Gå til innhold

DNB har ingen teknologer i konsernledelsen. Og nettbanken er offline


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er horribelt at en bank og som den heter Den Norske Bank kan tillate seg å ha så store feil og så mye nedetid.

Liker at DNB skylder på at folk ikke møter opp/bruker banken, men de kan jo skylde på seg selv for akkurat den biten og at de må redusere antall ansatte når de lanserer ting som vipps etc så skyter de seg nærmest i foten slik sett, men det ser vel ut til at man må bytte bank med tanke på hvor ekstremt udugelige de er, men slik går det når en grisk udugelig satan sitter på toppen å suger i seg alt av alt han kan mens ting outsources.
Rune Bjerke burde gått på dagen, aller helst under sterk tvang uten noen som helst slutt pakke, han burde vært kasta på dør for mange år siden.
Noe slikt vil jo aldri skje i det korrupte bank markedet og bakvendt landet Norge.
Er vel snart så man bare må ta ut alle pengene man har i banken i fare for at folk som Rune Bjerke skal begynne å forsyne seg av de, noe de allerede gjør uansett.

De kan skylde på seg selv.

Endret av meg0709
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Er lit morsomt når TU(som står for Teknisk Ukeblad) kaller og klager på andre, som ikke står opp til det de selv kaller seg. Tror TU skulle rydde for egen dør først. Hvor mange av deres juralister er teknologer ??? For på kvaliteten på artiklene, er ikke dette mange. Og når man kan lese det samme på VG, vell er en grunn till jeg velger andre Tekniske sider først, og slipper den "main stram" klipp og lim journalistikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel relativt vanlig å ha folk som ikke kan noe i ledelsen. Det viktigste der er vel "kontaktnettet", dvs. den enkelte skal he et godt forhold til flest mulig andre som heller ikke kan noe. I tillegg er det om å gjøre å smile pent og uttale seg politisk korrekt, folk liker jo sånt.

 

Og ja, teknologi i seg selv er ikke noe DnB verdsetter. Denslags er kun interessant så lenge det kan gi inntekter til eiere. De utvikler elektroniske tjenester kun fordi de er nødt, ikke fordi denslags i seg selv er verdsatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror målsettingene deres er veldig riktige, og stemmer med hvordan utviklingen vil gå. Jeg er derimot overhodet ikke overbevist om at de klarer gjennomføringen. DNB, akkurat som Telenor, er ekstremt bortskjemt med statlig eierskap og at nordmenn har dem som "default" valg, og at de faktisk klarer å komme godt ut av endringene er derfor ingen selvfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er problemet her, er at økonomer og jurister ikke gir fra seg makt uten sverdslag...

 

Når man tar inn teknologer i styre og ledelse for et selskap, så betyr det også at man bestemmer seg for å gi teknologer makt, kontroll og innflytelse.

 

Når man bestemmer seg for å gi teknologer makt (som DnB helt klart bør gjøre), så bestemmer man seg samtidig for å gi et knippe med økonomer og jurister mindre makt.

 

Man forskyver makt.

 

Økonomer, ledelsesutdannede og jurister vegrer seg instinktivt mot alle typer endringer som innebærer at de selv må gi fra seg makt og kontroll. Det er ikke noe som de selv vil ta initiativet til.

 

Dette er nok årsaken til at det er stillstand på akkurat dette området, både i DnB, og i de aller fleste andre selskaper hvor sittende ledelse består av folk med svak teknologikompetanse. Den psykologiske mekanismen er at den sittende ledelsen vil vegre seg mot å hente inn folk som gjør at de selv kan bli stilt i skyggen, kunnskapsmessig, innflytelsesmessig og kontrollmessig.

 

Man ser det egentlig i rådet til Bjerke, om å knytte til seg "fjortiser" i ledergruppa.

 

Det er Rune Bjerke sin løsning på det problemet som jeg beskriver over. Hvordan knytte til seg teknologikompetanse, men på en måte som ikke forskyver makten?

