Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Book


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet ligger i dollarkursen. Jeg kjøpte med SP3 128GB til 6500kr. Men når dollaren blir 30% dyrere, så blir også elektronikken det her til lands.

 

Klar over det men ærlig talt..

 

hvis jeg har skjønt det riktig blir de lagd i USA, det er vel andre land med lavere valutakurs å handle fra.

Lenke til kommentar

 

16000,- for en dual core i5 Skylake, med 8GB minne og 128GB SSD...

Jeg trodde f*** meg det var en spøk...

 

Skulle nesten tro det var apple som hadde laget maskinen

 

Det er da en rar antagelse, enn så lenge realiteten er at alle disse maskinene får MacBook Pro til å fremstå skambillig.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å sammenligne med Apples priser da Apple ikke har konvertible Tablet PCs, som av naturlige årsaker skal være dyrere enn berøringsfølsomme laptops. Ser heller ikke for meg at Microsoft kommer til å slippe en tradisjonell berøringsfølsom laptop under Surface-brandet (eller noe annet, for den saks skyld). Så da må man begynne å se på tredjeparts produsenter som både har sammenlignbare tradisjonelle laptops og tablet PCs og se hva prispåslaget utgjør der. Og jeg kjenner ikke Apple + Microsoft + en tredje leverandør med sammenlignbare produkter i begge produktklassene  godt nok til å si noe om prisene mot hverandre. 

 

Men det er jeg rimelig trygg på at ikke så mange andre gjør heller, så da er den enkle utveien å ignorere forskjellene mellom slate PCer, laptops og konvertible tablets, og sammenligne prisen på epler og pærer. Men et riktig bilde gir det ikke. 

 

Det vi kan være trygge på er at Microsoft legger prisene høyt. Men sammenlignet med hva? Hvilke trykkfølsomme PCer med avtagbar skjerm er naturlig å sammenligne med?

Lenke til kommentar

Synes det er helt naturlig å referere til en mac som gjerne da er en konkurrent til Microsoft book/surface serien. Og så kan jeg trygt si at 128 GB SSD er altfor lite. Sitter med en 128GB SSD laptop selv, kjøpt for 3 år siden. Fant ut den gang at 128GB ikke er nok i 2013.

Lenke til kommentar

Synes det er helt naturlig å referere til en mac som gjerne da er en konkurrent til Microsoft book/surface serien. Og så kan jeg trygt si at 128 GB SSD er altfor lite. Sitter med en 128GB SSD laptop selv, kjøpt for 3 år siden. Fant ut den gang at 128GB ikke er nok i 2013.

 

Spørs vel litt på bruken, 128 GB e kanskje lite om du skal ha nyare spel osv, eller redigere store video klipp på. Men eg klarte meg lenge med 128 GB til bilderedigering fra 2010-2016. Men når eg kjøpte ny var 256 GB eit minimum, som sikkert blir 1 TB neste gong eg kjøpe on the go maskin. Men so har eg no alltid hadt med meg ekstern HDD som bildene blei ført over til etter redigering.

 

128 GB helde lenge ved kun dok, litt musikk, par bilder, og nettlesar.

Lenke til kommentar

 

Synes det er helt naturlig å referere til en mac som gjerne da er en konkurrent til Microsoft book/surface serien. Og så kan jeg trygt si at 128 GB SSD er altfor lite. Sitter med en 128GB SSD laptop selv, kjøpt for 3 år siden. Fant ut den gang at 128GB ikke er nok i 2013.

 

Spørs vel litt på bruken, 128 GB e kanskje lite om du skal ha nyare spel osv, eller redigere store video klipp på. Men eg klarte meg lenge med 128 GB til bilderedigering fra 2010-2016. Men når eg kjøpte ny var 256 GB eit minimum, som sikkert blir 1 TB neste gong eg kjøpe on the go maskin. Men so har eg no alltid hadt med meg ekstern HDD som bildene blei ført over til etter redigering.

 

128 GB helde lenge ved kun dok, litt musikk, par bilder, og nettlesar.

 

helt sant det du sier der

 

for meg var det fort noen et spill og tre andre programmer som fylte opp disken

Lenke til kommentar

Mener det er usaklig å hevde at man trenger å kjøpe Microsoft sin dockingstasjon til 2000 kroner for å få 1 usb port og 1 minnekortleser (SP4 har SD-leser, forresten), når dette kan kjøpes for en tiendedel av prisen via ebay/amazon eller lignende.

[/quote

 

Ka som får dæ te å tru at d e minnekortleser på dock'en? Surface book har og minnekortleser, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Mener det er usaklig å hevde at man trenger å kjøpe Microsoft sin dockingstasjon til 2000 kroner for å få 1 usb port og 1 minnekortleser (SP4 har SD-leser, forresten), når dette kan kjøpes for en tiendedel av prisen via ebay/amazon eller lignende.

Tror du har forstått feil av artikkelen, docken har 2 dp utganger, 4 usb 3.1, 1gb lan, samt audio ut. Samlet har dette større båndbredde enn en usbc-kontakt. Link gjerne til en tilsvarende dock til 200 kr på Amazon. GL.

Lenke til kommentar

1. Magnetisk ladekabelkontakt. Veldig bra valg. Hvorfor Apple valgte å forkaste dette er over min fatteevne. Håper Apple innser at dette var et feilgrep og innrømmer feilen ved å la MagSafe gjenoppstå.

2. Microsofts presisjonspekeplate oppleves som en av de bedre. Hva sier det egentlig? Ingen pekeplater kan måle seg meg Macs, ferdig snakka. Dessverre.

3. Liker ikke hengslene mellom skjerm og resten av maskina. Ser bare ikke bra ut. Tanken er god, men utførelsen holder ikke helt.

4. For høy pris for å få 16 GB RAM. Og hvor er 32 GB alternativet (jada, jeg VET at MacBook Pro heller ikke har det (enda)), men hvorfor gjøre den samme feilen?

 

Dette er ikke nok til å overbevise meg om å bytte ut Macen min, men jeg at dette absolutt kan være et foretrukket valg for Windows- (og Linux-?) folket. Men priser de seg ut av markedet? Jeg tror ja. Apple-folket har vært vant til å betale litt mer for overlegen kvalitet, men det har ikke Windows-folkene. De skal helst ha super kvalitet for en slikk og ingenting. De bryr seg ikke om hvordan maskinen ser ut, om pekeplate, om tastaturet er bra, eller om maskina ser utslitt ut etter 1-2 år. Grer alle Windows-folk med en kam her, og setter det litt på spissen, men det er mye sannhet i det. Vil Surface endre på dette? Kanskje, men jeg tviler. Setter de ned prisen tror jeg derimot de andre skal få slite, i alle fall i privatmarkedet. I bedriftsmarkedet tror jeg derimot at Surface sette ned prisen mye for å kunne være konkurransedyktige.

 

Og så lurer jeg på en ting: Hvordan klarer denne maskinen seg som en utviklermaskin når du kjører et IDE eller to, Java, server og klient av et eller annet slag ++? DET vil veldig gjerne vite.

Lenke til kommentar

Jeg liker denne, men det er noen fryktelige priser. Et prishopp på 4000kr kun for å doble SSD fra 128GB til 512GB. Virker som de prøver å flå oss brukere med mindre de bruker den aller dyreste SSD som finnes på markedet.

Jeg kan ikke forstå denne tankegangen. Ingen flår noen så lenge noen er villige til å betale det. Syns du ikke det er verdt det så går du et annet sted.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...