Gå til innhold

KRONIKK: Datatilsynets kortslutning om sikkerhet og automatiske strømmålere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tyver liker å besøke når ingen er hjemme, dersom en tredjepart kan lytte på signalene for å finne ut om strømforbruket tilsvarer "feriemodus", så vil jobben til tyveribandene som til tider raider hele landsdeler i flere uker bli betraktelig lettere ved rekognosering.

Det hjelper nå ikke lenger å få naboen til å tømme postkassa di mens du slikker sol i syden.

 

Og ved spørsmål om hvorvidt noen kan lytte på signalene og innholdet er ikke et spørsmål om det er mulig, men et spørsmål om når det skjer.

 

Tviler på at det er noe reellt problem av noe nevneverdig størrelse, det virker ikke som tyver gidder å ta i bruk avanserte metoder for å gjøre innbrudd i vanlige hjem.

 

AtW

Dog er det den eneste reelle faren, hvis man ser bort i fra aluminiumshatt innehaverne.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å si at dette ikke stemmer. AMS-måleren kan sammenlignes med en digital personvekt. Den måler og registrerer hva du veier og når du har veiet deg. Den har imidlertid ingen teknisk mulighet til å finne ut hva du har spist og hvor mye du har spist av de ulike matvarene.

Trist at noen så blottet for innsikt i analyse av data skal få slippe til med slikt svada på redaksjonell plass. Hele kronikken fremstår som ren propaganda og jeg trodde først det var en "artikkel" (les: reklame) ført i pennen av Tek Story Labs.

 

 

Men la oss dog drodle litt mer rundt badevekten, for det er jo forstemmende at din forståelse av emnet er så virkelighetsfjern at du med ditt eget eksempel taler deg selv midt imot.

 

I en tenkt familie bor det fire personer: far (90 kilo), mor (70 kilo), storebror (55 kilo) og lillesøster (30 kilo).

 

Det er viktig å skjønne at det nå er (minst) to måter for å tolke målinger. Det ene er at totalvekten kan bestå av at flere veier seg på likt, hvilket er relevant sett opp mot målinger av strøm, ettersom det handler om at flere ting i huset trekker strøm på likt.

 

Dersom vekten på et tidspunkt viser 100 kilo, da vet vi at mor og lillesøster står på vekten. Viser den 55 kilo, så står storebror der alene. Hvis badevekten nesten alle kvelder før virkedag viser 245 kilo klokken 20:25, men klokken 20:30 så peker nåla på 215 kilo, da kan vi med overveiende stor sannsynlighet fastslå hva lillesøster har som normal leggetid.

 

Tilsvarende vet selvfølgelig strømselskapene hva ulike produkter normalt trekker i strøm, og ut fra tid på døgnet og varigheten på forbruket så kan de anslå hvilke apparater i husholdningen som er i drift på de ulike tidspunkt. Dette sier igjen mye om hvem som er hjemme og hva de gjør.

 

 

Den andre måten å tolke familiens vektmålinger på, er endringer over tid og eventuelle avvik mot den forventede normalen. Hvis badevekten etter en periode viser 71 kilo når vi kunne anta at den skulle vise 70, for deretter å vise 72 og så 73, så vet vi med stor sannsynlighet at mor har lagt på seg. Nei, det er ikke teknisk mulig å si nøyaktig hva og hvor mye mor har spist, men "Hafslund Kraft" har mer enn nok grunnlag til å fortelle "Hafslund Forsikring" at mor har spist usunt, trener for lite og ikke minst at premien på helseforsikringen hennes bør økes.

 

Dersom vi plutselig får langt hyppigere målinger på 55 kilo, og så stiger tallet fort oppover mot 60 kilo, så har trolig storebror begynt på helsestudio og du skal ikke se bort fra at han knasker proteinpulver.

 

 

Det er mange gode argumenter for AMS-målinger, men personvern står absolutt ikke på den listen - å late som noe annet gjør bare at hele din troverdighet går rett i søpla. Og hvis du mot formodning virkelig er så grenseløst naiv at du ikke tror en dyktig analytiker kan lese mye ut dataene fra en AMS-måler, så burde du banke ydmykt på døren hos Datatilsynet for å få et kjapt grunnkurs.

