Gå til innhold

Hvordan har du det?


Anbefalte innlegg

1. Hvordan har du det i dag?

 
2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?
 
3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?
 
4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?
 
5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være frekk, men er interessert i hvorfor du spør :)

Det er ikke frekt å spørre!

 

Spørsmålene er ment som en øvelse for å sondere posisjon i ens eget narrativ; hvor befinner man seg, hvor er man på vei, og i hvilken grad etterlever man ens egne forventninger til hvem man anser seg selv for å være eller ønsker å bli?

 

Jeg tror folk flest prøver så godt som mulig å leve et liv som er konsistent med ens egen identitetsfølelse og opplevde narrativ. Derfor tror jeg også at man vil være mer tilfreds jo mer ens liv innfrir forventninger og forhåpninger om hvordan ens liv bør være.

 

Jeg har lagt til ulike perspektiv i form av tilfredshet med 1. nåtiden, 2. nåtiden mot ønsket situasjon, 3. nåtid mot tidligere forventning, 4. nåtid mot forventet fremtid, og 5. forventet tilfredshet av nåtiden sett fra fremtiden.

 

Det siste punktet er ment for å tvinge frem en vurdering av hvorvidt man gjør det man vet at man bør gjøre for å oppnå det livet man vil ha. Jeg tror det er vanlig å innse hvor mye tid man har kastet bort når man ser tilbake på sin egen fortid. Om man imidlertid prøver å forskuddsvis se livet fra et fremtidig prespektiv, kan man lettere unngå å kaste bort like mye tid som man ellers ville gjort, og følgelig kan man gjøre mer for å forbedre fremtiden. Punkt nummer 5 kan også ses i sammenheng med ordtaket "bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort".

Lenke til kommentar

Forventninger, selvinnsikt, planlegging, målsetninger, verdensbilde.

Skuffelser og sorg eller mestring og gleder.

 

Hadde vært spennende å sett resultatet av undersøkelsen din om den ble besvart i en stor skala fordelt på:

Rik/fattig, etnisk norsk/innvandrer, fast bopel/hjemløs samt livssyn.

 

 

 

Bhutanese-Farmers-Carryin-007.jpg

 

 

Also+it+s+easy+to+spot+a+fake+smile+you+

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært spennende å sett resultatet av undersøkelsen din om den ble besvart i en stor skala fordelt på:

Rik/fattig, etnisk norsk/innvandrer, fast bopel/hjemløs samt livssyn.

Det er nok ikke snakk om en undersøkelse av større omfang enn denne tråden.

 

Og foreløpig er svarprosenten 0.

 

Dette er imidlertid et verktøy for selvreflektering. Og med et så snevert utvalg tror jeg øvelsen er langt mer meningsfull for den enkelte, enn svarene er for meg å lese. Uten et statistisk sammenligningsgrunnlag har svarene bare subjektiv verdi.

 

Når det gjelder tilfredshet på tvers av ulike samfunn mener jeg å ha lest studier på dette tidligere, hvor resultatene ofte viser at folk i rikere samfunn er mindre tilfreds enn folk i fattigere samfunn. Noe jeg antar er hva du hinter til med bildene.

Lenke til kommentar
Når det gjelder tilfredshet på tvers av ulike samfunn mener jeg å ha lest studier på dette tidligere, hvor resultatene ofte viser at folk i rikere samfunn er mindre tilfreds enn folk i fattigere samfunn. Noe jeg antar er hva du hinter til med bildene.

 

Hvis man regner rikdom som penger. I land/samfunn der de har mindre penger er de mer sammensveiset stort sett, de har fortsatt generasjonsboliger en del steder. Man kan spørre naboen om hjelp noen steder, tro det eller ei. Faktisk så er det en del steder naboen spør om å hjelpe til hvis han ser at det trengs  :omg:

 

Ekte rikdom kan ikke måles i penger.

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man regner rikdom som penger. I land/samfunn der de har mindre penger er de mer sammensveiset stort sett, de har fortsatt generasjonsboliger en del steder. Man kan spørre naboen om hjelp noen steder, tro det eller ei. Faktisk så er det en del steder naboen spør om å hjelpe til hvis han ser at det trengs  :omg: 

 

Ekte rikdom kan ikke måles i penger.

Jeg vil heller være rik enn å måtte spørre naboen om hjelp.

 

:)

Lenke til kommentar

 

1. Hvordan har du det i dag?

 
2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?
 
3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?
 
4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?
 
5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?

 

1)  Meget fornøyd. 

2) Vel, jeg skulle ønske at jeg hadde fungerende skuldre, at jeg aldri hadde røkt og at jeg ikke hadde poly arthrose i beina.

