Gå til innhold

Disse VR-brillene har én 4K-skjerm for hvert øye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har skjønt at Vive får et tilbehør som gjør at man kan bytte ut festeannordningen som fordeler vekten bedre samt gjør justering enklere (husker ikke hva det het). Oculus Rift føles ikke fremtungt i hele tatt og har god støtte bak hodet.

PSVR ser også ut til å gjøre det godt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Folkens, slutt å snakk om 2 x 4k, det er IKKE belastningen fra stereoskopisk 4k med hardware det her snakkes om!

 

Slutt å snakk om hva andre skal snakke om!

 

Dette er et teknisk nettsted. Burde være lov å forvente at hylekoret i det minste forstår det tekniske før de starter å klage??

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

 

 

Folkens, slutt å snakk om 2 x 4k, det er IKKE belastningen fra stereoskopisk 4k med hardware det her snakkes om!

 

Slutt å snakk om hva andre skal snakke om!

 

Dette er et teknisk nettsted. Burde være lov å forvente at hylekoret i det minste forstår det tekniske før de starter å klage??

 

 

 

Nei, folk kan ikke forstå alt. Derfor er det så fint at vi mennesker har evnen til å lære gjennom diskusjon :)

 

Blant annet så diskuteres at 2stk 4K skjermer (som gir en samlet oppløsning på 7680x2160) er for drøyt for dagens maskinvare å takle. Det er helt relevant å diskutere hva som må til for å bruke et nytt produkt i forumtråden for det nye produktet, er du ikke enig?

Lenke til kommentar

 

 

 

Folkens, slutt å snakk om 2 x 4k, det er IKKE belastningen fra stereoskopisk 4k med hardware det her snakkes om!

 

Slutt å snakk om hva andre skal snakke om!

 

Dette er et teknisk nettsted. Burde være lov å forvente at hylekoret i det minste forstår det tekniske før de starter å klage??

 

 

 

Nei, folk kan ikke forstå alt. Derfor er det så fint at vi mennesker har evnen til å lære gjennom diskusjon :)

 

Blant annet så diskuteres at 2stk 4K skjermer (som gir en samlet oppløsning på 7680x2160) er for drøyt for dagens maskinvare å takle. Det er helt relevant å diskutere hva som må til for å bruke et nytt produkt i forumtråden for det nye produktet, er du ikke enig?

 

Men trenger man å lære burde man kanskje ikke dømme nye produkter nord og ned, potensielt på helt uriktig grunnlag??

 

Og nei, oppløsningen skjermkortet må drive for et slik headset er i praksis mye nærmere helt vanlig 4k, pga nyvinningene i single pass stereoscopic rendering...

Lenke til kommentar

 

Disse har ikke 8K oppløsning til sammen. 8K har 4 ganger så mange piksler som 4K. To 4K skjermer vil da ha halvparten av oppløsningen til en 8K skjerm.

 

4k linjer + 4k linjer = 8k linjer.

 

Men egentlig er det vel 7.68k

Ja, hvis noen er interessert i linjene i seg selv, heller en hva de vanligvis angir, i.e. oppløsning

Lenke til kommentar

Når man har noe teknisk å bridra med i et teknisk forum er det normalt å bidra med det tekniske fremfor å fremstå som en "jeg vet bedre en deg men gidder ikke å fortelle hva". Det sistnevnte er trolling.

Så å bastant erklære et produkt som fullstendig ubrukelig på helt urimelig grunnlag er greit, men å påpeke at man er langt ute på jordet rent teknisk sett er trolling?

 

Nu vell, da er jeg vel et troll. For skulle jeg alltid forklart hvorfor med alle her inne som i ymse tråder kommer med teknisk feilinformasjon, ja da hadde jeg fått fint lite tid til å gjøre noe annet...

Lenke til kommentar

 

 

Folkens, slutt å snakk om 2 x 4k, det er IKKE belastningen fra stereoskopisk 4k med hardware det her snakkes om!

 

Slutt å snakk om hva andre skal snakke om!

 

Dette er et teknisk nettsted. Burde være lov å forvente at hylekoret i det minste forstår det tekniske før de starter å klage??

 

 

Først og fremst hadde jeg forventa at artikkelforfatter selv hadde hatt kontroll på det tekniske, og ikke begynte å blande inn 8K-oppløsning i saken. Det er nemlig feil på flere måter. For det første fordi to paneler à 4K ikke er det samme som 8K oppløsning. For det andre - som du er inne på, Elgen-Hansi - fordi renderingen ikke blir mye tyngre enn for ett panel (på grunn av rendering-pipeline snarveier som har kommet med GeForce 1000-serien).

Lenke til kommentar

Ser ut til at mange glemmer at 1080 er designet med tanke på VR med sitt "simultaneous multi-projection" system (opptil 16 synsvinkler rendres paralelt; VR bruker 8). Dette gjør det langt mindre krevende å levere bilde til to øyer i VR en to skjermer med separate bilder.

 

Likevell skal du langt ned på grafikkinstillinger for å kjøre VR@90FPS på 1080, men neste gen? 1080 klarer jo 4k@60FPS bra, og X er nær 4k@90FPS. Ser ikke bort fra at neste generasjon (1180) skal klare 4k VR på 90 FPS, i alle fall i SLI.

 

Med tanke på at det med dx12 blir utviklernes ansvar å gjøre SLI nyttig er det mange som er usikker på fremtiden til SLI men vi kan håpe.

