Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Faktura og inkassovarsel sannsynligvis sendt til gammel adresse. Fått betalingsoppfordring


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For noen måneder siden så var jeg på legevakten hvor jeg ble en natt før jeg ble flyttet til sykehuset. Fikk derfor ikke betalt regningen der og da. Det var heller ikke noe jeg tenkte på. Glemte å betale på vei ut av sykehuset så jeg fikk regning i posten for det. Var hos legevakten 1 gang til etter det og sykehuset 2 ganger, gjorde opp for meg umiddelbart de gangene og tenkte ikke noe mer over det.

 

Men så har det seg slik at jeg fikk brev fra kemnerkontoret i går om betalingsoppfordring. Den opprinnelige summen på 400kr har nå nesten doblet seg, og det står at jeg må betale innen 14 dager. Brevet er datert 16.02, altså over 14 dager allerede fordi det var adressert min gamle adresse med en lapp over adresseruten på konvolutten merket "EA-BEHANDLET *nåværende adresse*". Jeg antar da at faktura, inkassovarsel, påminnelser og whatnot også har blitt sendt til min gamle adresse uten å ha blitt omdirigert der jeg bor nå. I brevet så er det et eget brukernavn og passord slik at man kan sjekke saken på nettet. Der ser jeg også at de sendte inkassovarsel den 01.02. Den har jeg heller ikke mottatt.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de har sendt dette til en adresse jeg flyttet fra for mange år siden. Legevakten er en kommunal tjeneste, skal de ikke bruke min folkeregistrerte adresse? Man oppgir jo navn og fødselsnr ved ankomst.

 

Jeg skal ringe Kemnerkontoret på mandag, men hvordan er jusen i forhold til dette?



Anonymous poster hash: b4dcb...f05
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Problemstillingen vedrørende inkassovarsel hvor inkassovarselet er påstått sendt men ikke mottatt har vært oppe til behandling i inkassoklagenemnda ved flere anledninger. I sak 209 2014 hos inkassoklagenemnda ble det henvist til lovforarbeidende til inkassoloven i Ot prp nr 2 (1987-88) side 57. Her har inkassoklagenmenda referert til følgende i lovforarbeidet:

 

 ” Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det helekommer frem. (...) dette vil kun gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. Hvis ikke fordringshaveren eller inkassatoren har holdepunkter for at skyldneren kan nås på annen adresse, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren. Er ingen adresse oppgitt, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som er registrert av Folkeregisteret.”

 

Så om Legekontoret har sendt alle krav til en adresse som ikke er din folkeregistrerte adresse har du en god sak, for å slippe inkasso salær etc..

Lenke til kommentar

Lurer på om noen inkassofirma spekulerer i dette. Jeg har ikke hatt noen inkassosaker selv, men har hørt om mange som får tilsendt slikt til en adresse de hadde for mange år siden. Først når gebyrene har økt til et visst nivå, så klarer de på mystisk vis å sende til rett adresse.

Lenke til kommentar

Personlig opplevde jeg at regning på 69 kroner (eller noe sånt, skulle bare ha utskrift av en journal) blei sendt til en addresse jeg aldri har bodd på eller vært folkeregistrert på. Det var tilogmed i en kommune jeg aldri har gjort noe annet enn å kjøre gjennom. Journalen klarte de å sende til riktig addresse da. Hadde flere slike småregninger så fikk ikke med meg at jeg ikke hadde betalt akkurat denne. Inkasso-selskapet fant meg etter noen forsøk. Da jeg forklarte situasjonen var de i mitt tilfelle "proffe" nok til å slette gebyrene. Har fremdeles ikke skjønt hvordan de klarte å sende så feil.

Lenke til kommentar

Det foregår en viss spekulasjon i dette - inkassofirmaene sender som oftest de første brevene til den adressen kreditor oppgir (til tross for at de vet, fordi de har tilgang til folkeregisteret, at du har flyttet fra den adressen for lengst).

De vet ikke "at du har flyttet fra den adressen for lengst" (med mindre de også har tilgang til dine tidligere folkeregistrerte adresser, og tidspunktene for registrerte flyttemeldinger), bare at du tilsynelatende har forskjellig postadresse (oppgitt til inkassoselskapets kunde) og folkeregistrert adresse, og det kan det vel faktisk være noen lovlige grunner til også...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

De vet ikke "at du har flyttet fra den adressen for lengst" (med mindre de også har tilgang til dine tidligere folkeregistrerte adresser, og tidspunktene for registrerte flyttemeldinger), bare at du tilsynelatende har forskjellig postadresse (oppgitt til inkassoselskapets kunde) og folkeregistrert adresse, og det kan det vel faktisk være noen lovlige grunner til også...

 

Men skal ikke alle slike brev sendes til folkeregistrert adresse, uavhengig av adressen kreditor sitter med? Likt som offentlige papirer? Da spekulerer de i, og håper, at adressen kreditor har er en gammel adresse som ikke lenger brukes. Litt rart er det også at de kan sende til en adresse skyldner har hatt også lenge før første kontakt med opprinnelig kreditor.

Lenke til kommentar

De vet ikke "at du har flyttet fra den adressen for lengst" (med mindre de også har tilgang til dine tidligere folkeregistrerte adresser, og tidspunktene for registrerte flyttemeldinger), bare at du tilsynelatende har forskjellig postadresse (oppgitt til inkassoselskapets kunde) og folkeregistrert adresse, og det kan det vel faktisk være noen lovlige grunner til også...

Noe de har (tilgang til å få).

Lenke til kommentar

Okei, fikk slettet mitt forrige innlegg  :whistle:

 

Prøver igjen:

 

Ringte dem tidligere i dag og det gikk overraskende lett. Pratet med dama i 30 sekunder, ventet i 5 minutter og så var alt ordnet. Hun bekreftet at jeg bare trengte å betale hovedstolen på 401kr.

 

Logget inn på http://infocenter.kem.oslo.kommune.no/infocenterdebitor/ for å bare betale direkte derifra, men så elendig som siden er så fikk jeg en feilmelding. Uansett, det viser seg at rentene står igjen, de er ikke på mer enn 12kr så egentlig ikke noe stort problem. Men lurer på om det er noe sleipe greier dem driver med. Lite penger for meg, men det blir jo mye for dem hvis alle betaler renter.

Hadde jeg ikke sjekket saken på nettet så hadde jeg ikke visst at rentene sto igjen så jeg har nesten lyst til å bare betale de 401 kronene som jeg skylder for å se om de gjør noe med det.

Jeg trenger jo egentlig ikke å bare et øre mer enn det.

 

 

Siden jeg knapt trengte å forklare meg så tror jeg kanskje at de faktisk gikk inn og sjekket i folkeregisteret og sammenlignet adressen der med den de hadde sendt til. Hvorfor de ikke gjorde det tidligere eller hvorfor de i det hele tatt hadde sendt til en eldre adresse kan man jo lure på. Aner ikke hvordan systemene deres er, mulig de bare "valgte" feil adresse siden de er nokså like.

 

Men som sagt, ordnet opp :)



Anonymous poster hash: b4dcb...f05
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...