Gå til innhold

12 myter og fakta om elbiler og forurensing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel, selv om den bare skraper i overflaten av et svært komplisert spørsmål. Punkt 1 i artikkelen forstår jeg imidlertid ikke så mye av. Det blir gjort et poeng av at Norge eksporterer strøm mye oftere enn vi importerer, og det påstås at dette har betydning for CO2-regnestykket til en elbil. Det er mulig det er noe fundamentalt jeg misforstår, men jeg ser hvilken betydning det har om vi importerer eller eksporterer strøm. Dersom jeg kjøper meg en elbil og lader x kWh i løpet av et døgn, så er det to scenarier:

 

1. Norge eksporterer strøm dette døgnet. Da vil Norges eksport reduseres med x kWh. Konsekvens: Strømproduksjonen i Europa må økes x kWh.

 

2. Norge importerer strøm dette døgnet. Da vil Norges import økes med x kWh. Konsekvens: Strømproduksjonen i Europa må økes x kWh.

 

Hva er det som gjør 1 mye gunstigere enn 2?

 

Så blir det også gjort et stort poeng av at den fornybare andelen av europas strømproduksjon er stor og økende. Det er jo selvsagt flott, men om jeg kobler min elbil til strømnettet så tror jeg ikke det vil føre til at man starter opp en vindmølle eller slår på et solcellepanel i Europa. Jeg er slett ingen ekspert på europeisk strømproduksjon, men jeg regner da med at den fornybare strømproduksjonen kjører på maksimal kapasitet til enhver tid, og i så fall så er det jo den ikke-fornybare andelen av strømprosuksjonen som økes når jeg lader min elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin artikkel, men:

 

Hvor mye strøm bruker et oljeraffineri? Hvor mye strøm går med til å lage en liter bensin eller diesel? Et oljeraffineri bruker også mye strøm lokalt mens elbiler fordeler strømforbruket jevnt over strømnettet. Hvor mye energitap er det på å sende energien via strømnettet frem til egen bolig eller hurtigladestasjon kontra det å sende raffinerte produkter til og fra bensinstasjonene?

 

 

Vestlandsforskning (http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf) sier at det er et påslag på 20% på energiinnholdet i bensin, for fremstille den. Det blir 1,8kWt pr liter bensin. Da regner man med arbeidet på plattformen, raffineriet og transport til bensinstasjon, men det aller meste er raffinering. Jeg tilskriver derfor alt til raffineringen i denne utregningen.

 

Man kan da uten problem si at elbilen kan kjøre en mil på den _energien_ det går med til produksjonen av en liter bensin. En eGolf har et offisielt forbruk på 1,27kWh/mil (ok, det er vel det offisielt målte forbruket, men det er jo det man opererer også for eksosbilene selv de i snitt ligger 42% over).

 

Ut fra en Esso-rapport om Slagentangen (http://www.exxonmobil.com/…/Miljoe_og_samfunnsansvar_raffin…) kan man utlede at 6,5% av energiforbruket i prosessen, er elektrisitet. Resten er fyrgass og fyrolje. Olje og gass har en lavere energikvalitet enn elektrisitet, så vi kan ikke få ut 100% strøm av dette. Men hvor mye?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter litt Googling varierer det veldig mye men jeg fant ut at det var ca. 1 kWt å produsere 1 liter bensin. Da kun raffineriet og ikke oljeproduksjonen. Mange raffinerier bruker også naturgass istedenfor strøm. De fleste plattformer er ikke elektrifisert men brenner naturgass for å drive arbeidet. 1 liter bensin er ca. 15-20 km men er det samme rekkevidde for elbil med 1 kWt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så blir det også gjort et stort poeng av at den fornybare andelen av europas strømproduksjon er stor og økende. Det er jo selvsagt flott, men om jeg kobler min elbil til strømnettet så tror jeg ikke det vil føre til at man starter opp en vindmølle eller slår på et solcellepanel i Europa. Jeg er slett ingen ekspert på europeisk strømproduksjon, men jeg regner da med at den fornybare strømproduksjonen kjører på maksimal kapasitet til enhver tid, og i så fall så er det jo den ikke-fornybare andelen av strømprosuksjonen som økes når jeg lader min elbil.

