Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enormt treg pc


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Sliter med en Toshiba laptop med 8gb ram og win7 som er så treg at den er knapt mulig å bruke. Har prøvd å manuellt starte windows uptade men den feiler og kommer med følgende feilkode: 800F0902. Finner ingen info om denne koden.

 

La merke til at antivirus var satt til passiv da det mente det var ett annet antivirusprogram i drift, noe jeg ikke har. Avinstallerte antivirus og installerte på nytt. PC låser seg under første scan.

 

Fjernet over 10gb med windows feil log på diskopprydding.

 

Når jeg kjører oppgavebehandlig legger jeg merke til at den blå streken som viser graf på disk ligger konstant helt oppe, se vedlagt bilde.

 

Dette har vært ett problem lenge, pc skal alltid oppdatere seg og noen ganger må jeg ta strømmen under oppstart da den låser seg på "rydder opp" eller lignende.

 

Noen med tips? Ny harddisk som er svaret? (408 av 580gb er ledig)

post-113559-0-71420400-1492196413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan laste ned Process Explorer å se hva som bruker disk og CPU. Kjør den som Adminstrator. Som regel er det indeksering eller Windows Defender. MS har også en bug med Windows Update loop hvor den prøver å oppdatere konstant uten å finne noe men jobber hele tiden på disken. Løsninger der er å bare stoppe Windows Update og så slette filene og så starte opp igjen. Søker du litt på nettet finner du referanser til dette. "Løsningen" ødelegger databasen, men W7 er EOL på serivce, så det er vel ikke så farlig.

 

Er du maks uheldig er det ransomware som holder på å kryptere disken.

Lenke til kommentar

100MB/s på disken ja.. er nok noe som skurrer.. Hadde jeg vært deg, hadde jeg formatert pcn!

Da kan du benytte anledningen til å oppgradere til win10 med det samme :)

Det er den enkle løsningen ja, men du lærer ikke noe med å gjøre det om du får problemer.

Har en maskin som ikke er blitt formatert siden win 7 kom ut. I dag kan du fikse dataen din uten å formatert om du gidder.

Er som ett hus/bil osv, må vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du kan laste ned Process Explorer å se hva som bruker disk og CPU. Kjør den som Adminstrator. Som regel er det indeksering eller Windows Defender. MS har også en bug med Windows Update loop hvor den prøver å oppdatere konstant uten å finne noe men jobber hele tiden på disken. Løsninger der er å bare stoppe Windows Update og så slette filene og så starte opp igjen. Søker du litt på nettet finner du referanser til dette. "Løsningen" ødelegger databasen, men W7 er EOL på serivce, så det er vel ikke så farlig.

 

Er du maks uheldig er det ransomware som holder på å kryptere disken.

 

Ikke helt sikker på hva jeg skal se etter i dette programmet med legger ved ett screenshot. Har du en link til denne loop fix?

Har ikke sett noe som minner om mas om penger eller kredittkort for å låse opp krypterte filer.

 

Er det ingen vei utenom windows 10?

 

Trykk på vis prosesser fra alle brukere.

 

Legger ved screenshot

 

100MB/s på disken ja.. er nok noe som skurrer.. Hadde jeg vært deg, hadde jeg formatert pcn!

Da kan du benytte anledningen til å oppgradere til win10 med det samme :)

 

Er den blå linja øverst jeg stusser på, i flekkene detter denne i null før den går rett opp igjen. Den grønne grafen er i konstant bevegelse.

 

Vil gjerne beholde windows 7.

 

 

Denne pc'n er fra 2012 så her er det nok god gammeldags snurre HDD.

Har forsøkt dette og fjernet det igjen uten merkbart forbedring men det fant tilsynelatende mye

post-113559-0-49863800-1492212765_thumb.jpg

post-113559-0-29380200-1492212775_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja, jeg skriver nå på en laptop med snurredisk. Den er overraskende rask. Evt. feil på harddisk blir selvfølgelig løst ved å bytte.

 

 

Legger ved screenshot

Jeg tror ikke det viser noe galt, men programmet kan sannsynligvis brukes til å finne hvilke prosesser som bruker harddisk.

 

 

Avskrudd anti virus kan være et tegn på malware. Det er også treg maskin og ikke fungerende Windows update. Det siste kan også være tegn på feilende harddisk.

 

Jeg foreslår at du gjør følgende for å teste:

 

1)

Skru av Windows Update Service og Search Indexer service.

Trykk på startmenyknappen og skriv tjenester, trykk på Tjenester programmet.

Naviger til bunnen av listen og lokaliser Windows Update og Windows Search.

Høyreklikk Windows Update, velg Egenskaper, klikk Stopp knappen, velg Deaktivert fra nedtrekksmenyen og klikk OK.

Gjenta prosedyren for Windows Search.

