Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Total pris på garasje?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker jeg skulle bygge en garasje til sommeren, jeg har ikke garasje fra før.
Jeg ser jo de er relativt billige i innkjøp, tenkte på noe tilsvarende denne, til 70k.

https://www.gaus.no/produkter/90008236-follebu/
353165-28e43cafb0885a27cca9e8e495cae5ef.

 

 

Men, dette er vel bare materialer ser det ut som.

Jeg tenker det er greit å ha noen proffe til å ta reisverket, å få opp ting som takstoler osv ser jeg ikke for meg at jeg har lyst til å ta på meg.

Hva kan ca pris på å bygge reisverket komme på, evt bygge hele?

 

Men jeg må jo ha noe under, betonggulv eller noe tilsvarende, regner jo med at det blir graving også vil jeg tro?

Hva kan ca pris her komme på?

 

Eiendommen er flat, så det er ikke nødvendig å jevne noe.

 

Og hvor bør jeg evt sette den?

(Der det står 6m er det 6,5m)

 

 

Eller bør jeg satse på noe mindre?

 

Evt noe annet jeg bør tenke på? Har egentlig ikke peiling på slikt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville startet med søknadsprosessen. Siden det er såpass trangt på tomta må du sette deg inn i reglene for din kommune når det gjelder utnyttelsesgrad og avstand til naboer. Da vil du få en pekepinne på hvor stor garasjen kan være.

 

F.eks. kan man ikke utnytte mer enn 30% av tomten i min kommune.

 

Søknadsprosessen tar også lang tid, så hvis du vil starte byggingen til sommeren er det bare å sette seg inn i søknadsprosessen og søke asap. Det er i teorien 2 uker (nabovarsling) + 3 uker (kommunen har på seg hvis det ikke er noe spesielt). Men så mangler det noen dokumenter så går det fort mange flere uker.

 

Angående pris vil jeg tippe pris på garasjen * 3.

Lenke til kommentar

Bygg dobbel, prisforskjellen blir ikke så stor. Uansett kostnader med å leie inn folk, graving, betong osv koster litt uansett størrelse.

Tror du angrer dersom du bygger enkel, mye mindre fleksibelt. Ville også hatt med enkel port, dersom det leveres. Mye mer praktisk.

200 tusen syns jeg høres knapt ut, blir nok fort 250-300. Ville tatt en tur til f.eks Byggern eller slike og hørt på tilbud fra de, f.eks ferdig levert og oppsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt at med en stor dør blir døra raskere vridd og dårligere pga størrelsen. Men er jo det som frister mest ja.

Har bare en bil, men en ekstra garasjeplass er jo generellt sett veldig praktisk, da slipper man at det fyller seg opp :)

 

Om prisforskjellen ikke har så mye å si, noe jeg egentlig tenkte, så blir det jo så stor som mulig :)

Lenke til kommentar

Det var en kar som sa til meg at de aller fleste angrer på at de bygget for liten garasje. Uansett størrelse.

 

Når det et sagt kan en garasje opptil 50kvm være unndratt søknadspligt, men det er en rekke kriterier som må oppfylles. F.eks skal det være 1m klaring til alle grensene og annen bygning.

 

Angående port er det delte meninger. Personlig kunne jeg tenke meg 2, men har 1.

Lenke til kommentar

Da ville jeg anbefalt å dratt ut en litt større kabel, 3-fas 20/25A eller noe sånn, og satt opp en liten underfordeling i garasjen. Da kan man hente ut derfra med riktig jordfeilbryter og sånn når den tid kommer. Hvis ikke må man legge nytt fra skapet inne i huset for hver nye kurs som eventuelt måtte komme, og det er ikke alltid like lett å få kabelen frem inne i huset og ut og ned i bakken og bort.

 

Enten det eller at man legger klart noen trekkerør, litt avhengig av hvordan skapet står plassert i huset i forhold til der garasjen kommer. Hvis du vil ha alt samlet på ett sted.

Lenke til kommentar

Pass på utnyttelsesgraden på tomten din som nevnt.

Jeg tror det billigste for deg ble å få fastpris på såle, også har du snekker til å sette opp selve garasjen på timesbetaling.

Om det lønner seg med ferdig byggesett eller noe tegnet av snekkeren kommer vel litt an på om du skal ha helt standard løsninger eller noe litt mer spesialtilpasset.

Ville dratt opp bra med strøm som nevnt over.

 

Ser ikke noe om du skal isolere, men pass uansett på at det er isolert godt nok under plata og at du setter på vindsperre på veggen.

 

Edit: Den første du linker til her ser helt grei ut, men ville hørt hvor mye ekstra den koster med a takstoler, da får du plutselig et helt loft du kan lagre ting på å

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Tomten er på 955kvm, huset er vel en 90kvm grunnflate, jeg er altså på ca 10% utnyttelse nå, inkl uthuset

Det er 25% utnyttelsesgrad i området, jeg kan altså strengt tatt bygge ett nytt hus, likt hus og en garasje på 50kvm og fortsatt være innenfor. Ser ikke på utnyttelsesgrad som noe problem

 

Har planer om å isolere, men dette tar jeg selv, men plata(gulvet?) bør vel være godt isolert ja, det er slike ting som gjør at jeg vil sette bort en del av det.

 

A-takstoler er greit å undersøke ja, kommer sikkert til å følge kvantefysikkeren sin råd ang strøm :)

 

Helt standard løsning funker fint for min del, har ikke noe store planer for garasjen utenom å bruke den til oppbevaring av bil og annet som passer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...