Gå til innhold

Ny Hackintosh eller brukt Mac Pro?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny, kraftigere maskin og skal ha en stasjonær denne gangen. Å kjøpe den nyeste Mac Pro blir altfor dyrt så jeg står mellom å bygge en Hackintosh eller å kjøpe en brukt (og relativt gammel) Mac Pro 5.1.

Fordelen med Mac Pro er jo at det faktisk ER en Mac, slik at det ikke blir noe som helst rot med oppdateringer, drivere osv. Men hvis jeg har forstått det riktig utifra specs, får man veldig mye mindre for pengene om man kjøper Mac. Jeg detter litt av lasset når det blir masse prat om bus, kjerner osv, så det hadde vært veldig fint med litt innspill på disse to maskinene, hvor jeg får mest for pengene.

MacPro selges for 22.000,-, mens jeg kan bygge Hackintosh til ca 15.000,-

Mac Pro:

Mac Pro 5.1 2 stk 6-kjerners Xeon 2.4Ghz X5645,12Mb cache 2.67hz Turbo,12 tråder GTX 680 skjermkort 32Gb DDR3 ECC minne 512Gb SSD + 2Tb lagringsdisk

Hackintosh:

http://www.awesomescreenshot.com/image/2321082/eab8a8030b293db357c6371d5b31a19f

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke haswell det nyeste apple jobber med da?  :rofl:

 

Forøvrig så har den mac'en som du poster fra 2012/2013 og mye bedre deler + ddr4 kan fåes idag for en mindre slant penger.

 

Se på X99 eller AMD Ryzen om du ønsker mer enn 6 kjerner som ikke lommeboka svir mer enn nødvendig.

Alle ryzen prosessore kan også kjøres med ECC ram om dette er viktig for deg.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Tror Mac`en er fra 2010 om jeg ikke tar heeelt feil. Men selv om prisen altså er 6-7000,- høyere, så får man mer valuta for pengene her? Klarer ikke å følge med på alt som skjer i dataverdenen, men hva er det som gjør den så mye bedre? Er det fordi prossesoren har flere kjerner og (naturligvis) fordi det er to av den?

 

Ang Haswell så ligger det ikke så mye bak det annet enn at det jo kun er visse CPU`er som fungerer med macOS. Jeg har ikke studert dette kjempenøye ennå, men valgt komponenter som jeg vet fungerer.

Lenke til kommentar

Velge å vrake i deler selv.

Og så spørs det under hvilken arbeidsmengde tror du at du vil få bruk for 2x cpu? Det er et fåtallsprogrammer som støtter flere cpu'er.

Det vil nok lønne seg å velge en god CPU istedet for 2 middelmådige.

 

Den eneste grunnen til å kjøre flere cpu'er er virtuallisering vil nå jeg si.

Lenke til kommentar

Øøøøh, hovedkort og CPU passer ikke sammen i det screenshottet i førsteinlegget, og CPU er 3 gen gammel...


Edit; En 7700k scorer ikke langt unna den Mac proen i cinebench, en Ryzen 7 serie CPU scorer høyere, og mesteparten av X99 scorer også høyere, så ville definitivt bygd selv.

Lenke til kommentar

xClaymanX: Du nevnte i et tidligere svar at Mac`en har bedre deler, men nå sist skriver du at det er bedre med èn god CPU kontra to middelmådige. Da blir jeg forvirret. :D

Mulig jeg ordla meg litt tungvindt. Mac er ikke kjent for å bruke det nyeste og argeste. De turer og går på forrige generasjon, men tar minst like mye for det som det nyeste nye.

Innmaten i mac er mer serverdeler enn noe annet.

 

Du vil få mer nytte av en god overklokkbar cpu, enn 2x server xeons da disse ikke kan klokkes og i 90% av tilfellene så vil ikke de ekstra kjernene du har investert i bli brukt da programmene rett og slett ikke støtter de.

Lenke til kommentar

Er litt det jeg tenker også. Delene i Mac`en er helt sikkert gode, men maskinen er jo 7 år gammel. Ser bl.a at skjermkortet gjorde det bra i en test, for 5 år siden.

Jeg har lest meg til at to CPU`er i hovedsak hjelper til skikkelig tunge programmer som f.eks video og 3D-rendering. Selv om jeg kaaanskje kommer til å begynne smått med video etterhvert, så er ikke dette viktig nå.

 

Med Hackintosh sparer jeg 7000,- i forhold til Mac (faktisk enda litt mer siden jeg har firma og får fradrag for moms og skatt) og jeg får nyere deler og enda litt mer muligheter til å bytte ut komponenter.

Lenke til kommentar

Jeg antok forsåvidt at Haswell var pga. kompatibilitets-issues, noe jeg videre antar årsaken for GTX 750 Ti også er. Jeg ville imidlertid gått for en ny hackintosh med brukt GPU var jeg deg, rett og slett fordi 1400 kr for GTX 750 Ti er blodpris i dagens marked, selv om det er det eneste du føler deg noenlunde trygg på at vil faktisk fungere i en hackintosh. Jeg regner med at du ikke har voldsomme krav til GPU-ytelse, og videre at en eldre modell som GTX 560 Ti eller GTX 660 vil fungere. Disse bør du kunne plukke opp for noen få hundrelapper brukt (og så kan du heller skifte det ut med noe nytt etterhvert hvis du faktisk har behov for en viss ytelse, og det slippes osx-kompatible drivere til pascal/polaris/vega etc).

Lenke til kommentar

Jeg antok forsåvidt at Haswell var pga. kompatibilitets-issues, noe jeg videre antar årsaken for GTX 750 Ti også er. Jeg ville imidlertid gått for en ny hackintosh med brukt GPU var jeg deg, rett og slett fordi 1400 kr for GTX 750 Ti er blodpris i dagens marked, selv om det er det eneste du føler deg noenlunde trygg på at vil faktisk fungere i en hackintosh. Jeg regner med at du ikke har voldsomme krav til GPU-ytelse, og videre at en eldre modell som GTX 560 Ti eller GTX 660 vil fungere. Disse bør du kunne plukke opp for noen få hundrelapper brukt (og så kan du heller skifte det ut med noe nytt etterhvert hvis du faktisk har behov for en viss ytelse, og det slippes osx-kompatible drivere til pascal/polaris/vega etc).

 

Ja, alle komponentene er valgt pga kompabilitet. Man har jo en del forskjellige valg, men jeg leser at mange bruker disse, så da valgte jeg de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...