Gå til innhold

Denne brenselcellen kan gjøre hydrogenbiler tilgjengelig for flere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskuddsenergi? What?

 

Et OK begrep etter min mening.

Statkraft kunne f. eks. si at dersom prisen på strøm kommer under 20 øre/kWh så produserer vi hydrogen.

En kan med andre ord justere strømprisen ved å holde strøm tilbake fra markedet, og "overskuddsenergi" er et ganske dekkende ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

'Overskuddsenergi' høres jo nesten ut som noe som ligger å slenger på et jorde et sted, bare å plukke opp..

 

Eller kanskje noen snakker om 'innestengt kraft', når det blåser kraftig et sted og produksjonen fra vindmøllene er høyere enn det som kan fraktes ut. Et helt reelt fenomen men vi må nesten anta at det er forbigående. Er det nok innestengt kraft et sted til å drive en hydrogenfabrikk må vi nesten anta at det vil være mer lønnsomt å bygge sterkere kraftlinjer.

 

 

Den eneste overskuddskraften det gir mening å regne med på lang sikt er når et samfunn produserer *over* 100% av energien det trenger og bruker overskuddet til å lage hydrogen. Da kan du få tilbake omtrent 1/3 av energien når du bruker hydrogenet til å drive bilparken, eller drive et reservekraftverk som skal tre inn når det er natt og vindstille..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

'Overskuddsenergi' høres jo nesten ut som noe som ligger å slenger på et jorde et sted, bare å plukke opp..

 

Eller kanskje noen snakker om 'innestengt kraft', når det blåser kraftig et sted og produksjonen fra vindmøllene er høyere enn det som kan fraktes ut. Et helt reelt fenomen men vi må nesten anta at det er forbigående. Er det nok innestengt kraft et sted til å drive en hydrogenfabrikk må vi nesten anta at det vil være mer lønnsomt å bygge sterkere kraftlinjer.

 

 

Den eneste overskuddskraften det gir mening å regne med på lang sikt er når et samfunn produserer *over* 100% av energien det trenger og bruker overskuddet til å lage hydrogen. Da kan du få tilbake omtrent 1/3 av energien når du bruker hydrogenet til å drive bilparken, eller drive et reservekraftverk som skal tre inn når det er natt og vindstille..

 

Hallo..!

Gi nå en eller 5 realistiske døme på dette Mr....ka..

Lenke til kommentar

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

 

Får De ikke 1kg Hydrogen til å rekke mer en 10 mil ?

Send link...

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Overskuddsenergi er lett. Verden bader i energi og slikker sola.

Vi har også geotermisk energi som er veldig mye, ifølge Zeitgeist Amma et eller annet dokumentaren

 

Lat oss no vere einige om at både overskotsenergi, slikker energi og geotermisk energi kommer fra Sola..!

Fan ta realfag nutildags....huhh..

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

 

Får De ikke 1kg Hydrogen til å rekke mer en 10 mil ?

Send link...

Følgende står på spørsmål og svar hos Uno-X sine sider: som tommelfingerregel kan man regne med at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen..ja så 1 kg hydrogen rekker ikke lengre enn til 10 mil eller 100 km. Det som er enda verre er at virkningsgraden er bare 60% på hydrogenbil og pr idag brukes 90 % naturgass til å produsere hydrogen. For å produsere hydrogen kreves 3 ganger meir energi for å kunne kjøre like langt som en elbil med samme mengde energi. mil kreves 3 ganger meir energi. Derfor er mitt syn på saken at hydrogen som enegikilde til personbil er rein svindel!
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

 

Får De ikke 1kg Hydrogen til å rekke mer en 10 mil ?

Send link...

Link:

https://www.tu.no/artikler/kjorte-100-000-kilometer-pa-107-dager-med-hydrogenbil/346025

 

Sitat i fra teksten:

"Ifølge NEDC-tallene har Toyota Mirai et forbruk på 0,76 kg hydrogen per 100 km og en rekkevidde på 550 kilometer."

 

Konklusjon: El er billig. Hydrogen er dyrt og krever masse energi og utstyr for å produseres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

 

Får De ikke 1kg Hydrogen til å rekke mer en 10 mil ?

Send link...

Link:

https://www.tu.no/artikler/kjorte-100-000-kilometer-pa-107-dager-med-hydrogenbil/346025

 

Sitat i fra teksten:

"Ifølge NEDC-tallene har Toyota Mirai et forbruk på 0,76 kg hydrogen per 100 km og en rekkevidde på 550 kilometer."

 

Konklusjon: El er billig. Hydrogen er dyrt og krever masse energi og utstyr for å produseres...

Takker for link..!

