Gå til innhold

Mega-Tråden for Kritikk av Staten (det offentlige)


Anbefalte innlegg

Hmm, det er visst blitt slik at det er tilstrekkelig med EN tråd med kritikk av staten og det offentlige under Politikk og samfunn (Såvidt det har blitt meg meddelt).

 

Så da bes det vennligst at alle som skulle ha noen kritikk av staten eller det offentliges politikk eller handlemåte ikke forurenser andre tråder med kritiske observasjoner og negative kommentarer omkring politikere og byråkraters leven og gjøren.

 

Om dere derimot har POSITIVE tilbakemeldinger omkring Staten, det offentlige, politikere og byråkrater, er ikke dette den rette tråden. Trolig vil vel en av statselskerne opprette "Mega-tråden for Ros av Staten (og det offentlige)" hvor man kan samle alle innlegg til forsvar av politikere og byråkrater. [Dog, jeg har en mistanke om at dette ikke vil skje]

 

Hvorvidt der vil bli noen innlegg innen Politikk og Samfunn, i andre tråder enn disse to Mega-trådene fremstår for meg som noe tvilsomt, men der er jo en mulighet for nøytrale innlegg (om enn det ikke ses ofte i Politikk og samfunn).

 

PS. Så spørs det om jeg klarer å holde meg inne i buret mitt, eller om jeg ikke kommer til å overleve til min post 20 000. Bare 1 392 poster igjen i denne tråden så er jeg i mål! ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint an å kritisere staten for konkrete ting, det jeg tipper er grunnen til at du har fått tilbakemelding er at du drar inn "staten er kjip" i omtrent alle tråder som diskuterer en konkret problemstilling. Det er ganske trettende. Så jeg ser positivt på denne megatråden din (og kan forsåvidt meddele at jeg har rapport flere av innleggene dine, så har du noen å skylde på).

 

Og for å selv holde meg litt på topic. Så er min kritikk av staten at de fokuserer for lite på innkjøpskompetanse i forbindelse med at de leier inn private bedrifter til å hjelpe de.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Og for å selv holde meg litt på topic. Så er min kritikk av staten at de fokuserer for lite på innkjøpskompetanse i forbindelse med at de leier inn private bedrifter til å hjelpe de.

 

AtW

Hvordan har det noen negative konsekvenser?

 

 

Man velger en tilbyder som ikke ivaretar behovene godt nok, fordi man spør om noe annet enn det som reellt sett gir optimalt resultat.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt barnslig oppførsel, Skatteflyktning ;) Skjønner at du hater staten, men staten er faktisk ikke kjernen til alt ondt. 

 

For å være on topic: Staten påtar seg for mange oppgaver, og gjerne oppgaver den ikke er kompetent til å løse. Flere oppgaver bør overlates til markedet. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Har du sett! Endelig fikk SF sin helt egne tråd hvor han kan rante i vei som han vil for seg selv over det hittil ikke observerte norske statsmonsteret  :ph34r:  :dremel:

 

Jeg skal prøve å ikke blande meg for mye her, på en betingelse, at du da ikke blander inn den norske stat i alle andre tråder som omhandler alt annet ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du sett! Endelig fikk SF sin helt egne tråd hvor han kan rante i vei som han vil for seg selv over det hittil ikke observerte norske statsmonsteret  :ph34r:  :dremel:

 

Jeg skal prøve å ikke blande meg for mye her, på en betingelse, at du da ikke blander inn den norske stat i alle andre tråder som omhandler alt annet ;)

 

Har du ikke observert statsmonsteret så er det mest sannsynlig fordi du er på samme side som staten ;)

Lenke til kommentar

Så da bes det vennligst at alle som skulle ha noen kritikk av staten eller det offentliges politikk eller handlemåte ikke forurenser andre tråder med kritiske observasjoner og negative kommentarer omkring politikere og byråkraters leven og gjøren.

 

Da blir det gøy å se hva man skal diskutere i de andre trådene, når roten til alt ondt ikke kan diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det gøy å se hva man skal diskutere i de andre trådene, når roten til alt ondt ikke kan diskuteres.

Heiagjeng for offentlig styre og stell?

 

Medmindre "Mega-Tråden for Ros av Staten (det offentlige)" opprettes, hvis tilfelle trådene vel bør begrense seg til å nøytralt rapportere hva politikere og byråkrater foretar seg, uten å ta stilling til hva de faktisk gjør, hverken for eller imot. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Så da bes det vennligst at alle som skulle ha noen kritikk av staten eller det offentliges politikk eller handlemåte ikke forurenser andre tråder med kritiske observasjoner og negative kommentarer omkring politikere og byråkraters leven og gjøren.

Da blir det gøy å se hva man skal diskutere i de andre trådene, når roten til alt ondt ikke kan diskuteres.

 

 

Dette er en årsak til at det ble reagert på i utgangspunktet. Så lenge man forholder seg til tema så er det helt greit og oppfordres til å kritisere stat og styre. Men det er meget trøttende å gå inn på en hvilken som helst tråd i politikk-kategorien omtrent og bli møtt med "Staten sin feil, punktum", ofte om alle mulige slags temaer som ikke har med stat og styre å gjøre. Det bidrar ikke til en konstruktiv debatt, etter min mening. Vil man diskutere og kritisere stat og styre så får man heller gjøre det, diskuter og kritiser. Men det er ofte forstyrrende elementer i en ellers vanlig debatt, og kan ses på som propaganda. Denne tråden er i så måte riktig plassert, og med riktig emne.

