Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust bremseskiver EU-kontroll


Anbefalte innlegg

Hadde min Renault Clio inne til EU kontroll nå, og fikk feil på mer enn 25% rust på bremseskivene bak. Syns selv dette hørtes litt rart ut da disse skivene, og klossene, ble skiftet i juli 2016. Og er vell kjørt ca 10.000 km siden da. Fikk beskjed av verksted at disse skivene måtte skiftes.

Har noen meninger om dette? 

post-359762-0-58357300-1491325315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en skikkelig innkjøring av bremsene, og se etter det: Øde strekning, opp i 80-100KM/t, brems _hardt_ ned nesten til null, slipp bremsen. Kjør i minst 5 minutter så bremsene får kjølt seg helt ned, og gjenta. Viktig at du ikke blir stående i ro med bremsen på, så kjør i 5-10 minutter etter dette. Evt repeter flere ganger. Ta nytt bilde etter dette. Selv om jeg synes denne skiven burde kunne gått innafor (har selv en bil hvor skivene så ut nokså likt det du har bilde av, og de ble godkjent uten anmerkning for 1 uke siden).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bank vekk rusta med en hammer. Du finner fort ut teknikken for å få det vekk (flak). Puss fint etterpå med en vinkelsliper med flapdisk, sånn en slipepapir som ligger i overlapp greie. Du trenger ikke skru av calipperene engang. For å stoppe rusta igjen så sprayer du over med kaldsink.

Lenke til kommentar

Dersom du har håndbrekk som går på skivene (noe jeg antar denne bilen har) går det an å kjøre litt med håndbrekket på nesten så det låser, deretter kjører man en stund uten, gjentar øvelsen med håndbrekket en stund og gjør dette noen ganger inntil det blir fint som bare det.

 

Ikke kjør med håndbrekket på for lenge om gangen.

Lenke til kommentar

Spør du meg så har skiva tilnærmet 0 rust på den siden som vises, i det området der bremseklossene ligger an mot.

Det er noen små ruststriper rundt der men det er jo langt unna 20% grensa. At det er rustent innerst får ås være, der ligger jo ikke klossene an.

 

Ta deg en kjøretur å brems mye, gass opp, brems hardt, gjenta en del ganger til du har fått renska opp bremsene rimelig bra.

Jeg hadde klaga på EU kontrollen om dem påstår at det der må skiftes, det er bare helt bogus, med mindre du har en annen bremseskive som har mye mer rust enn den på bildet?

Lenke til kommentar

 

Polert rust er fortsatt rust. 

Det er helt klart, men jeg er ikke helt overbevist at vi her ser det mørke som rust, heller som stål. Et bedre bilde kan avsløre dette.

 

Helt riktig, ser at dette er et dårlig bilde..Det som ser svart ut, er stål og ikke polert rust. Det er blankt stål, derfor jeg reagerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør du meg så har skiva tilnærmet 0 rust på den siden som vises, i det området der bremseklossene ligger an mot.

Det er noen små ruststriper rundt der men det er jo langt unna 20% grensa. At det er rustent innerst får ås være, der ligger jo ikke klossene an.

 

Ta deg en kjøretur å brems mye, gass opp, brems hardt, gjenta en del ganger til du har fått renska opp bremsene rimelig bra.

Jeg hadde klaga på EU kontrollen om dem påstår at det der må skiftes, det er bare helt bogus, med mindre du har en annen bremseskive som har mye mer rust enn den på bildet?

Håper nå at disse små ruststripene skal forsvinne ved hard bremsing. Fikk beskjed av verksted at det var baksiden av skivene bak som hadde mer en 25% rust. Skiven på andre siden ser like ut. 

Lenke til kommentar

 

 

Polert rust er fortsatt rust. 

Det er helt klart, men jeg er ikke helt overbevist at vi her ser det mørke som rust, heller som stål. Et bedre bilde kan avsløre dette.

 

Helt riktig, ser at dette er et dårlig bilde..Det som ser svart ut, er stål og ikke polert rust. Det er blankt stål, derfor jeg reagerer. 