 

Skal du agitere for AMS-målere, så fokuser heller på det positive med AMS, og jobb for at kraftbransjen kun skal få bruke AMS-data per måler i forbindelse med fakturering. All annen bruk skal anonymiseres, man bør være varsom med profilering (for å sikre at husstander ikke kan reidentifiseres) og analyser skal kun gjøres på geografisk aggregerte data (minst grunnkretsnivå).

 

PS: Kan for ordens skyld legge til at jeg jobber i et selskap som driver med markedsanalyse, og vårt fagområde tilsier at tolking av AMS-data kan være et helt relevant oppdrag. Jeg personlig er registrert som foretakets Personvernombud hos Datatilsynet, og jeg ville aldri bifalt at vi analyserte AMS-data som ikke først er anonymisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Tyver liker å besøke når ingen er hjemme, dersom en tredjepart kan lytte på signalene for å finne ut om strømforbruket tilsvarer "feriemodus", så vil jobben til tyveribandene som til tider raider hele landsdeler i flere uker bli betraktelig lettere ved rekognosering.

Det hjelper nå ikke lenger å få naboen til å tømme postkassa di mens du slikker sol i syden.

 

Og ved spørsmål om hvorvidt noen kan lytte på signalene og innholdet er ikke et spørsmål om det er mulig, men et spørsmål om når det skjer.

 

Tviler på at det er noe reellt problem av noe nevneverdig størrelse, det virker ikke som tyver gidder å ta i bruk avanserte metoder for å gjøre innbrudd i vanlige hjem.

 

AtW

Dog er det den eneste reelle faren, hvis man ser bort i fra aluminiumshatt innehaverne.

Dataene fra automatiske strømmålere trenger da ikke stjeles fra målerne hjemme hos folk, det vil være mye mer attraktivt å forsøke å hente ut slik informasjon sentralt fra kreftselskapene og nettleverandørene - da kan man jo hente ut data fra hele befolkningen på én gang. Da vil dataene sannsynligvis være ferdig 'knadd' og tolket i de sentrale databasene også

 

Jeg personlig er mer bekymret for sentrale datalekkasjer enn for at det lekkes fra ett og annet hus....

Lenke til kommentar

Jeg synes kommentaren din mister litt troverdighet av følgende avsnitt:

 

"Videre er det viktig å presisere at det ikke er mulig å hente ut hva du som kunde bruker strømmen til. Den eneste informasjonen som kan hentes ut av måleren, er når og hvor mye strøm du bruker. "

 

Det er en kjennsgjerning at med big data, så kan man si utrolig mye om akkurat hva strømmen går til, nettselskapene vet dette godt, de har egne folk ansatt som driver med og forsker på slikt. Hvorfor feier du det under teppet?

 

AtW 

 

man kan jo lure på om de ser kursene i denne smarte måleren, får da vet de jo om det er snakk om kjøkken, bad, soverom osv... da kan man nermest si hvor personen er.

 

Man går jo ikke akkurat fra en komfyr :x

Lenke til kommentar

Det er en liten ting Wiese-Haugland her ikke nevner, så vidt jeg kan se, og det er at strømleverandøren kan få muligheten til å differensiere prisen ift. tidspunktet på døgnet hvor jeg bruker mye strøm. Per i dag kan man ikke se om jeg vasker klær på dagtid eller kveldstid, men om man kan det, kan man se for seg at prisen kan skrus opp i det tidsrommet jeg vanligvis bruker mye strøm, og tilsvarende ned i det tidsrommet hvor jeg bruker lite strøm. At strømprisen er på sitt laveste når jeg er på jobb og dermed ikke hjemme, hjelper meg jo fint lite dersom strømmen skrus opp i det jeg kommer hjem og faktisk bruker strøm til mer enn bare oppvarming.

 

Er vel bare å finne seg en leverandør som leverer fastpris da vel.

Lenke til kommentar

Kronikkforfatteren mangler innsikt ved informasjonsikkerhet. Kritikken går på at de systemene som installeres samler inn mye mer informasjon enn det som er nødvendig. Alle informasjonsbaser er sårbare for misbruk, og ved lagring av data skal det alltid tas hensyn til den verst tenkelige konsekvensen av at dataene havner i gale hender. Den eneste fornuftige konklusjonen mht en sunn holdning til datasikkerhet er at alle data som kan knyttes til spesifikke individer begrenses til et absolutt minimum og at slike data slettes umiddelbart når de har fylt sin funksjon.

