Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Å kjøpe elbil nå - er det veldig dumt?


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har fra før Audi A1 og A4, og vurderer å kjøpe en el-bil grunnet besparelsene tilknyttet bensinutgifter etc.

 

Vi er dog veldig usikker på å kjøpe seg el-bil er riktig for øyeblikket, da det virker som det kommer elbiler med lenger rekkevidde hvert eneste år. Leser hele tiden om biler som snart kommer som har den "beste rekkevidden". Ampera-e (dog ser den faen så stygg ut). Model 3? i3 120ah, ny leaf etc.

Ta i3 som et eksempel, i3 60 ah, så kom 94ah i år/i fjor, og neste år er det snakk om 120ah. Vi tenker her mest på salgsverdien om noen år.

 

Folk på jobben har sagt jeg bør vurdere leasning, men misliker tanken på å "låne" en bil, men kan være en mulighet til markedet stagnerer litt og nye modeller har kommet ut.

Bilen vi tenker på er i3 94ah. Reisevei til samboer til og fra jobb er ca 6 mil, men det er lademuligheter ved jobben hennes, dog vanlig 16A.

 

Vi har også sett på Hyundai ioniq, men ikke prøvekjørt den enda.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ampera er ikke stygg. Boler i wifebeater-unform derimot.  :tease: 
Er vel ikke noe å tenke på. Så kort vei så er vel en jålete i3 midt i blinken for en som digger biler med fire-ringer foran.  :tease:

Spøk til side:

Dere er kanskje noe seint ute når det gjelder el-bil, men godene/fordelene med elbil varer vel en stund til får vi håpe.

Og du/dere bør vel kanskje være mer bekymret for salgsverdien på de bilene dere har nå.

Lenke til kommentar

Ja dette er jo ett vanskelig tema om dagen, hvor lenge skal en vente og hva skal en vente på. Om dere bare trenger bil for strekningen til jobben og tilbake ville jeg vurdert en billig leaf for å være ærlig. Den vill gjøre jobben som trengs og koster så og si ingenting. Har en kompis som kjøpte i3 med første versjon av batteriet, og forstår det slik at den nå ikke er verdt særlig. De er dog fornøyd med bilen etter hva jeg forstår. 

 

Så hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en billig leaf, og så sett på hovedbilen om noen år da gjerne model 3 eller andre modeller som er aktuelt der og da. 

 

Skulle jeg kjøpt ny bil i den prisklassen ville jeg sett på ioniq, etter hva jeg forstår er dette mye bil for pengene. Sjekk ut tesla bjørn sin test av bilen er mitt beste tips :)

 

Om en virkelig skal dra det langt hadde jeg vurdert å kjøpe en Tesla, ny eller brukt. De har holdt seg bra i pris, jeg hadde en 70d i ett år. Det kostet meg mellom 3-4000 i måneden og da er alt inkludert(renter, avskrivning, utgifter til verksted/rep(hadde ingen), strøm, avgifter osv). 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja dette er jo ett vanskelig tema om dagen, hvor lenge skal en vente og hva skal en vente på. Om dere bare trenger bil for strekningen til jobben og tilbake ville jeg vurdert en billig leaf for å være ærlig. Den vill gjøre jobben som trengs og koster så og si ingenting. Har en kompis som kjøpte i3 med første versjon av batteriet, og forstår det slik at den nå ikke er verdt særlig. De er dog fornøyd med bilen etter hva jeg forstår. 

 

Så hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en billig leaf, og så sett på hovedbilen om noen år da gjerne model 3 eller andre modeller som er aktuelt der og da. 

 

Skulle jeg kjøpt ny bil i den prisklassen ville jeg sett på ioniq, etter hva jeg forstår er dette mye bil for pengene. Sjekk ut tesla bjørn sin test av bilen er mitt beste tips :)

 

Om en virkelig skal dra det langt hadde jeg vurdert å kjøpe en Tesla, ny eller brukt. De har holdt seg bra i pris, jeg hadde en 70d i ett år. Det kostet meg mellom 3-4000 i måneden og da er alt inkludert(renter, avskrivning, utgifter til verksted/rep(hadde ingen), strøm, avgifter osv). 

