Gå til innhold

Økonomisk rådgivning for ikke-blakke?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurte på om det er noen her som erfaring med å gå til en økonomisk rådgiver for å få gode råd om hvordan man kan disponere privatøkonomien sin bedre? Jeg tenker da spesielt at man kan få en gjennomgang av tallene og få hjelp til steder man kan kutte, omdisponere osv.?

 

Jeg er ikke dynget ned av gjeld eller sliter med betalingsanmerkninger, men kunne godt tenkt meg å få hjelp av en tredjeperson til å se om det er områder hvor man kunne spart litt ekstra og dermed kunne fått frigjort penger til sparing osv. 

 

Jeg har lett litt rundt på nettet, men det ser primært ut til at tjenesten kommunene tilbyr henvender seg til personer med betalingsproblemer, mens bankene stort sett ser ut til å henvende seg til firmaer og selskaper. 

 

Har noen her brukt slike tjenester og fikk dere eventuelt noe ut av det?

 

Tips om gode rådgivningstjenester i Oslo-/Akershus-området mottas også med takk :)



Anonymous poster hash: eeb07...f9a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med banken din, dei fleste (alle?) bankar tilbyr økonomisk rådgivning til sine kunder.

 

I tillegg kan du sjølvsagt betale eit privat uavhengig rådgiverfirma for å hjelpe deg, men då må du nok ha forholdsvis strore verdiar for at det skal lønne seg å betale nokon for å finne områder der du kan spare inn litt.

 

Ellers så støtter eg forslaget om å sette opp eit budsjett og sjekk dette opp mot din faktiske pengebruk. Då burde det være lett å finne områder der du kan spare ein del, og i tillegg så gir det rådgivaren din eit langt betre grunnlag for å gi råd.

Særlig dersom du skal betale nokon for å gå gjennom økonomien din så vil du spare mykje på å gjere dette kartleggingsarbeidet på forhånd.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke svar, men vil bare kaste meg på at det hadde vært fint med en slik tjeneste.

 

Har tidligere ved flere anledninger spurt mine "rådgivere" i flere forskjellige banker, og vært like skuffet hver gang over hvordan de er helt kunnskapsløse eller bare prøver å selge bankens produkter. En viktig ting er å få en rådgiver som er uavhengig.

 

Selv om man har god kontroll er det alltids tilpassinger man kan gjøre, jeg hadde enkelt betalt noen tusenlapper for en slik tjeneste.

 

xibriz​: når man ser på sine egne vaner er det veldig lett å se seg blind på enkelte ting, noen ganger er det veldig nyttig med ett ekstra sett med kompetente øyne som ser på de samme tallene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. @Civilix: ja, det er akkurat det jeg hadde hatt bruk for også. Jeg tenker at en tredjeperson kanskje kan se ting jeg selv ikke klarer. Man handler og gjør jo mange ting av ren vane og dermed går det litt "under radaren" at visse ting kanskje er unødvendige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med unntak av kommunen som tilbyr gratis rådgivning som eit forebyggande tiltak retta mot personar som står i fare for å bli sosialklientar pga gjeld, og banken som tilbyr rådgivning for å selge tjenestene sine så er det nok ingen som tilbyr slik tjeneste utan å ta betalt.

Det må i så tilfelle være via veledige organisasjonar eller studentdrevne tjenester som gir arbeidserfaring (noke liknande jus-studentane sin jussbuss, jusformidlingen osv, berre drevet av økonomisstudentar).

 

Så då er nok einaste alternativet tjenester som du betaler for, og då bør ein gjere seg nokre vurderingar av kost/nytte i forhold til kor mykje du har råd til å betale og kor mykje som det kan være på å hente i sparehjelp.

Lenke til kommentar

Det beste er nok å sette opp et regnskap over forbruket ditt de siste X mnd, basert på nettbank og kort logger. Da ser du hvor mye penger som går til hvilken type bruk, og kan gjøre justeringer etter det.

