Gå til innhold

Julekalender 2003 dag 3


Anbefalte innlegg

Anders Leipsland: dette reagerte jeg også på, står jo 26Gbit troughput e.l. på hjemmesiden (orker ikke sjekke opp).

Hmmm....så forsåvidt dette jeg også nå ( det er 8 ports versjonen forresten, så det blir ikke helt det samme tallet for 5 portsen skulle jeg tro). Uansett, hvis den skulle hatt ~26 Gbit intern båndbredde, så er jo det mer enn alle portene til sammen klarer å overføre, så det er jo egentlig litt merkelig spør du meg. Jeg mener det er jo litt overkill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reagerer på table som dere finner på 8 port specs.

Her står overføringstiden for 1GB fil i Windows.

 

Problemet her er at de oppgir fantasitall for 100Mbit, og det de oppgir for gigabit er så vidt over det jeg får på 100Mbit. Jeg får overført ca. 10MB/sekund, i det minste aldri UNDER dette (med mindre hd ikke leverer bra).

 

Jeg overførerer 1GB fil på 100sekunder med 100Mbit SMC/STLAB.

De sier 1GB tar litt over 90 sekunder med 1000Mbit OvisLink switch.

 

 

Flere som reagerer på dette? Noe er "MUFFENS"! :laugh:

Lenke til kommentar
Jeg reagerer på table som dere finner på 8 port specs.

Her står overføringstiden for 1GB fil i Windows.

 

Problemet her er at de oppgir fantasitall for 100Mbit, og det de oppgir for gigabit er så vidt over det jeg får på 100Mbit. Jeg får overført ca. 10MB/sekund, i det minste aldri UNDER dette (med mindre hd ikke leverer bra).

 

Jeg overførerer 1GB fil på 100sekunder med 100Mbit SMC/STLAB.

De sier 1GB tar litt over 90 sekunder med 1000Mbit OvisLink switch.

 

 

Flere som reagerer på dette? Noe er "MUFFENS"! :laugh:

[spøk]

Kanskje den interne båndbredden faktisk bare er 100Mbit :D

[/spøk]

Lenke til kommentar

Jeg tok meg den frihet å gjøre linkene klikkbare, jeg. :)

Og så føyde jeg til hwb.

 

Edit: Den var der allerede, ja. /me kryper opp i bingen

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
På en 8 ports Gbit switch, må switchen ha 8Gbit intern hastighet for at alle portene samtidig skal kunne kjøre full hastighet.

 

Når det gjelder den annonserte switchen regner jeg med at når produsenten skriver "...connect your computers and network device at the sensational 1000Mbps speed.", så refererer de til den interne hastigheten på switchen. Kan selvfølgelig være at jeg tar feil her.

En 8p switch trenger da 16Gbit, Husk at det er 8 porter som både skal kunne sende og motta med 1Gbit samtidig dvs hver port krever 2Gbit. 2*8=16 :)

 

Jeg må si jeg tror virkelig du tar feil angående den interne båndbredden. 1Gbit vil jo ikke være mer enn hva en vanlig 5P 100Mbit switch har.

 

Men 26Gbit som det står på websiden virker jo også veldig spesielt :\ Vi trenger utvilsomt en bekreftelse på om du har rett eller ikke.

 

La forøvrig merke til at Gigabitkort fra samme produsent koster 150kroner. Billigste gigabitkort jeg har sett ja.

Lenke til kommentar
En 8p switch trenger da 16Gbit, Husk at det er 8 porter som både skal kunne sende og motta med 1Gbit samtidig dvs hver port krever 2Gbit. 2*8=16 :)

 

Jeg må si jeg tror virkelig du tar feil angående den interne båndbredden. 1Gbit vil jo ikke være mer enn hva en vanlig 5P 100Mbit switch har.

 

Men 26Gbit som det står på websiden virker jo også veldig spesielt :\ Vi trenger utvilsomt en bekreftelse på om du har rett eller ikke.

 

La forøvrig merke til at Gigabitkort fra samme produsent koster 150kroner. Billigste gigabitkort jeg har sett ja.

Mulig jeg tar feil angående hastigheten på en 8ports switch. Er en liten stund siden jeg lærte om dette. Tenkte så enkelt som at hvis du har en switch med 2 Gbit porter, så vil du trenger 2 Gbit intern båndbredde, siden det den ene sender, vil komme ut på den andre og motsatt. Ved litt nærmere ettertanke så skal jeg gi meg helt på det punktet, siden det på 3com sine sider står at 24ports Gbit switchen deres har en "switching capacity = 48Gbps".

 

Når det gjelder den interne båndbredden på billige 100Mbit switcher, så er det heller ikke unormalt at de ligger på 200-400 Mbit. 1 Gb intern båndbredde på 5 port 100Mb switch er nok fortsatt litt dyrere.

