Gå til innhold

Fri EU-roaming blir påbudt fra 15. juni. Get tjuvstarter med fri roaming for alle kunder fra i dag


Anbefalte innlegg

Jeg kan love deg på ære og samvittighet at Telenor ALDRI vil gå tom for ideer om hvordan de skal tappe kundene sine for penger. Jeg har fulgt dem siden 1992, og kan love deg at jeg vet hva jeg snakker om.

 

Vel det kan man takke staten for. Først så hadde de monopol, så kvasi-monopol, så er de "ikke statlige" men pga så god fotfeste så fortsetter de akkurat som før.

At ikke de ble splittet opp med tvang er rett og slett... beyond me.

Men slik er det dessverre med flere store statlige eller kvasi-statlige selskaper: man kan gjøre som man vil og bli fullstenig ignorert av konkurransetilsynet.

 

Jeg følger ikke helt den tankegangen om at for det om kunden betaler for WiFi og bredbåndet sitt bak sitt WiFi for egen regning så skal det automatisk gi rabatt på mobilabonnentet. Egentlig så høres en slik rabatt kompliserende ut. Selv om det sparer noen datapakker fra å måtte ta veien om telemastene, så gir det likevel brukeren en slags meropplevelse, i det at man har bedre innendørsdekning.

 

Det jeg er mer skeptisk til er om det fører med seg dårligere utbygde telemaster på totalkapasitet.

Hvis man følger logikken din eller logikken til Telenor, så kan de også få æren (og pengene) for å levere "mobildata" mens man faktisk bruker WiFi.

Tingen er det at det finnes en hel haug med gratis tjenester som kan levere nettopp det samme gratis eller til en meget beskjeden pris (Skype, Face Time, mfl). I MOTSETNING til Telenor så vil ingen av disse tjenestene ikke fungere i utlandet siden det sier seg selv at internet er internet.

Ja jeg skjønner at man har fortsatt levert en tjeneste som man vanligvis skal ha betalt for - eksempelvis ringe via wifi til en som ikke har det og er på vanlig mobilnettverk, men tingen er jo det at idag så er masse ting mindre og mindre avhengige av mobilnett eller gammeldags telefonnettverk (eks: IP telefoni, de samme wifi-samtalene etc) så hvis man da per definisjon plutselig bruker en slags IP-mobiltelefoni med mobilnettverk som redundans (eller vica versa) hvordan kan man seriøst kreve like mye betalt for det? Og som jeg sa, med kundens infrastruktur eller tredjeparts-infrastruktur med i bildet.

Klart er det bedre å få bedre dekning ved å nettopp ha redundans, men det er ikke poenget mitt her.

 

Og angående mobildekning - den er laber som den er. Jeg skal LOVE deg at da wifi-samtalene rulles ut for fullt ikke bare hos Telenor men hos andre aktører vil de meget fort kartlegge bruken av nettopp slike samtaler og ta de med i sine regnestykker over hvor mye/lite de trenger enten bygge ut mobildekning eller utvide dekningen.

Jeg tror ikke de vil bevisst la være å bygge ut full mobildekning uansett, men det de garantert kommer til å få som en gode ut av dette her er at de vil kunne beregne statistikken for dekning med både mobilnettverk og wifi og til slutt spare penger ved å ikke bygge ut "for god" mobildekning der det vanligvis ikke trenges.

Så de vil faktisk spare penger på det, akkurat som man sparer penger på kablet IP-telefoni, mens kunden vil fortsatt betale det samme eller gjerne enda mer til slutt siden "å se hvor god dekning vi har, både mobilnett og wifi!".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Dette er gode nyheter for forbrukerne, men på mange måter er det høl-i-hue. Operatørene tvinges til å kjøpe tjenester fra hverandre, som de ikke kan viderefakturere til kundene sine. Dette fører til at operatørene må lage pakker som inneholder varer som noen av kundene ikke har bruk for, og som andre fråtser i uten å betale for det de får. Dette fører i tur til at operatørene må ha kunstig høye priser på andre varer, f.eks. spesialnummer og trafikk til utlandet.

