Gå til innhold

Er 4K UHD Blu-Ray bare den siste dødskrampen til plateformatet?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093
Skrevet

Jeg lurer på om det er rom for å utvide kapasiteten til 4K UHD Blu-Ray plater enda mer eller om dette bare er de siste krampetrekningene til plateformatet før filmer kommer bare som streaming eller at de eventuelt kommer på minnekort, som er mer volatile enn plater...

Jeg lurer på om jeg skal gidde å kjøpe 4K-UHD spiller når jeg har bra linje for streaming. Samsung spiller er utelukket så det er store penger spart (6000 eller noe) hvis jeg lar være å kjøpe spiller og et nytt "bibliotek" med plater og de pengene kan jeg legge inn i tillegg på budsjettet på en mye bedre/større ny TV.

Kanskje TEK.NO redaksjonen skulle undersøkt fremtidens trend på dette? Jeg tror ganske sikkert flere enn bare meg kunne hatt interesse av noen innspill på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

At plater kanskje fases ut som medium etterhvert, det kan nok skje som en naturlig utvikling (kanskje til fordel for andre typer lagring, som minnekort el.l). Men at fysisk medium fases ut kommer nok ikke til å skje med det første, mye på grunn av at streaming pr. idag ikke kan erstatte plater når det kommer til det tekniske.

Selvsagt kan du si, at det ikke er noe i veien for reint teknisk, for at streaming tjenester kan levere samme kvalitet en blu-ray plate kan, men pr. idag gjør ingen det, og det ville samtidig krevd nettlinjer ytterst få har.

Du må heller spørre deg hva som er viktig for deg. Er du mindre opptatt av kvalitet og heller utvalg og tilgjengeliget, så er streaming et klart alternativ, antakeligvis bedre. Er du som meg, som må ha kvalitet på bilde og lyd, så finnes det ingen alternativer til fysisk medium.

På samme måte som jeg heller kjøper LP plater fremfor spotify versjoner av musikk jeg liker å høre på.

Jeg mener at det ene ikke trenger å utelukke det andre, klart vil det bli mer streaming og mindre fysisk salg fremover, men det er ingenting i veien for at begge formater kan overleve?

Skrevet (endret)

Per idag finnes det vel ingen strømmetjenester som slår 1080p Blu-ray på kvalitet engang, så dette tar nok sin tid.

Endret av Shirmah
Skrevet

Netflix har jo såvidt begynt med 4K-innhold, men foreløpig er det lite. Hvordan det er sammenliknet med Blu-Ray skal jeg ikke uttale meg om. Jeg fikk nettopp levert ny 4K-tv, så for meg er dette en utmerket anledning til å kjøpe XBox One S..

Skrevet

At det er 4K betyr ingenting hvis bitraten er alt for lav. Da kan selv 720P se bedre ut. Spesielt tydelig på filmer/programmer med mye bevegelse.

Med mindre jeg husker helt feil er maks bitrate på Bluray-plater (1080) 50Mbit/s. For 4K-Bluray tror jeg bitraten kan gå opp til 108Mbit/s.

Skrevet (endret)

Harddisk\minnekort er for dyrt å produsere i små filmer på 2-4 timer.

Eneste mulighet er digital nedlasting?

Nå er ikke blueray 4k det nyeste.

Det er Archival Disc (AD)

men per dags dato er det for dyrt og ulønsomt å bruke til film.

Heller som backup istedenfor harddisk.

Nå koster ikke Samsung F-UBDK8500P/XE 4K blu-ray-Demo 6000 kr nesten en tjedjedel, men er den først brukt så er vel interiesen liten.

Endret av LMH1
Gjest medlem-329093
Skrevet

Harddisk\minnekort er for dyrt å produsere i små filmer på 2-4 timer.

Eneste mulighet er digital nedlasting?

Nå er ikke blueray 4k det nyeste.

Det er Archival Disc (AD)

men per dags dato er det for dyrt og ulønsomt å bruke til film.

Heller som backup istedenfor harddisk.

Nå koster ikke Samsung F-UBDK8500P/XE 4K blu-ray-Demo 6000 kr nesten en tjedjedel, men er den først brukt så er vel interiesen liten.

Ubrukte K8500 koster jo 2490, men Samsung er ikke noe bra, har erfaring med tre blurayspillere som ikke fungerer som de skal, alle tre toppmodeller fra Samsung.

Skrevet

Per idag finnes det vel ingen strømmetjenester som slår 1080p Blu-ray på kvalitet engang, så dette tar nok sin tid.