 

Når det gjelder den annonserte switchen så er det vel som du uansett sier, noe lite med 1Gb. Det forundrer meg likevel ikke om den ligger mellom 2-4 Gb. Tror kanskje produsenten er flink til å overdrive litt.

 

Beklager forresten for tidligere feil i posten, noe forvirrende "fakta" osv, men tror denne posten er ganske feilfri. :blush:

Lenke til kommentar
Lurer på om dette er gigabit produkter hvor eneste "fordel" er at du i Windows ser connection speed "1Gbps" fremfor "100Mbit" og får en 1337 følelse i magen. I såfall er hele merket og firmaet trash :p

Hadde kanskje ikke du følt deg ganske tøff med 1 Gb ikon nede i systrayen da. Jeg veit jeg hadde gjort det. :wow:

 

Tror jeg binger nå, natthumoren min er ikke bra.

Lenke til kommentar

denne siden (PDF) finnes en veldig bra review av gigabit switcher, og de fleste kjente merker og modeller er med.

 

Anbefaler alle som skal kjøpe gigabit switch til å sjekke testen. Testen er på tysk, men alle forstår tabellene og noen grunnleggende ord her og der :yes:

 

Her kom Ovislink helt "ok" ut, men SMC f.eks. er jo bedre.

 

Lykke til med kjøpet for de som slår til på tilbudet, håper dere gir oss en update med erfaringer osv :cool:

Endret av shahin
Lenke til kommentar

Jeg sendte Ovislink en mail og fikk svar veldig raskt:

 

 

Dear...,

 

Thank you for pointing out the issue. We can assure our Gigabit switch can achieve sustained throughput of 1000Mbps (2000Mbps in full duplex). In theory, using the 100Mbps speed, transferring 1GB file(8000Mbit) should take only about 80 seconds. This is true running benchmark program in a simple environment. But in a real world environment, the number depends on Operation system, CPU speed, network loading and disk subsystem speed. Therefore, we chose to publish a relative benchmark based on a typical network with 20 users, PC running WinXP, and Server running WinNT. So the user won't make an accusation when their file copy speed performance can not achieve the published figure.

 

The number are the relative performance number between 100Mbps and Gigabit Ethernet in a typical network environment. We will attach a footnote to clarify the numbers.

 

Thank you very much,

Ovislink

 

 

Selv går jeg for 8 porteren, men venter til 20. des i tilfelle det dukker opp noe lignende i julekalenderen :)

Endret av shahin
Lenke til kommentar

Ah, bra du tok med det pgressum.

 

Problemet mitt er derimot at en port går til uplink, hvis ikke to (har 2stk 10/100 switcher) da blir det få porter igjen til gigabit pc'er. Noe å tenke på for evt. kjøpere...

 

Derfor blir jeg nødt til å ta 8 porter, får håpe på det beste ang. viftestøy :(

 

Jaja, da ser det ut til at det blir gigabit muligheter for de som trenger det på LAN'et i min signatur :)

Endret av shahin
Lenke til kommentar
Btw, hvordan oppnår man denne prisen i Itbutikkens webshop? Der er jo prisen satt til 871,-.  Er det noe man må skrive i comment felt e.l.? For jeg ville ikke stolt helt på itbutikken at de får med seg sånt :p

Godt poeng. Jeg skal ta det opp med de omgående! Ellers er det bare å notere at du bestiller via kalendertilbud på hardware.no.

 

De åpner kl 0900. Ringer tilbake da.

Lenke til kommentar
Går vel an å sette på en stillegående vifte, og en større ribbe? Evt. overklokke litt...

.....Overklokke den til 10 GB ;)

 

Seriøst så synes jeg tilbudet virket bra. Fikk et ganske bra sug i magen da jeg så den, men ettersom jeg fremdeles klarer meg med 100Mbit så lar jeg det være denne gangen. Venter fortsatt på raptoren min ;)

Lenke til kommentar
Lurer på om dette er gigabit produkter hvor eneste "fordel" er at du i Windows ser connection speed "1Gbps" fremfor "100Mbit" og får en 1337 følelse i magen. I såfall er hele merket og firmaet trash :p

Mulig du har rett anngående denne switchen.

Min SMC 1 gbit switch leverer i allefall det den lover.

 

Skulle kopiere noken mp3'r (80-90 mb) rett etter eg fikk switchen. Det gjikk temlig fort ja, fordi eg trudde eg hadde trykt feil, men da hadde den altså kopiert det alikevel. Kom ikkje opp noke kopieringsboks ting...

 

 

Ang 1337 faktor i systray, tar vekk ikona derifra, minst mulig dilldall der nede takk. Går dei ikkje vekk automatisk når kabelen er kobla i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...