 

Bjerke er villig til å knytte til seg teknologer (fjortiser). Men han er ikke villig til å knytte til seg teknologer som også blir sittende med makt, kontroll og innflytelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en millimeter enig i den sutrete tiraden der. TU er bra Teknologisk magasin, men de er ikke et fagblad innen et hvert fagområde.

 

Ja ha. Ikke en millimeter, For nøye meg med at jeg får 999.9 Mikrometer da.

Vis jeg er sutrete er vell de blind. Eller en total forskjellig syn på hva Teknisk ukeblad(TU) er.

 

Detter er hva TU sier om seg selv

"Nettsted for teknologer og teknisk interesserte. Nyheter og artikler om tekniske bransjer, CV-bank og jobbguide."

 

Dette sier NITO (som er del eier av TU)

"Teknisk Ukeblad (TU) er Norges største polytekniske tidsskrift."

 

Men der er mulig at jeg er misforstått hva som ligger i orde polytekniske.

Trodde Poly betyr mangfold.

 

"adjective polytechnic

dealing with or devoted to various vocational or technical subjects."

 

Men så smalt som artiklene er så, er de ikke langt ifra et "fagblad" på emne basis. Men langt unna på kvalitet.

Lenke til kommentar

Det som er problemet her, er at økonomer og jurister ikke gir fra seg makt uten sverdslag...

 

Når man tar inn teknologer i styre og ledelse for et selskap, så betyr det også at man bestemmer seg for å gi teknologer makt, kontroll og innflytelse.

 

Når man bestemmer seg for å gi teknologer makt (som DnB helt klart bør gjøre), så bestemmer man seg samtidig for å gi et knippe med økonomer og jurister mindre makt.

 

Man forskyver makt.

 

Økonomer, ledelsesutdannede og jurister vegrer seg instinktivt mot alle typer endringer som innebærer at de selv må gi fra seg makt og kontroll. Det er ikke noe som de selv vil ta initiativet til.

 

Dette er nok årsaken til at det er stillstand på akkurat dette området, både i DnB, og i de aller fleste andre selskaper hvor sittende ledelse består av folk med svak teknologikompetanse. Den psykologiske mekanismen er at den sittende ledelsen vil vegre seg mot å hente inn folk som gjør at de selv kan bli stilt i skyggen, kunnskapsmessig, innflytelsesmessig og kontrollmessig.

 

Man ser det egentlig i rådet til Bjerke, om å knytte til seg "fjortiser" i ledergruppa.

 

Det er Rune Bjerke sin løsning på det problemet som jeg beskriver over. Hvordan knytte til seg teknologikompetanse, men på en måte som ikke forskyver makten?

 

Bjerke er villig til å knytte til seg teknologer (fjortiser). Men han er ikke villig til å knytte til seg teknologer som også blir sittende med makt, kontroll og innflytelse.

 

Du er en real politiker og debatant.

 

DNB er langt fra enestående..., vi har Telenord outsorsinger, Poletiets samordningsvegring og Inkjøpsrutiner, Fornebu planer, surret mellom Oslo og Akershus som IKKE vil sammenslås.

"Organisasjonsmessig Innavsdepresjon" kan man kalle det.

 

Da Trump bikket valget var NRK's jornalister så tungt inne at dei svelget tårer. Så hva er det for slags kunskap dei har om US eigentlig, vil det bli for lite krig å hyle om for åpen mikrofon.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Husker desverre ikke hvem som sa det i farten, men en av de store, unge, fremadstormende lederne ble spurt av en "klassisk" bedrift hvordan de kunne forberede seg best mulig på den digitale framtiden?

Enkelt, svarte han. Spark den middelaldrende ledergruppen din og få inn folk under 30 år.

Jammen, vi trenger governance, erfaring, seniors...?

Spark halvparten da, eller i det minst 1 stk... sa han..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Pinlig for teknologibedriften DNB"

 

Å kalle DNB en teknologibedrift har lite med virkeligheten å gjøre. Trodde at TU holdt seg unna såkalte alternative fakta.

 

EDIT: Flott at TU nå har satt teknologibedriften i anførselstegn. Det blir mer rett.