Lenke til kommentar

 

man kan jo lure på om de ser kursene i denne smarte måleren, får da vet de jo om det er snakk om kjøkken, bad, soverom osv... da kan man nermest si hvor personen er.

 

Man går jo ikke akkurat fra en komfyr :x

 

Måleren står før sikringsskapet, så du vet ikke hvem kurs ting går på.

Nei, men hvis du har trefase, vil kursene bli gruppert (installert) slik at det blir nokså lik forventet belastning over alle fasene. Det er fortsatt ikke på kursnivå, men vesentlig mer finmasket enn for en enfase installasjon. Fra HAN- kontakten skal det komme data om fasestrømmer og fasespenning. I tillegg kommer total aktiv- og reaktiv effekt (og derved også tilsynelatende effekt) hvert 10. sekund.

Lenke til kommentar

 

Det er en liten ting Wiese-Haugland her ikke nevner, så vidt jeg kan se, og det er at strømleverandøren kan få muligheten til å differensiere prisen ift. tidspunktet på døgnet hvor jeg bruker mye strøm. Per i dag kan man ikke se om jeg vasker klær på dagtid eller kveldstid, men om man kan det, kan man se for seg at prisen kan skrus opp i det tidsrommet jeg vanligvis bruker mye strøm, og tilsvarende ned i det tidsrommet hvor jeg bruker lite strøm. At strømprisen er på sitt laveste når jeg er på jobb og dermed ikke hjemme, hjelper meg jo fint lite dersom strømmen skrus opp i det jeg kommer hjem og faktisk bruker strøm til mer enn bare oppvarming.

 

Er vel bare å finne seg en leverandør som leverer fastpris da vel.

Du må regne med at det kan komme et effektledd på nettleien. Det er visst noe som prøves ut i Fredrikstad. Jeg har forstått at det regnes gjennomsnitt av de tre høyeste timesforbrukene som ikke er samme døgn i løpet av en måned, og at denne verdien brukes som grunnlag for nettleie. Det betyr at du betaler nettleie for det største uttaket, uansett om du bruker mye mindre resten av måneden.

 

Problemet for netteier er jo at de må dimensjonere for maks, selv om det kun er behov noen få dager. Hvis dette blir vanlig å gjøre, vil nok ønsket om å hekte på eget utstyr for å kople ut enkelte store laster bli populært. Da er Datatilsynets oppfordring om å sette seg inn i hvem som får tilgang mer relevant for mange.

Lenke til kommentar

 

Dette var dårlig reklame for Acando Management Consulting...

 

"Alarmtjenester, smarthus-løsninger og andre styringsmekanismer vil med andre ord ha lite eller ingen interesse av data som kan hentes ut av måleren."

 

Nei vel? Nå venter jeg i spenning på hvorfor ingen av disse vil ha noen nytte av data fra målere.

 

 

 

Jeg antar at Hafslund har litt peiling på emnet, og de skriver følgende:

 

"Gjennom HAN-grensesnitt i AMS-måleren skal de kunder som ønsker det få tilgang til følgende informasjon, gruppert etter anbefalt frekvens for oppdatering av dataene:

Frekvens = 2,5 sekund *)

 

Aktiv effekt (kW) (= import)

 

Frekvens = 10 sekunder

 

OBIS liste versjon, Måler ID og målertype

Aktiv effekt (kW) x 2 (= import og eksport)

Reaktiv effekt (kVAr) x 2

Strøm (A) x 3 (L1, L2 og L3)

Spenning (V) x 3 (alle faser)

 

Frekvens = 1 time

 

Aktiv energi (kWh) x 2 (= import og eksport)

Reaktiv energi (kVArh) x 2

Klokke og dato

"

https://www.hafslundnett.no/kunde/veiledning/15554

 

Nå har vi altså tilgang på data om hele effekttrekanten oppdatert hver 10. sekund. Det kan faktisk brukes til ganske mye i et smarthus.