 

Det er mange som tilbyr rådgivningstjenester, men det er typisk mer for gjeldsslaver eller formuende folk man kan tyne forvaltningsgebyrer ut av. 

Lenke til kommentar

Eg synest du kjem langt i første omgang med ein oversikt over inntekter og utgifter. Hent alle transaksjonane frå nettbanken dei siste månadane, putt det inn i eit rekneark og kategoriser. Då vil du fort få oversikt over kvar pengane hamnar. Få med lån, studielån, bilutgifter, drivstoff, mat, klede, fest og moro, ferie.

 

Problemet med å i banken er at dei ikkje veit kva du brukar pengane dine på. Dei vil jo først og fremst selje sine eigne produkter om du går på besøk der, men det finnes vel unntak der óg.

 

Det er absolutt nyttig å ha ein tredjeperson til å sjå på det, men eg synest det er meir verdifullt at du sjølv lagar ein oversikt og faktisk ser kvar pengane går. Det er kunnskap og erfaring du ikkje gløymer med det første, og du får eit perspektiv på forbruket i dag og i årene framover. Det er veldig lettvint å få ein anna person til å vise deg kvar pengane går, men dei fleste klarar å lage ein grei oversikt over det sjølv. Det er berre snakk om å dedikere nokre timar ein kveld.

Lenke til kommentar

Nettbankene har en super tjeneste som de kaller Min økonomi eller noe i den duren. Der kategoriseres utgifter og inntekter og det er lett å se hvor man bruker mest og minst osv. Du får også advarsler om du bruker mer enn du tjener og oversikt over f.eks matbudsjett (en kan vel sette opp hvor mye en skal bruke i innstillingene, husker ikke).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror du fint kan lese deg til dette på nett. Det hele avhenger av hvor stor risiko du vil ta og om du er komfortable med å investere i aksjer eller fond før du har nedbetalt gjelden, alternativt investere i utleiebolig, feriebolig, bolig i utlandet osv.

 

Man må huske på at om man har penger til overs kan de brukes til å øke avkastningen samtidig som man nyter godt av en hytte, feriebolig om man velger riktig. I en rådgivningsprosess må du også ha evnen til å stole på vedkommende som gir deg råd, og dette er ikke alltid enkelt.

 

Forum som dette er jo et fint sted å begynne ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hei,

 

Jeg lurte på om det er noen her som erfaring med å gå til en økonomisk rådgiver for å få gode råd om hvordan man kan disponere privatøkonomien sin bedre? Jeg tenker da spesielt at man kan få en gjennomgang av tallene og få hjelp til steder man kan kutte, omdisponere osv.?

 

Jeg er ikke dynget ned av gjeld eller sliter med betalingsanmerkninger, men kunne godt tenkt meg å få hjelp av en tredjeperson til å se om det er områder hvor man kunne spart litt ekstra og dermed kunne fått frigjort penger til sparing osv. 

 

Jeg har lett litt rundt på nettet, men det ser primært ut til at tjenesten kommunene tilbyr henvender seg til personer med betalingsproblemer, mens bankene stort sett ser ut til å henvende seg til firmaer og selskaper. 

 

Har noen her brukt slike tjenester og fikk dere eventuelt noe ut av det?

 

Tips om gode rådgivningstjenester i Oslo-/Akershus-området mottas også med takk :)

 

Anonymous poster hash: eeb07...f9a

 

Sett opp budsjett (og hold deg til det) er mitt eneste tips. Går du til en bank og ber om investeringsråd så husk at de vil at du skal tape alle pengene dine, de er tross alt banken, de skal ikke låne penger av deg, du skal låne av dem, det er mottoet deres.

