Gå til innhold

Mega-Tråden for Kritikk av Staten (det offentlige)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var akkurat det jeg skulle til å spørre om. Det er jo kanskje ikke så lett å svare på helt konkret, men er det noen forslag til hvordan man mener et samfunn burde fungere?

 

Edit: så det kom svar i mellomtiden. Kardemommeloven kan vi være helt enig i, men hvordan funker det i praksis? Hva med de som nødvendigvis ikke respekterer Kardemommeloven, hvordan behandler man de, spesielt dersom man ikke er i stand til å utøve makt selv?

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

 

Edit: så det kom svar i mellomtiden. Kardemommeloven kan vi være helt enig i, men hvordan funker det i praksis? Hva med de som nødvendigvis ikke respekterer Kardemommeloven, hvordan behandler man de, spesielt dersom man ikke er i stand til å utøve makt selv?

Opprettet dertil egnet tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1762968&st=0&p=23753987

Lenke til kommentar

Dagens kritikk av Staten fremsatt av Aftenposten

Norge brukte 19 mrd. på fregatter fulle av mangler

http://www.aftenposten.no/norge/Diesen-sier-pengemangel-ga-fregatt-trobbel-615891b.htmlStatens "forklaring" er visstnok at de ikke brukte nok penger. :lol:Og folk tror fortsatt på eventyret om Staten som er kompetent til å bruke deres penger.

 

 

 

Og klassekampen observerer at Staten fører dere bak lyset:

 

La lokk på 22. juli-kritikk

 

Statsministeren stilte seg bak da Forsvarsdepartementet omskrev en kritisk rapport fra Riksrevisjonen:

 

http://www.klassekampen.no/article/20170224/ARTICLE/170229982

 

Men man tror fortsatt at alt Staten kommer med er sant. :)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør endre tittel til "Skatteflyktning's orgasmetråd". Du blir vel opphisset av klaging på en stat du ikke har noe med å gjøre.

 

Så for å skrive noe "on-topic" så innlegget ikke blir fjernet; Staten var ikke vært hard nok når de skulle kjøpe inn papir sist gang, de fikk dårlig pris på toner til printerne sine også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt på det med størrelsen på staten her om dagen. Alle departemanger og etater som har blitt opprettet og nedlagt opp gjennom tidene. Hvor mange av disse trenger vi strengt tatt? Og med trenger, så mener jeg livsnødvendig. Hvor mange liv vil gå tapt om vi legger ned kulturdepartementet? Selvfølgelig vil det komme protester, men jeg skulle likt å sett en politiker med mot nok til å bli statsråd med det mål å legge ned departementet istedenfor å be om mer penger.

Lenke til kommentar

Jeg tror man vil redde en del liv ved å legge ned alle departementer. Fra et økonomisk perspektiv er dette kun netto utgifter.

 

Det fins ikke en politiker som vil kunne som blir statsråd ved å gå imot en spesiell interessegruppe(statlige ansatte) for å gjøre livet bedre for en stor ubestemt masse med folk(velgerne). Det er ikke politisk mulig. Hele det politiske systemet er tuftet på å få støtte fra enkelt definerbare interessegrupper. Det er grunnen til at litt lavere skatt til "alle" ikke er noe som engasjerer. Gratis barnehageplass, eller høyere lønn til fiskere, det er slikt som engasjerer. Eller billigere tobakk.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt på det med størrelsen på staten her om dagen. Alle departemanger og etater som har blitt opprettet og nedlagt opp gjennom tidene. Hvor mange av disse trenger vi strengt tatt? Og med trenger, så mener jeg livsnødvendig. Hvor mange liv vil gå tapt om vi legger ned kulturdepartementet? Selvfølgelig vil det komme protester, men jeg skulle likt å sett en politiker med mot nok til å bli statsråd med det mål å legge ned departementet istedenfor å be om mer penger.