Lukk Tjenester programmet.

 

 

2) Last ned Microsoft Security Essentials men ikke installer. Avinstaller AVG, restart maskinen og installer Microsoft Security Essentials.

 

 

Hvordan fungerer maskinen nå? (Windows update virker ikke pga tjenesten er avskrudd.)

 

 

Hvis du ikke har installert Malwarebytes på denne maskinen, så er det en god ide å gjøre det nå. Det kan lastes ned her: https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/

 

Ikke aktiver free trial (du kan aktivere det senere hvis du vil).

Sørg for å oppdatere databasen og kjør en scan og rensk ut det den finner. Hvis programmet ber om omstart, gjør omstarten umiddelbart.

 

Hvis maskinen fremdeles ikke oppfører seg så kan jeg foreslå ytterligere steg for å forsøke å finne problemet. Hvis den fungerer strålende, så er det sannsynligvis en feil på Windows Update på maskinen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Almar 84.

 

Kutt ut Win 7, fjern den, ta vare på det du har av verdier oppbakk, ta vare på deg selv også Win 7 er Historie nu, gjør som andre her inne seier og det mener jeg.

 

Skaff deg SSD 250GB eller mer alt etter dit behov en god investering du vil ikke angre, om ikke så får du magasår til slutt, jeg bruker SSD og Win10 på 3 maskiner Problemer småplukk som skylles meg selv.

 

Dernest Win10 Home 64 bit, lytt til gode råd du får her inne dem har helt rett. Og Lykke til.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Er den blå linja øverst jeg stusser på, i flekkene detter denne i null før den går rett opp igjen. Den grønne grafen er i konstant bevegelse.

Tror også at dette viser et problem. Den skal følge aktiviteten på den grønne linja, og gå tilbake til 0% når det ikke er aktivitet.

Er usikker på hva slags feil dette er, men det er ikke ukjent. https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=873xWMD_LtGF3gPU86CwAg&gws_rd=ssl#q=resource+monitor+disk+100+highest+active+time

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Holder på å avinstallerer AVG og microsoft security essentials og malwarebytes står for tur. Selv er jeg meget fornøyd med windows 7, denne pc'n jeg plages med nå er min samboers. Har windows 7 på min egen og på jobb, har ikke hatt ett snev av feil på noen av dem siden dem ble kjøpt ca 2011. Nå skal det sies at vi hadde Windows Vista på den gamle jobbmaskina og den fungerte også bra tross vistas rykte. Er litt tilbakeholden til windows 10 da det for min del er "ukjent" og slik jeg har skjønt det kan windows 10 missbrukes av overvåkere? Det siste er sikkert diskutert opp og i mente.. Men uansett vil jeg forsøke å få denne maskina til å fungere med det OS den ble levert med (win 7). Har funnet en side med feilkoden fra windows update, har forsøkt method 1 unten forskjell, på method 2 er start/stopp knappene på windows module installer grå og kan ikke trykkes på, skal det være slik eller tyder dette på ett problem?

 

http://www.errorlive.com/windows-update-error-code-800f0902

 

Nå er avg kommet til 76% avinstallert og det er kanskje snart klart for restart og installering av ms secuirty essentials, går ikke så fort dette... :) Slikt man har å plages med i påsken :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Lastet ned x86 versjonen av MSE men fikk da feilmelding om at det var ett 32bitprogram og det kunne ikke installerest på en 64bit maskin... Lastet den AMD64 versjonen og det så ut til å virke tross for denne maskina har intel prossesor, helt til den skulle oppdatere seg... MSE oppfører seg likt som Win update, bare feil om nettverk som i mine øyne ikke feiler noe som helst... uansett skal jeg prøve neste program for installering

post-113559-0-77574200-1492248466_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hva jeg skal se etter i dette programmet med legger ved ett screenshot. Har du en link til denne loop fix?

Husker jeg i sin tid fant tipset p.g.a søk på funn i Process Explorer. Mest sannsynligvis den løpske prosessen. Finner masse reboot-issues med Windows Update, men ikke den linken jeg brukte.

 

Det var bare å kjøre net wuauserv stop i cmd som admin og deretter slette windows update sine filer.

 

Har ikke sett noe som minner om mas om penger eller kredittkort for å låse opp krypterte filer.

Det pleier å komme etter at ransomeware er ferdig å kryptere.

Lenke til kommentar

Security Essentials er avhengig av Windows Update Service for å oppdatere seg. Du kan forsøke manuell oppdatering. Jeg antar at det vil fungere, men vet ikke sikkert:

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/971606/how-to-manually-download-the-latest-definition-updates-for-microsoft-security-essentials

 

 

Hvor langt har du kommet med Malwarebytes Anti Malware?

Har den blå streken som viser graf på disk som du nevnte endret seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...