Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX 480 CFX


Anbefalte innlegg

Jeg synes fremdeles ikke Tek har gjort nok til å kunne stå inne for konklusjonen sin. De sier nå at man må ha 2 klin like RX480 for å få det til å fungere: "men det betyr at vi i alle fall kan fraråde deg å forsøke å pare to RX 480-kort som ikke er klin like".

 

Jeg skjønner ikke hvordan de kan konkluder med det, når de enda ikke har testet med 2 kort som er klin like. Det er jo på ingen måte gitt at det vil løse problemene som Tek har her. Jeg er av den oppfatning at det første forsøket burde ha fungert greit. Witcher 3 er nå et modent spill med masse patcher, og RX480 har også modne drivere.

 

Det hender at oppdaterte drivere gjen-introduserer problemer som er fikset i tidligere drivere. Så å teste på nytt med en eller to eldre drivere vil være et fornuftig sted å begynne. Når TPU testet RX480CFX rapporterte de ikke problemer med flimring i noen av sine titler (bl.a. Witcher 3). Så å teste med driveren de brukte den gang kunne vært lurt.

 

Om det skulle vise seg å ikke være driveren som er problemet. Så vil det kunne være en tanke å se på hardware'en, og da snakker jeg ikke om bare skjermkortene. Er Tek sikre på at PCIe spor nummer 2 ikke er defekt, eller kjører på PCIe 2.0 hastighet for eksempel. Takler HK at RX480 henter mesteparten av strømmen sin fra kabel, og nesten ingenting fra sporet? Er PSU og kabler med strøm til skjermkortene i orden? Altså god kontakt? Hva med RAM? Eller HK for den saks skyld. Man burde strengt tatt testet i en helt annen datamaskin også for å luke ut slike mulige feilkilder.

 

Innen Tek faktisk har funnet feilkilden. Så burde de ikke stå inne for noen som helst slags konklusjon. Det burde være et hint at de tilsynelatende er den eneste publikasjonen som har opplevd problemer med RX480CFX. Greit nok om det var flimring i en tittel, men 4 av 6?! Klart det kan være at RX480 må pares med identisk kort i CFX. Men akkurat det spørsmålet får vi altså ikke svar på i denne testen..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er vel en del av grunnen til at folk fraråder SLI/CFX også da. Man kan få problemer uten at det er så godt å si hva årsaken er. Og det er ikke nødvendigvis lett å si hvorfor det skjer. Noen andre derimot kan kjøre akkurat det samme og ikke ha problemer.

 

Og vi vet jo ikke hva de har testet av HK, PCIe spor osv. Jeg vet heller ikke om det er noen som har info om hvordan CFX er nå som de ikke har en bro i forhold til ytelse. Det jeg reagerer mest på er at alle her mener det er en eller annen feil et sted i tek.no sitt setup. Det blir nesten utelukket at dette kan rett og slett bare være et problem.

 

Du er den første som har nevnt drivere som en årsak. Og der er jeg enig, tek.no burde testet noen eldre drivere for å se om det faktisk var årsaken. det skjer med både Nvidia og AMD at nye drivere kan reintrodusere feil. 

 

Jeg har enda til gode å se tester av ulike RX 480 kort paret sammen derimot. Alle jeg ser tester to like. Så tek bør få i stand en test av to helt like snart slik at vi kan få se om det faktisk er et problem, eller om noe annet har forårsaket det for tek. HK, drivere ol.

 

EDIT: Fant dette:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4ryn2v/oops_ordered_a_second_rx_480/

Fyren sier han har 290X + 290 i CF på samme frekvens og at det fungerer bra. Det jeg mener med at selv om det er litt forskjell så bør det fungere :)

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Dersom CFX ikke fungerer hos Tek fordi de har et defekt HK, eller en litt wonky RAM brikke, eller dårlig PSU, så er det ganske håpløst at de legger skylden på CFX. Det er ikke greit at de konkluderer slik, når de ikke kan vise til å ha gjort en ordentlig feilsøking der de faktisk identifiserer problemet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt crossfire på to riktig gamle kort av forskjellig generasjon (dog samme jernet i bånnen, you know the drill)... Mulig det var HD 57xx med HD 67xx... Hadde aldri noen kvaler med å kjøre to helt forskjellige kort, og det var heller aldri kommunisert at det skulle være et problem. Man fikk begrenset til minnekapastiteten til det minste kortet, og det er mulig det samme gjaldt for frekvensen. Fungerte som det skulle, og det må man forvente når man kjøper et produkt/tjeneste som er markedsført slik.