 

I teorien har jeg frie ringeminutter i Norge, men når alt jeg ringer per måned er 2 samtaler á 30 sekunder til Rælingen Pizza, så tjener Telia godt på meg. Nå har de satt opp prisen på pizza, så nå ringer jeg ikke lenger.

 

Edit: på mange måter har Talkmore og Chess de beste løsningene. Du betaler for det du bruker, men prisene er så lave at du ikke blir flådd.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Da gjenstår det egentlig å slå inn de siste to spikerne i kisten som heter "svindel av kunder og/eller prissamarbeid", i form av melking av kunder for å ringe 5-sifrede nummer til tjenestene som ikke er en betalt telefon-tjeneste og begrensninger på mobildata.

Den første har NKOM alrede begynt med, dette gjelder først og fremst Telenor som operatør som nekter å la sine kunder ringe 8-sifrede nummer som selskaper som bruker 5-sifrede nummer har (og dermed tvinger kundene til å ringe 5-sifrede nummer som koster flesk).

Den andre saken er som sag data, der det egentlig ikke henger på greip at man skal betale rundt 300-500 kroner avhengig av abonnement for beskjedne 5-10GB per måned i dagens verden.

Så utrolig enig. Eneste grunnen for at jeg har ICE og ikke fortsatt Hello er Telenor sin svindel med 5-sifrede nummer. Valget stod mellom dekning på hytta (Hello/Telenor), eller å ikke føle seg svindlet hver gang man måtte ringe banken/forsikringen/osv(ICE/Telia). Såre enkelt for min del å velge bort svindel, og samtidig miste dekning på hytta  :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Creds til Talkmore for enkel oversikt:

 

  • Gratis mottak av samtaler i EU og EØS.
  • Fri bruk av tale til lokale numre i EU, EØS og tilbake til Norge.
  • Gratis mottak av SMS og MMS i EU og EØS.
  • Fri bruk av SMS og MMS til lokale numre i EU, EØS og tilbake til Norge.
  • Dine inkluderte data fungerer akkurat som vanlig også i EU og EØS.

    Merk: FRITT + EU gjelder ikke spesialnummer i utlandet. Les mer her
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Wifi tale koster penger i utlandet. Den lo jeg litt over da telenor presenterte den nyheten. Har dem ikke fått med seg at alle har facebook, facetime eller hangouts, sånn at dem kan ringe gratis fra utlandet via wifi? :)

Se post nr. 18 i denne tråden. BTW: er wifi-tale tilgjengelig i utlandet?

Lenke til kommentar

 

Wifi tale koster penger i utlandet. Den lo jeg litt over da telenor presenterte den nyheten. Har dem ikke fått med seg at alle har facebook, facetime eller hangouts, sånn at dem kan ringe gratis fra utlandet via wifi? :)

Se post nr. 18 i denne tråden. BTW: er wifi-tale tilgjengelig i utlandet?

 

 

Nei, wifi-tale er ikke tilgjengelig i utlandet ifølge Telenor:

 

WiFi Tale kan ikke brukes i utlandet og ikke ved bruk av kontantkort.

 

https://www.telenor.no/privat/dekning/wifi-tale.jsp

Lenke til kommentar

Dette er gode nyheter for forbrukerne, men på mange måter er det høl-i-hue. Operatørene tvinges til å kjøpe tjenester fra hverandre, som de ikke kan viderefakturere til kundene sine. Dette fører til at operatørene må lage pakker som inneholder varer som noen av kundene ikke har bruk for, og som andre fråtser i uten å betale for det de får. Dette fører i tur til at operatørene må ha kunstig høye priser på andre varer, f.eks. spesialnummer og trafikk til utlandet.

 

Jo ja, men det likner jo også en del på å kopiere internettets suksess. Hvor alle som ønsker tilgang må koble seg til et eller annet sted. Selve tilkoblingen er ikke det dyreste, men infrastrukturen som må lages koster noe og det blir delvis viderefakturert ned til din bredbåndsleverandør.

 

Noen sjekker kanskje e-post, mens andre streamer video som tar betydelig mer av båndbredden. Også der er det som regel hastighetssegmentert, med unntak av en ørliten periode når oppringt internett via modem var det som gjaldt. Fordi da prøvde nemlig Telenor seg på å ikke ha fri data. Telenor kommer nok til å forbli det dårligste valget en forbruker kan gjøre, mhp. å få valuta for pengene.