 

Det er opptil flere politikere som tørr og gå ut offentlig med slik idiotskap, slik som Trump regjeringen når de legger ned klima og miljødepartementet og prøver å ruste ned og vekk de fleste andre. Eller som det liberalistiske alternativer Garry Johnson klare budskap i valgkampen, det første han skulle gjøre som President var å legge ned Department of Education og Commerce, og på litt lengre sikt fjerne hele IRS.. altså den offentlige forvaltning av alle skatter og avgifter i landet.

 

Men nei, man tror det ikke før man selv hører det. Voksne folk, ikke minst politiske ledere, som tror at ting løser seg selv som ved ett trylleslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nei, man tror det ikke før man selv hører det. Voksne folk, ikke minst politiske ledere, som tror at ting løser seg selv som ved ett trylleslag.

De fleste tror vel ting løser seg selv ved et lovforslag, hvilket er omtrent det samme som ett trylleslag (men skader mange fler).

 

Se for eksempel SVs siste tilbud til velgerne:

 

1. Gratis, sunn skolemat for alle.

2. Gratis halvdagsplass i barnehage.

3) Gratis SFO.

4) Gratis tannlege for alle under 20 år.

5) Gratis psykolog for unge.

6) Gratis lege for alle under 18 år.

7) Gratis psykolog for voldtatte.

8) Gratis inngang på museum.

9) Gratis idrettsaktiviteter.

10) Gratis norskopplæring.

11) Mer fri rettshjelp.

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:b1NUNiSPB6EJ:www.aftenposten.no/norge/politikk/Skolemat-og-10-andre-ting-som-skal-bli-gratis-med-SV-617156b.html+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us

 

:)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror de går utifra at alle forstår at ingenting kommer gratis (igjen dette med trylleslag), men at det selvfølgelig blir bemidlet via skatteseddelen. Men da ikke nødvendigvis finansiert av de samme som benytter seg av tjenestene, og dermed blir "gratis" for de det måtte gjelde.

Lenke til kommentar

 

Men nei, man tror det ikke før man selv hører det. Voksne folk, ikke minst politiske ledere, som tror at ting løser seg selv som ved ett trylleslag.

De fleste tror vel ting løser seg selv ved et lovforslag, hvilket er omtrent det samme som ett trylleslag (men skader mange fler).

 

Se for eksempel SVs siste tilbud til velgerne:

 

1. Gratis, sunn skolemat for alle.

2. Gratis halvdagsplass i barnehage.

3) Gratis SFO.

4) Gratis tannlege for alle under 20 år.

5) Gratis psykolog for unge.

6) Gratis lege for alle under 18 år.

7) Gratis psykolog for voldtatte.

8) Gratis inngang på museum.

9) Gratis idrettsaktiviteter.

10) Gratis norskopplæring.

11) Mer fri rettshjelp.

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:b1NUNiSPB6EJ:www.aftenposten.no/norge/politikk/Skolemat-og-10-andre-ting-som-skal-bli-gratis-med-SV-617156b.html+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us

 

:)

 

 

Hehe, "kom til meg og alt skal være gratis og fint, vi skal sammen skape et fantastisk samfunn ala Nord Korea, Venezuela og Cuba."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte litt på det med størrelsen på staten her om dagen. Alle departemanger og etater som har blitt opprettet og nedlagt opp gjennom tidene. Hvor mange av disse trenger vi strengt tatt? Og med trenger, så mener jeg livsnødvendig. Hvor mange liv vil gå tapt om vi legger ned kulturdepartementet? Selvfølgelig vil det komme protester, men jeg skulle likt å sett en politiker med mot nok til å bli statsråd med det mål å legge ned departementet istedenfor å be om mer penger.

 

Det er opptil flere politikere som tørr og gå ut offentlig med slik idiotskap, slik som Trump regjeringen når de legger ned klima og miljødepartementet og prøver å ruste ned og vekk de fleste andre. Eller som det liberalistiske alternativer Garry Johnson klare budskap i valgkampen, det første han skulle gjøre som President var å legge ned Department of Education og Commerce, og på litt lengre sikt fjerne hele IRS.. altså den offentlige forvaltning av alle skatter og avgifter i landet.

 

Men nei, man tror det ikke før man selv hører det. Voksne folk, ikke minst politiske ledere, som tror at ting løser seg selv som ved ett trylleslag.

