Gå til innhold

Aggressiv skadevare krever fullstendig reinstallasjon av Android-enheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld, jeg er android-bruker selv og de greiene der, og ønsker selvsagt ikke en infisert mobiltelefon eller nettbrett. Men, jeg synes faktisk det er på tide at det kommer noe skadevare ala dette til android-enheter.

 

Slik at det går an å få et sikrere android på sikt. Utstyrsprodusenter er jo helt i bakevja hva gjelder sikkerhetsfokus.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...det er på tide at det kommer noe skadevare ala dette til android-enheter.

Nja.. Disse greiene må inn via tredjeparts app sjappe så sjansen for å pådra seg slikt er ikke allverdens for den gjengse android bruker i våre deler av verden. Googles play store har vel noe bortimot monopol her.
Lenke til kommentar

"Ifølge Check Point er skadevare bare rettet mot Android 5.x («Lollipop») og eldre, men ifølge Google selv utgjør dette omtrent 75 prosent av Android-enhetene."

 

Stor takk til Google som tvinger meg til å bruke hjernedøde iOS isteden ... telefonprodusenter som ikke har et godt nok oppgraderingsregime burde rett og slett ikke få lov til å distribuere Android.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Ifølge Check Point er skadevare bare rettet mot Android 5.x («Lollipop») og eldre, men ifølge Google selv utgjør dette omtrent 75 prosent av Android-enhetene."

 

Stor takk til Google som tvinger meg til å bruke hjernedøde iOS isteden ... telefonprodusenter som ikke har et godt nok oppgraderingsregime burde rett og slett ikke få lov til å distribuere Android.

Men til forskjell fra hos Apple, MÅ ikke sikkerhetsoppdateringer komme via ny Android versjon.

Flere produsenter, feks. Samsung, gir ut egne patcher som retter sikkerhetsfeil på denne måten.  Man oppdaterer jo feks. ikke til ny Windows-versjon hver gang du Windows update kjører...

Lenke til kommentar

Unnskyld, jeg er android-bruker selv og de greiene der, og ønsker selvsagt ikke en infisert mobiltelefon eller nettbrett. Men, jeg synes faktisk det er på tide at det kommer noe skadevare ala dette til android-enheter.

 

Slik at det går an å få et sikrere android på sikt. Utstyrsprodusenter er jo helt i bakevja hva gjelder sikkerhetsfokus.

 

Utstyrsprodusentene får i Android et system som er designet for å være enkelt å holde oppdatert, med kildekode ferdig organisert med revisjonskontroll. Dette skusler de bort med ustrukturerte proprietære tillegg som virker å gjøre det umulig å levere jevnlige oppdateringer. Bare OS-kjernen (linux) får en såpass jevn strøm av oppdateringer at den bør oppdateres minst 1-2 ganger i måneden. I dag finnes det android-dingser i som fremdeles formelt er supportert av produsent, men som ikke har blitt oppdatert på bortimot 2 år. Dette burde ikke forbrukerne akseptere, og media bør presse på med informasjon om konsekvensene av uvesenet. I produkt-tester burde media konsekvent fraråde kjøp av android-dingser med mindre produsenten forplikter seg til månedlige oppdateringer i hele produktets estimerte levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Stor takk til Google som tvinger meg til å bruke hjernedøde iOS isteden ... telefonprodusenter som ikke har et godt nok oppgraderingsregime burde rett og slett ikke få lov til å distribuere Android.

 

Google tvinger deg jo ikke til det i det hele tatt. Å bruke "hjernedøde" iOS er ditt valg. Hvilken telefontilbyder du handler hos er også ditt valg. Om du vil ha et idiotfirma ut av livet ditt er det ganske enkelt, bare ikke ha med dem å gjøre (med mindre de da har monopol).

Telefonen min får månedlige sikkerhetspatcher, det ser jeg på som en relativt grei frekvens.

 

Vil du ha sikkerhet på Android er det en ganske enkel trestegsprosess.

1. Kjøp en telefon som får oppdateringer relativt raskt (stort sett Nexus/Pixel)

2. Oppdater når oppdateringer tilbys

3. La være å uthule sikkerheten ved å bevisst tilsidesette sperrer mot f.eks tredjepartsapplikajoner.

 

Det er punkt 3 der som er greia. Google gir deg muligheten til å slå av sperra for å få inn en app du stoler på, som f.eks en testutgave av noe fra arbeidsgiver, men da bør du reaktivere den etterpå.

Så godt som alle skadevareinstallasjoner på Android skjer når folk prøver å være smarte. De får nissen på lasset via piratkopier, shady tredjeparts-appstores og annen moro.

 

Om appen er for dårlig eller for shady for Play Store burde varselbjellene ringe, spesielt med tanke på hvor mye ræl som er tilgjengelig både der og hos Apple.

Lenke til kommentar

Er en lur så bruker man antivirus og holder seg unna visse sider...

 

Antiware beskytter ikke mot ukjente trusler. Utfordringen til utstyrsprodusentene er å sørge for at ny firmware kan distribueres like enkelt og raskt som oppdateringer av virusmønstre til anti-programmene. Da oppnår man samme grad av sikkerhet uten å belaste dingsene med ressurskrevende antiware.

Lenke til kommentar

Fikset nylig en Galaxy Grand Duo her i filippinene som hadde fått noe slikt.

Måtte gjennopprette firmware via kies (evt sammobile og odin) for å få det bort.

 

Kjørte jeg factory reset ble den like full av skit med en gang den ble koblet paa internett.

"Usikkre apper" ble automatisk slått på og apper ble installert automatisk (falske apper). +++ en masse popups.

 

Hvordan vedkommende (eller broren som hadde lånt den) hadde fått det til aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Dette er en av mange saker jeg leser og har lest angående android og sikkerhetsproblemer.

 

Nesten hver gang ender artikkelen helt nederst med at det er tredjepartsløsninger som folk sverger til fremfor google play.

Da kan dem nesten takke seg selv at dem får problemer. Ærlig talt.

Lenke til kommentar

On topic: Kanskje ikke Apple iOS er så ille likevel?

Hvem trenger å laste ned ukjente apper fra tilfeldige servere?

 

Man må faktisk gjøre et aktivt valg for å kunne gjøre dette. Man får en advarsel som sier at at telefonen kan bli skadet, og at man er personlig ansvarlig for følgende av det. 

 

Dette gir faktisk deg som eier telefonen et valg, noe man ikke (i hvert fall offisielt og uten å jailbreake) har dersom man eier en iPhone.

Lenke til kommentar

On topic: Kanskje ikke Apple iOS er så ille likevel?

Hvem trenger å laste ned ukjente apper fra tilfeldige servere?

Har en samling DRM-free spill som installasjonsfiler fra f.eks Humble (android) Bundle. Disse installeres rett fra lagringsmedium. Mener "ukjente kilder" må aktiveres for å få installert.

 

Disse er sikkre, men regner med folk får tak i ting andre steder som kanskje ikke er like sikkert, som f.eks her i Filippinene hvor spesielt barn ikke har særlig penger eller muligheter til å kjøpe ting i play store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...