Gå til innhold

Noen som har gått ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser på karbohydrater, i motsetning til protein og fett, så er karbohydrater det mest disponible kalorien å redusere. Dette innebærer ris, brød, potet og pasta, og ikke minst sukker som er den største synderen av alle karbohydratene. Bevisst redusere inntaket av dette og heller spiste mer proteiner er et steg i riktig retning. Men den største steget du kan ta for å redusere kroppsfett er å holde matinntaket lavere enn ditt forbruk.

 

Ja er kjipt og jobbe hardt for å gå ned også raser kiloene på igjen. Er det lettere og Gå ned vis man skal ned mange kilo?

 

Det spørs på metoden din for å gå ned i utgangspunktet. Det er ikke for ditt eget beste å rase ned i vekt ved å overdrive verken matbegrensingen eller energiforbruket ditt i det lange løp, og det er heller ikke lett. Det bedre sunnere og bedre for deg å gå gradvis ned og gjøre det om til en livsstil enn å gå på en diett. På den måten får du innøvd sunnere matvaner om hvor mye og hvor ofte kroppen din trenger mat.

Lenke til kommentar

Fett og karbohydrater fungerer på forskjellig måte. Karbohydrater er raske og bør inntas når man skal rett ut i trening så de forbrennes med en gang. Fett er treigt og vil gi mer langvarig energi. Finnes masse info på nett, her er første linken når jeg søkte på "absorption carbohydrates vs fat".

http://healthyeating.sfgate.com/absorption-fat-differs-carbohydrates-9041.html

 

Man må altså tilpasse inntaket etter hva man skal gjøre. Det er en grunn til at en del atleter døtter innpå med pasta og andre typer karbohydratmat.

 

Selv om fett har mer energi i forhold til volum så gir det mer metthetsfølelse synes jeg. Jeg kan spise masse karbohydrater før jeg blir mett og ganske lite fett før jeg blir mett.

 

Det er en grunn til at man kan ta professorgrad i ernæring :)

 

Edit; Denne gir en fin forklaring http://www.mensfitness.com/nutrition/what-to-eat/nutrition-qa-when-should-i-eat-carbs

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Må nok prøve og kutte litt karbohydrater for å se om det hjelper men blir lissom ikke mett uten de heller syns jeg.... Mange av oss damer holder nok mere på kroppsfettet enn gutta trur jeg :confused:

 

Søk på keto diett eller tilsvarende, da erstatter en karbs med fett så og si. Det er mange alternativer der ute. Eller spis karbs med mer fiber, som søtpotet, brokkoli osv. Jeg blir stappmett av søtpotet. 

Lenke til kommentar

 

Må nok prøve og kutte litt karbohydrater for å se om det hjelper men blir lissom ikke mett uten de heller syns jeg.... Mange av oss damer holder nok mere på kroppsfettet enn gutta trur jeg :confused:

Søk på keto diett eller tilsvarende, da erstatter en karbs med fett så og si. Det er mange alternativer der ute. Eller spis karbs med mer fiber, som søtpotet, brokkoli osv. Jeg blir stappmett av søtpotet.

Du skal ikke undervurdere vanlige poteter heller, de er omtrent like sunne som søtpoteter. Litt mindre fiber, men litt mindre sukker også. Antall karbohydrater er omtrent likt
Lenke til kommentar

Ja det er det som er skummelt. Går fort ned da men enda fortere opp igjen. Og det vil jeg ikke. Men virker som kiloene har virkelig grodd fast

 

Det har mye å si hvor lubben du var i barndommen inntil ca 18, altså lettere å gå ned i vekt hvis man var slank da. Du må nok holde en diett som er jevnt mindre enn den som gjorde deg overvektig.

 

En annen faktor er å gå gradvis ned i vekt, da lurer man kroppen litt. 

Lenke til kommentar

Prøv ketogenisk kosthold (ultra-lavkarbo) med ukentlig card load..

Du vil gå ned i fettprosent raskt, og føle deg som et nytt menneske.

Det som er vanskelig er å bli vandt til å spise mye fett, ettersom det er så stor fettfobi i samfunnet i dag (dessverre).

 

Karbohydratene gjør det ikke bare vanskeligere å forbrenne fett, det gjør deg også mer sulten.

 

Om du ikke er villig å gi opp heroinet (sukker/carbs) får du starte med å begrense det hvert fall.

Du nevnte juice og saft. Juice er sukkervannet fra frukten, ca like sunt som et glass brus. Uten fiberet osv fra fruktkjøtt og evt skall er det verdiløst.

Drikk vann, det er det cellene dine vil ha.

 

Kutt brød og bare spis egg og bacon til frokost. Karbs til froskost er katastrofe for fettforbrenningen.

 

Ellers ta litt mindre ris/pasta/potet til middag enn du pleier osv.

 

Husk at alt som skjer i livet påvirker kroppen, som at dårlig søvn, stress osv kan negativt påvirke fettnedgang og muskelvekst.

Lenke til kommentar

Karbohydratene gjør det ikke bare vanskeligere å forbrenne fett, det gjør deg også mer sulten.

På hvilken måte gjør karbohydrater det vanskeligere å forbrenne fett? Det er ikke slik at det er = tegn mellom karbohydrater og sult. Det hadde betydd at jo mer karbohydrater, jo mer sulten blir man. Som ikke er tilfelle. 

 

Annet er at det kan være lett å spise for mye fra dårlige matvaregrupper; fra både fett og karbohydrater. 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er noen som har god erfaring med å gå ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater? Og har du noen tips til hva jeg kan spise uten karbohydrater ? Jeg vet man bør holde seg unna ris, pasta, poteter og brød. Noe mer?

 

Hold deg unna godteri (og raske sukker), chips og alkohol.

 

Det hjelper mye.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg drikker ikke juice. Bare 1 kopp te om morgningen og ellers bare vann. Prøver og spise mer knekkebrød enn vanlig brød. Ellers går det mye i kylling ( begynner og bli litt matlei) Er ganske kresen så finner liksom ikke noe nytt som frister. Lunsj er ofte omelett eller en salat. Spiser mye mindre til middag enn tidligere og tar veldig lite potet el ris. Pasta spiser jeg ikke. Men merker at hvis jeg ikke spiser karbohydrater blir jeg ikke så mett og veldig fort sulten igjen. Har på mye grønnsaker. Trener 5-6 ganger i uka ca men ingenting funker, syns jeg da.... Tar ikke sjansen på disse pulverkurene da man raser fort ned men enda fortere opp igjen....

 

Sliter nok veldig med selvbildet mitt og det gjør meg stresset og søvnløs. Sikkert ikke noen god kombinasjon......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...