 

For å dra en analogi; om jeg vil spille sjakk med en kamerat så snakker vi om reglene (f.eks. en bruker som spør om noe er lov ihht. norsk lov). Så spør jeg min kamerat om kongen bare kan flyttes ett hakk frem/tilbake/sideves/diagonal. Han sier ja. Men så kommer det en tredje person skytende inn og sier at det må jo ikke være sånn, fordi vi kan jo si at kongen sprenger hele brettet og man vinner, case closed. Er jo bare oppkonstruerte regler. Om da denne tredje personen kommer med lignende innspill i alle spill man skulle foretatt seg så blir det fort kjedsommelig.

 

Nå er jeg selvsagt partisk i akkurat denne saken, og det er fullt mulig å klage til meg på PM eller i egnet kanal for tilbakemeldinger ellers i forumet. Jeg kommer ikke til å bidra mer i denne tråden, tror jeg i hvert fall, ville bare gi mine "two cents". Ha en fin kveld videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For å være on topic: Staten påtar seg for mange oppgaver, og gjerne oppgaver den ikke er kompetent til å løse. Flere oppgaver bør overlates til markedet. 

Hvordan kan du (eller Staten) skille mellom de oppgavene den er kompetent til å løse og de oppgavene den ikke er kompetent til å løse?

 

 

Utifra resultater?

Lenke til kommentar

Men det er meget trøttende å gå inn på en hvilken som helst tråd i politikk-kategorien omtrent og bli møtt med "Staten sin feil, punktum", ofte om alle mulige slags temaer som ikke har med stat og styre å gjøre.

Jeg trodde det var din jobb å flytte tråder som ikke har med stat og styre å gjøre vekk fra "politikk og samfunn"? Det er vel ikke igjen noen temaer innen dette området der staten ikke blander seg inn, eller har du eksempler på det motsatte?

 

Din innvending går kanskje på manglende begrunnelse for sine synspunkter, og det kan jeg forstå. Men siden du direkte henviser til tilfeller der det er staten sin skyld, regner jeg heller med at din innvending er mot synspunktet i seg selv. Akkurat det burde du revurdere.

Lenke til kommentar

 

Utifra resultater?

Litt uklart om valgresultatene hvert 4. år klarer å fange opp hvorvidt Staten bør eie 54% av TeleNor eller ikke.

 

For ikke å nevne hvordan det skal fange opp hvorvidt Staten bør bygge skipstunnel i Stadt, Opera, Mongstad, etc, etc

 

<Bilde>

 

 

Du ønsker ett direkte demokrati, tror jeg har skrevet tidligere tråder fulle om hvorfor ikke det er noen god idè.

Lenke til kommentar

@Sir:

 

Jeg gir et eksempel på typen retorikk som brukes. Jeg har ikke noe mot standpunktet i det hele tatt, men snarere måten det tas opp på. Til stadighet blir man servert one-liners og memes i tråder. Hvorfor ikke ta opp temaet mer ordentlig i så fall? Jeg har heller ingenting mot one-liners og memes eller å presentere noe med glimt i øyet. Men i det omfanget slik jeg har lagt merke til det på et generelt plan, i dette tilfellet (som er årsaken til denne trådens eksistens), så blir det stort sett bare presentert på den måten. Et stikk til staten her, et stikk til staten der. Å ha en dialog som dette må da være mer produktivt?

 

Det er også, som jeg også har sagt i utvekslinger med Skatteflyktning, ikke noe i veien for å ta opp liberalisme-synspunkter i de trådene der det er aktuelt, så lenge det er i tråd med tema. Hvis noen eksempelvis lager en tråd der de spør om hvem vi tror blir sittende i regjering etter neste valg så ligger det litt implisitt i den trådens tema (med mindre TS legger opp til noe annet) at det handler om de realistiske forventningene til neste valg. Om man da sier at regjeringen og staten forøvrig er slem og unødvendig så tilfører ikke det debatten noe. Da er det heller bedre å opprette en parallell tråd der man kan ha en litt bredere og mer filosofisk debatt om hvorfor vi bør og eventuelt ikke bør ha noen regjering slik vi har nå.

 

Det er i hvert fall slik jeg ser det, og man kan jo diskutere opp og ned i mente om hvordan en debatt bør se ut. Det er nok ikke noe konkret fasitsvar, og om det kan kommes til en enighet i forhold til dette er nok ikke sikkert. Men nå har jeg i hvert fall kommet med min mening, som jeg har ytret direkte til Skatteflyktning og her i tråden, og vi kan gjerne benytte denne sjansen til å diskutere nettopp hvordan slike ting kan tas opp generelt i kategorien.

Endret av Larzen_91
Endret litt dårlig formulering.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ønsker ett direkte demokrati, tror jeg har skrevet tidligere tråder fulle om hvorfor ikke det er noen god idè.

Det stemmer ikke helt, jeg anser at ett direkte demokrati er mindre skadelig enn ett indirekte demokrati, men det innebærer ikke at jeg ønsker indirekte demokrati.

 

Jeg foretrekker en forkjølelse fremfor lungebetennelse, men aller helst vil jeg ikke ha noen av delene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...