 

Men til slutt måtte de gi etter fordi kundene ønsket seg ikke begrensninger, men de ønsket seg et bredbånd i den ånd selve internettet egentlig er. Fritt og ubegrenset, anarkistisk.

 

Så det som skjer med mobilabonnementene minner mye om internettets ånd, men det måtte EU-direktiver for å presse ågerprisingen ned. Slik at EU kan bli det åpne og frie markedet som står beskrevet i dets grunnlov.

Endret av G
Lenke til kommentar

Håper dette også gjelder for Telia's Smart 1 GB.

 

Ser ikke ut som om jeg har fått det hittil i alle fall...

 

Sånn det har vært til nå så får du fri-roam'et den ene Gigabyten din (er det ikke slik det henger sammen?). Hva det blir til framover mot selve sommerendringsfristen det må gudene vite.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så utrolig enig. Eneste grunnen for at jeg har ICE og ikke fortsatt Hello er Telenor sin svindel med 5-sifrede nummer. Valget stod mellom dekning på hytta (Hello/Telenor), eller å ikke føle seg svindlet hver gang man måtte ringe banken/forsikringen/osv(ICE/Telia). Såre enkelt for min del å velge bort svindel, og samtidig miste dekning på hytta  :yes:

 

 

Jeg forstår ikke at et statlig kontrollorgan som Nkom kan ta seg så fryktelig god tid til å avgjøre denne saken om sperrene hos alle telenoreide mobilselskaper for denne digre svindelsaken hvor det blokkeres for bruken av det 8-siffrede synonymnummeret til det 5-siffrede nummer (i fra utlandet 8 siffret synonymnummer som gjør at du når det 5 siffrede). I telenoreide mobilnett får en ikke lov å bruke det 8 siffrede, men blir med tvang nødt å bruke det 5-siffrede. Så tjenester for Telenorkunder ala tlfnr.com blir ubrukelige for dem, inntil de bytter over på Telia, Chess med flere.

 

Blokkaden må bort. Det er ren svindel.

 

Telenor fortjener en flerfoldig MILLIARD-bot for udåden. Det går ikke an å bare nekte folk å benytte samtlige kategoriserte telefonnummer på denne måten.

 

Litt av problemstillingen til Nkom er at Staten er medeier med over 50 % av Telenoraksjene. Nkom er kanskje derfor ikke så uhildet som man vil ha det til ?? De opererer nemlig ikke bare på vegne av nasjonen og folket, men det er statlige eierinteresser i Telenor, hvor staten selv også har stått for opprettelsen av Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet).

 

 

EDIT:

Tom Bäcker har vært litt på PT, nå er de jo under Nkom, men det var i år 2013. Nå omtrent 4 år senere så har vel Telenor-mobilkonglomeratet fått holde på å tjene svindelkroner også i en årrekke før 2013 vil jeg tro.

 

Milliardbøter er det eneste fornuftige, så man får slutt på Stjelenorpraksisen.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så utrolig enig. Eneste grunnen for at jeg har ICE og ikke fortsatt Hello er Telenor sin svindel med 5-sifrede nummer. Valget stod mellom dekning på hytta (Hello/Telenor), eller å ikke føle seg svindlet hver gang man måtte ringe banken/forsikringen/osv(ICE/Telia). Såre enkelt for min del å velge bort svindel, og samtidig miste dekning på hytta  :yes:

 

 

Jeg forstår ikke at et statlig kontrollorgan som Nkom kan ta seg så fryktelig god tid til å avgjøre denne saken om sperrene hos alle telenoreide mobilselskaper for denne digre svindelsaken hvor det blokkeres for bruken av det 8-siffrede synonymnummeret til det 5-siffrede nummer (i fra utlandet 8 siffret synonymnummer som gjør at du når det 5 siffrede). I telenoreide mobilnett får en ikke lov å bruke det 8 siffrede, men blir med tvang nødt å bruke det 5-siffrede. Så tjenester for Telenorkunder ala tlfnr.com blir ubrukelige for dem, inntil de bytter over på Telia, Chess med flere.