Tror ikke en Leaf vil holde om vinteren (trondheim). Ihvertfall ikke på sikt. Ser jo at ioniq faktisk scorer bedre enn i3 94ah også grunnet mer aero dynamisk.

 

Sitter å ser på tesla bjørn sin video nå, takk for tipset. Han virker ihvertfall positiv så langt. Meget mye utstyr som standard også.

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke en Leaf vil holde om vinteren (trondheim). Ihvertfall ikke på sikt. Ser jo at ioniq faktisk scorer bedre enn i3 94ah også grunnet mer aero dynamisk.

 

Sitter å ser på tesla bjørn sin video nå, takk for tipset. Han virker ihvertfall positiv så langt. Meget mye utstyr som standard også.

 

 

Med 6 mil og lading på jobb vill det nok ikke by på problemer med leafen, men det gir jo begrensninger ellers. Det er iallefall en latterlig billig form for transport. Ja ioniq virker nesten som ett kupp! Men det er vell også varslet større batteri for denne og ny front med lidar ble vist på CES messen. 

Lenke til kommentar

Ampera er ikke stygg. Boler i wifebeater-unform derimot.  :tease: 

Er vel ikke noe å tenke på. Så kort vei så er vel en jålete i3 midt i blinken for en som digger biler med fire-ringer foran.  :tease:

Spøk til side:

Dere er kanskje noe seint ute når det gjelder el-bil, men godene/fordelene med elbil varer vel en stund til får vi håpe.

Og du/dere bør vel kanskje være mer bekymret for salgsverdien på de bilene dere har nå.

Vel, smaken er som baken, jeg syntes ikke Ampera-e er en flott bil.

 

Er samboer som skal erstatte sin A1, og hun liker utseende på i3, derfor den ligger på førsteplass. Fordelene bryr jeg meg ikke så mye om, er heller alle tusenlappene årlig som vi sparer på bensin.

 

Takk for at du syntes jeg ser ut som en boler.

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke en Leaf vil holde om vinteren (trondheim). Ihvertfall ikke på sikt. Ser jo at ioniq faktisk scorer bedre enn i3 94ah også grunnet mer aero dynamisk.

 

Sitter å ser på tesla bjørn sin video nå, takk for tipset. Han virker ihvertfall positiv så langt. Meget mye utstyr som standard også.

 

 

Med 6 mil og lading på jobb vill det nok ikke by på problemer med leafen, men det gir jo begrensninger ellers. Det er iallefall en latterlig billig form for transport. Ja ioniq virker nesten som ett kupp! Men det er vell også varslet større batteri for denne og ny front med lidar ble vist på CES messen. 

 

Hehe ja, er netopp det, føltes ut som elbiler har blitt som telefoner, kommer en bedre utgave hvert år føltes det ut som, men samtidig vil det vel alltid være noe bedre rett rundt hjørnet. 

Lenke til kommentar

Blir mye synsing og lite fasit her, men mine tanker er som følger: 

Dersom el-bilen skal erstatte dagens bensin/dieselbil er regnestykket mer komplekst enn å se kun på verdiforringelsen. Du må da i tillegg se på hvor mye du sparer i årlige kostnader til drivstoff, parkering, bom osv. Vanskelig å si hvor lenge bomfritaket fortsetter, så noen uklarheter er det. Videre er servicekostnadene lavere på en elbil i forhold til tilsvarende fossilbil. 

 

Selv har jeg akkurat fått meg i3 94ah, så jeg er muligens litt farget her. Min plan er å beholde denne bilen i mange år (+/- 8 år), så restverdien i andre enden er ikke så interessant for min del. Jeg tror uansett at rekkevidden nå har kommet såpass langt at den vil være aktuell også i fremtiden når nye og bedre batteripakker kommer. For i3 så koster 5 års service (i praksis to servicebesøk) totalt kr 5.000,-. Det er generelt mindre servicebehov og i teorien mindre problemer med en el-motor (langt færre bevegelige deler). 