 

 

Hvorfor mener forfatteren at det ikke er noe nyttig for smarthus eller alarmer å ha tilgang på disse dataene?

 

 

Det kronikkforfatteren tydeligvis ikke forstår av Datatilsynets kritikk, er at de har forstått at noen forbrukere kan finne på å sende av gårde alle disse dataene til noen som de egentlig ikke vet så mye om. Det er det Datatilsynet mener noe om, og de har derfor bedt folk om å være kritiske til hva de deler, og med hvem. Problemet for dem er ikke så mye den akkumulerte timesverdien, men det som en uvitende forbruker kan finne på å gi fra seg hvert 10. sekund. Da er det mildest talt nedslående at noen prøver å diskreditere Datatilsynet som faktisk gjør jobben sin.

 

Hei,

 

Først og fremst vil jeg si takk for at du valgte å komme med dine synspunkter. Dernest vil jeg oppfordre deg til i fremtiden å kommentere under eget navn og ikke gjemme deg bak et synonym. Uansett, jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan på spørsmålene dine:

 

Jeg mener at kommersielle aktører som for eksempel smarthus-leverandører ikke vil ha særlig interesse av disse dataene ved å se på erfaring fra andre land og markeder som har vært langt tidligere ute enn oss. I en rekke Europeiske land, deriblant Sverige, har AMS vært i drift i en årrekke uten at kommersielle aktører har funnet interesse av de begrensede dataene målerne gir tilgang til. Sluttbrukerne har heller ikke vist interesse for dette. I Sverige hadde de tilsvarende problematikk rundt tilkobling av eksternt utstyr, men likevel selges det tilnærmet null tredjepartsutstyr til AMS-målerne. Om dette skyldes tekniske ulikheter, dårlige verdiforslag eller en kombinasjon skal jeg ikke mene for mye om, men faktum er i hvert fall at dette markedet pt. ikke har tatt av.

 

Så kan vi bare spekulere i hva som vil skje fremover. Smarthus-markedet vil i fremtiden domineres av store internasjonale økosystemer som Google, Apple, Facebook og Samsung. De lokale og tekniske tilpasningene som kreves til ulike AMS-målere på verdensmarkedet er enorme og av en slik art at det ikke vil være hensiktsmessig å forsøke å integrere dette med alle de ulike AMS-standardene i alle land. Google, Apple, Facebook, Samsung og andre finner sine egne løsninger og standarder for smarthus, og jeg har ingen tro på at AMS-måleren per se har noen sentral rolle i dette. Basert på min vurdering av tekniske utfordringer, kundenes betalingsvilje og forretningsmessig verdi, har jeg liten tro på at vi vil se stor kommersialisering i dette markedet med de farer du skisserer.

 

Min hovedkritikk av Datatilsynet, går på timingen. De har selv hatt anledning til å være med å utrede og kravsette reguleringene rundt AMS i perioden 2011-2013. Da er det for sent å komme med dette nå. I tillegg mener jeg at farene er blåst langt ut av proporsjoner. Jeg er opptatt av personvern, og synes det er bra at Datatilsynet og andre engasjerer seg i temaet. Mobiltelefoner, PCer, sosiale medier, ja, til og med busskortene våre legger igjen personsensitive digitale spor. AMS-måleren per se utgjør en forsvinnende liten trussel i forhold til andre spor vi legger igjen i det daglige. Da mener jeg det er beklagelig at Datatilsynet bidrar til unødvendig frykt gjennom et unyansert bilde av det som tross alt er et av de grundigste og sikreste digitaliseringsinitiativene vi har her i landet.

 

Så kan man godt være enig eller uenig i mine refleksjoner. Det er selvfølgelig helt greit, og det må det være åpent for. Dette er imidlertid mine vurderinger, så blir det interessant å følge saken videre.

 

Mvh,

Trygve Wiese-Haugland

Først så går du for en svak ad hominem og foreslår at vedkommende skal i likhet med deg bruke fullt navn (og kanskje bilde også?) så snakker du om personvern som du påstår at du er opptatt av, så nekter du å direkte motargumentere flere påstander som peker mot muligheten for nokså nøyaktig og detaljert analyse av strømforbruk som inkluderer typer forbrukere og mye mer nøyansiert informasjon om tid da forbruket finner sted, så avfeier du egentlig kritikken mot at denne dataen kan også "avskjæres" i likhet med andre ting... som for eksempel IoT gjennom andre "smarthus" løsninger som du da mener er av større betydning om en er bekymret for privatlivets fred.

