Gå til innhold

GUIDE: Bruktmarkedet Hvor får vi solgt en brukt iPhone raskest?


Anbefalte innlegg

 

 

En må gjerne kalle det skambud å by 1800 kroner lavere enn det som er annonsert, men dette er jammen meg en frekk annonse også.  :ohmy: 

 

En kan på nettet i dag, få en ny iPhone 6S 32GB-modell til 3799 kr hvis en binder seg til et rimelig 5GB-abonnement. Hvorfor i huleste skal en da betale tre og et halvt laks for en brukt iPhone 6 128GB-modell med bulk? Ikke bare er den kjent for å ha dårlig batteritid; som selvfølgelig forverres etter et års bruk, men en skal også ta i betraktning at reklamasjonstiden snart er brukt opp.

 

Å legge en slik telefon (med fysisk skade), ut for salg til over 2500 kr, synes jeg er uredelig. En kan argumentere så mye en vil med at snittet på Finn etc. ligger der, men spørsmålet er om disse telefonene faktisk blir solgt - og at dersom de blir det, om ikke kjøper er fullstendig uvitende til at han eller hun blir lurt. Det stiller et moralsk spørsmål.

 

Som privatperson skjønner jeg at det ikke kan unngås at folk setter kunstige høye priser i et snev av optimisme. Synes imidlertid ikke at Tek-redaksjonen skal bidra negativt til det smått råtne markedet som er på Finn og lignende markedsplasser.

 

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

 

Reklamasjonstiden snart brukt opp? Hvilket land lever du i?

I Norge har man 5 års reklamasjonsrett på mobil. Dette gjelder også fastmontert batteri.

Ikke bare det, Apple er en av få produsenter som faktisk gir deg en ny telefon dersom det er feil på din. Apple reparerer verken iPhone eller iPad i Norge.

Vet du hva som er riktig mtp verdi utifra gjenværende reklamasjonstid? F.eks. mister du 60% av verdien etter 3/5 år eller hvordan funker det? Har selv opplevd butikker som gir full verdi tilbake etter 4 år og andre som bare gir tilbake en prosentandel med bare et år igjen så bare lurte på om dette er bestemt noe sted.

 

Prøvde å google, men får bare 50 artikler fra aviser som lurer på om jeg vet forskjellen på reklamasjon og garanti.

Selger har anledning til å gjøre en reduksjon pga bruksfradrag av erstatningssum ved heving ut fra forbrukerkjøpsloven. Er vanskelig å skjønne ut fra teksten om en ikke er vant med juridisk språk, men sjekk ut §50:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_10#§50

 

Selger kan altså kreve reduksjon for din nytte, men må samtidig svare renter for kjøpssummen fra kjøpsdato.

 

Sjekk også ut følgende for mer info:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1417502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger mine på ebay. Mindre styr. Send til budvinner når betaling er mottatt. Ingen frem og tilbake med meldinger. Min iPhone 6 gikk til Sri Lanka til høyere pris enn de fleste Finn.no annonser. Eneste minuset er at man må på Posten.

 

Hva kostet det å sende telefonen til Sri Lanka da?

Lenke til kommentar

Det alle disse salgssidene og appene mangler er en "Buy now"-knapp som de har på Ebay.

 

Jeg forstår ikke hva det er med norske folk, jeg må som regel selge noe 4-5 ganger før noen faktisk møter opp å betaler avtalt pris for varen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er konsulent innen avfallsbehandling og kan bekrefte at mange leverer fullt brukbare ting til kommunens mottak, uten å få betalt. De orker rett og slett ikke maset med å legge ut på Finn.

 

Dette sier også litt om hvor bra vi har det i Norge. Jeg er helt enig at selv det å gi bort noe på Finn.no er forbundet med mye mas, men skal man gjøre en god gjerning så kan man også koste på seg noen e-post, sms og naturligvis litt tid. Om alle gode gjerninger bare hadde vært å ligge på sofaen og be noen komme å hente det vi ikke trenger.................

Lenke til kommentar

Handlet en del på eBay før, stortsett til og fra utlandet. Joda, det finnes tullinger av ALLE slag når det gjelder privat salg. Alt fra løgn i annonsen, svindel, uhøflighet, og ja til og med forfølgelse og trusler.