 

Dyrere ja, derfor el-hybrid for å bruke høgtemperatur spillvarme om det trengst. Med en brenselcelle på f.eks. 6 kW strømm.

 

Muligens har eg tatt litt feil (trodde/mente å huske Mira hadde 2,5 kg tank). Og vil se på tallene..

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

Ganske OK regnestykke, men kanskje 2-3 kWh/mil er mer realistisk for en el-bil.

Det kan også være OK å vite at en hydrogenbil kommer ganske likt ut med dagens dieselbiler.

90 x 0,6l/mil x kr 15,-/l = kr 810,-

Et annet moment er at staten må dekke inn alle pengene de taper på bensin- og dieselsalg, som i praksis betyr at avgiftene må overføres til strømregningen.

En relistisk pris for strømmen kan være kr 1,50/kWh

90 x 2,5kWh/mil x kr 1,50 = 337,50(med 2 stopp for å lade).

Billig å kjøre elektrisk i fremtiden likevel, men fortsatt er "rekkeviddeangst" et problem.

I debattene her på TU virker det som mange glemmer hvor unike vi er i Norge, med overflod av billig fornybar energi.

Kan hende vil vi produsere hydrogen på verdenshavene om 50 år, og hydrogen er den naturlige energiformen for det store flertallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

Ganske OK regnestykke, men kanskje 2-3 kWh/mil er mer realistisk for en el-bil.

Det kan også være OK å vite at en hydrogenbil kommer ganske likt ut med dagens dieselbiler.

90 x 0,6l/mil x kr 15,-/l = kr 810,-

Et annet moment er at staten må dekke inn alle pengene de taper på bensin- og dieselsalg, som i praksis betyr at avgiftene må overføres til strømregningen.

En relistisk pris for strømmen kan være kr 1,50/kWh

90 x 2,5kWh/mil x kr 1,50 = 337,50(med 2 stopp for å lade).

Billig å kjøre elektrisk i fremtiden likevel, men fortsatt er "rekkeviddeangst" et problem.

I debattene her på TU virker det som mange glemmer hvor unike vi er i Norge, med overflod av billig fornybar energi.

Kan hende vil vi produsere hydrogen på verdenshavene om 50 år, og hydrogen er den naturlige energiformen for det store flertallet.

 

Nesten halve strømprisen er allerede avgifter, så det er omtrent det samme for diesel som har rett over 50% avgifter. Den store besparelsen ligger hovedsakelig i at elbiler bruker mye mindre energi. Avgiftstapet for staten er sånn sett større om du går fra en dieselbil som bruker 1 l/mil til en som bruker 0,5 l/mil enn om du går fra en som bruker 0,5 til en elbil...

 

Hydrogen derimot er så vidt jeg vet inntil videre unntatt avgifter, der vil det være større behov for en del avgifter dersom vi skulle gå over til hydrogen i stor skala.

 

Elbiler, spesielt de med større batterier er veldig godt egnet til å hjelpe med å balansere nettet med å lade når det er overskudd. Her skal det ikke så store prisvariasjoner til før folk vil tilpasse seg. Mange i California som har både solceller og elbil blir tilbudt avtaler om å få 2,5kWt om natta for hver kWt de leverer tilbake til nettet om dagen. Det er en veldig god deal, men selv med f.eks. bare 25% rabatt om natta ville mange velge dette.

 

Jeg tror de fleste er klar over at store deler av verden fremdeles bruker mye fossil energi, men det styrker jo bare argumentene mot å sløse med energien.

Lenke til kommentar

Hydrogen fra overskuddskraft er uten tvil det mest miljøvennlige og brukervennlige drivstoffet. Overskuddskraft vil det bli mer og mer av etterhvert som man bygger flere vindmøller og solceller.

Hvis du ser bort fra elbiler så kan jeg være enig. Men elbiler ladet på den samme overskuddkraften kan kjøre ca 3 ganger lengre og dermed erstatte 3 ganger så mye dieselbilkjøring, noe som gjør den løsningen bedre. I tillegg er elbiler billigere og ladeinfrastrukturen er også billigere så man får mye mer miljø for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

Ganske OK regnestykke, men kanskje 2-3 kWh/mil er mer realistisk for en el-bil.

Det kan også være OK å vite at en hydrogenbil kommer ganske likt ut med dagens dieselbiler.

90 x 0,6l/mil x kr 15,-/l = kr 810,-

Et annet moment er at staten må dekke inn alle pengene de taper på bensin- og dieselsalg, som i praksis betyr at avgiftene må overføres til strømregningen.

En relistisk pris for strømmen kan være kr 1,50/kWh

90 x 2,5kWh/mil x kr 1,50 = 337,50(med 2 stopp for å lade).

Billig å kjøre elektrisk i fremtiden likevel, men fortsatt er "rekkeviddeangst" et problem.