 

Kan du muligens være enda mer selvmotsigende og nekte å besvare påstandene og/eller avfeie de ved å avspore diskusjonen ytterligere?

Ha i det aller, aller minste anstendigheten til å si rett ut at du har en agenda, for å ikke prøve å fremstå som upartisk, noe du tydeligvis ikke er.

 

Mvh, feig anonym pyse av en person som ikke bruker ekte navn på nettfora

Lenke til kommentar

Hvordan blir strøm og spenning samplet av AMS?

 

Om den regner ut harmoniske er det fullt mulig å gjette seg frem til hvilke typer likerettere som er i bruk (men man ser gjerne ikke impedansen til motoren slik Vetle var inne på hvis det er kraftelektronikk som styrer den).

 

Sammen med bruksprofil vil harmonisk innhold samt effektfsktor gi et solid grunnlag for å estimere forbrukere og "livsstil".

 

Hvis det kun er grunnharmonisk RMS som samples noen ganger i timen blir det langt vanskeligere å skape et slikt bilde, og bildet som da eventuelt dannes er svært "lavoppløslig" med høy feilmargin.

 

 

Så det mest relevante spørsmålet er nøyaktig hva som samples og samplefrekvensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så er det nok i praksis i dag, slik at nettselskapene ikke vet så mye, fordi samplingraten nok er lav.

 

AtW

 

Vet du sampleraten på ams? rapporteringsrate og sampleraten kan også være forskjellig, feks. samplerate på 1sekund og rapporteringsrate på 1minutt. Tipper de kan oppdatere softwaren i måleren til å endre til hva de vil men det er vel sikkert en standard/default.

Lenke til kommentar

 

Når det er sagt, så er det nok i praksis i dag, slik at nettselskapene ikke vet så mye, fordi samplingraten nok er lav.

 

AtW

 

Vet du sampleraten på ams? rapporteringsrate og sampleraten kan også være forskjellig, feks. samplerate på 1sekund og rapporteringsrate på 1minutt. Tipper de kan oppdatere softwaren i måleren til å endre til hva de vil men det er vel sikkert en standard/default.

Vi vet i alle fall det som Hafslund oppgir:

 

"Gjennom HAN-grensesnitt i AMS-måleren skal de kunder som ønsker det få tilgang til følgende informasjon, gruppert etter anbefalt frekvens for oppdatering av dataene:

 

Frekvens = 2,5 sekund *)

 

Aktiv effekt (kW) (= import)

Frekvens = 10 sekunder

 

OBIS liste versjon, Måler ID og målertype

Aktiv effekt (kW) x 2 (= import og eksport)

Reaktiv effekt (kVAr) x 2

Strøm (A) x 3 (L1, L2 og L3)

Spenning (V) x 3 (alle faser)

Frekvens = 1 time

 

Aktiv energi (kWh) x 2 (= import og eksport)

Reaktiv energi (kVArh) x 2

Klokke og dato

*) Frekvensen for uttak av aktiv effekt kan endres til maksimalt 10 sekunder om det foreligger begrensninger som hindrer en høyere oppdateringsfrekvens."

 

https://www.hafslundnett.no/kunde/veiledning/15554

 

 

Når aktiv effekt skal pushes til HAN i 2,5 sekunders intervaller må måleren nødvendigvis regne ut alt sammen med den hastigheten.

 

Internt regner den nok mye raskere. Jeg har en Aidon måler hvor lysdioden gir 1000 blink pr kWh. Da vil den blinke i 0,36 sekunders intervall med 10kW last. Siden lysdioden viser aktiv effekt, må den nødvendigvis ha regnet ut alt det andre også på kortere tid.

 

Det står også:

"Det er ikke fastsatt konkrete krav utover at HAN-grensesnittet skal være deaktivert ved installasjon og må aktiveres før bruk. Data levert over HAN-adapteret vil ikke være tilgjengelig før myndighetene (NVE) har besluttet hvilke data og hvilken protokoll som skal benyttes. Tidligste tidspunkt for dette er sannsynligvis slutten av 2018."