 

Dette kan som du sier, fort bli komplisert siden strøm selges på tvers av Europa. Men olje selges på tvers av landene verden, og dersom du (og mange andre) fyller bensintanken, gjør man at oljesand blir lønnsom. Og da kan vi snakke utslipp. Skal man regne på marginalstrøm, må man også regne på marginalbensin.

Helt enig. Jeg mener ikke å påstå at fossilbiler er gunstigere en elbiler utslippsmessig. Det er at altfor komplisert regnestykke til at jeg tør ha en mening om det. Men man må ikke framstille elbiler som renere enn de faktisk er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg mener ikke å påstå at fossilbiler er gunstigere en elbiler utslippsmessig. Det er at altfor komplisert regnestykke til at jeg tør ha en mening om det. Men man må ikke framstille elbiler som renere enn de faktisk er.

 

Nei, men man må også tenke utenfor øyeblikkssituasjonen.

 

1) I dag er under 1% av bilsalget i verden ladbart, og bare en promille av bilbestanden i verden ladbar. Skal vi få ned prisen på batterier slik at prisen på bilene går ned, er den sikreste veien å få opp produksjonen av batterier ved å øke salget av elbiler.

Dette tar tid, og man regner med at skjæringspunktet for (ikke-subsidiert) pris mellom elbil og eksosbil kommer midt på 2020-tallet. Deretter skal hele bilbestanden byttes ut. Samtidig vil (bør, må) fornybar elektrisitetsproduksjon stadig øke. Den store mengden elbiler vil derfor komme til å gå mer fornybart enn verdens pioner-elbiler i dag gjør.

Men det er ikke slik at vi først kan bygge opp fornybar kapasitet, og så si at "nå er vi klare, hent billige elbiler ned fra hyllen".

 

2) Man kjøper elbil nå, og den vil bli renere og renere i løpet av de 20 årene den lever, i takt med økende fornybarandel. Det kan man ikke si om fossilbilen. Det vil for alltid være bundet til bensinens kjemi, og blir dårligere og dårligere etter hvert som motoren slites.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

1. Norge eksporterer strøm dette døgnet. Da vil Norges eksport reduseres med x kWh. Konsekvens: Strømproduksjonen i Europa må økes x kWh.

Dette er jo feil. Norge eksporterer y kWh, dette reduseres med x kWh, konsekvens: Strømproduksjonen i Europa senkes med y - x kWh.

--

 

En annen ting med import av strøm, er hvor vi importerer i fra, f.eks. strøm fra Sverige er renere siden de primært har vann og atom i motsetning til andre land hvor det er en større andel fossilt (etter hva jeg har forstått).

 

En annen (mulig) fordel med Elbiler

Endret av Crowly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antakelsen under punkt 1 om at elbiler går på en strømmiks lik den europeiske er ikke riktig. Som påpekt i artikkelen importerte Norge ca 5 TWh i 2016. For denne andelen kan man - kanskje - legge dette tallet til grunn. Det kan like gjerne være billig vindkraft. Resten av det norske fysiske kraftforbruket på nær 130 TWh er 98 % vannkraft og 2 % vind. Den norske "strømmiksen" slik publisert av NVE er basert på hvem som betaler for opprinnelsesgarantier for fornybar kraft, et finansielt instrument som er frikoblet fra det fysiske markedet. En stor andel kjøpes av konsumenter i Europa for å forbedre eget CO2-regnskap. I Norge har man ikke dette behovet ettersom produksjonen er nær 100 % fornybar. Denne feilantakelsen om den norske kraftmiksen gir elbiler et feilaktig CO2-regnskap.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det vises regnskap for elbilkjøring basert på vannkraft versus fossil kraft, men jeg savner alternativet der elbilproduksjonen og batteriproduksjonen også er basert på vannkraft. Med den kombinasjonen ser man virkelig elbilens fordeler.

 

Det er nemlig dit vi må komme. Vi bør ha som ambisjon både å eliminere CO2 utslipp og skadelige forurensning som PM, NO2, SO2 og O3.

