Gå til innhold

Ny metode kan gjøre gjenvinning av litium fra elbilbatterier lønnsom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I dag går litiumet stort sett tapt når batteriene resirkuleres."

 

I motsetning til for eksempel bensin, hvor *alt* går tapt etter bruk.

 

Nå går vel hverken telefoner, biler eller skrudriller på litium, men på elektrisitet, som også forsvinner når den er benyttet, og ikke lar seg gjenvinne?

 

Forøvrig inneholder vel ikke Litium-ion batterier litium, men et oksid av litium og kobolt ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"I dag går litiumet stort sett tapt når batteriene resirkuleres."

 

I motsetning til for eksempel bensin, hvor *alt* går tapt etter bruk.

 

Nå går vel hverken telefoner, biler eller skrudriller på litium, men på elektrisitet, som også forsvinner når den er benyttet, og ikke lar seg gjenvinne?

 

Forøvrig inneholder vel ikke Litium-ion batterier litium, men et oksid av litium og kobolt ?

 

 

Elektroner forsvinner ikke, nei. Jeg tror du må melde deg på ett grunnleggende kurs i fysikk eller noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"I dag går litiumet stort sett tapt når batteriene resirkuleres."

 

I motsetning til for eksempel bensin, hvor *alt* går tapt etter bruk.

 

Nå går vel hverken telefoner, biler eller skrudriller på litium, men på elektrisitet, som også forsvinner når den er benyttet, og ikke lar seg gjenvinne?

...

 

Hvis dette er en konkurranse om å ikke ha noe poeng må jeg se meg slått..
Lenke til kommentar

 

Elektroner forsvinner ikke, nei. Jeg tror du må melde deg på ett grunnleggende kurs i fysikk eller noe. 

 

Så du mener at i motsetning til bensin, så kan strømmen gjenvinnes etter at den er brukt ?

 

Forklar gjerne hvordan det funker ?

 

 

Var det dette jeg sa? Nei. Jeg sa at elektroner ikke forsvinner, på samme måte som spenningen ikke forsvinner osv. Det er samme elektroner som tar runden neste gang også. Så en kan på en måte si at de gjenvinnes ja. Men det var ikke poenget, det er ikke noe som forsvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette er en konkurranse om å ikke ha noe poeng må jeg se meg slått..

 

Jeg trodde poenget var å diskutere, ettersom det er et diskusjonsforum, men det er mulig jeg tar feil ?

 

Var det dette jeg sa? Nei. Jeg sa at elektroner ikke forsvinner, på samme måte som spenningen ikke forsvinner osv. Det er samme elektroner som tar runden neste gang også. Så en kan på en måte si at de gjenvinnes ja. Men det var ikke poenget, det er ikke noe som forsvinner. 

 

Det spiller vel liten rolle hvor elektronene og ionene tar veien, så lenge du er tom for strøm å må "fylle på" med ny energi for å flytte elektronene igjen, og så kjøre videre.

 

I så måte er det ett fett hva bilen drives frem med, energien går tapt enten det er strøm eller bensin.

At man kan resirkulere litiumet i et batteri, er vel på ingen måte sammenlignbart med "bensin hvor alt går tapt" ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spiller vel liten rolle hvor elektronene og ionene tar veien, så lenge du er tom for strøm å må "fylle på" med ny energi for å flytte elektronene igjen, og så kjøre videre.

 

I så måte er det ett fett hva bilen drives frem med, energien går tapt enten det er strøm eller bensin.

At man kan resirkulere litiumet i et batteri, er vel på ingen måte sammenlignbart med "bensin hvor alt går tapt" ?

Spiller liten rolle? Selvfølgelig spiller det en rolle! Bensin er en ikke-fornybar ressurs, den kan kun brukes *en* gang og avfallsproduktene dumpes rett ut i atmosfæren hvor de forgifter lokalmiljøet og endrer klimaet!

 

Litium er en del av elbilens energibærer og går kun tapt hvis det ikke finnes en økonomisk metode å gjenvinne den på, uansett så slipper vi å puste det inn etterpå. Hva strømmen angår så kan den komme hvorsomhelstfra og i motsetning til bensin så kan strøm produseres fra fornybare kilder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har mistanke om at de sjelden forteller oss alt om gjenvinning og resirkulering.

 

Når de skryter at at over 90% av materialene i FM-radioer kan gjenvinnes og brukes til noe nytt så er det sikkert tilsvarende med at materialene i bunader kan gjenvinnes til strikkesokker og lommetørkle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Var det dette jeg sa? Nei. Jeg sa at elektroner ikke forsvinner, på samme måte som spenningen ikke forsvinner osv. Det er samme elektroner som tar runden neste gang også. Så en kan på en måte si at de gjenvinnes ja. Men det var ikke poenget, det er ikke noe som forsvinner. 

 

Det spiller vel liten rolle hvor elektronene og ionene tar veien, så lenge du er tom for strøm å må "fylle på" med ny energi for å flytte elektronene igjen, og så kjøre videre.