 

Det kan ikke bety annet enn at måleren må kunne fjern-oppdateres.

Lenke til kommentar

 

 

Når det er sagt, så er det nok i praksis i dag, slik at nettselskapene ikke vet så mye, fordi samplingraten nok er lav.

 

AtW

Vet du sampleraten på ams? rapporteringsrate og sampleraten kan også være forskjellig, feks. samplerate på 1sekund og rapporteringsrate på 1minutt. Tipper de kan oppdatere softwaren i måleren til å endre til hva de vil men det er vel sikkert en standard/default.

Vi vet i alle fall det som Hafslund oppgir:

 

"Gjennom HAN-grensesnitt i AMS-måleren skal de kunder som ønsker det få tilgang til følgende informasjon, gruppert etter anbefalt frekvens for oppdatering av dataene:

 

Frekvens = 2,5 sekund *)

 

Aktiv effekt (kW) (= import)

Frekvens = 10 sekunder

 

OBIS liste versjon, Måler ID og målertype

Aktiv effekt (kW) x 2 (= import og eksport)

Reaktiv effekt (kVAr) x 2

Strøm (A) x 3 (L1, L2 og L3)

Spenning (V) x 3 (alle faser)

Frekvens = 1 time

 

Aktiv energi (kWh) x 2 (= import og eksport)

Reaktiv energi (kVArh) x 2

Klokke og dato

*) Frekvensen for uttak av aktiv effekt kan endres til maksimalt 10 sekunder om det foreligger begrensninger som hindrer en høyere oppdateringsfrekvens."

 

https://www.hafslundnett.no/kunde/veiledning/15554

 

 

Når aktiv effekt skal pushes til HAN i 2,5 sekunders intervaller må måleren nødvendigvis regne ut alt sammen med den hastigheten.

 

Internt regner den nok mye raskere. Jeg har en Aidon måler hvor lysdioden gir 1000 blink pr kWh. Da vil den blinke i 0,36 sekunders intervall med 10kW last. Siden lysdioden viser aktiv effekt, må den nødvendigvis ha regnet ut alt det andre også på kortere tid.

 

Det står også:

"Det er ikke fastsatt konkrete krav utover at HAN-grensesnittet skal være deaktivert ved installasjon og må aktiveres før bruk. Data levert over HAN-adapteret vil ikke være tilgjengelig før myndighetene (NVE) har besluttet hvilke data og hvilken protokoll som skal benyttes. Tidligste tidspunkt for dette er sannsynligvis slutten av 2018."

 

Det kan ikke bety annet enn at måleren må kunne fjern-oppdateres.

 

 

I schwarte?

 

Det er faktisk feil. Det om HAN, NVE og 2018.

 

§ 4-6.Overgangsbestemmelser

Når nettselskapet har installert AMS i henhold til § 4-5, skal sluttbruker ha tilgang til måleverdiene lokalt.

 

 

Så det er IKKE relatert til noe ved NVE så vidt jeg kjenner til.

 

Jeg tror også at om du kontakter NVE vil få ganske klare svar på dette.

 

Det er dog mulig at man ved å referer til  § 4-5 og "Nettselskapet skal innen 1. januar 2019 ha installert AMS i alle målepunkt i sitt konsesjonsområde." får ett automagisk unntak for lokale måleverdier inntil man har installert over alt.

 

Jeg har heller ikke sett noen dokumenter som tilsier at dette ligger på NVE, og ved samtaler med NVE er dette heller ikke nevnt. Det er dog mulig jeg ikke har spurt direkte om dette, og selvfølgelig da ikke fått svar på noe jeg ikke har spurt om. Eller noe.

 

Men folka på NVE tar gjerne imot en telefon. Tror jeg ;-)

 

 

 

Endret av Roger Olsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Det er en liten ting Wiese-Haugland her ikke nevner, så vidt jeg kan se, og det er at strømleverandøren kan få muligheten til å differensiere prisen ift. tidspunktet på døgnet hvor jeg bruker mye strøm. Per i dag kan man ikke se om jeg vasker klær på dagtid eller kveldstid, men om man kan det, kan man se for seg at prisen kan skrus opp i det tidsrommet jeg vanligvis bruker mye strøm, og tilsvarende ned i det tidsrommet hvor jeg bruker lite strøm. At strømprisen er på sitt laveste når jeg er på jobb og dermed ikke hjemme, hjelper meg jo fint lite dersom strømmen skrus opp i det jeg kommer hjem og faktisk bruker strøm til mer enn bare oppvarming.