 

i3 er uansett en utrolig morsom bil å kjøre, og den brukes nå langt mer enn Volvoen i det daglige. Kan anbefales dersom størrelsen er passelig.

Lenke til kommentar

Blir mye synsing og lite fasit her, men mine tanker er som følger: 

Dersom el-bilen skal erstatte dagens bensin/dieselbil er regnestykket mer komplekst enn å se kun på verdiforringelsen. Du må da i tillegg se på hvor mye du sparer i årlige kostnader til drivstoff, parkering, bom osv. Vanskelig å si hvor lenge bomfritaket fortsetter, så noen uklarheter er det. Videre er servicekostnadene lavere på en elbil i forhold til tilsvarende fossilbil. 

 

Selv har jeg akkurat fått meg i3 94ah, så jeg er muligens litt farget her. Min plan er å beholde denne bilen i mange år (+/- 8 år), så restverdien i andre enden er ikke så interessant for min del. Jeg tror uansett at rekkevidden nå har kommet såpass langt at den vil være aktuell også i fremtiden når nye og bedre batteripakker kommer. For i3 så koster 5 års service (i praksis to servicebesøk) totalt kr 5.000,-. Det er generelt mindre servicebehov og i teorien mindre problemer med en el-motor (langt færre bevegelige deler). 

 

i3 er uansett en utrolig morsom bil å kjøre, og den brukes nå langt mer enn Volvoen i det daglige. Kan anbefales dersom størrelsen er passelig.

Takker for tilbakemeldingen din, og joda, for meg ser jeg bare positivt å eie en elbil, om det er av økonomiske (drivstoff, service etc) eller av andre grunner. Syntes også i3 var meget morsom å prøvekjøre, og skal også være mer spenstig enn ioniq.

Lenke til kommentar

Nå er det jo mange saker ang deleprisen på Nissan Leaf for øyeblikket.

Koster vel nesten 40 tusen å reparere 1 bakbremse.

og 84 tusen for å bytte spilleren: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/sprekk-i-bilradio-84-000-for-ny/a/23889530/

 

Leaf mangler jo også aktiv kjøling\varming av batteriene, og det ødelegger levetiden en del.

Så ville iallefall lest meg opp grundig før jeg satset på en Leaf.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Ampera er ikke stygg. Boler i wifebeater-unform derimot.  :tease: 

Er vel ikke noe å tenke på. Så kort vei så er vel en jålete i3 midt i blinken for en som digger biler med fire-ringer foran.  :tease:

Spøk til side:

Dere er kanskje noe seint ute når det gjelder el-bil, men godene/fordelene med elbil varer vel en stund til får vi håpe.

Og du/dere bør vel kanskje være mer bekymret for salgsverdien på de bilene dere har nå.

Vel, smaken er som baken, jeg syntes ikke Ampera-e er en flott bil.

 

Er samboer som skal erstatte sin A1, og hun liker utseende på i3, derfor den ligger på førsteplass. Fordelene bryr jeg meg ikke så mye om, er heller alle tusenlappene årlig som vi sparer på bensin.

 

Takk for at du syntes jeg ser ut som en boler.

 

Jeg bryr meg lite om hvordan en bil eller en fyr ser ut.

Bare det funker. Indre kvaliteter osv...

:)

 

Har lenge vurdert el-bil sjøl, men for min del er rekkevidde alfa og omega (pendler), og inntil nylig er det da kun Tesla som gjelder.

*Altfor* dyr selv om den er ett kupp med tanke på ytelser, gadgets og rekkevidde.

 

Så derfor mener jeg Ampera er ett velkomment tilskudd og ser definitivt ikke "verre" ut enn f.eks. en i3.

Sistnevnte har jeg vurdert, men selv med teoretisk 300km blir det for dårlig (nyeste utgaven).

Morsom bil er det ihvertfall.

 

Å lease elbil er pt ikke særlig gunstig, dvs å lease er dyrt og kan bli en enda dyrere overraskelse ved avtaletidens utløp.

