Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fra AAP til uføretrygd


Dobbeltabbe

Anbefalte innlegg

Advokat mot Nav er nyttesløst da de ikke bryter noen lov, men følger den uansett hvor uenig du er..

Som sagt over, skaff psykolog ! Alle pasientene til min psykolog, som han har anbefalt uføretrygt for nav har fått det.

Du trenger ikke være en psykopat for å gå til psykolog, det er bare en samtale eller to med en lege...ikke noe værre enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det inntrykket jeg har er at stadige politisk bestemte innskrenkninger i retten til trygdeytelser egentlig ikke handler om å få flere i jobb; eller "arbeidslinjen" som de kaller det; det er kun et skall; det handler nok hovedsaklig om å ha et påskudd til å nekte offentlige trygdegytelser til så mange som mulig. Derfor legger de til stadig nye lovforskrifter som også skal vanskeliggjøre å prøve det rettslig.

Men jeg forstår begrunnelsen: den norske velferdsstaten har blitt svindyr i drift. Den svenske velferdsstaten var for en snau generasjon siden den beste i verden; men det er bare smuler igjen av den og det er forståelig; for det koster når det tas stadig mer ut og betales stadig mindre inn til velferdskassen. Det går ut over de som virkelig trenger det; det vet jeg; men stadig større misbruk og stadig flere borgere som overflødiggjøres av et ekstremt ekskluderende arbeidsliv og automatisering tvinger igjennom upopulære kutt og innstramninger. Politkerne som gjør dette vet dette vedliggodt selv om de prøver å selge det som noe annet og bruker lovord som "reformer" og "ta et tak for inkluderende arbeidsliv". Det er humbug, men hva skal de egentlig gjøre? Det har ikke blitt vedtatt noen reform som gir bedre velferdstjenester på ganske så lang tid nå; ikke siden tusenårsskiftet ihvertfall; men det er en naturlig utvikling som også foregår i resten av Europa.

Lenke til kommentar

Problemet med systemet er at man må ha en nedsatt arbeidsevne på en viss prosent for å kunne få trygdeytelser... Om man er frisk nok til å jobbe 60-70% får man null, får ikke en krone... Og det er vel her det begynner å bli litt tullete.. Noen diagnoser gjør deg 100% ufør, og andre gir deg tilatelse til å jobbe litt her og der...

 

Personlig har jeg selv ønske om å søke Uføretrygd, men maks 50%, litt mentalt og grunnet kronisk sykdom...  Har vært på AAP og jobbet i flere jobber med 67% stilling, noe de erklærte jeg klarte fint, selv om jeg leverte egenmeldinger og sykemeldinger som i praksis tok meg ned under 40%...

 

Jeg er i 30åra og begynner å få slitasje på brusk, så si vekkslitt i ankler allerede. Jeg kan med stor sikkerhet si at jeg vil ha leddgikt innen 5år.. Da konsultasjon med kirurg sa at operasjon ikke ville gi mindre slitasje.. Da er det litt irriterende å høre på en veileder si, ja med du klarer jo det bra nå.. Som om hun skal si. "Drit i resten i livet ditt"

 

Alikevell vil NAV slenge meg ut i arbeid som vil øke slitasje, da de tydligvis ikke har lest seg opp i min historie..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med systemet er at man må ha en nedsatt arbeidsevne på en viss prosent for å kunne få trygdeytelser... Om man er frisk nok til å jobbe 60-70% får man null, får ikke en krone... Og det er vel her det begynner å bli litt tullete.. Noen diagnoser gjør deg 100% ufør, og andre gir deg tilatelse til å jobbe litt her og der...

 

Personlig har jeg selv ønske om å søke Uføretrygd, men maks 50%, litt mentalt og grunnet kronisk sykdom...  Har vært på AAP og jobbet i flere jobber med 67% stilling, noe de erklærte jeg klarte fint, selv om jeg leverte egenmeldinger og sykemeldinger som i praksis tok meg ned under 40%...

 

Jeg er i 30åra og begynner å få slitasje på brusk, så si vekkslitt i ankler allerede. Jeg kan med stor sikkerhet si at jeg vil ha leddgikt innen 5år.. Da konsultasjon med kirurg sa at operasjon ikke ville gi mindre slitasje.. Da er det litt irriterende å høre på en veileder si, ja med du klarer jo det bra nå.. Som om hun skal si. "Drit i resten i livet ditt"

 

Alikevell vil NAV slenge meg ut i arbeid som vil øke slitasje, da de tydligvis ikke har lest seg opp i min historie..

 

Nåja, måten NAV avgjør stillingsbrøker på er ikke alltid ut i fra en teoretisk evne til p kunne gjøre en jobb, men sannsynligheten av hvordan vedkommende med en bestemt diagnose/sykdomshistorie har en mulighet i arbeidslivet. Derfor er det personer som kunne jobbet hvis noen hadde gitt dem sjansen som får 100% uføretrygd.

Men det norske arbeidslivet er et av de mest ekskluderende i verden; til tross for hvordan man fremstiller seg selv som et varmt og inkluderende arbeidsliv. Jeg mener; hvor mange har vel ikke på besøk ute i verden lagt merke til personer med skavanker og utviklingshemminger som jobber både i resepsjoner og som servitører i andre land? Det norske arbeidslivet er sosialdarwinistisk til fingerspissene.

Muligens blir det til slutt slik at man innflrer borgerlønn i Norge. Men det er bare å glemme at det skal bli en gullkantet utbetaling til alle på 20 000 i måneden. Det er bare å glemme. Det blir nok den luselønnløsningen man har gjennomført i Finland; altså minstepensjon til alle. Noe annet vil vi ikke ha råd til, thats it.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

@Dobbeltabbe: Vennligst, har du fått Uføretrygd statusen? Og hvis ja, gikk du gjennom HAPRO?

 

@Til alle: Vennligst, har NAV rett til å be om en HAPRO-evaluering fra en svært alvorlig syk person (hjernekreft grad 3)? For min del finner jeg det skandaløst ..

Dine kommentarer og tips er veldig velkomne. Tusen takk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hapro er vel et selskap som tilbyr tjenester til NAV?

I utgangspunktet har NAV rett til å avklare alle som søker om stønader, også de som er alvorlig syke

.

I praksis vil som oftest enten NAV eller den de velger å bruke til avklaringen, altså Hapro i dette tilfellet, raskt komme til at vedkommende ikke trenger lang utredning, arbeidsprøving osv. på grunn av sykdomsbildet.

Man har altså ingen rett til å hoppe over en avklaring fordi man er syk, det er jo derfor man skal avklares, for avgjøre om man er syk nok til å få en uførestønad, eller i stedet bør forsøke noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...