Gå til innhold

BankID på mobil stoppes av Telenors nye WiFi Tale-tjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Fordi Telenor ikke tjener særlig mye penger på det …

 

I Norge har vi allerede fri tale, og kan ringe tilnærmet ubegrenset uten kostnad. Det kan være økonomisk lurt å la WiFi ta over noe av trafikken, i stedet for å bygge ut dekningen ytterligere.

 

I utlandet opererer Telenor derimot ikke med fri tale. Du kan kjøpe dyre abonnementer med X minutter tale i EU/EØS. Men mange har ikke valgt disse abonnementene, og det er derfor gode penger for Telenor (samt selskapene vi roamer hos) å fakturere oss sluttbrukere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

- Fordi Telenor ikke tjener særlig mye penger på det …

 

I Norge har vi allerede fri tale, og kan ringe tilnærmet ubegrenset uten kostnad. Det kan være økonomisk lurt å la WiFi ta over noe av trafikken, i stedet for å bygge ut dekningen ytterligere.

 

I utlandet opererer Telenor derimot ikke med fri tale. Du kan kjøpe dyre abonnementer med X minutter tale i EU/EØS. Men mange har ikke valgt disse abonnementene, og det er derfor gode penger for Telenor (samt selskapene vi roamer hos) å fakturere oss sluttbrukere.

Nuvel… Telenor har vel hatt fri bruk i EU/EØS en ganske god stund nå - begynner vel å nærme seg et år snart? De tilbyr i hvert fall ikke noe annet enn FRIHET abonnement nå, og alle de har fri bruk i EU/EØS, samt at du kan bruke av den inkluderte datamengden din.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet den tredje "teknologiske nyvinningen" som jeg nå hater på lik linje med andre tulle-tjenester som setter kunden på siste plass og gir en helhetlig verre tjeneste (eller bjørnetjeneste om man vil) mens den som driver tjenesten skal bare lure til seg mer penger: så nå er det Uber, Kickstarter og telefonsamtaler via WiFi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

BankID på mobil benytter seg av "stille SMS". Vet ikke om dette har noe å si for debatten, men det er uansett årsaken til at det kan koste penger i utlandet.

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet den tredje "teknologiske nyvinningen" som jeg nå hater på lik linje med andre tulle-tjenester som setter kunden på siste plass og gir en helhetlig verre tjeneste (eller bjørnetjeneste om man vil) mens den som driver tjenesten skal bare lure til seg mer penger: så nå er det Uber, Kickstarter og telefonsamtaler via WiFi.

Hvorfor hate telefonsamtaler over wifi?

På jobben hvor det er dårlig dekning fungerer nå samtaler helt problemfritt via wifi. Dette vil løse mye innendørs dekningsproblematikk.

Lenke til kommentar

 

Tror jeg har funnet den tredje "teknologiske nyvinningen" som jeg nå hater på lik linje med andre tulle-tjenester som setter kunden på siste plass og gir en helhetlig verre tjeneste (eller bjørnetjeneste om man vil) mens den som driver tjenesten skal bare lure til seg mer penger: så nå er det Uber, Kickstarter og telefonsamtaler via WiFi.

Hvorfor hate telefonsamtaler over wifi?

På jobben hvor det er dårlig dekning fungerer nå samtaler helt problemfritt via wifi. Dette vil løse mye innendørs dekningsproblematikk.

Fordi for det første om man hadde fått tilbud å bruke det, så burde man fått prisreduksjon på mobilabonnemnetet siden samtalen går (i alle fall i den ene enden) over infrastruktur som er betalt uavhengig av mobilnettet.

Som andre har påpekt før - så er det en slags unnskyldning å ikke bygge ut skikkelig mobildekning. Jeg vil ha både god wifi og telefondekning hjemme, takk, og ikke det ene eller det andre. Her er redundans nokså virktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med at Telenor/NetCom eller andre tilbydere skal begynne å bygge ut sendere på "hvert gatehjørne" for å kunne garantere god dekning innendørs på moderne bygg som nærmest bygges som digre faradaybur. Ved å aktivere wifi-samtale slipper vi også kostnaden dette ville påført oss, for ingenting kommer gratis uansett. Jeg syntes dette er utelukkende en positiv utvikling, men vi trenger selvsagt ikke bli enige om akkurat det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med at Telenor/NetCom eller andre tilbydere skal begynne å bygge ut sendere på "hvert gatehjørne" for å kunne garantere god dekning innendørs på moderne bygg som nærmest bygges som digre faradaybur. Ved å aktivere wifi-samtale slipper vi også kostnaden dette ville påført oss, for ingenting kommer gratis uansett. Jeg syntes dette er utelukkende en positiv utvikling, men vi trenger selvsagt ikke bli enige om akkurat det. 

 

Slipper kostnadene? Lol

Ja, det er nettopp derfor Telenor og alle andre har innført det - for å slike kostnader. DE skal slippe kostnader, DU skal betale!

Neste blir vel tømming av datakvote... via WiFi.

 

Ang "digre faradaybur" så må du utdype hva slags moderne konstruksjonsmaterialer er det som består av så mye metall eller inneholder netting av metall. Jeg kjenner ikke til slike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Armert betong og vinduer med solskjerming i glasset. Aka "alle nye bygg".

 

Hvis du er oppsatt på å ikke spandere båndbredde er det bare å slå av voice over data, så kan vi andre sette pris på bedre dekning. Du også, forsåvidt, siden vi slutter å bruke telenor sin.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Man kan kritisere Telenor for mye, tro du meg, men tale over WiFi er en veldig god sak. Å sutre fordi du må bruke 20ish kilobytes/sek av din megabyte-linje for å snakke, det må du bare tåle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...