Gå til innhold

Hjelp til valg av laptop til eldre dame


Anbefalte innlegg

Heisann, har seg slik at jeg skal ut og handle en laptop til min lillemor, hun er 70+ og har ikke hatt datamaskin før, og skal bare brukes til og betale regninger og sikkert starte med facebook,tenker da at jeg bare går for det billigste dem har? Noen som har tips t en billig laptop? Butikkene i nørheten er(lefdal,elkjøp,expert,nettonnet)

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nok gått for en rimelig 15,6" modell med 1366 x 768 display med godt lys. Du trenger ikke rare maskinen til behovet, så en i3-maskin holder. Det er generelt vanskelig å finne ut hvor mye lys skjermene gir fra seg, så hvis hun blir med for å sjekke så prøv å juster dem opp til max og prøv å få sett på den i et rom uten flombelysning som butikker bruker. Gå også over maskinen så dette justeres slik at det holder seg.

 

En kan jo kjøpe Apple for lys skjerm, men dette blir som å kjøpe en buss fordi batteriet er bra.

http://www.notebookcheck.net/The-Best-Notebook-Displays-As-Reviewed-By-Notebookcheck.120541.0.html

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at det skal være laptop? Mus og skjerm er de 2 tingene eldre ofte har problemer med og det er laptop uansett ikke egnet til. Uansett kjekt å kjøpe bærbare fordi de er langt billigere i disse dager, men vurder en med mindre skjerm og heller koble til en større ekstern skjerm og mus/trackball/rullemus/joystick-mus og ett tastatur med gode knapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, har seg slik at jeg skal ut og handle en laptop til min lillemor, hun er 70+ og har ikke hatt datamaskin før, og skal bare brukes til og betale regninger og sikkert starte med facebook,tenker da at jeg bare går for det billigste dem har? Noen som har tips t en billig laptop? Butikkene i nørheten er(lefdal,elkjøp,expert,nettonnet)

Takker for all hjelp.

"Butikkene i nærheten," vil du ikke handle på nettet?

 

Forslaget med separat skjerm og mus støttes.

 

Denne ser absolutt ut som et probat våpen i kampen mot trollene på facebook:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP15AY182NO/hp-15-ay182no-15-6-barbar-pc-gra

 

Man kunne kanskje kjøpt en mindre, hvis den kun skal brukes med skjerm.

 

Eller så kan du kjøpe en mini-pc: https://www.prisjakt.no/list.php?l=357540&view=l

Lenke til kommentar
Emancipate

Jeg syntes han her svarte godt, kjøp en Mini PC har det selv 12x12 x 05 cm, undskyld jeg er til, Gamle mor  her har det

nu og et godt Tastatur med knotter hun trives med, en mus som gjør det den skal, ikke tråløs en ledning går Bra den,

den svikter ikke Skjerm 18 Tom.  Men jeg angre nu, nu har hu slutta å laga mat til meg, nu er det bare Fasebook, mail,

og jeg får klare meg selv.

Ha en fin dag.

 

skipperskrekk.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med synet til bestemoren din, men min mor på 60+ foretrekker 17" skjerm på sin bærbare på grunn av synet. Hun prøvde en brukt 15.6" jeg hadde en liten stund, men måtte gå over til en 17". Så til folk som anbefaler 14" osv...tenk litt på at dette neppe er en person med perfekt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med synet til bestemoren din, men min mor på 60+ foretrekker 17" skjerm på sin bærbare på grunn av synet. Hun prøvde en brukt 15.6" jeg hadde en liten stund, men måtte gå over til en 17". Så til folk som anbefaler 14" osv...tenk litt på at dette neppe er en person med perfekt syn.

Man kan skru opp tekststørrelse.

Lenke til kommentar

Det er litt i grenseland på 1366 x 768, men det kan gå bra. Spørs hvor mye man trenger. En større oppløsning tåler forstørring bedre. Den som er i Opera er fin. En kan jo lage et stort og fint ikon på skjermen som går rett til nettbanken.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mer logisk? Det er mange grunner til å velge nettbrett, men at det er mer logisk og enklere å bruke er ikke to av dem.

 

Jeg vil også anbefale TS å kanskje få henne til å teste et nettbrett, men jeg har en mistanke om at skjermen kan bli noe liten. For 2.500,- så stopper det på 10" og det er stort sett ikke brett over 12" uansett.

Lenke til kommentar

Nei vel, pek og trykk på en skjerm er mye enklere enn og dille med en mus og touchpad. Bare og lære og mestre ei mus kan være en utfordring. PCer har det med og mase om ting, oppdateringer, advarsler fra antivirus og brannmurer osv som skaper utrygghet.

Har sett det mange ganger at PC ikke mestres men nettbrett funker.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti noen som ikke har klart å bruke pekebrettet effektivt nok i forhold til bruk. Mas om oppdateringer etc. er like ille på et nettbrett hvis det ikke er automagisk slik det er på PC'er hvis man velger at det skal gå automagisk.

 

Men, det er jo forskjell på folk. Kanskje de du har lært opp ikke var oppegående nok til å forstå, du var dårlig lærer eller noen ikke hadde satt opp PC'en skikkelig.

 

Uansett så er nettbrett et godt alternativ, men det er ofte ønskelig med større skjerm. Et annet problem kan være at man har dårlige hender/armer så det er vanskelig å holde nettbrettet. Det er også ofte greit med fysisk tastatur siden skjermtastatur tar halve skjermen. Ja, det kan fås til nettbrett, men da blir det jo akkurat som en laptop bortsett fra operativsystem...

 

Hadde jeg vært ansvarlig så hadde det vært hipp som happ for meg hva brukeren valgte, opplæringen er omtrent lik, men jeg ville vist begge alternativene så valget ble tatt av brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...