Og dette gjelder BÅDE kjøpere og selgere. Og så i en egen kategori kan man sette Posten Norge AS og Tollen... for ikke bare klarer de å få flettny elektronikk til å "forsvinne" sporløst mellom to avdelinger men de er også flinke til å forsinke forsendelser uten sakelig grunn samt legge på avgifter de har egentlig ikke krav på.

 

Personlig så hadde jeg nok aldri kjøpt ting som mobil fra privatpersoner... ever. Synd egentlig at ikke Apple og andre ikke driver med å selge "refurbished" elektronikk her i landet for da hadde nok 90% av all den frustrasjonen med privatsalg forsvunnet.

Lenke til kommentar

En må gjerne kalle det skambud å by 1800 kroner lavere enn det som er annonsert, men dette er jammen meg en frekk annonse også.  :ohmy: 

 

En kan på nettet i dag, få en ny iPhone 6S 32GB-modell til 3799 kr hvis en binder seg til et rimelig 5GB-abonnement. Hvorfor i huleste skal en da betale tre og et halvt laks for en brukt iPhone 6 128GB-modell med bulk? Ikke bare er den kjent for å ha dårlig batteritid; som selvfølgelig forverres etter et års bruk, men en skal også ta i betraktning at reklamasjonstiden snart er brukt opp.

 

Å legge en slik telefon (med fysisk skade), ut for salg til over 2500 kr, synes jeg er uredelig. En kan argumentere så mye en vil med at snittet på Finn etc. ligger der, men spørsmålet er om disse telefonene faktisk blir solgt - og at dersom de blir det, om ikke kjøper er fullstendig uvitende til at han eller hun blir lurt. Det stiller et moralsk spørsmål.

 

Som privatperson skjønner jeg at det ikke kan unngås at folk setter kunstige høye priser i et snev av optimisme. Synes imidlertid ikke at Tek-redaksjonen skal bidra negativt til det smått råtne markedet som er på Finn og lignende markedsplasser.

 

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

 

Hei, hvem er det som har 6s med 32gb til 3.799,-? Jeg skal investere i en ny 6s nå.

Lenke til kommentar

 

En må gjerne kalle det skambud å by 1800 kroner lavere enn det som er annonsert, men dette er jammen meg en frekk annonse også.  :ohmy: 

 

En kan på nettet i dag, få en ny iPhone 6S 32GB-modell til 3799 kr hvis en binder seg til et rimelig 5GB-abonnement. Hvorfor i huleste skal en da betale tre og et halvt laks for en brukt iPhone 6 128GB-modell med bulk? Ikke bare er den kjent for å ha dårlig batteritid; som selvfølgelig forverres etter et års bruk, men en skal også ta i betraktning at reklamasjonstiden snart er brukt opp.

 

Å legge en slik telefon (med fysisk skade), ut for salg til over 2500 kr, synes jeg er uredelig. En kan argumentere så mye en vil med at snittet på Finn etc. ligger der, men spørsmålet er om disse telefonene faktisk blir solgt - og at dersom de blir det, om ikke kjøper er fullstendig uvitende til at han eller hun blir lurt. Det stiller et moralsk spørsmål.

 

Som privatperson skjønner jeg at det ikke kan unngås at folk setter kunstige høye priser i et snev av optimisme. Synes imidlertid ikke at Tek-redaksjonen skal bidra negativt til det smått råtne markedet som er på Finn og lignende markedsplasser.

 

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

Hei, hvem er det som har 6s med 32gb til 3.799,-? Jeg skal investere i en ny 6s nå.

 

Expert hadde det forrige uke, med 5GB Ice-abonnement. Ikke noen denne uka, men bare å følge med i kundeavisene framover fra Lefdal, Elkjøp, Expert etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Trodde man kjøpte seg iphone fordi at man skulle få tilbake mye penger når den selges og at slike ting bare er såå lett solgte.

 

 

 

Har solgt alle mine "gamle" iPhoner på Finn opp gjennom årene etterhvert som jeg har byttet til nye. Blir vel en 4-5 stk etterhvert. 

