Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing av elbil


zanta

Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å lease bil, og mitt behov er stort sett dekket av elbil.

 

Mitt behov er en liten/kompakt bil, og den må ha rekkevidde så jeg kan kjøre til jobben og hjem igjen, totalt ca 160 km, det meste på motorvei, uten å lade underveis. For  kunne klare dette, også komfortabelt på en kald vinterdag, bør aktuelle biler ha en rekkevidde på minst 300 km etter europeisk målemetode. Jeg kjører ikke hver dag, så 15.000 km pr år på leasingavtalen er tilstrekkelig.

 

Har sett litt på BMW i3, men finnes det andre alternativer? Jeg ønsker også en gunstig leasingplan, men hvor får jeg det? Kan dere som har leasingavtale av elbiler si litt om hvilken bil, hvilke erfaringer med bil og leasingfirma, og hvor mye dere betaler (i forskudd og pr mnd).

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til leasing avtale da jeg aldri har hatt det, ble litt skremt etter vi leverte tilbake arbeids bilene vi hadde på ett gassanlegg. Det var noen heftige regninger for de minste ting :O 

 

Men ang elbil generelt. Ved 160km kjøretur og på motorvei tror jeg du minst bør holde deg over 300km(NEDC), høy fart krever en god del energi, spesielt i dårlig vær. Også er det jo greit å ha muligheten til å dra plasser om du skulle få behov for det også. Det går jo med de mindre også, men en må jo lade. 

 

Skulle jeg hatt en elbil i dag med grei rekkevidde og nokså grei plass hadde jeg sett på ioniq. Den er relativt rimelig og har en god del utstyr. Om du kan klare deg uten hurtig lading så ville jeg også sett på nye zoe. Ioniq har veldig lavt forbruk og gode lademuligheter. i3 har fått litt pes for høyt forbruk, men en får jo mange kjekke ting i fra bmw. Men dørene og utseende er jo litt så som så, men dette er jo individuelt. 

 

Ellers kan en jo alltids vente på det som kommer, som opel ampera, model 3 osv. 

 

Men ja jeg hadde nok gått for ioniq. Anbefaler deg tesla bjørn sin test av den, og test av "gamle" zoe, så du får ett innblikk av hvordan den er å lade. 

Lenke til kommentar

Har ikke Zoe hurtiglading? Må lese meg opp litt her, jeg har fått med meg at Ford eFocus og MB B-klasse ikke har hurtiglading, men gikk ut fra at alle andre nye elbiler i dag støttet dette. Å kjøpe/lease elbil uten mulighet for hurtiglading er uaktuelt, så lenge jeg ikke har annen bil må den kunne hurtiglades for å kunne brukes på enkelte lengre turer også.

 

Ioniq så jeg på da den kom tidlig i høst, og den så faktisk veldig bra ut. Ganske romslig, ok komfort, og bra utstyrt for en grei pris, sammenlinet med andre. Et bra alternativ, skal kontakte forhandler og få et tilbud. Opel eAmpera er vel beste valg i dag, men spørs om det er mulig å få tak i en før i 2018.

Lenke til kommentar

Har ikke Zoe hurtiglading? Må lese meg opp litt her, jeg har fått med meg at Ford eFocus og MB B-klasse ikke har hurtiglading, men gikk ut fra at alle andre nye elbiler i dag støttet dette. Å kjøpe/lease elbil uten mulighet for hurtiglading er uaktuelt, så lenge jeg ikke har annen bil må den kunne hurtiglades for å kunne brukes på enkelte lengre turer også.

 

Ioniq så jeg på da den kom tidlig i høst, og den så faktisk veldig bra ut. Ganske romslig, ok komfort, og bra utstyrt for en grei pris, sammenlinet med andre. Et bra alternativ, skal kontakte forhandler og få et tilbud. Opel eAmpera er vel beste valg i dag, men spørs om det er mulig å få tak i en før i 2018.

 

Den har "hurtiglading", dvs den kan lade på ganske høy effekt på AC. Men det er lite av disse stasjonene og maks er 43kW eller noe slikt, husker ikke i farten. Grunnen er at den bruker inverteren og ikke en dedikert lader(Mener jeg på, er ikke så veldig belest på den). I tillegg krever den TN nett, ellers må en til med omformer. Var tidligere en stor spolesak men mener zaptec har laget en ELC. Men bjørn dekker mye av dette i sin video, så det er verdt å se på :) 

 

Ja det er nok en del ventetid på opel'en. I tillegg er den liten! Men god rekkevidde har den absolutt :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en ren elbil, ikke en ladbar hybrid, for å kunne dra nytte av elbilfordelene så lenge de varer. Tenker på leasing som beste alternativ, da teknologien utvikles raskt her, vil elbiler ha en stor grad av uforutsigbarhet mtp pris ved salg om noen år. De som trolig vill holde seg best er nok de små og billige (som iOn/iMiev/C-zero), men her er rekkevidden for liten for meg (med mindre jeg kaster ut baksetet og setter inn en ekstra batteripakke :-) ).