 

Hei,

Det er altså banken selv, ved adm. dir. Rune Bjerke, som har indikert at banken skal bli teknologibedrift. Det er ikke TUs påstand. Jeg synes for øvrig at Bjerke har et poeng. Vi må alle ta teknologien inn over oss mer enn tidligere.

 

Jan M M

TU.no

Lenke til kommentar

Er lit morsomt når TU(som står for Teknisk Ukeblad) kaller og klager på andre, som ikke står opp til det de selv kaller seg. Tror TU skulle rydde for egen dør først. Hvor mange av deres juralister er teknologer ??? For på kvaliteten på artiklene, er ikke dette mange. Og når man kan lese det samme på VG, vell er en grunn till jeg velger andre Tekniske sider først, og slipper den "main stram" klipp og lim journalistikken.

 

Hei,

 

Vi er to sivilingeniører i redaksjonen. Pluss et par ingeniører/utviklere. I ledergruppen har vi i tillegg enda et par (ingeniør/utvikler). I styret vårt har vi i tillegg både en ingeniør og en doktorgrad i fysikk. Ikke så verst, synes vi. Vi definerer oss tross alt fortsatt som en mediebedrift, men har også lekt med begrepet teknologibedrift. Som mediebedrift har vi mange med bakgrunn som journalister, redaktører, etc. Mange av disse er svært interessert i hvordan vi bruker teknologi i vår virksomhet - og ellers. Vi er langt fra perfekte, men mener det er viktig å ha teknologer i alle lag av bedriften, noe vi vil jobbe aktivt med videre også.

 

Jan M M

TU

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke en millimeter enig i den sutrete tiraden der. TU er bra Teknologisk magasin, men de er ikke et fagblad innen et hvert fagområde.

 

Ja ha. Ikke en millimeter, For nøye meg med at jeg får 999.9 Mikrometer da.

Vis jeg er sutrete er vell de blind. Eller en total forskjellig syn på hva Teknisk ukeblad(TU) er.

 

Detter er hva TU sier om seg selv

"Nettsted for teknologer og teknisk interesserte. Nyheter og artikler om tekniske bransjer, CV-bank og jobbguide."

 

Dette sier NITO (som er del eier av TU)

"Teknisk Ukeblad (TU) er Norges største polytekniske tidsskrift."

 

Men der er mulig at jeg er misforstått hva som ligger i orde polytekniske.

Trodde Poly betyr mangfold.

 

"adjective polytechnic

dealing with or devoted to various vocational or technical subjects."

 

Men så smalt som artiklene er så, er de ikke langt ifra et "fagblad" på emne basis. Men langt unna på kvalitet.

Hei,

 

Vi innser selvsagt at vi ikke kommer til å tilfredstille alles ønsker og behov. Vi har imidlertid lav terskel for innspill - og jobber aktivt med å lytte til leserne våre. Men, som sagt, det vil alltid finnes lesere som ønsker annet innhold - i tema eller dybde.

 

vh

Jan M M

TU

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JC3FPBwS

Det må være katastrofe for en bank som legger så mye inn på å bli digital "brukervennlig" samtidig som det kan virke som de har mindre kontroll på hvordan denne virkeligheten skal leveres innen IT produksjonen enn noen gang. Mangel på teknologer i store selskaper som gjennomgår teknologiske utfordringer er ikke noe nytt fenomen. Et annet spørsmål som kanskje bør stilles er hva slags teknologi kunnskap DNB ledelsen bør besitte nå og fremover. Det er nok ikke så enkelt som at bare en har bakgrunn fra ett eller annet teknologi lærested gjør en skikket til en større forståelse av ende til ende "teknisk" produksjon.

Lenke til kommentar

Er lit morsomt når TU(som står for Teknisk Ukeblad) kaller og klager på andre, som ikke står opp til det de selv kaller seg. Tror TU skulle rydde for egen dør først. Hvor mange av deres juralister er teknologer ??? For på kvaliteten på artiklene, er ikke dette mange. Og når man kan lese det samme på VG, vell er en grunn till jeg velger andre Tekniske sider først, og slipper den "main stram" klipp og lim journalistikken.

 

Trenger heller ikke være teknolog for å kunne bruke autokorrektur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...