Gå til innhold

Hvorfor snakkes det aldri om reduksjon av befolkningen?


Anbefalte innlegg

Det snakkes stadig om hvor raskt klodens ressurser blir brukt på en ikke veldig bærekraftig måte, og mye politisk snakk om hvordan man skal få orden på det. Samtidig blir det hver dag flere mennesker som skal ha en inntekt, et bosted, en jobb, materielle goder, etc. Jeg stusser på hvorfor en reduksjon av befolkningen aldri er et tema i denne diskusjonen? Jeg tenker at det ville løst så mye. Mindre press på boligmarkedet, mindre forbruk av det meste, mindre miljøbelastning osv. Jeg sier ikke at alle land trenger å kjøre ett-barns-politikk, men en bevissthet rundt tanken slik at befolkningstallet totalt sett går ned må jo kun være en positiv ting for verdenssamfunnet? Hvorfor snakkes det aldri om? Det virker nærmest tabubelagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi vi er allerede på vei mot en befolkningsreduksjon, så vi har aldri hatt behovet for å ta opp dette kontroversielle emnet. En befolkningsreduksjon er dessuten svært belastende på økonomien, siden det antyder en forgubbing av samfunnet.

De grafene underbygger ikke akkurat påstanden "på vei mot en befolkningsreduksjon". Bare Kina som har hatt baller til å ta sin befolkningsstørrelse på alvor og innførte restriksjoner i en periode. Puling er populært, vanskelig å kontrollere, Vatikanet vil jo ikke engang gå god for prevensjon. Masseutryddelsen av dyre og planteliv, forsøpling & forurensing, ødeleggelse av regnskog, jordsmonn, vassdrag, you name it, alt hadde kanskje vært litt mindre jævlig med færre folk på denne planeten hvis "behovet" for ressurser hadde vært mindre?

 

Det som jeg synes er litt irriterende sånn lokalpolitisk er når drabantbypolitikere rundt Oslo sier at de forventer x% befolkningsvekst og må ha mer ressurser og planlegge for det. Hvorfor snakkes det ikke om befolkningstak? Akkurat som skoleklassestørrelse ikke er en "naturlig" enhet, er vel heller ikke en ballpark figure på en befolkningsstørrelse noe som ikke kan programfestes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg stusser på hvorfor en reduksjon av befolkningen aldri er et tema i denne diskusjonen? 

 

Fordi jorden ikke er overbefolket. Det er en myte. Vi har aldri vært flere mennesker på jorden, men vi er likevel rikere enn noen gang. I steinalderen fantes det kun noen tusen mennesker på jorden, men alle var lutfattige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi vi er allerede på vei mot en befolkningsreduksjon

 

Jeg vil si det er mer riktig å si at vi er på vei mot en befolkningsutjevning. Befolkningen øker fortsatt, men den øker ikke like raskt som tidligere. 

 

Du har ellers rett i at en befolkningsreduksjon vil medføre en eldrebølge, og det er ikke bra for økonomien.

Lenke til kommentar

 

Fordi vi er allerede på vei mot en befolkningsreduksjon

 

Jeg vil si det er mer riktig å si at vi er på vei mot en befolkningsutjevning. Befolkningen øker fortsatt, men den øker ikke like raskt som tidligere. 

 

Du har ellers rett i at en befolkningsreduksjon vil medføre en eldrebølge, og det er ikke bra for økonomien.

 

Eneste grunnen til at populasjonen øker i vesten er på grunn av innvandring. Populasjonen blant nordmenn blir stadig lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Du kan godt snakke om det, men så snart diskusjonen kommer over til HVOR på kloden vi skal kutte i befolkningen, blir du kalt rasist.

Jeg har redusert befolkningen i Norge med alt jeg har klart, uten å ty til vold mot andre. ;)

Blir det ikke litt ensomt i lengden?

Lenke til kommentar

Blir det ikke litt ensomt i lengden?

Nei, det er overraskende mange mennesker som bor utenfor Norge.

 

Godt over 99% av befolkningen, og om du tar en prat med dem vil du finne at nesten ingen av dem har noe ønske om å flytte til Norge heller. (I rak motsettning til hva man tror i Norge).

