Gå til innhold

I gang med en stor verveoffensiv i IT-bransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Jeg forstår at digi er avhengige av reklame, men ikke forsøk å masker reklamen deres som artikler.

 

Fagforeninger er det verste som er finnes for arbeidstakeres rettigheter. Rettigheter skal være lovfestet, ikke noe man må kjøpe ved å være medlem av diverse fordyrende foreninger.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at digi er avhengige av reklame, men ikke forsøk å masker reklamen deres som artikler.

 

Fagforeninger er det verste som er finnes for arbeidstakeres rettigheter. Rettigheter skal være lovfestet, ikke noe man må kjøpe ved å være medlem av diverse fordyrende foreninger.

 

Hei - denne artikkelen er ikke reklame, og vi har ikke fått penger for å lage den. Det ville vært et brudd på pressens Vær varsom- og tekstreklameplakat, som digi.no forholder seg til. Alt som er reklame er tydelig merket som det, både fra lenkene på forsiden og inne i artiklene.

 

Og så har jeg forståelse for at det er ulike meninger om fagforeninger. Selv er jeg ikke medlem av noen fagforening, mens andre i redaksjonen har valgt å være det. :-)

 

Kurt Lekanger, redaksjonssjef

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Artikkelen fremstår lite kritisk/objektiv så jeg må si meg enig med mittvisningsnavn, den oppleves mer som reklame enn et frittstående journalistisk produkt. Den hører mer hjemme i nevnte forenings reklamemateriale enn som et frittstående journalistisk produkt.

 

Når det gjelder El-&It: Ut fra det jeg har sett fra sidelinjen så har de en profil og fremgangsmåte som tilhører gårsdagens måte å drive fagforeningsarbeid på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er selv organisert (ikke i EL & IT), men må innrømme at jeg noen ganger lurer på hva jeg egentlig har igjen for det. Har vært gjennom flere runder med omorganisering, nedbemanninger, masseoppsigelser og permitteringer i flere forskjellige selskaper, og kan vel ikke si jeg har fått fryktelig mye hjelp og støtte. Man kan kanskje ha noe igjen for det, om man benytter seg av juridisk hjelp, men stort sett vil jeg tro de fleste arbeidsgivere opererer innenfor lovverket, så det er begrenset hvor mye hjelp man kan få. Man får billigere forsikringer osv., men legger man da til medlemskontigenten, så kan man vel begynne å lure på hvor mye man egentlig sparer.

For min del handler det vel først og fremst om å ha en slags juridisk ryggdekning, dersom en arbeidsgiver skulle foreta seg noe som fører til urettmessige konsekvenser for meg som arbeidstaker. En slags "i verste fall"-forsikring. Hver og en må nesten vurdere det der selv, men jeg tror egentlig ikke at man har så veldig mye igjen for å være organisert, om man er ansatt hos en seriøs arbeidsgiver. Er man selvstendig og sin egen sjef/ansatt vet jeg ikke helt hvordan det fungerer.

 

Har som en annen nevner her sett EL & IT fra sidelinjen, og må si meg enig i at de fremstår som noe sidrumpa og gammeldagse. Det gjenspeiles for så vidt i navnet på organisasjonen. Det er litt "gutta-på-gølvet"-preg over hele greia, og de har en relativt aggressiv holdning mot andre organisasjoner. Det er i alle fall slik jeg har oppfattet dem. Ikke dermed sagt at det er slik overalt.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om forskjellen mellom å være medlem i EL & IT og NITO?

EL & IT er vel tilknyttet LO, og dermed også indirekte litt Arbeiderpartiet også.

 

NITO er vel for seg selv, men er også kanskje litt mer "moderne" i fremtoningen og mer spesifikt rettet mot teknologer.

Endret av Big Data
Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om forskjellen mellom å være medlem i EL & IT og NITO?

 

Kontigent? EL & IT er vel LO og da må man betale betydelige beløp for å fylle opp en streikekasse. Tekna og NITO har en litt høyere forståelse for hvordan man kan løse en evt. konflikt og har dermed mindre behov for en enorm streikekasse.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om forskjellen mellom å være medlem i EL & IT og NITO?

