Gå til innhold

LG 65" på romjulssalg, lurt igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på romjulsalg i dag, hos Expert, og kjøpte en LG 65" til kr. 9999,- Den har modellnavn: LG 65UH625VAEN

Det er ikke satt noen førpris på denne, men ser av kvitteringa at den skal ha kostet kr. 17.990,-

Kunne ikke se at noen annen kjede selger samme modellen.

Nå har jeg vært på LG si hjemmeside, og den nevnte modellen finnes ikke der, men en modell med navn LG 65UH625V har de (altså uten AEN på slutten).

Kikka på hjemmesida til Elkjøp, der selger de modellen LG 65UH615V til fullpris kr 9990,-

Ser av spesifikasjonene at sokkelen er anderledes på LG 65UH625V og LG 65UH615V, og under "4K IPS" står det "IPS 4K" på 625 modellen og på 615 modellen står det "65",60",43": IPS 4K 55",49":IPS 4K Display".  Ellers er det likt.

Det virker utrolig at det skal være 8000,- kroner i forskjell på disse modellene. Lurt igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurt i definisjonen av at kr 9999,- for en 65" fra et kjent TV-merke er mye? Nei.

Lurt i definisjonen av at tilbudet til Expert ikke er så bra som det ser ut ved første øyekast? Godt mulig, men dette var ikke nytt i 2010, og det er definitivt ikke nytt i 2016.

Jeg hadde vært mer skeptisk til at TV-en har et "M+ panel" som teknisk sett ikke er istand til å vise alle subpikslene i et UHD-bilde, og ofte har svakere kontrast enn et vanlig RGB-panel. Det at TV-en bruker IPS-panel betyr jo også at du vil få rimelig svak kontrast, som vil være et kraftig minus om du skal se mye film og serier på TV-en når det er mørkt.

Skrevet

Expert og Euronics har jo prisgaranti, så for å slippe unna går får de litt andre modellnummer på f.eks tvene sine, så når folk vil ha tv hos dem til samme pris som en annen butikk kan de henvise til at det ikke er samme tv grunnet annet modellnavn.

Derfor finner man aldri info om produktene deres online.

Skrevet (endret)

AEN er en regionskode som ikke alle forhandlere viser. Den vil normalt sett heller ikke dukke opp på produsentens sider. Hvis du googler regionskodene produsentene bruker for Norge, så vil du se at østeuropa også fører disse modellene.

Forskjellen på regionene er vanligvis språk og dekryptering (AEN vil kunne dekryptere RiksTV og CD).

Expert er elektrokjedenes svar på Mega. Expert/Mega har gjerne tilbudspriser som tilsvarer ordinær pris hos Elkjøp/Kiwi.

Endret av Dragen
Skrevet (endret)

Har slitt med dette selv, jeg synes butikkenes bruk av navn på tv'ene er helt håpløst, de legges til og trekkes fra og vareutvalget virker helt svimlende.

Halvparten er tv produsentenes skyld også, det er klin umulig og se hva man kjøper lengre. Dette er akkurat som grafikk kort, bare mye mye værre, her brukes det tall og bokstaver for å forvirre maksimalt.

Dette gjøres med viten og vilje, trist at forbrukerrådet ikke kan rydde opp her :(

Endret av Janster_InnleggNO
Skrevet

Her er prishistorikken:

https://www.prisguide.no/produkt/lg-65uh625vaen-277425#anchor-price-follow

Kan ikke se at du har blitt lurt på pris..

Men har de noen gang solgt denne til den prisen, eller er det en modell som har kunstig pris på forhånd? Det spiller neppe noe rolle om akkurat denne modellen er dyrere og få kjøper den til full pris. Da har de en modell som kan settes kraftig ned i pris. Dette kan de jo gjøre i og med ingen andre kjeder selger denne modellen.

De eneste forskjellene mellom Eljøp sin modell  og Expert er sokkelen og oppførte egenskaper på 4k IPS.

Expert: IPS 4k

Elkjøp: "65",60",43": IPS 4K 55",49":IPS 4K Display

Som jeg antar er samme egenskap, bare det at Elkjøp "sin" modell har en litt utvidet i beskrivelse. Da står vi igjen med 8000,- kr i forskjell på grunn av ulik sokkel.

Skrevet (endret)

Så vidt jeg kan se hos LG så er eneste forskjellen mellom disse to, som du selv nevner, foten.

Og at LG mener 625 har "Metallic Design" som en "Key Feature" i tillegg til det 615 har

615

625

Om det er lureri vil jeg ikke påstå, en butikk kan ta hva de vil for produktene sine.

Endret av ExcaliBuR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...