Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust bremseskiver EU-kontroll


Anbefalte innlegg

Ta av hjulet og se på tilstanden. Rust på kanten kan pikkes/bankes av.

 

Om du har vinkelsliper (som noen foreslo) bør du bruke en børste og ikke pusse/slipe skive. Det er lett å skade eller ta for mye av metallet og da har du det gående med kast i skiva etc. En slik (https://yourl.no/dfj3h) kan brukes på vinkelsliperen for å ta bort rusten "skånsomt".

 

 

Det er vanskelig å bedømme uten å se disse skivene dine i virkeligheten men utifra bildet så ser det her ut som "pirk" i fra verkstedet sin side. Skiver ruster ofte mer desto mindre du bruker bilen ;)

Endret av ronorio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hvorfor ikke ta et nytt eu kontroll et annen sted og sammenlign.

Det går ikke an. Etter siste revisjon av PKK er det kun mulig å utføre én PKK. Etterkontroller kan du kjøpe så mange du vil av.

 

Skjønner, kan man da ta etterkontroll et annen sted enn den første man tok kontroll?

 

Ja det kan man, etterkontroll kan utføres hos hvilken som helst godkjent enhet som utfører PKK. Man trenger heller ikke ha med den opprinnelige kontrollseddelen, den ligger lagret elektronisk, så (kun) anmerkningene som skal etterkontrolleres dukker opp i programmet kontrolløren bruker.

 

Lurer på noe, om man får anmerkninger som må utføres. Et veldig vanskelig arbeid som privatpersoner ikke klarer å utføre.

Men får det arbeidet utført, så har vel ikke kontrolløren noe med at hvor / hvordan det er fikset om han ikke finner arbeidet lagret i deres program.? 

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Reparasjonsarbeid loggføres ikke i noe system som har med PKK å gjøre. En PK-kontrollør bryr seg ikke om hvem eller hvor ting er utbedret, han skal kun kontrollere at det som er anmerket er blitt utbedret ved en etterkontroll.

Lenke til kommentar

Bilen går 16-17.000 i året, så det skal ikke være noe problem. Hadde den inne et annet sted, og de kunne ikke begripe hvorfor den ikke gikk gjennom. Så nå må jeg utbedre, så får vi se hva de sier

Rart, vis kontrolløren kvittering fra det aktuelle verkstedet: Jooo, dette er fikset. Kanskje du trenger briller?

Om kontrolløren ikke godtar da har verkstedet gjort noe galt, og da kan du kreve pengene tilbake eller få problemet fikset en gang for alle.

 

Jeg oppfatter det slik du allerede har fikset det ved å: "Hadde den inne et annet sted" og at de ikke kunne begripe at kontrolløren ikke godtar dette.

Lenke til kommentar

Bilen går 16-17.000 i året, så det skal ikke være noe problem. Hadde den inne et annet sted, og de kunne ikke begripe hvorfor den ikke gikk gjennom. Så nå må jeg utbedre, så får vi se hva de sier

Om de ikke kunne begripe det, hvorfor godkjente ikke de den? Hvilket som helst PK-autorisert verksted kan ta etterkontroll, om de er sikre på at den kan godkjennes, så kan de jo bare godkjenne den, uten å være redd for å stryke på stikkprøvekontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Bilen går 16-17.000 i året, så det skal ikke være noe problem. Hadde den inne et annet sted, og de kunne ikke begripe hvorfor den ikke gikk gjennom. Så nå må jeg utbedre, så får vi se hva de sier

Om de ikke kunne begripe det, hvorfor godkjente ikke de den? Hvilket som helst PK-autorisert verksted kan ta etterkontroll, om de er sikre på at den kan godkjennes, så kan de jo bare godkjenne den, uten å være redd for å stryke på stikkprøvekontroll.

 

 

Sant så sant. Ikke lenge siden jeg hadde en bil som hadde vært hos et verksted og fått anmerket rust i bærende konstruksjon. Tok inn bilen for å se hva vi kunne gjøre med det. Løftet opp bil for å se og det var ikke i nærheten av å være en PKK mangel.

 

Godkjente bil uten å gjøre noe som helst. 

 

 

Men i trådstarters tilfelle vil jeg ihvertfall si at det er sånn gråsone/litt over gråsone rust på skive og jeg ville trolig selv satt mangel på den.. kommer også litt ann på hvordan bremsene ellers ser ut også..

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Det skal bli noe lettere å bestå kontroll med slitte bremseskiver på bakhjula. 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4pOOR/naa-blir-det-lettere-aa-bestaa-eu-kontrollen

Leser at bremseskiva kan legges i et batterivann, og med visse metaller i vil vannet lades og rusten etses bort. Det er over ambisjonsnivået her å ta av bremseskivene. Er det mulig å behandle bremseskiva med dette vannet mens skiva er på bilen? Vil området da lyses opp av en svær eksplosjon siden det er et annet batteri i bilen? Det virker usannsynlig, siden bilbatteriet vil være av. Tanken på hva som kan skje plager meg likevel. 

Ser også ut som det kan brukes Plumbo og andre oppfinnsomme løsninger. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 27.4.2022 den 15.19):

Det skal bli noe lettere å bestå kontroll med slitte bremseskiver på bakhjula. 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4pOOR/naa-blir-det-lettere-aa-bestaa-eu-kontrollen

Leser at bremseskiva kan legges i et batterivann, og med visse metaller i vil vannet lades og rusten etses bort. Det er over ambisjonsnivået her å ta av bremseskivene. Er det mulig å behandle bremseskiva med dette vannet mens skiva er på bilen? Vil området da lyses opp av en svær eksplosjon siden det er et annet batteri i bilen? Det virker usannsynlig, siden bilbatteriet vil være av. Tanken på hva som kan skje plager meg likevel. 

Ser også ut som det kan brukes Plumbo og andre oppfinnsomme løsninger. 

Problemet med rust på skiver er ikke rusten i seg selv, men gropene og ujevnhetene den lager i slitebanen til klossene. Et tynt lag rust slites bort når du kjører, men dersom rusten har gått dypere i stålet så vil disse ujevnhetene slite tilsvarende hakk i bremseklossene slik at de ikke tar på dette området, og dermed sliter de heller ikke bort rust lenger og rusten får jobbe seg videre. Dersom du "etser" bort rusten vil ujevnhetene fremdeles bestå, eller kanskje bli verre, og problemet blir raskt verre.

Jeg har tatt av skivene ved bremseklossbytte og slipt ned rust og ujevnheter med lamellskive på vinkelkutter, denne tar bra i og gir jevn overflate om man er litt forsiktig. Da får man glatt overflate mot nye glatte klosser og skivene foran på Leafen er blanke som nye på slitebanen selv nå et par år etter sliping, og det er 10 år gamle skiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...