 

Noen av forskjellene på å være medlem i EL og IT vs NITO:
 
  • NITO har utdanningskrav til medlemskap, det har ikke EL og IT. Vi organiserer dermed alle som jobber innafor IT-bransjen, alt fra ingeniører med bachelor til de som jobber på kundesentre til telekomselskaper.
  • Vi i EL og IT Forbundet mener at lønnsforhandlinger på vegne av alle de ansatte på en arbeidsplass er det mest rettferdige. Det sikrer at man får utjevna eventuelle urettferdigheter i lønn samtidig som man sikrer at man kan snakke åpent om lønn og at tillitsvalgte og klubb får innsikt i bedriftens regnskap som gjør at man kan forhandle seg fram til et godt resultat for begge parter. Vi ønsker derfor ikke et arbeidsliv med lønnsforhandlinger hvor man årlig må "selge seg inn" til sin sjef, som kanskje ikke har så mye penger å dele ut fra før av.
  • Der hvor NITO bruker advokater i saker, har vi ansatte på distriktskontorer som har erfaring fra områdene og kjenner som oftest til arbeidsplassene. Vi mener at mange ting kan løses lokalt før man setter advokater på saken. I de tilfellene der dialog ikke fungerer, har vi Norges beste arbeidsrettsadvokater i LO til å ta sakene når det trengs.
  • Vi er en del av LO, noe som blant annet gir medlemmene tilgang til LO Favør, som er stort og veldig bra fordelsprogram med gode forsikringer og en rekke andre rabatter.
  • Jeg ser også at noen kommenterer Arbeiderpartiet, men vi er ikke tilknyttet noe politisk parti. Jobben som gjøres i forbundet styres av medlemmene gjennom landsmøter som skjer hvert 4. år, i tillegg til landsstyremøter som skjer flere ganger i året.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan si noe om forskjellen mellom å være medlem i EL & IT og NITO?

 

Kontigent? EL & IT er vel LO og da må man betale betydelige beløp for å fylle opp en streikekasse. Tekna og NITO har en litt høyere forståelse for hvordan man kan løse en evt. konflikt og har dermed mindre behov for en enorm streikekasse.

 

 

Det er riktig at men betaler for medlemskapet sitt, og noe av pengene går til streikestøtte til når det trengs. Heldigvis er det ikke ofte vi er i streik - vi har fått til 82 tariffavtaler på forskjellige bedrifter bare i år, og kun én av de gikk til streik.

 

Det er også en av trygghetene ved å være med i en fagforening: hvis man blir tatt ut i streik så får man streikestøtte så man ikke står helt på bar bakke.

Hvis man derimot ikke er organisert og bedriften setter i gang en lock out (stenger hele sjappa så ingen kommer inn på arbeid), så må man gå til NAV for å få penger.

Lenke til kommentar

Lønn skal naturligvis være noe man på privat initiativ og avtale med arbeidsgiver kommer frem til ihh til konkurranse om hvem som kan gi best arbeidsplass og hvem som kan yte best eller har best utdanning. Å forhandle på vegne av mange ulike arbeidere gir liten mening. En høyt utdannet ingeniør med lang fartstid i selskapet har bedre forhandlingskort enn en lavt utdannet nyansatt. Da fagforeninger ofte er politisk orienterte (LO + AP = sant) er det lite aktuelt for mange å organisere seg. Liberalisering av arbeidsmarkedet, nedbygging av monopol og sterk konkurranse er det som gir best arbeid, ikke fagforeninger som driver sosialistpropaganda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at digi er avhengige av reklame, men ikke forsøk å masker reklamen deres som artikler.

 

Fagforeninger er det verste som er finnes for arbeidstakeres rettigheter. Rettigheter skal være lovfestet, ikke noe man må kjøpe ved å være medlem av diverse fordyrende foreninger.