 

Eneste farbare vei er da å både de-karbonisere elproduksjonen, og elektrifisere landbasert transport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

1. Norge eksporterer strøm dette døgnet. Da vil Norges eksport reduseres med x kWh. Konsekvens: Strømproduksjonen i Europa må økes x kWh.

Dette er jo feil. Norge eksporterer y kWh, dette reduseres med x kWh, konsekvens: Strømproduksjonen i Europa senkes med y - x kWh.

--

 

En annen ting med import av strøm, er hvor vi importerer i fra, f.eks. strøm fra Sverige er renere siden de primært har vann og atom i motsetning til andre land hvor det er en større andel fossilt (etter hva jeg har forstått).

 

En annen (mulig) fordel med Elbiler

Jeg forstår ikke hva du mener er feil. "Strømproduksjonen i Europa senkes med y - x kWh". Feil. Norges eksport senkes med x kWh. Dermed må Europas produksjon økes med x kWh. Mer elementært kan det vel ikke bli.

Lenke til kommentar
Påstand: Elbiler kommer bare som nummer 2-bil, og gir flere biler totalt sett

Konklusjon: Feil. De fleste som kjøper elbil har allerede en eller flere biler fra før av, og de som har flere biler erstatter i stor grad en eksosbil med en elbil. 

 

 

Hvordan er dette feil?

"De fleste som kjøper elbil har allerede en eller flere biler fra før"

Selv om de erstatter en gammel fossil bil så har de fortsatt flere biler

Så jeg vil si at påstanden er Riktig

 

Påstand: Elbiler betaler ikke for veislitasje

Konklusjon: Riktig. Siden dette kreves inn gjennom drivstoffavgifter, krever det en omlegging av avgiftssystemet for å kunne kreve inn veibruksavgift fra elbiler.

 

Kan enkelt fikses ved at el-biler betaler samme årsavgift som bensin biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk sett kan stemmer det som sår under punkt 1. men i praksis blir det litt andreledes. For ser en på hvordan strømmen forflytter seg i et nettverk så vil en oppdage at hvor mye skitten energi vi importere og hvem som forbruker den avhenger av hvor en produsenten og forbrukeren er i nettverkt. Dersom en kjøper strøm fra en produsent langt unna så er det ikke sikkert at vi mottar strøm fra denne produsenten. Vi vil alltid motta strøm for den nærmeste energikilden. Er en langt unna kablene som kommer fra Europa så før en ren energi uansett hva Statskraft hevder. Derfor kan de fleste i Norge se helt bort fra at der er CO2 utslipp ved bruk av strøm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"1. Elbiler i Norge lades på skitten strøm fra kullkraft i Europa

Det er riktig."

 

Jeg også reagerte på denne konklusjonen, slik mange andre her på kommentarfeltet.

NVE går god for at 98% av strømmen vi bruker i Norge er fornybar.

Hvem som får ren strøm er styrt av ohm`s lov, og "Opprinnelsesgarantibevisene" er en form for svindel.

Politikerne kan ikke bestemme over strømflyten, og vi må helt tilbake til 2010 for å finne et år hvor Norge var nødt til å importere strøm da magasinene var nedtappet.

De siste årene har vi stort sett importert om natten og eksportert om dagen, for å tjene penger.

Kullkraftverkene kan ikke stenge ned om natten og derfor kan en med en viss rett si at importen om natten er skitten strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"1. Elbiler i Norge lades på skitten strøm fra kullkraft i Europa

Det er riktig."

 

Jeg også reagerte på denne konklusjonen, slik mange andre her på kommentarfeltet.

NVE går god for at 98% av strømmen vi bruker i Norge er fornybar.

Hvem som får ren strøm er styrt av ohm`s lov, og "Opprinnelsesgarantibevisene" er en form for svindel.

Politikerne kan ikke bestemme over strømflyten, og vi må helt tilbake til 2010 for å finne et år hvor Norge var nødt til å importere strøm da magasinene var nedtappet.

De siste årene har vi stort sett importert om natten og eksportert om dagen, for å tjene penger.

Kullkraftverkene kan ikke stenge ned om natten og derfor kan en med en viss rett si at importen om natten er skitten strøm.