 

I så måte er det ett fett hva bilen drives frem med, energien går tapt enten det er strøm eller bensin.

At man kan resirkulere litiumet i et batteri, er vel på ingen måte sammenlignbart med "bensin hvor alt går tapt" ?

 

 

Poenget var at de ikke forsvinner, for det gjør de ikke. Energi går ikke tapt, det går bare over til en annen form. Igjen, fysikk 101. 

Lenke til kommentar

Spiller liten rolle? Selvfølgelig spiller det en rolle! Bensin er en ikke-fornybar ressurs, 

 

Du må lære deg å lese, du svarer på helt irrelevante ting!

 

Jeg skrev "I så måte er det ett fett hva bilen drives frem med, energien går tapt enten det er strøm eller bensin."

 

Legg merke til at jeg ikke skriver at det er "ett fett" om bilen går på fornybar energi eller ikke.

Det jeg skriver er at det er ett fett hvorvidt det benyttes bensin, diesel, strøm eller andre ting, i forhold til hvorvidt energien som brukes til å forflytte bilen går "tapt" eller ikke, for energien er brukt opp, okke som, enten elektronene er her eller der.

 

Så kan man hevde at energi ikke kan forsvinne i henhold til termodynamikkens første lov, men det hjelper lite når bilen stopper.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

 

 

Var det dette jeg sa? Nei. Jeg sa at elektroner ikke forsvinner, på samme måte som spenningen ikke forsvinner osv. Det er samme elektroner som tar runden neste gang også. Så en kan på en måte si at de gjenvinnes ja. Men det var ikke poenget, det er ikke noe som forsvinner. 

 

Det spiller vel liten rolle hvor elektronene og ionene tar veien, så lenge du er tom for strøm å må "fylle på" med ny energi for å flytte elektronene igjen, og så kjøre videre.

 

I så måte er det ett fett hva bilen drives frem med, energien går tapt enten det er strøm eller bensin.

At man kan resirkulere litiumet i et batteri, er vel på ingen måte sammenlignbart med "bensin hvor alt går tapt" ?

 

 

Poenget var at de ikke forsvinner, for det gjør de ikke. Energi går ikke tapt, det går bare over til en annen form. Igjen, fysikk 101. 

 

Forskjell på energi og elektroner :) Du må bruke begrepene riktig før du kritiserer noen... Elektroner kan selvfølgelig omdannes til noe annet (forsvinne) som eksempelvis til ett foton.. Energi går ikke tapt, det omdannes til en annen energi :) Det er helt korrekt.

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forskjell på energi og elektroner :) Du må bruke begrepene riktig før du kritiserer noen... Elektroner kan selvfølgelig omdannes til noe annet (forsvinne) som eksempelvis til ett foton.. Energi går ikke tapt, det omdannes til en annen energi :) Det er helt korrekt.

 

 

Jeg bruker dem riktig, det var elektrisitet som forsvant i originalposten. Jeg har aldri sagt at elektroner omdannes til noe... 

Lenke til kommentar

Hva skjer med elektronene i en atombombe? Foton kan også omdannes til ett elektron og positron og omvendt... Så Det er ikke helt korrekt å si at elektroner ikke kan forsvinne... Så du må nok studere litt fysikk selv ;)

 

Er du helt kokt? Snakker vi om atombomber? Har jeg sagt at de aldri kan forsvinne? Vi snakker om batteri og utladning, du må gjerne vise til omdanning av elektroner i batterier men det kommer du nok til å slite med. Skjønner at du prøver å vise deg frem på noen måte her, men det er bare latterlig. 

Lenke til kommentar

 

Hvis dette er en konkurranse om å ikke ha noe poeng må jeg se meg slått..

 

Jeg trodde poenget var å diskutere, ettersom det er et diskusjonsforum, men det er mulig jeg tar feil ?

 

Jeg tror ikke du er interressert i å diskutere. 

 

 

Spiller liten rolle? Selvfølgelig spiller det en rolle! Bensin er en ikke-fornybar ressurs,

 

Du må lære deg å lese, du svarer på helt irrelevante ting!

 

Derimot er du åpenbart glad i å være nedlatende

 

Jeg skrev "I så måte er det ett fett hva bilen drives frem med, energien går tapt enten det er strøm eller bensin."

Energien går ikke tapt, den utfører et arbeid. Og det er fortsatt ikke ett fett hvor energien kommer fra. 

 

Legg merke til at jeg ikke skriver at det er "ett fett" om bilen går på fornybar energi eller ikke.

Det jeg skriver er at det er ett fett hvorvidt det benyttes bensin, diesel, strøm eller andre ting, i forhold til hvorvidt energien som brukes til å forflytte bilen går "tapt" eller ikke, for energien er brukt opp, okke som, enten elektronene er her eller der.

...

Glad i å være nedlatende,  glad i ordkløveri. Mulig du også er interessert i å diskutere, jeg venter i spenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...