 

De har da vært en generasjon gamle og jeg har som regel lagt meg ca. kr. 2000,- under nypris og heller latt kjøper fått prute litt.

 

Har fått solgt hver eneste en i løpet av en dag eller to. En gang gikk det under timen etter at jeg la ut annonsen før jeg hadde en lokal kjøper som stilte opp med cash i løpet av et par timer. 

 

Det skal nevnes at samtlige telefoner har vært i strøken tilstand uten antydning til skader. Jeg liker å ta godt vare på tingene mine. 

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg opplever, er at hvis kjøper har kulturell bakgrunn hvor pruting står mye sterkere - så er ikke prisen man ble enig om FØR man møtes ikke gjeldende. Så jeg har gjort det veldig tydelig at prisen må fastsettes før man treffes. Hatt 2 slike bomturer i Oslo, hvor flertallet av de som gir tilbud på brukte mobiler havner i denne gruppen ser det ut til.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Anbefaler dere å gjøre det utrolig mye enklere:

Legg ut objekt med pris som er bra (ikke alt for høy slik dere har gjort). Ville nok sagt at litt i overkant av 3000 kroner for denne telefonen er greit.

Godta kun denne prisen og henting direkte mot kontant betaling eller Vipps og la være å svare på annet en produkt-relaterte spørsmål. Prute-mailer besvares IKKE og dette bør opplyses klart i annonsen.

Er det skader opplys om dette og ta detaljbilder av alle skader og riper. Ikke prøv å la objektet fremstå som bedre enn det er.

 

Har hatt noen hundre objekter på finn de siste årene og med noen få unntak har alt blitt solgt helt uten noen form for det arbeidet dere påførte dere her.

 

Samme erfaring her, vil forøverig oppfordre alle til å oppføre seg når de handler på finn, ikke kast bort andres tid med skambud og useriøse hendvendelser.

Les annonsen 2 ganger før du spør.

 

Har lagt ut ca 5 annonser på «let go» også, fikk masse skambud og andre hendvendelser, men aldri noen salg. Dette var bare støy og fullstendig bortkastet tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3500 kroner er i alle fall en blodpris for en 3 år gammel telefon som bare har 1-2 år med praktisk brukstid igjen i seg (gitt at man regner at telefoner stort sett varer i 4-5 år for folk flest).

Han som bød 2200 kroner var nok nærmere en korrekt pris på den gjenværende bruksverdien til akkurat denne telefonen...

Men-men... markedet er jo fullt av kjøpere som ikke er helt oppdatert. Så det må vel kanskje være lov å prøve seg, selv om jeg personlig kanskje hadde hatt litt vond smak i munnen ved å selge en overpriset iPhone til en far som var ute etter å glede sin sønn.

Endret av BjartmarO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skambud? Er ikke 2000 langt bedre enn at den ligger i en skuff? For meg så mister all elektronikk (og det meste annet) halve verdien bare esken er åpnet. En flere år gammel telefon er ikke verdt mye (spesielt ikke med eple logoen , men det får bli en annen diskusjon, men du får en ny bedre telefon til ikke mye mere. g5+ f.eks). 

Endret av per parker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Skambud? Er ikke 2000 langt bedre enn at den ligger i en skuff? For meg så mister all elektronikk (og det meste annet) halve verdien bare esken er åpnet. En flere år gammel telefon er ikke verdt mye (spesielt ikke med eple logoen , men det får bli en annen diskusjon, men du får en ny bedre telefon til ikke mye mere. g5+ f.eks). 

 

Men en Skoda fra 2015 er sikkert bedre på mange måter enn en 10 år gammel Ferrarri. Det betyr derimot ikke at den er verdt mer kronemessig. Etterspørsel og "må-ha" har mye å si for pris. Noen ting er bare mer populære enn andre. iPhone er sinnsykt enkelt å selge for en god pris. Sånn er det bare. Jeg har en iPhone 6s og en S7 til salgs for ca 3.000 kr hver. Får 5 henvendelser pr dag på iPhone, men ingen er noe særlig interessert i Samsungen...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...