En ting er bilde og oppløsning, men min erfaring er at jeg oftere får bedre lyd på plate enn på strømmetjeneste.

Skrevet (endret)

En ting er bilde og oppløsning, men min erfaring er at jeg oftere får bedre lyd på plate enn på strømmetjeneste.

De fleste bluray-filmer har DTS-HD 5.1/7.1/DTS:X eller TrueHD 5.1/7.1/Atmos. Som alle er tapsfrie. Så at tapskomprimert DD 5.1 som brukes på streaming er dårligere er ingen nyhet.

Netflix 4k har vel bilde-bitrate på mellom 20 og 25 Mbit/s. Som i utgangspunktet er dårligere enn bitraten på de fleste bluray-filmer i 1080p. (4k har 4 ganger så mye bildeinfo grunnet oppløsning). Netflix 4k ser ok ut; HDR utgaven enda bedre - men bluray UHD er en helt annen planet kvalitetsmessig vs streaming (det samme gjelder standard bluray-filmer). Jeg tror ikke vi de neste 10+ årene vil få bedre kvalitet på streaming enn fysisk media; da infrastrukturen til streamingtjenestene ikke klarer håndtere det. Husk at normal bredbåndshastighet ute i verden ikke klarer støtte kvaliteten netflix sender på 4k i dag.

Lyd er det ingen vilje til å forbedre, da flertallet sitter med en dårlig lydplanke eller TV-lyd. Så det er bare for noen få spesielt interesserte med ønske om tapsfri lydformat som DTS-HD eller TrueHD (eventuelt objekt-orienterte utgaver av disse DTS:X eller Atmos). Ref Netflix hadde det kommet under 10 henvendelser rundt bedre lydkvalitet fra kunder i Norge. Så de sa rett ut at det ikke kom til å bli prioritert før en langt større andel kunder flagget dette ønske.

Edit:

Jeg tror fysisk media vil leve i mange mange år fremover. Muligens nedlasting vil bli et alternativ (det finnes allerede, men i altfor dårlig kvalitet). 

Endret av TGB
Skrevet

Nettopp! Strømmetjeneste henger veldig etter på lydkvalitet. Bitrate er også altfor lav i forhold til oppløsningen. Klart, jeg bruker da streaming av og til jeg og, men foretrekker glatt 1080p blu-ray fremfor 4K-streaming.

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

Netflix 4k har vel bilde-bitrate på mellom 20 og 25 Mbit/s. Som i utgangspunktet er dårligere enn bitraten på de fleste bluray-filmer i 1080p. (4k har 4 ganger så mye bildeinfo grunnet oppløsning). Netflix 4k ser ok ut; HDR utgaven enda bedre - men bluray UHD er en helt annen planet kvalitetsmessig vs streaming (det samme gjelder standard bluray-filmer). Jeg tror ikke vi de neste 10+ årene vil få bedre kvalitet på streaming enn fysisk media; da infrastrukturen til streamingtjenestene ikke klarer håndtere det. Husk at normal bredbåndshastighet ute i verden ikke klarer støtte kvaliteten netflix sender på 4k i dag.

Bare for å pirke litt, mulig jeg tar feil her da jeg ikke vet hva Netflix gjør, men sendes ikke 4k materiale i HEVC/h.265? I såfall blir bitrate sammenligning ikke helt riktig, da h.265 kan komprimeres til over halvparten av størrelsen uten tap av kvalitet i forhold til h.264.

Skrevet

Bare for å pirke litt, mulig jeg tar feil her da jeg ikke vet hva Netflix gjør, men sendes ikke 4k materiale i HEVC/h.265? I såfall blir bitrate sammenligning ikke helt riktig, da h.265 kan komprimeres til over halvparten av størrelsen uten tap av kvalitet i forhold til h.264.

Det stemmer, men det har også siste generasjon blu-ray (UHD blu-ray). Så sammenligningen står :)

Skrevet (endret)

Ser oppo har lansert en ny genial UHD blu-ray spiller; Oppo UDP-203 (som er billigere enn Panasonic sin; og sannsynligvis langt bedre på alle områder). Oppo har vært best på blu-ray i flere år. En dyrere utgave, UDP-205, kommer også om noen måneder.

Ser veldig spennende ut. Begge har HDMI 2.0 inn og ut; slik at man kan bruke videoprosessoren i oppo for oppskalering (eller nedskalering) om ønskelig.

Endret av TGB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...