Gå til innhold

Noen som har gått ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater ?


Anbefalte innlegg

 

Jeg lurer på om det er noen som har god erfaring med å gå ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater? Og har du noen tips til hva jeg kan spise uten karbohydrater ? Jeg vet man bør holde seg unna ris, pasta, poteter og brød. Noe mer?

 

Hold deg unna godteri (og raske sukker), chips og alkohol.

 

Det hjelper mye.

 

Spiser ikke sukker og hverfall ikke chips. Alkohol er meget sjelden jeg drikker. Kanskje 2-3 ganger i året.... Har gjort dette i snart 3 måneder men det funker ikke på meg. Hører om andre som bare legger om kostholdet og ikke trener som går fort ned i vekt, Men det funker ikke på meg gitt :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv ketogenisk kosthold (ultra-lavkarbo) med ukentlig card load..

Du vil gå ned i fettprosent raskt, og føle deg som et nytt menneske.

Det som er vanskelig er å bli vandt til å spise mye fett, ettersom det er så stor fettfobi i samfunnet i dag (dessverre).

 

Karbohydratene gjør det ikke bare vanskeligere å forbrenne fett, det gjør deg også mer sulten.

 

Om du ikke er villig å gi opp heroinet (sukker/carbs) får du starte med å begrense det hvert fall.

Du nevnte juice og saft. Juice er sukkervannet fra frukten, ca like sunt som et glass brus. Uten fiberet osv fra fruktkjøtt og evt skall er det verdiløst.

Drikk vann, det er det cellene dine vil ha.

 

Kutt brød og bare spis egg og bacon til frokost. Karbs til froskost er katastrofe for fettforbrenningen.

 

Ellers ta litt mindre ris/pasta/potet til middag enn du pleier osv.

 

Husk at alt som skjer i livet påvirker kroppen, som at dårlig søvn, stress osv kan negativt påvirke fettnedgang og muskelvekst.

Man kan vel ikke gå ned i vekt av bacon vell :nei:  Fett skal man vel ikke ha så mye av.... Drikker bare vann og litt te. IKKE no sukker. 

Lenke til kommentar

Det er mulig å gå ned i vekt av bacon. Enkelte personer blir mer mette av bacon og over tid kan slike matvaregrupper gi vekttap. Andre igjen spiser havregryn med samme resultat. Felles for begge to er at det er forskjellig hva folk blir mette av. 

Jeg anbefaler deg de statlige kosrådene, som er veldig pragamtiske og med eksempler til gode matvaregrupper : 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Lenke til kommentar

Man kan vel ikke gå ned i vekt av bacon vell :nei: Fett skal man vel ikke ha så mye av.... Drikker bare vann og litt te. IKKE no sukker.

Fett skal du ha mest av.. Helst. Bare ikke i kombinasjon med karbs.

Er bare så få som faktisk gir denne type kosthold en test for å se og kjenne forskjellen selv.

Det tar ikke mer enn 31 dager+research på forhånd for å kjøre en full test, så hvorfor er så få villig til å prøve?

 

Jaja, vanlig kalorirestriksjon fungerer jo også, så man får velge selv :)

Lenke til kommentar

På hvilken måte gjør karbohydrater det vanskeligere å forbrenne fett? Det er ikke slik at det er = tegn mellom karbohydrater og sult. Det hadde betydd at jo mer karbohydrater, jo mer sulten blir man. Som ikke er tilfelle.

 

Annet er at det kan være lett å spise for mye fra dårlige matvaregrupper; fra både fett og karbohydrater.

Fordi når man spiser karbohydrater så øker insulinnivået mye, og insulin blokkerer fettceller fra nedbryting og fyller fettceller med triglyserider.

Det gjør også at kroppen konstant foretrekker å bryte ned karbs til energi i stedet for fett.

 

Du har rett i at det ikke er likhetstegn mellom karbs og sulthet, det ville vært rart om man ble mer sulten jo mer man spiste. Men karbs trigger "reward"-senteret i hjernen, i tillegg til å øke seratonin-nivået i kroppen, og da vil man spise oftere ettersom disse nivåene går ned igjen relativt raskt.

Lever man på energi fra ketones primært så er disse nivåene i balanse hele tiden.

 

Dette er basert på egen research i tillegg til egne erfaringer fra keto vs statens kostholdsråd.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

 

På hvilken måte gjør karbohydrater det vanskeligere å forbrenne fett? Det er ikke slik at det er = tegn mellom karbohydrater og sult. Det hadde betydd at jo mer karbohydrater, jo mer sulten blir man. Som ikke er tilfelle.

 

Annet er at det kan være lett å spise for mye fra dårlige matvaregrupper; fra både fett og karbohydrater.

Fordi når man spiser karbohydrater så øker insulinnivået mye, og insulin blokkerer fettceller fra nedbryting og fyller fettceller med triglyserider.

Det gjør også at kroppen konstant foretrekker å bryte ned karbs til energi i stedet for fett.

 

Om jeg nå forteller deg at dette selv om er helt normale fysiologisk reaksjoner så er det ingen forskjell mellom isokalorisk mellom fettforbrenning fra høykarbo vs høyfett. Om jeg forteller deg at det har vært gjort forsøk i metabolske kamre for å undersøke denne "insulin-hypotesen" og at den nå er falsifisert. Hva tenker du da ?

Lenke til kommentar

At jeg er interessert i å lese om det, og vil gjerne ha kilder ;)

Jeg er ikke en av de som ikke endrer mening selv om det er beviser for det motsatte.

Jeg regner med at om du forstår deg på vitenskap & metode og presentert for evidens at du tar dette til etteretning. Vær forsiktig med å gå i tankefeilen "confirmation-bias".