 

Men maskina ble varm og bråkete, som man også kan forvente, så det var der det prosjektet strandet etter en stund. 

 

 

5K%20-%207K%20Series%20Crossfire%20Chart

 

Det er ukult hvis det er sånn at man "har" kompatibilitet men likevel ikke egentlig kan forvente at det fungerer bra. Blir jo naturlig mer skeptisk mot CrossfireX i framtiden da. Når det er sagt, er hver build forskjellig, og det kan være noe med akkurat denne som medførte uvanlige problemer. 

Lenke til kommentar

Oppdatert 24.03.16: Vi har nå testet to kliss like MSI RX 480 8GB Gaming X-kort i CFX på både vår faste grafikktestbenk, og deretter på vår prosessortestbenk med helt andre komponenter.

 

Til tross for at vår prosessortestbenk ikke har noe til felles med vår grafikktestbenk, annet enn at de samme driverne og samme Windows-versjon er installert, viser begge testbenkene våre de samme dårlige resultatene med CFX aktivert som vi opprinnelig rapporterte om i denne saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oppdatert 24.03.16: Vi har nå testet to kliss like MSI RX 480 8GB Gaming X-kort i CFX på både vår faste grafikktestbenk, og deretter på vår prosessortestbenk med helt andre komponenter.

 

Til tross for at vår prosessortestbenk ikke har noe til felles med vår grafikktestbenk, annet enn at de samme driverne og samme Windows-versjon er installert, viser begge testbenkene våre de samme dårlige resultatene med CFX aktivert som vi opprinnelig rapporterte om i denne saken.

Bra jobba  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om to identiske RX 480 fungerer like bra i CF som to GTX 1070 f.eks er jo det bra, men det er faktisk dårligere om CFX krever helt identiske kort for å virke uten problemer. Da må det vel være lov å si at det er dårligere enn SLI uten at hele forumet skal kreve opprydding i redaksjonen?

 

Nå poengterer flere at Crossfire tillater mer variasjon blant kortene enn det Nvidia gjør, samtidig er det i praksis ingen som tester SLI med forskjellige kortmodeller.

 

Å konkludere med at SLI er bedre enn Crossfire basert på testoppsett som tydelig er i Nvidia sin favør er tåpelig. Spesielt når så mange andre brukere og testere ikke får samme resultat, uavhengig av om de anbefaler ett enkeltkort isteden for SLI/Crossfire oppsett.

 

Når de først har tråkket i salaten som med artikkelen her så bør de heller ta å legge inn ekstra innsats for å gjøre det skikkelig når de oppdaterer den. En må ikke være Fanboy for å mene at dette har vært dårlig opplegg fra Tek sin side...

 

Igjen, tek sier forskjellige kort ikke har vært problem før. Igjen, jeg har to forskjellige 660 kort. Nvidia har vel mer restriksjoner av en grunn. Hvis du setter sammen kort som følger disse restriksjonene så skal det fungere, i motsetning til hva som er tilfellet med CF. Synes det er merkelig å gi AMD pluss for å tillate masse kombinasjoner for så å si at man selvfølgelig må ha samme kort.

 

Er det ikke slik at om CFX ikke fungerer med noe annet enn identiske kort, og SLI fungerer selv om du har ulike kort, så er SLI bedre? 

 

Vis gjerne til en annen test som har fått ulik resultat. De forrige linkene jeg så her var med like kort. Så om det er et problem med ulike kort i CFX vil de åpenbart få ulike resultater.

 

Artikkelen var jo åpenbart for dårlig, enig i det. De testet jo derimot på nytt med lik VRAM, og to MSI kort, men ikke lik VRAM. Så det eneste de ikke har testet nå er to helt like, som de sa de skulle teste. Og testene viser store problemer ved 480 CFX, med mindre de er helt like.