 

 

Hva er det du babler om? Trump kan ikke legge ned Klima og Miljødepartementet, det er det bare norske politikere som kan. Men det har de selvfølelig ikke vett til.

 

Trump kan derimot legge ned et av disse United States federal executive departments

 

 

  • Agriculture
  • Commerce
  • Defense
  • Education
  • Energy
  • Health and Human Services
  • Homeland Security
  • Housing and Urban Development
  • Interior
  • Justice
  • Labor
  • State
  • Transportation
  • Treasury
  • Veterans Affair
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenkte litt på det med størrelsen på staten her om dagen. Alle departemanger og etater som har blitt opprettet og nedlagt opp gjennom tidene. Hvor mange av disse trenger vi strengt tatt? Og med trenger, så mener jeg livsnødvendig. Hvor mange liv vil gå tapt om vi legger ned kulturdepartementet? Selvfølgelig vil det komme protester, men jeg skulle likt å sett en politiker med mot nok til å bli statsråd med det mål å legge ned departementet istedenfor å be om mer penger.

 

Det er opptil flere politikere som tørr og gå ut offentlig med slik idiotskap, slik som Trump regjeringen når de legger ned klima og miljødepartementet og prøver å ruste ned og vekk de fleste andre. Eller som det liberalistiske alternativer Garry Johnson klare budskap i valgkampen, det første han skulle gjøre som President var å legge ned Department of Education og Commerce, og på litt lengre sikt fjerne hele IRS.. altså den offentlige forvaltning av alle skatter og avgifter i landet.

 

Men nei, man tror det ikke før man selv hører det. Voksne folk, ikke minst politiske ledere, som tror at ting løser seg selv som ved ett trylleslag.

 

 

Hva er det du babler om? Trump kan ikke legge ned Klima og Miljødepartementet, det er det bare norske politikere som kan. Men det har de selvfølelig ikke vett til.

 

Trump kan derimot legge ned et av disse United States federal executive departments

 

 

  • Agriculture
  • Commerce
  • Defense
  • Education
  • Energy
  • Health and Human Services
  • Homeland Security
  • Housing and Urban Development
  • Interior
  • Justice
  • Labor
  • State
  • Transportation
  • Treasury
  • Veterans Affair

 

 

Det er da ingen hemmelighet hva dette klovneriet av ett kabinett ønsker seg?

 

Trump officials suspend plan to delete EPA climate web pages

 

Donald Trump 'taking steps to abolish Environmental Protection Agency'
Lenke til kommentar

Jeg tror de går utifra at alle forstår at ingenting kommer gratis (igjen dette med trylleslag), men at det selvfølgelig blir bemidlet via skatteseddelen. Men da ikke nødvendigvis finansiert av de samme som benytter seg av tjenestene, og dermed blir "gratis" for de det måtte gjelde.

Da hadde det vel vært nyttigere å rett å slett gitt "de fattige" en skattelette ved å øke frigrensen til 500 000?

Lenke til kommentar

 

Jeg tror de går utifra at alle forstår at ingenting kommer gratis (igjen dette med trylleslag), men at det selvfølgelig blir bemidlet via skatteseddelen. Men da ikke nødvendigvis finansiert av de samme som benytter seg av tjenestene, og dermed blir "gratis" for de det måtte gjelde.

Da hadde det vel vært nyttigere å rett å slett gitt "de fattige" en skattelette ved å øke frigrensen til 500 000?

 

 

Med en slik nonchalant fordelingspolitikk treffer man ikke like nøyaktig som idag, siden vi ønsker vel ikke å bli gående og betale for skattelettene til folk som allerede klarer seg helt greit? :) 

Lenke til kommentar

 

Med en slik nonchalant fordelingspolitikk treffer man ikke like nøyaktig som idag, siden vi ønsker vel ikke å bli gående og betale for skattelettene til folk som allerede klarer seg helt greit? :) 

Nullskatt for alle som du anser som fattige da?

 

 

Skattesystemet er litt mer komplekst enn som så, hva jeg personlig anser som fattig blir litt irrelevant oppi det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...