 

Men når rettighetene ikke er lovfestet, og neppe vil bli det, så er det jo godt at vi har fagforeninger og tariffavtaler som sikrer de. Så påstanden "Fagforeninger et det verste som finnes for arbeidstakeres rettigheter" er jeg nok dypt uenig i. Endret av Robert Kippe- EL og IT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En høyt utdannet ingeniør med lang fartstid i selskapet har bedre forhandlingskort enn en lavt utdannet nyansatt. 

 

Det er faktisk ikke riktig.

 

Joda, det er tilfeller hvor det er helt riktig, primært i rene kompetanseyrker der man ikke kan få nok erfaring, men mange bedrifter vil heller ha ansatte med tre års ansiennitet enn tretten. Desto høyere ansiennitet du har, desto mer kan man spare på å bytte deg ut. Statens vaskere med 30 års ansiennitet er et godt eksempel. Ved å legge ut vaskingen på anbud kan man nullstille ansienniteten hvert fjerde år.

 

[...]

 

I Norge har man lover og regler som gjør at det er mulig å ha en jobb også etter man blir etablerte. Det må man takke fagforeningene for - bedrifter er ikke utstyrt med moral og samvittighet.  

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lønn skal naturligvis være noe man på privat initiativ og avtale med arbeidsgiver kommer frem til ihh til konkurranse om hvem som kan gi best arbeidsplass og hvem som kan yte best eller har best utdanning. Å forhandle på vegne av mange ulike arbeidere gir liten mening. En høyt utdannet ingeniør med lang fartstid i selskapet har bedre forhandlingskort enn en lavt utdannet nyansatt. Da fagforeninger ofte er politisk orienterte (LO + AP = sant) er det lite aktuelt for mange å organisere seg. Liberalisering av arbeidsmarkedet, nedbygging av monopol og sterk konkurranse er det som gir best arbeid, ikke fagforeninger som driver sosialistpropaganda.

 

Lønnsutvikling er noe som man bør ha en ordning for på arbeidsplassen. I et stadig dårligere arbeidsmarked hvor det er arbeidsgivers marked (dvs ingen fordel for arbeidstakere), så er det ikke sånn lenger at man kan skifte jobber på sparket hvis man ikke får nøyaktig den lønna man vil ha. Derfor er det best å ha en klubb på en arbeidsplass med tariffavtale, så man kan fortsette i en jobb man liker, samtidig som man får forbedret lønns- og arbeidsvilkår etter årlige forhandlinger med sjefen.

 

Forhandling på vegne av mange er faktisk klokere enn man tror: det at man har mulighet til å se den interne lønnsstatistikken til alle de forskjellige som jobber der får man muligheten til å få til en rettferdig lønnsutvikling for alle. Kollektive forhandlinger betyr ikke at alle skal lønnes likt, men at alle får en rettferdig lønnsutvikling. Det ser man best når man har så full oversikt som mulig.

 

Jeg er uenig i at liberalisering av arbeidslivet og sterk konkurranse vil føre til at bedre arbeidsliv, tvert om: en liberalisering av arbeidsvilkår og økt konkurranse vil føre til at det vil indirekte utøves et press mot arbeidstakere til å akseptere dårligere vilkår og lønninger for å i det hele tatt kunne få en jobb de ønsker. Man ser det allerede i dag med sosial dumping som foregår i IT-bransjen, med masse IT-jobber som forsvinner ut av Norge. Dette skjer i dag fordi bedrifter tror at man sparer penger ved å sette ut prosjekter og arbeid til for eksempel India istedet. Mange eksempler viser at bedriftene må ta jobbene tilbake igjen fordi de ikke forutså godt nok følgene av outsourcinga, og dermed ikke klarte å spare så mye penger som de så for seg.

 

Det er fagforeningene som opp igjennom historien har skaffet arbeidere rettigheter som 8 timers arbeidsdag og rett til minimum 4 ukers ferie og slikt. Det kaller ikke jeg "sosialistpropaganda", det kaller jeg vilje til å kjempe for det som er viktig ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar


Så svar meg hvorfor LO og Arbeiderpartiet er i mot minstelønn? kilde: https://www.nrk.no/okonomi/nho-vil-ha-lovfestet-minstelonn-1.7541929
 

 
Det er langt flere enn LO og Arbeiderpartiet som er i mot nasjonal minstelønn. Hele den nordiske fagbevegelsen er motstandere, og på Stortinget er det vel bare Frp og Venstre som er for det? Det var ihvertfall bare de som stemt for da et slikt forslag var til behandling for to år siden.