 

Du må og huske på at AMD ikke gidder å sende dem kort, men de får inn kort til test av Nvidia. Regner med at de derfor fikk masse ulike RX 480 kort. Og generelt har mindre AMD kort til test.

 

 

At Crossfire tidligere har fungert med forksjellige kort, og at det fremdeles burde fungere med forskjellige kort, betyr allikevel ikke at "vi kjørte forskjellige kort, det fungerte ikke, Crossfire er dårlig" er en akseptabel konklusjon. Om Crossfire krever identiske kort for å fungere problemfritt så er det jo i praksis like god løsning som SLI, med fordelen/ulempen at de tillater deg å blande kort og få potensielle problemer.

 

Når du viser til at du har forskjellige kort i SLI og det fungerer for deg, og samtidig viser til andre som har forskjellige kort i Crossfire uten problemer. Så du kan egentlig ikke påstå at SLI fungerer med ulike kort mens Crossfire ikke gjør det. Det er vel heller ikke noe tester av SLI med så forskjellige kort som SLI tillater, og det hadde ikke vært akseptabelt å avskrive SLI om det førte til problemer.

 

Når Tek nå har oppdatert med like kort og samme problem er det mye mer solid grunnlag å si at Crossfire fungerer dårlig, men som andre nevner er det heller ikke utenkelig at det er en dårlig driver med tanke på Crossfire. Såvidt jeg vet pleier folk å oppleve problemer med nye drivere og SLI også, og derfor unnlater driveroppdateringer så mye som mulig. Det er en av grunnene til at det generelt anbefales ett enkelt kraftigere kort fremfor to.

 

At Nvidia sender kort for testing mens AMD ikke gjør det er vel heller ikke noe solid argument for testen eller mot Crossfire. Om en leker med tinnfoliehatter kan en påstå at Nvidia bare sender kort for SLI testing når deres nyeste driver leker greit med SLI, men ikke ellers.

Lenke til kommentar

Flott at dere følger opp! :)

 

Har dere prøvd med en eldre driver? Den som TPU (16.6.2 Beta) brukte for eksempel?

 

Vi har testet med to ulike drivere. Den per dags dato nyeste driveren, og en driver som er et par-tre måneder gammel. (Før ReLive, mener jeg) Har ikke versjonsnummeret her nå.

For å ha "forsøkt alt" kan jeg gjerne teste grafikkbenken vår og de to MSI-kortene med driveren du viser til på mandag.

 

Oppdaterer status i kommentarfeltet da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det være at crossfire og sli ikke er en så stor greie i disse dager at AMD rett og slett bare har glemt og oppdatere og opptimalisere drivere til crossfire? Rett og slett ingen prioritering?

 

Vet ikke hvordan nvidia vedlikeholder sine slli drivere, men når man ser på utenlandske nettbutiiker som selger ferdig high end customs bulid desktoper så er det jo 99% nvidia oppsett og gjerne med sli som muligens gjør at nvidia prioriterer og holde sli litt mere på stell for å si det sån. Eller??

 

Uansett hva årsaken er håper jeg det blir bedre, nå som 4k og disse ultrawide med 3440 x 1440 o.s.v er i vinden, kan det jo være at man ønsker et oppsett med crossfire eller sli litt mere nå enn på lenge hehe

 

Btw. 21:9 skjerm med ekte 4k, hva oppløsning snakker vi da? Og vil det komme?

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

 

Btw. 21:9 skjerm med ekte 4k, hva oppløsning snakker vi da? Og vil det komme?

Jeg er ikke sikker, men 5120 × 2160 ??

 

 

4K er en referanse til de ~4000 vertikale linjene i et display. Flere kino projektorer har 4096 linjer i stedet for de mer vanlige 3840 i dagens "4K" display. Det har sånn sett kommet en "ekte" 21:9 4K skjerm allerede. LGs 38UC99-W har 3840x1600 oppløsning..

Lenke til kommentar

 

Flott at dere følger opp! :)

 

Har dere prøvd med en eldre driver? Den som TPU (16.6.2 Beta) brukte for eksempel?

Vi har testet med to ulike drivere. Den per dags dato nyeste driveren, og en driver som er et par-tre måneder gammel. (Før ReLive, mener jeg) Har ikke versjonsnummeret her nå.

