Gå til innhold

Kommentartråd: Z80 Homebrew Datamaskin


Anbefalte innlegg

Ah riktig, strømregulatoren. 74-serie logikken var brent fast i tankene mine, så tenkte på de jeg. Jeg var ikke klar over at regulatoren også hadde behov for decoupling, så jeg skal ordne det også.

 

Jeg skal ta en gjennomgang av alle datablad etterhvert som brikkene faller på plass. Er opptatt med å få logikken og komponentene på plass for øyeblikket, så har vært veldig sløv på det elektriske, noe som jeg oppdager nå er en dårlig idé i kombinasjon med min manglende erfaring. Skal ikke sende det til trykk før jeg har finkjemmet databladene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig mye. Leser litt på siden, men har ikke hatt så mye tid til å jobbe med noen av prosjektene mine dessverre. Jeg driver å designer en knapp for å manuelt steppe prosessoren, og så prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal designe kontroll-bussen min.

 

Kanskje jeg klarer å klemme inn litt tid denne helgen. :)

Lenke til kommentar

Artig prosjekt du har der. Med en liten boot-kode for å laste inn programmer fra serieporten så har du et artig leketøy der.

 

Jeg skal ikke blande meg opp i utlegget ditt, men jeg lurer på hvorfor du har puttet inn en 74LS138. Den kan jo ha en misjon om du planlegger å bygge ut med mer minne eller fler IO, men for øyeblikket ser det "kun" ut som et fordyrende element. Nå er ikke min ekspertise på Z80 heller da, men den er så gammel at jeg nesten tviler på at den har noen innebygget støtte for en muxer.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Kan sikkert laste inn via serieporten, men jeg har også tenkt til å ha EPROM i ZIF-sokkeler, og disse må selvsagt brennes. Faktisk ikke en dum idé. :)

 

Årsaken til at jeg bruker en dekoder er fordi jeg har de liggende, og at det ikke er utenkelig at jeg hiver på MSM82C55A for GPIO også. Blir det unødvendig så forsvinner den nok, men har den der nå, om ikke annet så er det for å få hjernecellene til å knirke litt.

Lenke til kommentar

Jepp, fint for videre planlegging. Jeg bare merket meg at du allerede har en NAND-gate der med en ledig port, som da kunne brukes til å bytte mellom to kretser med èn IO. Men da stopper det ved to, selvfølgelig.

 

Og angående serieporten så er de også helt ypperlige til debugging ved å la de snakke til en terminalemulator på PC'n. Bygger du den comm-koden ut litt kan du også styre dingsen fra en ren terminalemulator. Noe jeg selv har brukt med stort hell der pris har vært avgjørende, og spesialsoftware for PC dermed har vært utelukket.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Interresant tråd :)

 

Kanskje litt sent nå, men har et lite tips mhp. manglende ledninger til breadboard: Bruk lederne i cat5-kabler, de er stive har isolasjon og egner seg veldig godt til å kutte av til riktig lengde. Også flatkablene til gamle IDE-disker og floppydisker passer i breadboards.

Felles er at det er stor sansynlighet for å finne dette i skrothauger og andre steder der gammel elektronikk avhendes, hvis lavest mulig kostnad er en målsetning for prosjektet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Disse bildene er bare 3D modeller. Jeg jobber med å få det produsert hos JLCPCB. Siden det er under 100x100mm så koster det meg $2 (+ $8 i shipping...)

Jeg har også en veroboard prototype, men om dette går fort og smidig nok så venter jeg bare på kortene.

Her er en ørliten revisjon for å rydde opp i kaotisk placement på venstre side.

Untitled.png

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...