Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sjekker legen for testikkelkreft?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei på dere. Har et litt merkelig spørsmål; hvordan sjekkere legen for testikkelkreft? Har i nærmere et halvt år vært litt engstelig for det her etter at jeg googla symptomer (idiot) osv. Har siste måneden kjent mer og mer på det, og begynner nå å få enda mer mistanke.

 

Har ikke ordna legetime enda, siden jeg er stressa for hvordan de sjekker? Er ikke noe fan av fastlegen min og tror heller jeg lar den eventuelle kreften ta meg enn å la han beklå nøttene mine...  :hmm:

 

SÅÅÅ, hvordan sjekker legen?  :eek:



Anonymous poster hash: 76316...5a9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så farlig at legen undersøker pungen din? Bytt fastlege om du har en "historie" med din nåværende å la den nye ukjente legen ta undersøkelsen, kanskje det blir lettere om du velger en kvinnelig lege?

 

Tror legen først kjenner på stenene etter små klumper og tar videre skanning og prøver utifra det. Meeen, har aldri gjort det selv så aner egentlig ikke..

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så farlig at legen undersøker pungen din? Bytt fastlege om du har en "historie" med din nåværende å la den nye ukjente legen ta undersøkelsen, kanskje det blir lettere om du velger en kvinnelig lege?

 

Tror legen først kjenner på stenene etter små klumper og tar videre skanning og prøver utifra det. Meeen, har aldri gjort det selv så aner egentlig ikke..

 

Sosial angst blant annet. Generelt ukomfortabel med fysisk kontakt, til og med når det gjelder nær familie. 

Lenke til kommentar

1. Dersom du har en kul på pungen du er bekymret for, skal du bestille time hos fastlegen din. Fastlegen din vil kjenne på pungen din. 

 

2. Dersom fastlegen din kjenner en kul og ikke har en god forklaring på hvorfor den er der, blir du henvist til ultralyd (mest sannsynlig). Ultralydundersøkelse vil bli gjort av testiklene for å lokalisere kulen, og de hva som er årsaken (om det er kreft, cyste, eller annen vevsannsamling). 

 

3. Dersom radiologen eller urologen (kommer an på hvem du blir henvist til) mistenker testikkelkreft, vil de ta en vevsprøve av kulen. Da kan se på vev i mikroskop, og bekrefte eller avkrefte om dette dreier seg om kreft eller noe annet.

 

Testikkelkreft er sjeldent og har dessuten normalt veldig god prognose! 

Lenke til kommentar

Hos fastlegen - Du blir bedt om å dra ned bukse og underbukse til knærne mens du står oppreist. han klemmer forsiktig på pungen din og kjenner etter kuler/symptomer. Om han finner dette vil han sende deg videre med en henvisning til ultralyd. Undersøkelsen tar fra 30 sek til 1 minutt.

 

På ultralyd - Du kommer inn og får beskjed om ta av deg nedentil og legge deg på en benk. Han smører så inn pungen og utfører ultralyd på samme måte du kan ha sett de gjør på gravide damer, bare at her undersøkes pungen din. Du får da se på en skjerm alt som skjer.

Hvis ultralyd avkrefter mistanken er du ferdig med det. Hvis ikke blir du henvist til videre utredelse på sykehus. Dette tar 5-10 minutter å undersøke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Jeg tok en tur til Ahus tror jeg det var, daska pungen på bordet også taffset han litt på den og sa alt var greit.

kulen jeg har er noe vev aktig greier som er relativt normalt, han sa også at han fjerner mange slike som kan bli ganske store.

hvis kulen kan beveges inn i pungen er det slik en.

men for sikkerhetens skyld gå å taffset på litt du også, det er ganske greit. jeg sa under taffsingen at det var litt ubehaglig, han sa det var mitt problem.

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke ordna legetime enda, siden jeg er stressa for hvordan de sjekker? Er ikke noe fan av fastlegen min og tror heller jeg lar den eventuelle kreften ta meg enn å la han beklå nøttene mine...  :hmm:

 

SÅÅÅ, hvordan sjekker legen?  :eek:

 

Anonymous poster hash: 76316...5a9

 

Skaff deg kvinnelig fastlege! Jeg fleiper ikke.

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så farlig at legen undersøker pungen din? Bytt fastlege om du har en "historie" med din nåværende å la den nye ukjente legen ta undersøkelsen, kanskje det blir lettere om du velger en kvinnelig lege?

 

Tror legen først kjenner på stenene etter små klumper og tar videre skanning og prøver utifra det. Meeen, har aldri gjort det selv så aner egentlig ikke..

Sosial angst blant annet. Generelt ukomfortabel med fysisk kontakt, til og med når det gjelder nær familie.

Hey, jeg liker heller ikke når nær familie beklår nøttene mine. :p

Lenke til kommentar

Det er svært få som liker å bli berørt på sine edlere deler av andre enn sin aller nærmeste. Det er ikke unikt for folk med sosial angst, og å skylde på dette for ikke å sjekke seg, blir noe lettvint.

 

Tenk heller at det er verre for legen. Tenk så mange punger han må grafse, så mange rasshøl han må stikke fingrene oppi. Heldigvis får han godt betalt.

Lenke til kommentar

3. Dersom radiologen eller urologen (kommer an på hvem du blir henvist til) mistenker testikkelkreft, vil de ta en vevsprøve av kulen. Da kan se på vev i mikroskop, og bekrefte eller avkrefte om dette dreier seg om kreft eller noe annet.

 

 

De tar ikke vevsprøve av testikkelen mens den henger på plass. Det blir tatt etter at den er fjernet og da kan de fortelle deg om de hadde rett eller ikke.

Lenke til kommentar

 

3. Dersom radiologen eller urologen (kommer an på hvem du blir henvist til) mistenker testikkelkreft, vil de ta en vevsprøve av kulen. Da kan se på vev i mikroskop, og bekrefte eller avkrefte om dette dreier seg om kreft eller noe annet.

 

 

De tar ikke vevsprøve av testikkelen mens den henger på plass. Det blir tatt etter at den er fjernet og da kan de fortelle deg om de hadde rett eller ikke.

 

 

Nei ikke nødvendighvis. Dette komme helt an på hva ultralydundersøkelsen eventuelt stadfester.

Lenke til kommentar

Men til TS: er du redd for at legen skal ta deg på pungen, så må du bare være klar over at dette er noe legen gjør hver eneste dag og er ikke unikt for deg. Veldig mange menn kvier seg for dette (helt forståelig), og samtidig må man prøve å se dette fra legens perspektiv også - de gjør dette hver dag. Leger skal ta alle steder på folk; på pungen, inn i rumpa, inn i vagina osv. Gå til legen og ta den korte undersøkelsen, det tar bare noen få minutter og er fort over. Det føles nok veldig godt når det er over og du har fått et svar på bekymringen din, og at din bekymring blir tatt på alvor og fulgt opp

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

Synes egentlig legen kan henvise rett til ultralyd. De klarer uansett ikke se inn i den så det hele oppleves bare som en ekstra belastning.

 

Nå har mange legekontorer ultralydapparat, men vet ikke om de bruker apparatet på slike ting som dette?

 

Anonymous poster hash: 6770a...566

 

 

fordi av å ta deg på pungen i noen minutter kan de fort finne ut hva denne kulen er, det trenger ikke å være kreft.

da slipper man å gå gjennom en hel prosess ved ultralyd (sikkert penger involvert)

hvis man er så usikker på seg selv at en lege tar deg på pungen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...