3) Vesentlig svært mye bedre.

4) Hvorfor bekymre seg om ting en ikke vet, og selv om man visste så har man ingen evne til å påvirke tilstanden.

5) litt misunnelig kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

1. Hvordan har du det i dag?

 
2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?
 
3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?
 
4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?
 
5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?

 

 

1. Greit

2. Fremdeles greit nok, fordi å ønske seg mer enn man faktisk har eller kan få er å lage det mer ugreit nå

3. Som jeg trodde, jeg blir eldre og kroppen eldes, men det er greit

4. Ingen endring annet enn at kroppen er blitt enda eldre

5. ingen forskjell

Lenke til kommentar

 

1. Hvordan har du det i dag?

 
2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?
 
3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?
 
4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?
 
5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?

 

 

1. Jeg har det veldig bra.

 

2. Min nåværende situasjon er alt jeg noensinne har ønsket.

 

3. Jeg har vært heldigere enn jeg kunne drømt om.

 

4. Ser ingen grunn til at lykken skal snu fremover, jeg har generelt mye flaks :-)

 

5. Like fornøyd vil jeg tro.

Lenke til kommentar

 

1. Hvordan har du det i dag?

2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?

3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?

4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?

5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?

1. Forferdeleg. Gud er sint på meg. Djevelen er vond og plagar meg. Eg er forbanna med sjukdomar og alle kjende har blitt forvandla til demonar.

 

2. Skulle ønskje eg var i himmelen, i eit slott saman med Jesus. Dessverre vart det ikkje sånn.

 

3. Hadde aldri i min villaste fantasi trudd at livet kunne verte øydelagt så fort. For 5 år sidan trudde eg at eg skulle ha utdanning, jobb og familie no.

 

4./5. Sannsynlegvis har eg det verre om 5 år. Vil sannsynlegvis sjå tilbake på idag som relativt smertefri. På den andre sida har eg nok vendt meg meir til min evige lagnad om 5 år.

 

Huff, dette vart nitrist.

Lenke til kommentar

 

1. Hvordan har du det i dag?

 

2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?

 

3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?

 

4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?

 

5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?

1. Forferdeleg. Gud er sint på meg. Djevelen er vond og plagar meg. Eg er forbanna med sjukdomar og alle kjende har blitt forvandla til demonar.

 

2. Skulle ønskje eg var i himmelen, i eit slott saman med Jesus. Dessverre vart det ikkje sånn.

 

3. Hadde aldri i min villaste fantasi trudd at livet kunne verte øydelagt så fort. For 5 år sidan trudde eg at eg skulle ha utdanning, jobb og familie no.

 

4./5. Sannsynlegvis har eg det verre om 5 år. Vil sannsynlegvis sjå tilbake på idag som relativt smertefri. På den andre sida har eg nok vendt meg meir til min evige lagnad om 5 år.

 

Huff, dette vart nitrist.

 

Litt OT.

Ikke gi opp.Tenk deg om i stedet.

Dersom du forlater gud, forsvinner djevelen og demonene også. Du er fortsatt syk, men legevitenskapen fixer det meste.

 

Tar du meg på alvor, så blir svaret på (5) Starten på mitt liv i virkelighet.  :w00t:

Lenke til kommentar

 

1. Hvordan har du det i dag?

 
2. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du skulle ønske at du hadde det?
 
3. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du trodde eller håpet for 5 år siden at du skulle ha det i dag?
 
4. Hvordan har du det i dag sammenlignet med hvordan du tror eller håper du har det om 5 år?
 
5. Hvor fornøyd tror du at du er med din situasjon i dag når du ser tilbake på denne tiden om 5 år?

 

 

1. Har det generelt ganske dårlig.

 

2. Skulle hatt det littegrann bedre hvertfall.

 

3. Har det mye verre i dag enn jeg så for meg at kunne gå an for 5 år sida.

 

4. Har det helt forferdelig nå i forhold til om 5 år. Har fikset livet mitt nå, men det tar tid før ting trer i kraft og resultatene kommer.

 

5. Aner ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Har det generelt ganske dårlig.

 

2. Skulle hatt det littegrann bedre hvertfall.

 

3. Har det mye verre i dag enn jeg så for meg at kunne gå an for 5 år sida.

 

4. Har det helt forferdelig nå i forhold til om 5 år. Har fikset livet mitt nå, men det tar tid før ting trer i kraft og resultatene kommer.

 

5. Aner ikke.

Om du ønsker å utdype, så er jeg veldig interessert i å høre mer om situasjonen. Hva handler dette om? Hvilke grep har du gjort for å komme deg ut av det?