 

Færre folk i arbeid. 

Non sequitur

https://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur_(logic)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det snakkes stadig om hvor raskt klodens ressurser blir brukt på en ikke veldig bærekraftig måte, og mye politisk snakk om hvordan man skal få orden på det. Samtidig blir det hver dag flere mennesker som skal ha en inntekt, et bosted, en jobb, materielle goder, etc. Jeg stusser på hvorfor en reduksjon av befolkningen aldri er et tema i denne diskusjonen? Jeg tenker at det ville løst så mye. Mindre press på boligmarkedet, mindre forbruk av det meste, mindre miljøbelastning osv. Jeg sier ikke at alle land trenger å kjøre ett-barns-politikk, men en bevissthet rundt tanken slik at befolkningstallet totalt sett går ned må jo kun være en positiv ting for verdenssamfunnet? Hvorfor snakkes det aldri om? Det virker nærmest tabubelagt.

 

Fordi økonomene sier vi må ha stigende befolkningsvekst for å kunne opprettholde den økonomiske modellen.

 

Sad but true.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det snakkes stadig om hvor raskt klodens ressurser blir brukt på en ikke veldig bærekraftig måte, og mye politisk snakk om hvordan man skal få orden på det. Samtidig blir det hver dag flere mennesker som skal ha en inntekt, et bosted, en jobb, materielle goder, etc. Jeg stusser på hvorfor en reduksjon av befolkningen aldri er et tema i denne diskusjonen? Jeg tenker at det ville løst så mye. Mindre press på boligmarkedet, mindre forbruk av det meste, mindre miljøbelastning osv. Jeg sier ikke at alle land trenger å kjøre ett-barns-politikk, men en bevissthet rundt tanken slik at befolkningstallet totalt sett går ned må jo kun være en positiv ting for verdenssamfunnet? Hvorfor snakkes det aldri om? Det virker nærmest tabubelagt.

 

Fordi økonomene sier vi må ha stigende befolkningsvekst for å kunne opprettholde den økonomiske modellen.

 

Sad but true.

 

 

Økonomisk vekst forutsetter ikke befolkningsøkning.

Lenke til kommentar

 

Det snakkes stadig om hvor raskt klodens ressurser blir brukt på en ikke veldig bærekraftig måte, og mye politisk snakk om hvordan man skal få orden på det. Samtidig blir det hver dag flere mennesker som skal ha en inntekt, et bosted, en jobb, materielle goder, etc. Jeg stusser på hvorfor en reduksjon av befolkningen aldri er et tema i denne diskusjonen? Jeg tenker at det ville løst så mye. Mindre press på boligmarkedet, mindre forbruk av det meste, mindre miljøbelastning osv. Jeg sier ikke at alle land trenger å kjøre ett-barns-politikk, men en bevissthet rundt tanken slik at befolkningstallet totalt sett går ned må jo kun være en positiv ting for verdenssamfunnet? Hvorfor snakkes det aldri om? Det virker nærmest tabubelagt.

Fordi økonomene sier vi må ha stigende befolkningsvekst for å kunne opprettholde den økonomiske modellen.

 

Sad but true.

Har vel litt med gjeld å gjøre? At vi er avhengig av en stadig økende andel gjeldsslaver for at de som allerede er gjeldslaver skal klare å betale gjelden sin. Får vi for mange eldre i den andre enden som har kommet seg ut av gjeldsslaveriet går hele økonomien til helvete. En annen ting som vil fosterke dette er at de eldre allerede har tatt de beste jobbene og de unge må derfor ta til takke med drittjobbene viss de får jobb i det hele tatt. Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Fordi vi er allerede på vei mot en befolkningsreduksjon, så vi har aldri hatt behovet for å ta opp dette kontroversielle emnet. En befolkningsreduksjon er dessuten svært belastende på økonomien, siden det antyder en forgubbing av samfunnet.

 

450px-World_population_%28UN%29.svg.png

 

297px-World_population_v3.svg.png

Viss det faktisk begynner å gå andre veien vil det være en katastrofe for hele menneskeheten. Situasjonen er gnaske låst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...