Gå til innhold

Dieselforbud i Oslo


fotonisse

Anbefalte innlegg

Fra tirsdag 17.01.2017 kl 06.00 trår det tidligere varslede dieselforbudet i kraft i Oslo, og det kan nok skape en del utfordringer for de som vanligvis benytter bil til/fra jobb og har en bil med dieselmotor.

 

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/dieselforbud/

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag/66638488

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se om dette vil funke i det heletatt, eller om det bare er en dråpe i bøtta

Jepp, dette blir spennende å sjekke ut på Onsdag. Jeg skal oppdatere denne posten utover uken med data og sjekke Lan Marie Berg sin påstand under.

 

Lan Marie Berg sier i en e-post til Aftenposten at et slik forbud kunne redusere NO2-utslippene med 20–25 prosent.

 

Starter med å hente inn tall i Morgen.

 

 

Mandag 16.01-2017 09:00

Bygdøy Allé - 127,7 no2 µg/m³

Rv 4, Aker sykehus - 101,7 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)

Åkebergveien - 102,5 no2 µg/m³

 

 

Mandag 16.01-2017 12:00

Bygdøy Allé - 71,4 no2 µg/m³

Rv 4, Aker sykehus - 48,4 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)

Åkebergveien - 104,9 no2 µg/m³

Kirkeveien - 122,5 no2 µg/m³

 

 

Tirsdag 17.01-2017 09:00

Bygdøy Allé - 89,5 no2 µg/m³

Rv 4, Aker sykehus - 61,3 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)

Åkebergveien - 60,1 no2 µg/m³

Kirkeveien - 66,4 no2 µg/m³

Flesteparten av målingene er en god del lavere i dag enn i går, men alt før diselforbudet var tallene mye lavere enn i går. Antagelig har nedbøren som kom i natt påvirket dette ganske mye, uten at jeg er ekspert på dette.

 

Se graf for siste 72 timer:

 

hoqdnh.png

 

Tirsdag 17.01-2017 12:00

Bygdøy Allé - 74 no2 µg/m³

Rv 4, Aker sykehus - 67,1 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)

Åkebergveien - 54 no2 µg/m³

Kirkeveien - 65,2 no2 µg/m³

 

Det har holdt seg bedre i dag.

 

 

Jeg legger forøvrig merke til at de fleste av no2 målestasjonene ligger langs veier som er statlige. Kirkeveien er kanskje et av de mest trafikkerte stedene som er langs kommunal vei av de målestasjonene som finnes.

Endret av MegaMann2
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har null tro på at reduksjonen blir så høy som det Lan håper på, til det er unntakene for mange. Skal man gjennom hele byen er det bare å kjøre på, drosjer er unntatt, dokumentert nødvendig kjøring i forbindelse med jobb (hva slags dokumentasjon skal dette være, forresten) likeså. Det samme gjelder transport til legetime og transport av bevegelseshemmede.

Lenke til kommentar

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

Ja,det er rart.

I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen.

Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer !

Helt utrolig hvor sleipe politikerne er .

Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv.

Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se om dette vil funke i det heletatt, eller om det bare er en dråpe i bøtta

Jepp, dette blir spennende å sjekke ut på Onsdag. Jeg skal oppdatere denne posten utover uken med data og sjekke Lan Marie Berg sin påstand under.

 

Lan Marie Berg sier i en e-post til Aftenposten at et slik forbud kunne redusere NO2-utslippene med 20–25 prosent.

 

Starter med å hente inn tall i Morgen kl. 12:00

 

 

Kjempeflott att du skal gjøre dette.

Men hun sier att det Kunne redusere NO2-utslippene med 20–25 prosent.

Antageligvis det hun sier hvis hun tar feil.

Lenke til kommentar

 

Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. 

 

Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. 

 

Ja,det er rart.

I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen.

Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer !

 

Den fikk jeg ikke med meg, hvor stod det?

Lenke til kommentar

At noen skal ha blitt anbefalt å kjøpe diesel den siste tiden synes jeg virker merkelig om en bor i en storby hvor det har vært varslet om dieselforbud i lengre tid.

 

Men nå er det vel ikke så mye en burde bli forundret av i dag egentlig, for noen av disse artiklene i linken under her burde jo ha gitt noen andre signaler enn at det var det rette valget.

 

http://www.dagbladet.no/emne/diesel

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

betyr dette at varetrasport og busser ikke skal kjøre i oslo ?  lastebiler og busser vil vell stå for en større andel av forurensningen en personbiler , så med mindre disse er ute av bildet ser jeg ikke for meg store utslag på dette , men blir spennende og se tallene.  gjerne å hvor mye mindre biler det er på veien i forhold til normalt. 

 

EDIT: jeg ser år at forbudet bare gjelder kommunale veier ?  meget forvirrende system dette . 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

betyr dette at varetrasport og busser ikke skal kjøre i oslo ?  lastebiler og busser vil vell stå for en større andel av forurensningen en personbiler , så med mindre disse er ute av bildet ser jeg ikke for meg store utslag på dette , men blir spennende og se tallene.  gjerne å hvor mye mindre biler det er på veien i forhold til normalt. 

 

EDIT: jeg ser år at forbudet bare gjelder kommunale veier ?  meget forvirrende system dette . 

 

 

Les det som det var linket til i startinnlegget, der står det utfyllende om hvilke kjøretøy det gjelder, og hvilke unntak som gjøres.

 

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/dieselforbud/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...