For å ha "forsøkt alt" kan jeg gjerne teste grafikkbenken vår og de to MSI-kortene med driveren du viser til på mandag.

 

Oppdaterer status i kommentarfeltet da.

 

 

Merkelig feil dette her.. Brukte dere samme skjerm/DP kabel?

Lenke til kommentar

Enkelte spill blir tydelig aldri helt bra uten å tweake med Konfigurasjonen i AMD settings/nV-controlpanel, mange spill er like problematisk på både SLI og Crossfire, noen lider kun på SLI og andre kun på Crossfire. Det er omtrent en million tråder på bla. Witcher 3 ang. flickering og Crossfire og Ghost Recon på SLI, og når en driver endelig fixer problemet så slipper spillprodusenten en patch som frakker alt opp igjen.

 

Alle reviewers vil helst ha perfekt funksjon, skalering og brukeropplevelse ut av eskene, og ikke google noe som helst for å finne løsninger, det ligger i deres natur.. Men man bør huske at innstillinger er for å brukes, og om det forbedrer brukeropplevelsen, noen ganger fra grusomt til perfekt, så gjør man selvsagt dette. Dette er noe eierne av SLI&CFX selvsagt gjør, eller bør gjøre, og har gjerne egne innstillinger for alle spillene de har..

 

En reviewers mening om SLI&CFX må selvfølgelig taes med en stor bøtte salt, da de som oftest ikke er i stand til eller er villig til, å finne innstillinger som passer spillet/spillene, og er du en av disse spillerne som er like allergisk mot kontrollpanelet til nV og AMD, så styr unna multiGPU, punktum.. I tillegg har spillpakka i testen en helsikes mye å si for konklusjonene, da en testers spillpakke kan fungere perfekt, mens en annens spillpakke kan bli helt krise, spesiellt dersom man er slik som nevnt ovenfor.. Det en test av CFX/SLI kan hjelpe med derimot, er ytelse og skalering i de gitte spillene i sin spillpakke, det kan gi en pekepinn om spillet/spillene du spiller er potensiellt egnet for multiGPU i øyeblikket testen slippes..

 

Skal testeren uttale seg om annet enn ytelse, om f.eks. brukeropplevelsen i et gitt spill, så bør man være istand til å bruke innstillingene i kontrollpanelet. Hadde en TV tester klaget på fargene og lys styrken på en TV til test, uten å være istand til å justere i innstillingene til TV'en, så hadde han vel blitt nettmat rimelig kjapt...

 

SLI&CFX er gjerne for de med litt kunnskap på området, eller for de som ikke er redd for å få litt hjelp fra disse..

Endret av Ourasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flott at dere følger opp! :)

 

Har dere prøvd med en eldre driver? Den som TPU (16.6.2 Beta) brukte for eksempel?

Vi har testet med to ulike drivere. Den per dags dato nyeste driveren, og en driver som er et par-tre måneder gammel. (Før ReLive, mener jeg) Har ikke versjonsnummeret her nå.

For å ha "forsøkt alt" kan jeg gjerne teste grafikkbenken vår og de to MSI-kortene med driveren du viser til på mandag.

 

Oppdaterer status i kommentarfeltet da.

 

 

Godt jobba. 

Lenke til kommentar

Oppdatert 24.03.16Vi har nå testet to kliss like MSI RX 480 8GB Gaming X-kort ..................

 

Jaha, så artikkelforfatter er stuck i en 2016 timeloop.. Håper du joiner oss i 2017 snart. 

 

Sorry, bare måtte. Ha en finfin helg! :)

 

Hehe, ikke så greit dette. Sitter mentalt fast før 2010 en gang, så at jeg har kommet meg helt til '16 her er jeg egentlig ganske fornøyd med. ;-) Forsøker en omstart nå.

Takk for det, Kenneth - i like måte!

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er om hvem som helst kan gjenskape problematikken til tek, er jo dette på ingen måte bra...

Viser det seg derimot at det er vanskelig å gjenskape denne problematikken så er det enten noe som ikke stemmer på tek sin side eller noe som bør taes opp videre med Amd.

 

Siden dette er ganske så snodige problemer tok jeg meg friheten til å sende artikkelen til Amd så de kan kanskje prøve å finne ut hva som skurrer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...