Gå til innhold

Disse VR-brillene har én 4K-skjerm for hvert øye


Anbefalte innlegg

 

 

 

Men trenger man å lære burde man kanskje ikke dømme nye produkter nord og ned, potensielt på helt uriktig grunnlag??

 

Og nei, oppløsningen skjermkortet må drive for et slik headset er i praksis mye nærmere helt vanlig 4k, pga nyvinningene i single pass stereoscopic rendering...

 

 

Nei det er det så absolutt ikke.

 

Hva er det som gir muligheten for dybde i VR tror du?

 

- 2 separate bildestrømmer med hver sin bildevinkel/perspektiv. Det betyr at hver frame må rendres to ganger, en gang pr kameravinkel. Som om det ikke var nok så må LOD være mye bedre da man ser mye lenger i VR siden bildet spres over synsfeltet, og dette krever også mer av maskinvaren.

 

Det er en kjent fakta at VR krever ca 3x mer av skjermkortet enn 2D rendering.

 

 

Det var riktig fram til nylig. Det er det som er den store revolusjonen med den nyeste generasjonen av skjermkort. Som Elgen-Hansi også har kommentert tidligere, så er det nå mulig, med relativt liten overhead, å rendre flere synsvinkler samtidig. Du kan lese litt om Single Pass Stereo rendering her: https://developer.nvidia.com/vrworks/graphics/singlepassstereo

 

[Edit: Feil lenke]

 

 

Ja, fin teknologi det.

 

Men nevn ett spill som har støtte for det :)

 

 

The Whitcher 3 har allerede implementert det, ikke for VR, men for å kunne ta screenshots fra en annen vinkel enn den du sjøl sitter og ser på.

 

For øvrig: "Compatible with the following APIs: DX11, DX12 (Coming Soon), OpenGL. Integrated with Unreal Engine and Unity"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

snipp

 

The Whitcher 3 har allerede implementert det, ikke for VR, men for å kunne ta screenshots fra en annen vinkel enn den du sjøl sitter og ser på.

 

For øvrig: "Compatible with the following APIs: DX11, DX12 (Coming Soon), OpenGL. Integrated with Unreal Engine and Unity"

 

 

 

Det er jo det som er poenget mitt :)

 

Hjelper jo ikke med Single Pass Stereo for VR når det ikke finnes et eneste VR spill som bruker det.

Når det blir mainstream at spill kommer med SPS kan man begynne å argumentere for at spillene ikke krever så mye av hardware etc. Men dette vil ta lang tid ser det ut til.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg som la merke til "synsvinkel på hele 200 grader som er nesten dobbelt så mye som hos de to nevnte konkurrentene"? Nå har faktisk mennesker 3D-syn i ca. 114 grader, og selvfølgelig ikke mer enn 180 totalt, så det er noe bortkastede piksler der. I tillegg hvis man skal sammenligne med Vive/Oculus, blir effektiv oppløsning i 3D-synsfeltet litt over halvparten av total oppløsning, så man får noe slikt som 2160x2160 per øye. Dette er klart bedre enn f.eks. Vive på 1080x1200, men fortsatt en del igjen å hente. Én 4K-skjerm fordelt på to øyne vil gi omtrent samme resultat, men da uten detaljer til sidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...