 

Som tidligere nevnt, pell deg ut og bruk bremsene :-D

Om du har like mye/lite rust på skiver på samme aksel, så er det gjerne et tegn på at bremsene trengs å brukes mer. Er det bare på en side, så kan det tyde på trege glidebolter. Du kan også ha trege bremser på begge sider. I så fall er den langsiktige løsningen ikke å bare bytte skiver/klosser, men å ta en god rengjøring og oppsmøring evt utbytting av slitne komponenter (som hull i gummibelg til glideboltene, rust/fukt på glideboltene, vrengt gummiring på enden på glidebolten (oftest bare på ene bolten), evt tregt stempel og/eller treg håndbremsmekanisme. Min beskjedne erfaring med kalippere med integrert håndbrems er at når det først henger der, så er det likegreit å bare kjøpe ny kalipper. Å få den innvendige skrumekanismen til igjen å fungere er et relativt omfattende arbeide.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Dette er forresten noe man ser fordi man absolutt skal ha skivebremser rundt hele på nyere biler, for de aller fleste er dette bare tull og trommelbremser bak vil gjøre en like god jobb i nesten alle tilfeller.

 

Det er ikke direkte uvanlig å skifte bremseskiver hvert andre år som følge av rust..

Lenke til kommentar

 

Du har nok fått anmerket for mye rust, ikke behov for bytte av skiver. Får du bort rusten trenger du ikke bytte skiver.

Fikk tydelig beskjed fra verkstedet som gjennomførte kontrollen at disse måtte byttes.. 

 

Det er ikke helt heldig av verkstedet å uttale seg slik. Verkstedet har strengt tatt ikke noe med hvordan du får utbedret anmerkninger, verkstedet skal i utgangspunktet kun sette anmerkninger. De kan selvsagt gi råd, men om du f.eks har tilgang på dreieutstyr, kanskje til og med utstyr som du dreier skiver mens de står på bilen, så kan jo du fint dreie skivene for å bli kvitt rusten. Poenget er i alle fall at DU reparerer dette som DU ønsker, så lenge du får utbedret det som er anmerket. Er det sånn at du klarer å kjøre bort denne rusten, og bremseskiva ellers ikke er utslitt eller er noe annet galt med så er det jo ingen grunn til å bytte den. Slik som jeg tolker bildet (selvfølgelig vanskelig å vurdere sikkert ut fra det) så kan det godt være at anmerkning av mer enn 25% rust er korrekt, MEN, om DU er uenig kan du bestride dette. Korrekt fremgangsmåte er da å dra til nærmeste trafikkstasjon (Statens Vegvesen / Biltilsynet) og klage på utført PK, De vil da ta en vurdering av bilen, antageligvis vil de behandle den som en stikkprøvekontroll, det pleier de å gjøre. Er Statens Vegvesen enig med deg har du anledning til å kreve igjen betalingen for EU-kontrollen, er Statens Vegvesen enig med verkstedet kan det hende du må betale for denne etterkontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke ta et nytt eu kontroll et annen sted og sammenlign.

Det går ikke an. Etter siste revisjon av PKK er det kun mulig å utføre én PKK. Etterkontroller kan du kjøpe så mange du vil av.

 

Skjønner, kan man da ta etterkontroll et annen sted enn den første man tok kontroll?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke ta et nytt eu kontroll et annen sted og sammenlign.

Det går ikke an. Etter siste revisjon av PKK er det kun mulig å utføre én PKK. Etterkontroller kan du kjøpe så mange du vil av.

 

Skjønner, kan man da ta etterkontroll et annen sted enn den første man tok kontroll?

 

Ja det kan man, etterkontroll kan utføres hos hvilken som helst godkjent enhet som utfører PKK. Man trenger heller ikke ha med den opprinnelige kontrollseddelen, den ligger lagret elektronisk, så (kun) anmerkningene som skal etterkontrolleres dukker opp i programmet kontrolløren bruker.

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Hvorfor ikke ta et nytt eu kontroll et annen sted og sammenlign.

Det går ikke an. Etter siste revisjon av PKK er det kun mulig å utføre én PKK. Etterkontroller kan du kjøpe så mange du vil av.

 

Skjønner, kan man da ta etterkontroll et annen sted enn den første man tok kontroll?

 

Ja det kan man, etterkontroll kan utføres hos hvilken som helst godkjent enhet som utfører PKK. Man trenger heller ikke ha med den opprinnelige kontrollseddelen, den ligger lagret elektronisk, så (kun) anmerkningene som skal etterkontrolleres dukker opp i programmet kontrolløren bruker.

 

Lurer på noe, om man får anmerkninger som må utføres. Et veldig vanskelig arbeid som privatpersoner ikke klarer å utføre.

Men får det arbeidet utført, så har vel ikke kontrolløren noe med at hvor / hvordan det er fikset om han ikke finner arbeidet lagret i deres program.? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...