 

Jeg har aldri forstått hvilken betydning det har om vi eksporterer eller importerer strøm. I begge tilfeller vil det måtte produseres mer strøm i Europa jo mer strøm elbiler i Norge forbruker. Om dette skjer som følge av redusert eksport fra Norge eller økt import til Norge må da være fullstendig irrelevant?

Lenke til kommentar

 

Påstand: Elbiler kommer bare som nummer 2-bil, og gir flere biler totalt sett

Konklusjon: Feil. De fleste som kjøper elbil har allerede en eller flere biler fra før av, og de som har flere biler erstatter i stor grad en eksosbil med en elbil. 

 

 

Hvordan er dette feil?

"De fleste som kjøper elbil har allerede en eller flere biler fra før"

Selv om de erstatter en gammel fossil bil så har de fortsatt flere biler

Så jeg vil si at påstanden er Riktig

 

Påstand: Elbiler betaler ikke for veislitasje

Konklusjon: Riktig. Siden dette kreves inn gjennom drivstoffavgifter, krever det en omlegging av avgiftssystemet for å kunne kreve inn veibruksavgift fra elbiler.

 

Kan enkelt fikses ved at el-biler betaler samme årsavgift som bensin biler

 

 

Første påstand var jo at det gir flere biler totalt sett, og det stemmer jo ikke da de selger en av de som de hadde og erstatter med

en elbil. 

 

Nummer to løser jo bare en del av problemet, og det kommer. Men avgiftene for veibruk som ligger under drivstoff blir jo ikke "fikset" 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"1. Elbiler i Norge lades på skitten strøm fra kullkraft i Europa

Det er riktig."

 

Jeg også reagerte på denne konklusjonen, slik mange andre her på kommentarfeltet.

NVE går god for at 98% av strømmen vi bruker i Norge er fornybar.

Hvem som får ren strøm er styrt av ohm`s lov, og "Opprinnelsesgarantibevisene" er en form for svindel.

Politikerne kan ikke bestemme over strømflyten, og vi må helt tilbake til 2010 for å finne et år hvor Norge var nødt til å importere strøm da magasinene var nedtappet.

De siste årene har vi stort sett importert om natten og eksportert om dagen, for å tjene penger.

Kullkraftverkene kan ikke stenge ned om natten og derfor kan en med en viss rett si at importen om natten er skitten strøm.

Jeg har aldri forstått hvilken betydning det har om vi eksporterer eller importerer strøm. I begge tilfeller vil det måtte produseres mer strøm i Europa jo mer strøm elbiler i Norge forbruker. Om dette skjer som følge av redusert eksport fra Norge eller økt import til Norge må da være fullstendig irrelevant?

 

 

NEI det gjør det ikke, om en klarer å bruke 1 minutt på å tenke seg om før en gaper så må en ta med det massive energisluket som ligger før drivstoffet kommer til bensinstasjonen. Det kan reduseres, da etterspørselen til fossilt drivstoff går ned. Det er bare til å søke litt så ser en fort at det er mye energi å spare ved å minske etterspørselen til fossilt drivstoff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du mener er feil. "Strømproduksjonen i Europa senkes med y - x kWh". Feil. Norges eksport senkes med x kWh. Dermed må Europas produksjon økes med x kWh. Mer elementært kan det vel ikke bli.

La oss si at Europa trenger 5000 kWh, Norge eksporterer 1000 kWh (for å bruke enkle tall), dette er overskudd, altså y. Så trekker el-bilen 1 kWh, dette blir x, da reduseres overskuddet/eksporten med x, altså 1000 - 1 kWh (x - y). Norge eksporterer nå 999 kWh, så Europa kan senke sin produksjon fra 5000 til 4001 kWh. Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punkt nr 12 er feil.

Hvis jeg kjøper 1 elbil hver måned og bare kjører denne 100km før jeg selger den, gjør jeg bare prisen på elbil lavere for personen jeg selger elbilen til.

Bilen går like forbannet flere hundre tusen km i løpet av sitt livsløp, selv om ikke jeg eier den lengre.

Regnestykket går ut fra at man skroter elbiler hver gang man selger. I virkeligheten har man bidratt.

Hvis alle hadde kjøpt ny bil hver måned hadde regnestykket fungert, men det gjør de ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...