 

Kevin og medarbeiderte har akkurat undersøkt dette i en oppfølging fra et lignende forsøk: En klassisk ketogen diett, over en periode på 1 mnd. Resultatene fra blant denne har falsifiserert karbohydrat/insulin-hypotesen: at man må kontrollere insulin for å kunne miste fett. Med det sagt så kan det fremdeles kan være en effekt på apetittregulering. 

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/07/05/ajcn.116.133561.abstract

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Skal du ned i vekt handler det om å redusere totalt kaloriinntak. Å eliminere karbohydrater vil derfor ikke nødvendigvis være magisk i seg selv og vil faktisk kunne være negativt også. Et balansert kosthold er nok det beste, så sant du ikke konkurrerer i bodyfitness.

 

Men det er riktig som det har kommet frem tidligere i tråden at kosthold er det vesentlige hvis man skal ned i vekt. Mange overvurderer nok effekten av trening og tror det gir et gratis klippekort på det man vil av mat. Det er ikke riktig. Trening kan akselerere vekttap og gi økt muskelmasse, men det er kostholdet som er den avgjørende faktoren.

 

Ikke til å anbefale, men en kamerat av meg gikk ned rundt 20 kg uten å trene. Kun kosthold.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på om det er noen som har god erfaring med å gå ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater? Og har du noen tips til hva jeg kan spise uten karbohydrater ? Jeg vet man bør holde seg unna ris, pasta, poteter og brød. Noe mer?

 

Hold deg unna godteri (og raske sukker), chips og alkohol.

 

Det hjelper mye.

 

Spiser ikke sukker og hverfall ikke chips. Alkohol er meget sjelden jeg drikker. Kanskje 2-3 ganger i året.... Har gjort dette i snart 3 måneder men det funker ikke på meg. Hører om andre som bare legger om kostholdet og ikke trener som går fort ned i vekt, Men det funker ikke på meg gitt :hm:

 

Alle er forskjellige, kropper reagerer forskjellig på forskjellige ting. Uansett som noen andre har påpekt handler det mye om å finne vaner du er komfortabel med. Diett er normalt sett kun midlertidig, mens vaner er permanente.

 

I dagens samfunn er det en del stress med mat. Man spiser gjerne til faste tider, heller enn å spise når man er sulten. Mange har ikke tid nok til å spise maten på en fornuftig måte og sluker ofte langt mer enn de har behov for.

 

Har du testet noe så enkelt som å 'spise når du er sulten og spise til du er mett'?

Lenke til kommentar

Ha ha ingen body fitness her nei.... Så veltrent blir jeg nok aldri. Før jeg begynnte og trente spiste jeg det jeg ville når jeg ville. Var vel ikke akkurat overvektig med mine 68 kilo... Begynnte og trene da 5-6 ganger pr uke og spiser nå bare sunn mat. Ikke sukker osv. Tenkte kanskje det da ville hjelpe med et sunt kosthold og trening for å gå ned i vekt. Har gått ned til 65 kilo men lår , mage og hofter har ikke blitt 1 cm mindre. Var jo det jeg håpet på skulle skje :hm: Jeg må spise til litt faste tider ettersom jeg nå har fått litt noia for mat, redd for å spise for mye. Er ikke ofte sulten så hvis jeg ikke passe på kan jeg gå hele dagen nesten uten mat, og det igjen er ikke bra. Når jeg trener forbrenner jeg jo endel og det er kun de få dagene jeg ikke trener at jeg klarer og spise mine 1357 kalorier. Gjennomsnitt denne måneden ligger på 870 kalorier som sikkert er alt for lite...... Bare meget desperat.... :hrm:  :nei:

Lenke til kommentar

Denne posten begynner å lukte troll...

 

Det er ikke mulig å ha ett gjennomsnitts kaloriinntak så lavt og ikke gå ned i vekt. Du ville ha mistet både fett og muskler med eller uten trening. Enten spøker du med oss ellers har du ett gjemt kaloriinntak du ikke regner med, som feks alkohol.

 

For å gi ett eksempel fra meg selv har jeg spist 2.5-3 ganger så mye kalorier som deg de siste 2.5 månedene, trent 3-7 ganger i uken og er ned rund 10 kilo og en god del "strammere" om jeg får si det selv. Jeg har både festet og skeiet ut i blant, men mesteparten av tiden har jeg holdt meg til ett greit kaloriunderskudd. Jeg har hatt perioder hvor vekten har stått stille men ikke over lengre tid. Og i så tilfelle har det vært pga utskeielser. 

Lenke til kommentar

:ohmy:  :ohmy:  :ohmy: Nei jeg spøker faktisk ikke, er jo derfor jeg spør om gode råd fordi jeg ikke sjønner noe... Er ikke alkoholiker heller, drikker max 2-3 ganger i året og det er måneder siden sist. Ingen sjulte kalorier da jeg fører alt av mat, drikke og trening i appen Lifesum...

Lenke til kommentar

Jeg regner med at om du forstår deg på vitenskap & metode og presentert for evidens at du tar dette til etteretning. Vær forsiktig med å gå i tankefeilen "confirmation-bias".

 

 

Kevin og medarbeiderte har akkurat undersøkt dette i en oppfølging fra et lignende forsøk: En klassisk ketogen diett, over en periode på 1 mnd. Resultatene fra blant denne har falsifiserert karbohydrat/insulin-hypotesen: at man må kontrollere insulin for å kunne miste fett. Med det sagt så kan det fremdeles kan være en effekt på apetittregulering. 

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/07/05/ajcn.116.133561.abstract

 

 

Interessant, synd man må betale for fullversjonen.. Skulle gjerne sett detaljene for å vite om den faktisk gir det bastante svaret de hevder i sammendraget.

Må prøve å få tak i den.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...