 

Er vel bare å finne seg en leverandør som leverer fastpris da vel.

Du må regne med at det kan komme et effektledd på nettleien. Det er visst noe som prøves ut i Fredrikstad. Jeg har forstått at det regnes gjennomsnitt av de tre høyeste timesforbrukene som ikke er samme døgn i løpet av en måned, og at denne verdien brukes som grunnlag for nettleie. Det betyr at du betaler nettleie for det største uttaket, uansett om du bruker mye mindre resten av måneden.

 

Problemet for netteier er jo at de må dimensjonere for maks, selv om det kun er behov noen få dager. Hvis dette blir vanlig å gjøre, vil nok ønsket om å hekte på eget utstyr for å kople ut enkelte store laster bli populært. Da er Datatilsynets oppfordring om å sette seg inn i hvem som får tilgang mer relevant for mange.

Det jeg ikke helt skjønner med dette effektleddet og distribusjon av forbruket. Hva tror man egentlig skjer kl. 16 på julaften? Tror man folk utsetter julemiddagen fordi prisen på strømmen er for dyr?

 

I tillegg så fungerer jo det idag. Vi har vel aldri (/skjelden) strømbrudd som er forårsaket av overbelastning av nettet.

Lenke til kommentar

 

 

I schwarte?

 

Det er faktisk feil. Det om HAN, NVE og 2018.

 

§ 4-6.Overgangsbestemmelser

Når nettselskapet har installert AMS i henhold til § 4-5, skal sluttbruker ha tilgang til måleverdiene lokalt.

 

 

Så det er IKKE relatert til noe ved NVE så vidt jeg kjenner til.

 

Jeg tror også at om du kontakter NVE vil få ganske klare svar på dette.

 

Det er dog mulig at man ved å referer til  § 4-5 og "Nettselskapet skal innen 1. januar 2019 ha installert AMS i alle målepunkt i sitt konsesjonsområde." får ett automagisk unntak for lokale måleverdier inntil man har installert over alt.

 

Jeg har heller ikke sett noen dokumenter som tilsier at dette ligger på NVE, og ved samtaler med NVE er dette heller ikke nevnt. Det er dog mulig jeg ikke har spurt direkte om dette, og selvfølgelig da ikke fått svar på noe jeg ikke har spurt om. Eller noe.

 

Men folka på NVE tar gjerne imot en telefon. Tror jeg ;-)

 

 

 

 

Tjaa..

Vet ikke mer det lille som er å finne, men NVE publiserer et høringsbrev med svarfrist 9. august 2016 her:

 

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-elmarkedstilsyn/lopende-informasjon-om-stromforbruk-og-kvalitet/

 

Det er vel nokså likt det Hafslund har å si.

 

Jeg tror du har rett med at §4-6 forutsetter at §4-5 er fullført før man kan åpne opp HAN.

 

Hvis de hadde spikret det som skal komme ut av HAN, burde det vel være noe data å finne et sted? NVE er tydelig på at det er kunden som eier disse dataene, og da må de jo ha en måte få tak i dem på. Det holder ikke å dytte bits ut av en ledning.

Lenke til kommentar

Finnes noe i beregninger av både elektrisk anlegg til enkle hus/leiligheter og større nettverk som heter "samtidighetsfaktor" som gjelder egentlig alt av elektriske anlegg uansett størrelse og kompleksitet.

Gitt at det er selvfølgelig helt andre boller å beregne denne faktoren for en hel by enn en liten leilighet, men per dags dato hvis man tar i betraktning faktisk kapasitet av nettverket i hele landet samt den utrolige redundansen man har opparbeidet gjennom å ha så mange forskjellige store og små kraftverk samt kabler inn/ut av landet, så er det egentlig ikke noe tema. Hvis det finnes mer behov så skal man bygge mer (gjelder alt). Ikke melke sluttkundene med å finne på elendige unnskyldninger at plutselig så må fru Olsen ikke sette på vaskemaskinen på dagen for da kollapser hele nettet, men hvis hun må så blir det x øre over kWh raten man får for eksempel klokken 0200.