 

Her finner du Excel regneark eller openoffice regneark, begge er budsjetter så du fyller bare inn hva du bruker penger på. http://okonomiguiden.no/lag-personlig-budsjett/

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Du vet jo selv best hvor pengene går. Drikker du mye/fester mye så er jo det noe du bør se på. Kjører du unødvendig mye, handler ofte mat (daglig) eller kjøper nikotinholdige varer så er dette også ting du kan se nærmere på. Andre goder som kaffe på byen, reiser, dyr elektronikk etc..

 

Let etter bedre tilbud på forsikringer, lån, mobilabonnent og strøm. Samleportal med beregning av tilbud etc finner du her: https://www.finansportalen.no/

Husk å lese igjennom avtalene. For eksempel finnes det lokketilbud på strøm som ikke er spesielt gunstige i lengden. De lojale kundene taper på å ikke bytte leverandører av tjenester. De som bytter får ofte får gjerne rabatter og andre goder (for eksempel bedre bonus på bilforsikring).

 

Alkohol og tobakk: Kan kuttes helt ut så lenge man går inn for det/får hjelp til dette via lege etc.. husk at 3 halvlitere koster gjerne en hundrings. En halvliter/uke=1700 kr per år. 

 

Mat: Rydd i kjøleskap og kjøkkenskap, skaff oversikt over hva du har hjemme, handle mat ukentlig og unngå å handle ting som ikke er skrevet på handlelisten (impulser).

 

Dyr elektronikk: Trenger du det? Kan noe billigere elektronikk gjøre samme jobben selv om det ikke er like kult?

 

Ferieturer: Må du reise så ofte som du gjør, finnes det noe nærmere der du bor som kan brukes som feriemål?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet en måte som gjør at jeg har oversikt, enkelt kan se hvor jeg kan spare inn, og har full kontroll hele tiden.

 

Jeg har følgende kontoer:

 

1. Brukskonto - hit kommer lønna inn, og jeg har VISA-kortet mitt mot denne

2. Matkonto - setter over 3.000 hit ved hver lønning, og har eget BankAxept-kort som jeg kun bruker til mat.

3. Regningskonto - alt av regninger og lån trekkes herfra. Jeg har summert absolutt alt som skal ut gjennom hele året, og setter 1/12 av dette (snittet) over fra brukskontoen og hit ved hver lønning.

4. BSU - fører over 2.000 hit ved hver lønning

5. Sparekonto - fører over 1.000 hit ved hver lønning

 

Nå har jeg sørget for at alle utgifter er dekket, at penger til mat er tilgjengelig, og at det er holdt av sparte penger.

 

Resten av det som står igjen på brukskontoen vet jeg nå KAN brukes til fornøyelser og slikt frem til neste lønn kommer.

 

Jeg fører et Excel-ark med en linje for hver dag og en kolonne for hver type utgift, og kan følge med på hvor mye jeg har igjen frem til lønn.

 

Har akkurat kjøpt ut exen av huset og overtatt et nytt lån med samme betingelser som tidligere.

2,20 % nom. rente.

Vurderer å forsøke å presse dette ned ved å vise til at Obos-banken kan gi 2,09.

Skal også ta en ny runde med forsikringene for å se om noe kan spares eller forhandles rimeligere her.

Sa opp TV-abonnementet og sparer noen hundrelapper der hver måned.

Har en 7 år gammel bil jeg snart har betalt ned, kommer til å beholde den videre for å slippe å ha de tusenlappene i utgift i form av billån fremover.

 

Lagde 10 liter hjemmelaget lapskaus for et par dager siden og kjølte/frøys ned, har god middag i mange dager fremover og slipper å tenke på å lage mat hver dag.

Forsøker å slå til på gode tilbud på varer som kan lagres.

 

Har kutta ut snacks og brus (og øl i ukedagene), har gått ned nesten 10 kg siden jul og har en matkonto som tømmes saktere.

 

Ting blir litt trangere når jeg er alene, så alle små knepp man kan gjøre for å redusere utgifter merkes :)

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...