Lenke til kommentar

 

Når man har noe teknisk å bridra med i et teknisk forum er det normalt å bidra med det tekniske fremfor å fremstå som en "jeg vet bedre en deg men gidder ikke å fortelle hva". Det sistnevnte er trolling.

Så å bastant erklære et produkt som fullstendig ubrukelig på helt urimelig grunnlag er greit, men å påpeke at man er langt ute på jordet rent teknisk sett er trolling?

 

Nu vell, da er jeg vel et troll. For skulle jeg alltid forklart hvorfor med alle her inne som i ymse tråder kommer med teknisk feilinformasjon, ja da hadde jeg fått fint lite tid til å gjøre noe annet...

 

Hvis alle her hadde visst alt om alt, da ville det vært rimelig dødt. Å dele kunnskap var det forumet startet med for mange år siden.

Lenke til kommentar

Litt nærmere forklaring på hvordan det fungerer. Kort sagt er det snakk om å rendre 1 bilde på en 4K skjerm, og så neste bilde på den andre skjermen. Dermed ender man opp med behov for nok kraft til å rendre ~4K@120Hz. Om de skrur av baklyset på skjermen mens pixlene endres vil man få en slags ULMB effekt som kan være bra.

 

Man kan forøvrig be om "arrival notice" nå. ~6700Kr.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Folkens, slutt å snakk om 2 x 4k, det er IKKE belastningen fra stereoskopisk 4k med hardware det her snakkes om!

 

Slutt å snakk om hva andre skal snakke om!

 

Dette er et teknisk nettsted. Burde være lov å forvente at hylekoret i det minste forstår det tekniske før de starter å klage??

 

 

 

Nei, folk kan ikke forstå alt. Derfor er det så fint at vi mennesker har evnen til å lære gjennom diskusjon :)

 

Blant annet så diskuteres at 2stk 4K skjermer (som gir en samlet oppløsning på 7680x2160) er for drøyt for dagens maskinvare å takle. Det er helt relevant å diskutere hva som må til for å bruke et nytt produkt i forumtråden for det nye produktet, er du ikke enig?

 

Men trenger man å lære burde man kanskje ikke dømme nye produkter nord og ned, potensielt på helt uriktig grunnlag??

 

Og nei, oppløsningen skjermkortet må drive for et slik headset er i praksis mye nærmere helt vanlig 4k, pga nyvinningene i single pass stereoscopic rendering...

 

 

 

Nei det er det så absolutt ikke.

 

Hva er det som gir muligheten for dybde i VR tror du?

 

- 2 separate bildestrømmer med hver sin bildevinkel/perspektiv. Det betyr at hver frame må rendres to ganger, en gang pr kameravinkel. Som om det ikke var nok så må LOD være mye bedre da man ser mye lenger i VR siden bildet spres over synsfeltet, og dette krever også mer av maskinvaren.

 

Det er en kjent fakta at VR krever ca 3x mer av skjermkortet enn 2D rendering.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Men trenger man å lære burde man kanskje ikke dømme nye produkter nord og ned, potensielt på helt uriktig grunnlag??

 

Og nei, oppløsningen skjermkortet må drive for et slik headset er i praksis mye nærmere helt vanlig 4k, pga nyvinningene i single pass stereoscopic rendering...

 

 

Nei det er det så absolutt ikke.

 

Hva er det som gir muligheten for dybde i VR tror du?

 

- 2 separate bildestrømmer med hver sin bildevinkel/perspektiv. Det betyr at hver frame må rendres to ganger, en gang pr kameravinkel. Som om det ikke var nok så må LOD være mye bedre da man ser mye lenger i VR siden bildet spres over synsfeltet, og dette krever også mer av maskinvaren.

 

Det er en kjent fakta at VR krever ca 3x mer av skjermkortet enn 2D rendering.

 

 

Det var riktig fram til nylig. Det er det som er den store revolusjonen med den nyeste generasjonen av skjermkort. Som Elgen-Hansi også har kommentert tidligere, så er det nå mulig, med relativt liten overhead, å rendre flere synsvinkler samtidig. Du kan lese litt om Single Pass Stereo rendering her: https://developer.nvidia.com/vrworks/graphics/singlepassstereo

 

[Edit: Feil lenke]

Endret av Leftie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men trenger man å lære burde man kanskje ikke dømme nye produkter nord og ned, potensielt på helt uriktig grunnlag??

 

Og nei, oppløsningen skjermkortet må drive for et slik headset er i praksis mye nærmere helt vanlig 4k, pga nyvinningene i single pass stereoscopic rendering...

 

 

Nei det er det så absolutt ikke.

 

Hva er det som gir muligheten for dybde i VR tror du?

 

- 2 separate bildestrømmer med hver sin bildevinkel/perspektiv. Det betyr at hver frame må rendres to ganger, en gang pr kameravinkel. Som om det ikke var nok så må LOD være mye bedre da man ser mye lenger i VR siden bildet spres over synsfeltet, og dette krever også mer av maskinvaren.

 

Det er en kjent fakta at VR krever ca 3x mer av skjermkortet enn 2D rendering.

 

 

Det var riktig fram til nylig. Det er det som er den store revolusjonen med den nyeste generasjonen av skjermkort. Som Elgen-Hansi også har kommentert tidligere, så er det nå mulig, med relativt liten overhead, å rendre flere synsvinkler samtidig. Du kan lese litt om Single Pass Stereo rendering her: https://developer.nvidia.com/vrworks/graphics/singlepassstereo

 

[Edit: Feil lenke]

 

 

Ja, fin teknologi det.

 

Men nevn ett spill som har støtte for det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...