Styr unna.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

 

 

Har lenge vurdert el-bil sjøl, men for min del er rekkevidde alfa og omega (pendler), og inntil nylig er det da kun Tesla som gjelder.

*Altfor* dyr selv om den er ett kupp med tanke på ytelser, gadgets og rekkevidde.

 

Så derfor mener jeg Ampera er ett velkomment tilskudd og ser definitivt ikke "verre" ut enn f.eks. en i3.

Sistnevnte har jeg vurdert, men selv med teoretisk 300km blir det for dårlig (nyeste utgaven).

Morsom bil er det ihvertfall.

 

 

 

En Tesla er gjerne dyr i innkjøp, men de aller fleste som har hatt tesla de siste 3-4 årene har hatt ekstremt lave utgifter forbundet med bilen, om en sammenligner med tilsvarende. Dette er jo godt hjulpet av Tesla sin konstant økning i pris og etterspørsel. 

 

Ikke glem model 3 heller, ampera er jo først ut men skal lage lite antall. Zoe har jo også "ekstrem" rekkevidde, men bakdeler som manglende hurtiglading osv.

Lenke til kommentar

Kor god rekkevidde treng du eigentleg på ein tredje bil som kun er tenkt som pendlerbil?

Bilane blir sjølvsagt betre og betre for kvart år, men skal du heile tida vente på den neste nyvinninga før du kjøper så blir det aldri el-bil på deg.

 

Eit anna moment som kanskje er vell så viktig er at dei store økonomiske fordelane med el-bil kan fort forsvinne. Så skal du hente ut ein slik gevinst så bør du være tidlig ute.

Fordelen med at EL-bil-fordelane forsvinner, er at dersom subsideringa av EL-bilar går vekk så vil prishoppet bli såpass stort for nye EL-bilar at bruktbilprisane vil gå rett til himmels.

Lenke til kommentar

 

Eit anna moment som kanskje er vell så viktig er at dei store økonomiske fordelane med el-bil kan fort forsvinne. Så skal du hente ut ein slik gevinst så bør du være tidlig ute.

Fordelen med at EL-bil-fordelane forsvinner, er at dersom subsideringa av EL-bilar går vekk så vil prishoppet bli såpass stort for nye EL-bilar at bruktbilprisane vil gå rett til himmels.

 

Tja TS vill jo spare mye penger bare i drivstoff kostnader, selv om avgiftene blir helt like så er det mye å spare. Men som du sier så vill prisene ta ett hopp ved innføring av moms eller annen registrerings avgift som kan føre til dyrere innkjøp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe ja, er netopp det, føltes ut som elbiler har blitt som telefoner, kommer en bedre utgave hvert år føltes det ut som, men samtidig vil det vel alltid være noe bedre rett rundt hjørnet. 

 

Det er nok som annen elektronikk, det kommer nyheter i et raskt tempo til markedet er fornøyd. Da bremses det betraktelig.

 

Se på telefonene, folk er nå stort sett fornøyd og er ikke like ivrig på den nyeste/beste telefonen. Dette er i stor kontrast til hvordan det var for 5-6 år siden. Det samme gjelder pc/nettbrett/kameraer++

 

Jeg tror at når el-biler går 400 km+ og lader relativt hurtig, så er folk fornøyd. Da vil andre ting bety mer enn rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

Vi er dog veldig usikker på å kjøpe seg el-bil er riktig for øyeblikket, da det virker som det kommer elbiler med lenger rekkevidde hvert eneste år.

Det kan du jo si om nær sagt hva som helst. Det meste blir bedre hvert år.

 

Nei, det vil roe seg betraktelig etterhvert. Jeg tror det vil bli som med meagpixler. Kjempe viktig helt til man nådde en grense der det var bra nok, og etter det så er det nesten irrelevant på nye telefoner.

 

Jeg tror rekkeviddegrensen på el-biler ligger rundt 400km på en lading, over det vil være bonus men ikke viktig for folk flest. Dette kan inntreffe allerede med neste generasjon, og da vil videreutviklingen fokusere på andre ting som selger bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...