen er på rundt 60 kvm, er ville ha kostet 1.5x så mye på det åpene markedet minst, kanskje mer., fortusatt av fellesgjelden var det samme slik jeg forsto det.

 

kommunen bestemmer også hvem som skal få kjøpe disse leilighetene. mere vet jeg desverre ikke.

 

Endret av kasssy
Lenke til kommentar

Spør kommunen om det er obligatorisk med megler.

takk, skal be henne spørre, men hun har skrevet under på alle papirer, fortusatt at megleren har lurt henne, har hun noe mulighet til å få igjen pengene, eller deler av pengene? det blir i så fall ord mot ord desverre :(

Lenke til kommentar

Dersom du ikke ønsker å bruke en megler, kan du kan selge den privat. Du må da ordne salgsprospekt, annonser, visning osv. selv. For selve salget må du bruke en advokat for tinglysing og kontraktskriving. Dette er heller ikke helt gratis. For 3 år siden kostet det meg ca. 14.000 å selge privat på denne måten.

 

En megler er et totalverktøy som ordner alt det du ikke ønsker å ta på deg selv. Du er ikke nødt å velge en dyr meglerpakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du ikke ønsker å bruke en megler, kan du kan selge den privat. Du må da ordne salgsprospekt, annonser, visning osv. selv. For selve salget må du bruke en advokat for tinglysing og kontraktskriving. Dette er heller ikke helt gratis. For 3 år siden kostet det meg ca. 14.000 å selge privat på denne måten.

 

En megler er et totalverktøy som ordner alt det du ikke ønsker å ta på deg selv. Du er ikke nødt å velge en dyr meglerpakke.

takker for svar, spurte henne nå, og disse leilighetene blir ikke solgt på vanlig måte, dvs megleren brukte ingen annonse eller ingen bilder ble tatt av leiligheten. megleren sa at om dette var ett normalt salg på det åpene markedet, med bilder, annonse og full pakke så ville prisen ha blitt på ca 90k ca.., salgsprospekt er vel verdivurdering, ja det ble brukt, men kostet kun 3k med takstmann. visningen ba megleren henne om å ta selv siden det gikk kjappere om megler ringte kjøper, og kjøper + eier avtalte ett visnings- tidspunkt.

 

jeg kan reglene selv vedrørende ordinære boliger, men megleren hevdet det var mye spesielle regler siden dette var en omsorgsbolig. og jeg mistenker desverre at hun har blitt lurt trill rundt.

 

hun tok kontakt med obos selv og sa hun ville flytte, og de ba henne ha en samtale med megler,  og da hevdet megleren at man måtte betalte så mye for å selge denne leiligheten. hun nektet først og sa hun ville selge selv... men megleren sa at det var obligatorisk med megler, og mye spesielle regler ved slike omsorgsboliger, noe jeg selv tviler på.

 

 

Endret av kasssy
Lenke til kommentar

Nå er det jo fritt fram å annonsere eiendom på finn.no. Tidligere var ikke det mulig for private.

takk, men disse boligene kan ikke selges til hvem som helst, kommunen bestemmer hvem som trenger-skal kjøpe de.

 

ingen som klarer å gi meg noe svar på om hun har blitt lurt eller ikke. hva foreslår dere at jeg gjør?

Lenke til kommentar

Lurt hvordan da?

 

Jeg kan ikke forstå det skal være noe påbud om megler. Om kommunen delegerer leiligheten til neste kjøper, vil jeg tro det blir praktisert salg for den summen som takstmann setter. Ja siden det ikke er noen offisiell budrunde. 

 

OM det skulle finnes noe spesielle regler som krever en megler, da er det helt uhørt for en sum av 90K. Vil tro megler kun er med på dokumentskrivingen og slike ting (i såfall). Honoraret må være ca. det en betaler for en advokat å gjøre samme jobben (ca. 15.000?).

 

Jeg har dessverre ikke greie på dette iogmed kommunen er involvert. Snakk med kommunen og få klarhet i saken.

Endret av ronorio
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurt hvordan da?

 

Jeg kan ikke forstå det skal være noe påbud om megler. Om kommunen delegerer leiligheten til neste kjøper, vil jeg tro det blir praktisert salg for den summen som takstmann setter. Ja siden det ikke er noen offisiell budrunde. 

 

OM det skulle finnes noe spesielle regler som krever en megler, da er det helt uhørt for en sum av 90K. Vil tro megler kun er med på dokumentskrivingen og slike ting (i såfall). Honoraret må være ca. det en betaler for en advokat å gjøre samme jobben (ca. 15.000?).

 

Jeg har dessverre ikke greie på dette iogmed kommunen er involvert. Snakk med kommunen og få klarhet i saken.

 

tusen takk. det var svaret jeg trengte. det bekrefter nok at hun har blitt lurt. hun er paranoid schizofren. og jeg vet ikke hvordan hun kom i kontakt med megler i første omgang, men jeg prøver å hjelpe henne litt.. tviler på at hun kontaktet den selv. jeg tror hun skulle flytte til en annen leilighet i samme blokk, og har antageligvis sagt ja til noe hun trodde var påbudt, men som ikke var det :(

case closed. jeg vet det jeg trenger! skal bli med henne å ta en prat med kommunen for å finne ut av dette her. mange takk for meget bra svar ;) thumbs up!

Endret av kasssy
Lenke til kommentar

syns ikke at dette høres riktig ut altså, hadde en bekjent i en liggnende situasjon som skulle flytte fra en såkalt omsorgsbolig, kommunen sa ta kontakt med megler noe vedkommende gjorde, megler tok en unaturlig høy pris spørr du meg, men ikke så ille som dette.

problemet med slike leiligheter er jo at kommunen bestemmer hvem som skal bo der, men jeg forstår ikke jussen i at man må innvolvere en overpriset megler, når man egentlig kun må innvolvere en takstman, og selge for takst. ville sjekket dette godt tbh... mtp at hun er  paranoid schizofren, så kan dette ha en betydning i en eventuelt rettsak, fortusatt at kommunen ba henne kontakte megler.... kan heller ikke forstå hvorfor kommunen henviser de til megler når kommunen bestemmer hvem som skal bo der.

er ikke dreven på juss selv, men dette høres ikke riktig ut.

Lenke til kommentar

Bruker meglerne ett minumumsbeløp?

For jeg trodde de tok ~3% av salgsbeløpet i normalle tilfeller og ikke 7% som i denne saken

det jeg mistenker også, veldig usikker på om kommunen vet hvor godt obos-denne megleren tar seg betalt. i tillegg ble denne personen nærmest tvunget til å bruke megler. hun tolket det slik at det var obligatorisk. og eneste mulighet, og at hun måtte skrive under, og at ett salg ville vært umulig uten..

Lenke til kommentar

Når kommunen har tildelingsretten (og plikten), er det vel fordi det er husbanken som har lagt til denne klausulen når bygger og eier søkte om støtte til bygging. I så fall er det angitt i reglene for hvordan disse boligene skal omsettes. Typisk kan det stå at selger må gjøre det allment kjent at det er en bolig med livsløpsstandard til salgs for den delen av befolkningen som fyller vilkårene (alder og/eller trygdede og behov for helse- og velferdstjenester).

Det er vel også slik at det er et fast innskudd og ikke vanlig budrunde på disse boligene? Og ikke heller ansiennitetsregler for medlemmer i borettslaget?

Jeg ville tro at det er kommunens eiendomsforvaltning som sitter på kunnskapen om du er tvungen å bruke megler, som Krikkert sier. Om lovligheten ved det vet jeg intet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...