 

Dersom jeg skulle ha noen med bensinmotor, ville jeg heller leaset (eller kjøpt) en ren bensinbil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

300km etter NEDC standard hørtes veldig lite ut for 160km pendling.

Trekk fra 40% for å få en mer realistisk rekkevidde, legg til en kald vinter og samtidig ta hensyn til at rekkevidden vil tape seg over tid.

Da er det ikke veldig mye å gå på.

Lenke til kommentar

Har sett litt på leasing, og det ser ut til at det beregnes lav gjenkjøpsverdi på elbiler sammenlignet med andre biler. For eksempel er koster en BMW i3 til ca 315000 i overkant av 160.000 (sum av forskudd og månedsleie), mens en 225xe til ca 470.000 koster ca 165.000 på de samme vilkår. Bilens restverdi er dermed ca 65 % på 225xe, mens den er under 50 % på elbilen. Ut fra dette virker det som om det er bedre å kjøpe en elbil i stedet for å lease en.

Lenke til kommentar

Nye Zoe har jo ett lass av negative sider, rekkevidden ser også ut til å være veldig dårlig. En på jobben prøvde en her en dagen, klarte å presse ut ca 20 mil. 

Alle biler vil ha et forbruk som varierer mye med kjørestil. Med bevisst kjøring bør det være lett å få over 300 km på en Zoe 40.

Lenke til kommentar

Største problemet er jo at den ikke har hurtiglading bare semi hurtig, 0 til 80 tar nesten 2 timer mens ampera e får ca 150 km etter en halvtime med hurtig lading.

Dette punktet alene gjør Zoe uaktuell. Uten mulighet for skikkelig hurtiglading er bilen uegnet for mer enn "småturer". Ser den tar 2:40 å lade fra 0-100 på 43 kW-lader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ut fra dette virker det som om det er bedre å kjøpe en elbil i stedet for å lease en.

Er det egentlig det? Restverdien er jo ikke dratt ut av tynn luft, det er jo forventet verdi etter at bilen er 3 år.

Mao. kjøper du bilen er ikke restverdi noe høyere etter 3 år, så over 50% av bilens verdi er tapt uansett.

 

Mye av grunnen til høyere forventet verditap på elbil kontra en uten batteri er jo hovedsaklig av 2 grunner:

Batteriteknologien utvikler seg fortere enn noen som helst annen teknologien i bil. (3 år gamle biler blir fort "gamle" sammenlignet med det siste nye)

Generell forventet levetid på batteriet.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

 

Nye Zoe har jo ett lass av negative sider, rekkevidden ser også ut til å være veldig dårlig. En på jobben prøvde en her en dagen, klarte å presse ut ca 20 mil. 

Alle biler vil ha et forbruk som varierer mye med kjørestil. Med bevisst kjøring bør det være lett å få over 300 km på en Zoe 40.

 

 

Absolutt, men noen biler er mer egnet for NEDC måling enn andre. De er gjerne gode innenfor de kriteriene som settes av standarden og får derfor ett bra bilde osv. Jeg kan egentlig ikke skjønne hvordan han fikk så lite ut av den, mulig han kjører på en rar måte. Men om en ser på Tesla bjørn sin test av bilen også er forbruket svært høyt. Rundt Tesla nivå nesten. 

Lenke til kommentar

 

Største problemet er jo at den ikke har hurtiglading bare semi hurtig, 0 til 80 tar nesten 2 timer mens ampera e får ca 150 km etter en halvtime med hurtig lading.

Dette punktet alene gjør Zoe uaktuell. Uten mulighet for skikkelig hurtiglading er bilen uegnet for mer enn "småturer". Ser den tar 2:40 å lade fra 0-100 på 43 kW-lader.

 

https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/

 

The new ZOE motor and power electronics have been designed to make lower-speed charging more efficient and convenient, but as a consequence have dropped support for 43 kilowatt three-phase rapid charging.

This means that the new ZOE — and thus the new Kango Z.E. — will be able to charge at best from empty to full in one hour. Compared to the previous ZOE motor, this is a doubling of recharging time from a rapid charge station, which may put some buyers off the car. For commercial fleet operators looking to buy an electric van, it means a dramatic improvement over the underpowered 3 kW-only charge mode of the current Kangoo Z.E., and may win Renault some commercial sales from its alliance partner Nissan.

Although there’s a net reduction in charging speed for those who pick the new, more efficient, longer-range ZOE drivetrain, Renault notes that the majority of owners charge at speeds between 3 and 11 kilowatts on a daily basis: rapid charging at 43 kilowatts represents a tiny proportion of daily ZOE use.

In addition, our contact confirmed that 43 kilowatt AC rapid charging capability will be absent from the new motor and therefore the quickest charging speed of any ZOE or Kangoo Z.E. fitted with the new motor will be 22 kilowatts. Under most circumstances, this should result in a 0-80 percent charge in about an hour from a suitable three-phase, 22 kW charging station.

Begynner å lurer på hva folka i renault tenker 22 kilowats lading er alt for svakt, mercedes b sliter vel noe med det samme.

Spør du meg så er opel ampera e eneste alternativ hvis man skal ha elbil nå

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...