Lenke til kommentar

 

I schwarte?

 

Det er faktisk feil. Det om HAN, NVE og 2018.

 

§ 4-6.Overgangsbestemmelser

Når nettselskapet har installert AMS i henhold til § 4-5, skal sluttbruker ha tilgang til måleverdiene lokalt.

 

 

Så det er IKKE relatert til noe ved NVE så vidt jeg kjenner til.

 

Jeg tror også at om du kontakter NVE vil få ganske klare svar på dette.

 

Det er dog mulig at man ved å referer til  § 4-5 og "Nettselskapet skal innen 1. januar 2019 ha installert AMS i alle målepunkt i sitt konsesjonsområde." får ett automagisk unntak for lokale måleverdier inntil man har installert over alt.

 

Jeg har heller ikke sett noen dokumenter som tilsier at dette ligger på NVE, og ved samtaler med NVE er dette heller ikke nevnt. Det er dog mulig jeg ikke har spurt direkte om dette, og selvfølgelig da ikke fått svar på noe jeg ikke har spurt om. Eller noe.

 

Men folka på NVE tar gjerne imot en telefon. Tror jeg ;-)

 

 

 

 

Tjaa..

Vet ikke mer det lille som er å finne, men NVE publiserer et høringsbrev med svarfrist 9. august 2016 her:

 

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-elmarkedstilsyn/lopende-informasjon-om-stromforbruk-og-kvalitet/

 

Det er vel nokså likt det Hafslund har å si.

 

Jeg tror du har rett med at §4-6 forutsetter at §4-5 er fullført før man kan åpne opp HAN.

 

Hvis de hadde spikret det som skal komme ut av HAN, burde det vel være noe data å finne et sted? NVE er tydelig på at det er kunden som eier disse dataene, og da må de jo ha en måte få tak i dem på. Det holder ikke å dytte bits ut av en ledning.

 

Det igjen betyr at de må oppdateres før eller siden.

 

Det gjør meg litte grann urolig. Hva betyr en slik oppdatering? Hva med feil? Hvordan er man sikre på at man får en fungerende strømmåler? Hvem kan initiere en slik oppdatering? Disse ymse sikkerhetsaspekter er ikke avklart noe sted så vidt jeg har klart å finne.

 

Jeg tviler jo stort på at de vil sende noen rundt for å oppdatere disse målerne.

 

Det bryter også med prinsippene om at det IKKE skal være toveis-kommunikasjon utover mulighetene til å kunne stenge en strømmåler. Som i og for seg er ille nok, men som nett-eiere og kraftleverandører fikk grint seg til.

 

Jeg skjønner hvorfor NVE tar dette grepet som du referer til her, siden det er åpenbart at nett-eiere neppe ville ha gjort noe av dette om de kunne ha unngått det (alt i fra å bytte strømmålere til tilgjengeliggjøring av data på felles standard via HAN).

Lenke til kommentar

 

Det igjen betyr at de må oppdateres før eller siden.

 

Det gjør meg litte grann urolig. Hva betyr en slik oppdatering? Hva med feil? Hvordan er man sikre på at man får en fungerende strømmåler? Hvem kan initiere en slik oppdatering? Disse ymse sikkerhetsaspekter er ikke avklart noe sted så vidt jeg har klart å finne.

 

Jeg tviler jo stort på at de vil sende noen rundt for å oppdatere disse målerne.

 

Det bryter også med prinsippene om at det IKKE skal være toveis-kommunikasjon utover mulighetene til å kunne stenge en strømmåler. Som i og for seg er ille nok, men som nett-eiere og kraftleverandører fikk grint seg til.

 

 

Kamstrup som er en av de tre leverandørene skriver om sin:

"Ekstern oppdatering av fastvare"

 

https://www.kamstrup.com/no-no/products-and-solutions/smart-grid/electricity-meters/residential-electricity-meters

 

Ellers så finnes det en sikkerhetsveileder fra NVE datert 2012:

http://webby.nve.no/publikasjoner/veileder/2012/veileder2012_07.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...