Bare for å ha det klart, så er det tre hovedformer for minstelønn: Lovfestet minstelønn, minstelønn gjennom allmenngjøring av tariffavtaler og tariffavtalt minstelønn.

Både LO og EL og IT Forbundet har støttet allmenngjøring, og de aller,aller fleste tariffavtalene har en ministelønnssats.

Motstanden mot nasjonal minstelønn har mange begrunnelser. En er at lovfestet minstelønn er en sterk og uønsket innblanding i partenes frihet til å avtale lønn og regulere lønnsveksten. Det er brudd på en modell for lønnsdannelse i Norge/Norden som har fungert bra, og et prinsipp det er brei enighet om. Endret av Robert Kippe- EL og IT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jeg ser også at noen kommenterer Arbeiderpartiet, men vi er ikke tilknyttet noe politisk parti. Jobben som gjøres i forbundet styres av medlemmene gjennom landsmøter som skjer hvert 4. år, i tillegg til landsstyremøter som skjer flere ganger i året.

Sist jeg sjekket så har AP fått flere millioner i støtte fra LO opp gjennom årene og ledelsen i LO har tradisjonelt vært AP folk. Så joda, du har kanskje rett at dere offisielt ikke er en del av AP. Men det er ikke langt unna sannheten. Og så lenge LO betaler støtte til et politisk parti så kommer jeg aldri til å melde meg inn i en fagforening som er en del av LO.

Lenke til kommentar

 

  • Jeg ser også at noen kommenterer Arbeiderpartiet, men vi er ikke tilknyttet noe politisk parti. Jobben som gjøres i forbundet styres av medlemmene gjennom landsmøter som skjer hvert 4. år, i tillegg til landsstyremøter som skjer flere ganger i året.

Sist jeg sjekket så har AP fått flere millioner i støtte fra LO opp gjennom årene og ledelsen i LO har tradisjonelt vært AP folk. Så joda, du har kanskje rett at dere offisielt ikke er en del av AP. Men det er ikke langt unna sannheten. Og så lenge LO betaler støtte til et politisk parti så kommer jeg aldri til å melde meg inn i en fagforening som er en del av LO.

 

 

Jeg skjønner godt at det er mange som har en eller annen grunn til å være imot LO. Sånn vil det alltid være.

 

Men jeg mener at når man blir medlem i EL og IT så blir man medlem av en fagforening, ikke et parti. Man blir medlem i den lokale klubben som kjemper for dine rettigheter. Det er det viktigste for mange ved å være med i en fagforening. Det er ikke sånn at det kommer et medlemskort til AP sammen med medlemskortet til EL og IT i postkassa etter innmelding ;)

 

Jeg har verva folk som stemmer Frp, og alle har vært enige i at det er en forskjell på å avgi sin stemme annethvert år til partiet de er mest enig med og det å være med i fagforeninga som jobber for sine arbeidsvilkår lokalt.

 

Utover det så er også samarbeidet med LO viktig for oss som forbund. Det at vi er en del av over 900 000 medlemmer gjør at vi står mye sterkere enn om vi sto aleine. Vipps-saken er et godt eksempel på det: når vi mottok tips og dokumentasjon på at det kanskje skjedde noe ulovlig hos DNB i forbindelse med utviklinga av Vipps, fikk vi sendt saken over til Arbeidstilsynet via LO, samt at saken fikk veldig god dekning i mediene. Da hadde den blitt diskutert i LO-ledelsen som fant ut at dette ønsket man å få slutt på.

 

I tillegg så kan det være på sin plass å nevne at ved stortingsvalget i 2013 ble det gitt penger både til AP, SV og SP, så LO har ikke låst seg _helt_ fast til kun ett parti ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...