I debattene her på TU virker det som mange glemmer hvor unike vi er i Norge, med overflod av billig fornybar energi.

Kan hende vil vi produsere hydrogen på verdenshavene om 50 år, og hydrogen er den naturlige energiformen for det store flertallet.

 

Nesten halve strømprisen er allerede avgifter, så det er omtrent det samme for diesel som har rett over 50% avgifter. Den store besparelsen ligger hovedsakelig i at elbiler bruker mye mindre energi. Avgiftstapet for staten er sånn sett større om du går fra en dieselbil som bruker 1 l/mil til en som bruker 0,5 l/mil enn om du går fra en som bruker 0,5 til en elbil...

 

Hydrogen derimot er så vidt jeg vet inntil videre unntatt avgifter, der vil det være større behov for en del avgifter dersom vi skulle gå over til hydrogen i stor skala.

 

Elbiler, spesielt de med større batterier er veldig godt egnet til å hjelpe med å balansere nettet med å lade når det er overskudd. Her skal det ikke så store prisvariasjoner til før folk vil tilpasse seg. Mange i California som har både solceller og elbil blir tilbudt avtaler om å få 2,5kWt om natta for hver kWt de leverer tilbake til nettet om dagen. Det er en veldig god deal, men selv med f.eks. bare 25% rabatt om natta ville mange velge dette.

 

Jeg tror de fleste er klar over at store deler av verden fremdeles bruker mye fossil energi, men det styrker jo bare argumentene mot å sløse med energien.

Er sjelden argumentasjonen er så logisk.

Trur Noreg blir dei fyrste kloke varmtvanstankene om ikke annet....

 

Takk for konstruktivt innlegg !

Lenke til kommentar

 

 

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

Ganske OK regnestykke, men kanskje 2-3 kWh/mil er mer realistisk for en el-bil.

Det kan også være OK å vite at en hydrogenbil kommer ganske likt ut med dagens dieselbiler.

90 x 0,6l/mil x kr 15,-/l = kr 810,-

Et annet moment er at staten må dekke inn alle pengene de taper på bensin- og dieselsalg, som i praksis betyr at avgiftene må overføres til strømregningen.

En relistisk pris for strømmen kan være kr 1,50/kWh

90 x 2,5kWh/mil x kr 1,50 = 337,50(med 2 stopp for å lade).

Billig å kjøre elektrisk i fremtiden likevel, men fortsatt er "rekkeviddeangst" et problem.

I debattene her på TU virker det som mange glemmer hvor unike vi er i Norge, med overflod av billig fornybar energi.

Kan hende vil vi produsere hydrogen på verdenshavene om 50 år, og hydrogen er den naturlige energiformen for det store flertallet.

 

Nesten halve strømprisen er allerede avgifter, så det er omtrent det samme for diesel som har rett over 50% avgifter. Den store besparelsen ligger hovedsakelig i at elbiler bruker mye mindre energi. Avgiftstapet for staten er sånn sett større om du går fra en dieselbil som bruker 1 l/mil til en som bruker 0,5 l/mil enn om du går fra en som bruker 0,5 til en elbil...

 

Hydrogen derimot er så vidt jeg vet inntil videre unntatt avgifter, der vil det være større behov for en del avgifter dersom vi skulle gå over til hydrogen i stor skala.

 

Elbiler, spesielt de med større batterier er veldig godt egnet til å hjelpe med å balansere nettet med å lade når det er overskudd. Her skal det ikke så store prisvariasjoner til før folk vil tilpasse seg. Mange i California som har både solceller og elbil blir tilbudt avtaler om å få 2,5kWt om natta for hver kWt de leverer tilbake til nettet om dagen. Det er en veldig god deal, men selv med f.eks. bare 25% rabatt om natta ville mange velge dette.

 

Jeg tror de fleste er klar over at store deler av verden fremdeles bruker mye fossil energi, men det styrker jo bare argumentene mot å sløse med energien.

 

"Hydrogen derimot er så vidt jeg vet inntil videre unntatt avgifter, der vil det være større behov for en del avgifter dersom vi skulle gå over til hydrogen i stor skala."

 

Dersom strømprisen økes til kr 1,50/kWh er 30 øre avgifter som skal dekke tapet fra bensin og diesel.

Det går med 55 kWh for å produsere 1 kg hydrogen.

Staten får med andre ord inn 55 x 9 x 0,30 = kr 148,50 ekstra på strømregningen dersom bilen bruker hydrogen de 90 milene.

Dersom avgiftssystemet legges om og vi betaler kr 1,50/kWh får staten dekket tapet fra diesel og bensin, uavhengig om bilen er elektrisk eller bruker hydrogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...