 

Blokkaden må bort. Det er ren svindel.

 

Telenor fortjener en flerfoldig MILLIARD-bot for udåden. Det går ikke an å bare nekte folk å benytte samtlige kategoriserte telefonnummer på denne måten.

 

Litt av problemstillingen til Nkom er at Staten er medeier med over 50 % av Telenoraksjene. Nkom er kanskje derfor ikke så uhildet som man vil ha det til ?? De opererer nemlig ikke bare på vegne av nasjonen og folket, men det er statlige eierinteresser i Telenor, hvor staten selv også har stått for opprettelsen av Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet).

 

 

Jeg testet nettopp dette med mitt Telenor Frihet 40-abonnement og kom igjennom på 915-nummeret til flere ulike kundesentre/sentralbord som har femsifret til vanlig: Telenor sin kundeservice (91509000), Get (21492123), Sørlandet sykehus (915 03 738) og IF Forsikring (98002400).

 

Jeg er 100% sikker på at jeg alltid tidligere har fått varsel om at nummeret kun er ment for bruk fra utlandet når jeg har prøvd å ringe IF Forsikring og Telenor Mobil sine åttesifrede nummer men i dag fungerte det.

 

Kan noen andre med Telenor-dekning også teste dette litt for å verifisere om Telenor i det stille har fjernet denne sperren?

Lenke til kommentar

Har et Talkmore SIM-kort liggende å støve som jeg fremdeles betaler vedlikehold for (ubrukt som sådann). Men i øyeblikket så lurer jeg på hvor jeg har forlagt det  :lol:

 

Men her er en tidlig sak om hvilke numre som funker og hvilke som ikke funker. Kanskje du finner et av de vanskelige numrene der

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815

 

Og her er en frustrert bruker sommeren 2016  ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1732460

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har hello (telenor nettverk) og får ringt iallfall telenor kundeservice på 91509000. Det gjorde jeg ikke før.

 

Har et Talkmore SIM-kort liggende å støve som jeg fremdeles betaler vedlikehold for (ubrukt som sådann). Men i øyeblikket så lurer jeg på hvor jeg har forlagt det  :lol:

 

Men her er en tidlig sak om hvilke numre som funker og hvilke som ikke funker. Kanskje du finner et av de vanskelige numrene der

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815

 

Og her er en frustrert bruker sommeren 2016  ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1732460

 

Da har jeg testet alle tre numrene i den første posten:

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

 

IF testet jeg fra før og alle fungerte med Telenor-abonnementet mitt. Så da ser det ut til at Telenor har opphevet denne sperren.

Lenke til kommentar

Dette må det vel nye testrunder på vel Tom Bäcker, og kanskje Nkom har noen informasjon om forholdet?

 

Da er det på sin plass å prøve å nøste i hvilke mobilsselskaper som er eid av Telenor, og se om alle har gjort noen endringer, eller om det kun er Telenor som har fått pålegg, tatt til fornuft før bøtene flagrer rundt ørene?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_network_operators_of_Europe#Norway

 

Her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Telenor#Organisering

 

 

Er du Telenor-eid?

 

post-30484-0-15885500-1486038483_thumb.jpg

 

Wikipedia-oversikten ble sist endret 20. jan. 2017 kl. 12:58.

 

post-30484-0-15885500-1486038483.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette må det vel nye testrunder på vel Tom Bäcker, og kanskje Nkom har noen informasjon om forholdet?

 

Da er det på sin plass å prøve å nøste i hvilke mobilsselskaper som er eid av Telenor, og se om alle har gjort noen endringer, eller om det kun er Telenor som har fått pålegg, tatt til fornuft før bøtene flagrer rundt ørene?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_network_operators_of_Europe#Norway

 

Her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Telenor#Organisering

 

 

Er du Telenor-eid?

 

attachicon.gifTelenor-eid.jpg

 

De mobiloperatørene som er eid av Telenor er vel:

Telenor

Djuice

Talkmore

Dipper

 

De som bruker Telenor sitt nett men er selvstendige er:

Hello

ChiliMobil

Komplett Mobil

Telipol

PepCall

Saga

AltiBox

Phonero

 

Fritt etter hukommelsen med forbehold om feil :)

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...