Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåen girkasse?


Anbefalte innlegg

Hei. Oppdaget nylig i dag at når jeg ligger i 3 eller 4 gir kan jeg putte bilen i fri uten å trykke inn clutchen. Kommer ingen ulyd og trenger ikke å bruke noe som helst kraft. Har ikke lagt merke til noe spesielt med bilen og den går like fint som alltid. Er en Volvo C30 2.0 D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette den i fra et gir til å sette den i fri er noe jeg har opplevd på flere biler uten at det er noe gale med girkassen, men det er absolutt ikke en ting du burde gjøre selv om det føles relativt smertefritt. Derimot å gå fra fri til å sette den i et gir skal i utgangspunktet være umulig, og om du klarer det så ødelegger du girkassen rimelig fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å sette den i fra et gir til å sette den i fri er noe jeg har opplevd på flere biler uten at det er noe gale med girkassen, men det er absolutt ikke en ting du burde gjøre selv om det føles relativt smertefritt. Derimot å gå fra fri til å sette den i et gir skal i utgangspunktet være umulig, og om du klarer det så ødelegger du girkassen rimelig fort.

 

Det går an å gire uten clutch.  Jeg har gjort det med en gammal Datsun Cherry da slavesylinderen gikk åt skogen. Det kommer en del rare lyder derimot :D

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Hei. Oppdaget nylig i dag at når jeg ligger i 3 eller 4 gir kan jeg putte bilen i fri uten å trykke inn clutchen. Kommer ingen ulyd og trenger ikke å bruke noe som helst kraft. Har ikke lagt merke til noe spesielt med bilen og den går like fint som alltid. Er en Volvo C30 2.0 D

Dette er helt normalt. MEN, fortsetter du å gjøre dette utsetter du giret for unormal slitasje og står da selv ansvarlig for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...