 

For å spekulere rundt nr. 5: Dersom du om 5 år har kommet deg ut av denne situasjonen, vil du sannsynligvis kunne se tilbake på denne tiden som en krevende del av livet ditt hvor du lærte utrolig mye om deg selv og omgivelsene, men likevel en tid du er glad at er forbi. Det er i så fall lærdom som gjør deg mer trygg på hvem du er.

 

Strengt tatt synes jeg et slikt syn på fortiden er det beste man kan håpe å sitte igjen med. Å derimot sitte igjen med lengsel og nostalgi i forhold til en tid der alt var "perfekt", er nært knyttet til lengselen etter komfortsonen. Det er en del av tanke- og følelsesmønseret som holder folk tilbake.

 

Kanskje du er heldigere enn du tror. Kanskje du ikke vet hvordan det er mulig å se det på denne måten, og kanskje du derfor ikke kan besvare det siste spørsmålet. Men kanskje du først kan se det om 5 år.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar
Om du ønsker å utdype, så er jeg veldig interessert i å høre mer om situasjonen. Hva handler dette om? Hvilke grep har du gjort for å komme deg ut av det?

 

For å spekulere rundt nr. 5: Dersom du om 5 år har kommet deg ut av denne situasjonen, vil du sannsynligvis kunne se tilbake på denne tiden som en krevende del av livet ditt hvor du lærte utrolig mye om deg selv og omgivelsene, men likevel en tid du er glad at er forbi. Det er i så fall lærdom som gjør deg mer trygg på hvem du er.

 

Strengt tatt synes jeg et slikt syn på fortiden er det beste man kan håpe å sitte igjen med. Å derimot sitte igjen med lengsel og nostalgi i forhold til en tid der alt var "perfekt", er nært knyttet til lengselen etter komfortsonen. Det er en del av tanke- og følelsesmønseret som holder folk tilbake.

 

Kanskje du er heldigere enn du tror. Kanskje du ikke vet hvordan det er mulig å se det på denne måten, og kanskje du derfor ikke kan besvare det siste spørsmålet. Men kanskje du først kan se det om 5 år.

 

 

Har hatt det tungt de siste år.

Har vært hos psykolog som påviste ADD, og kan vel gi det skylda for mye sløvhet og generelt uorganisert liv de siste 10 år - som har ført til den situasjonen jeg befinner meg i idag. Fucker opp relasjoner, jobb, økonomi over tid. Har faktisk gjort meg fri fra inkasso og kredittgjeld 3 ganger i livet mitt. Men havner alltid utfor igjen veldig kjapt. Nærmer meg ofte sånn luksusfellen-situasjon, men tar skippertak og får det unna.

 

Er frustrert og irritert i samboerskapet med dama. Klarer ikke å formidle dette til henne eller noen, så det manifesterer seg som en stille vedvarende depresjon som jeg ikke kan sette fingern på. Har hatt 4 kjærlighetsforhold som har gått i dass pga dette.

 

Er apatisk når det gjelder det meste i livet.

Jeg var en akrobat før, kunne ta araber-backflip på asfalt sånn uten videre. Voksne folk gjenkjente meg på gata og fortalte at sønnen hadde vist dem youtube-videoer av meg. Det ble på en måte identiteten min. Han som kan salto. "Ta salto da" fikk jeg alltid høre av kidsa når jeg gikk på butikken. Etterhvert strakk ikke tiden til for å drive med dette. Nå kan jeg ikke en dritt. Kroppen min ble slapp. La på meg.

Mistet evnen til å bevege meg slik jeg hadde gjort halve livet. Mistet identiteten min.

 

Så, for å fikse livet mitt:

Begynte å trene skikkelig styrke for et år sida, og det har gitt resultater. Nå føler jeg at det fysiske begynner å komme plass.

Selv om jeg ikke er en akrobat lenger, så føler jeg meg tilfreds.

 

Fant meg ny jobb. Jeg har kommet meg på et moderne kontor med 22 andre ingeniører og gjør det samme som dem, når jeg ikke engang har vitnemål fra vgs. Jeg har klart dette på egenhånd, noe som gir meg et lite håp.

Jeg har et utgangspunkt nå som skal få meg ganske langt i livet. Jeg ser på en måte dagslys men er ikke helt der.

 

Noe som skurrer enda. Det er nok familierelasjoner, dårlig kontakt med venner og ræva samboerskap. Føler disse tingene er det jeg må fikse nå før jeg virkelig skyter oppover.

Endret av DJ FROSK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...