Gå til innhold

Påstand : Vi vet 100% sikkert at vi eksisterer. Vi vet at noe skjer. Utover dette vet vi ingenting.


Anbefalte innlegg

Det var sørgelig at buddhisme tror på helvete

 

Når Jehovas vitner snakker med buddhister, kan de understreke at de ikke tilhører kristenheten. La dem få vite at Bibelen ikke bare inn inneholder menneskelig filosofi, men at den er menneskenes skapers Jehova Guds pålitelige Ord. De kan påpeke at Bibelen forteller om livets opprinnelse, meningen med livet, de dødes tilstand og oppstandelseshåpet og om årsaken til at det onde eksisterer. En vennlig fremstilling av Guds Ords klare sannheter vil appellere til rettsindige menneskers hjerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke at bevisstheten er avhengig av synsinntrykk, og det vet vel alle som har erfart en drøm bestående av visuelle bilder bla. Lys er også bare en av flere fenomen som bevisstheten kan vise frem når forutsetningene ligger til rette for det. Tror du baserer deg på at hjerne er bevissthet, og det behøver ikke stemme bokstavelig talt

Synsinntrykket er abstrakt og skapes i hjernen basert på elektromagnetisk stråling.

Hos blinde skapes tilsvarende av mekanisk følelse.

Hjerne er ikke bevissthet, det stemmer, men bevisstheten skapes av hjernen - tror jeg!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vanebaserte underliggende tendenser, karmiske effekter og aktpågivenhet møtes i kontakt, og så oppstår bevissthet

 

Bevissthet, objekt og sinn møtes i kontakt og så oppstår bevisstheten du kaller din bevissthet. Bevissthet, objekt og øye møtes i kontakt, og det oppstår øye-bevissthet. Bevissthet, objektet og øret møtes i kontakt, og øre-bevissthet oppstår. Bevissthet, objekt og smak møtes i kontakt, og så oppstår tunge-bevissthet. Bevissthet, objekt og nese møtes i kontakt, og så oppstår nese-bevissthet. Bevissthet, objekt og berøring møtes i kontakt, og så oppstår berørings-bevissthet.

 

Før det ble kontakt var det bare tom aktpågivenhet, slik jeg erfarer prosessen

 

Jeg heller til å tro at for å skape min bevissthet må jeg ha en menneskelig hjerne, men hva angår aktpågivenhet eller awareness, er jeg mer i tvil om hjernen er en forutsetning

 

Har ett tre bevissthet eller er det bare aktpågivent?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Mange av dem som har antatt reinkarnasjonslæren tror at de som lever et dårlig liv, vil bli gjenfødt i en lavere kaste eller som insekter, fugler eller dyr. Men hvordan kan det da ha seg at det er en veldig befolkningseksplosjon  i en tid da kriminaliteten og voldshandlingene øker som aldri før. Og hvordan kan det ha seg at til og med de som tilhører de laveste kastene kan bli blant de dyktigste når de får utdannelsesmuligheter. New York Times meldte for eksempel at en 16 år gammel pike fra en lav kaste var den dyktigste piken på skolen i kallipashim i India. Hun var flinkere enn en pike fra den høyeste kaste, en brahman. Hvordan kan dette forklares. er det ikke slik at læren om gjenfødelser eller reinkarnasjon ikke gir en tilfredsstillende forklaring på dette.

 

kastevesen, klasseskille. Et system som bygger på en inndeling av samfunnet i skarpt atskilte kaster eller sosiale klasser. Også en inndeling av samfunnet i sluttede grupper ( klikker ) i selvisk øyemed eller i samsvar med en formode sosial rang som omfatter mennesker med samme posisjon eller med et felles preg ( klasser) En urett, hyklersk ordning.

 

Klikker og klasser forbudt i den kristne Rikets sal Jehovas vitner menighet.

Endret av ildsint
Lenke til kommentar

Kjære Ildsint.

Selv dere, Jeovas Vitner har klasser satt opp i et hierarki med de vanlige vitnene nederst og medlemmene av det styrende råd øverst som reiser rundt på første klasse når de skal ut og fly, bor staselig i deres nye religiøse senter Warwick upstate New York.

Dere har også et system der informasjon om deres lære og organisasjon ikke skal gies til de som ikke står høyt nok i dette hierarkiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Klikker og klasser forbudt i den kristne Rikets sal Jehovas vitner menighet.

Hvordan kjennes det egentlig ut å måtte juge så mye for det du tror på? Gir det deg en delig følelse å juge for jesus liksom? Eller bryr du deg ikke om ærlighet og sannhet og slikt? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fordi det er hjernens måte å bearbeide områder som gir fra seg lite eller intet lys.

 

Og hvem sier hjernen er virkelig?

 

I bunn og grunn så eksisterer jo alt rundt meg og min egen hjerne, og egen kropp bare fordi jeg selv oppfatter at det er slik. Jeg er, derfor eksisterer alt. Hadde ikke jeg eksistert hadde jeg aldri vært bevisst på det jeg er bevisst på. Det gjelder jo egentlig alle.

 

Det er vel det som er poenget når TS skriver at vi vet 100% sikkert at vi eksisterer. Altså, jeg'et oppfatter noe. Hva det er og hvordan det fungerer er helt umulig å kunne si konkret og umulig å bevise. Derfor er alt det vi er bevisst ikke fakta, det er oppfatning.

Lenke til kommentar

 

 

 

Klikker og klasser forbudt i den kristne Rikets sal Jehovas vitner menighet.

Hvordan kjennes det egentlig ut å måtte juge så mye for det du tror på? Gir det deg en delig følelse å juge for jesus liksom? Eller bryr du deg ikke om ærlighet og sannhet og slikt? 

 

 

Jeg ble kjent med en som er Jehovas vitne på jobben. Kjempetrivelig fyr, en av de triveligste og greieste personene jeg noengang har møtt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Klikker og klasser forbudt i den kristne Rikets sal Jehovas vitner menighet.

Hvordan kjennes det egentlig ut å måtte juge så mye for det du tror på? Gir det deg en delig følelse å juge for jesus liksom? Eller bryr du deg ikke om ærlighet og sannhet og slikt? 

 

 

Jeg ble kjent med en som er Jehovas vitne på jobben. Kjempetrivelig fyr, en av de triveligste og greieste personene jeg noengang har møtt.

 

Har også en Jehovas vitne som en av mine naboer.

Han kommer en gang i blant med bladet sitt og vi har en liten prat.

Trivelig fyr og jeg har ikke noe i mot han. Han vet at jeg ikke tror, og respekterer det.

Jeg vet han tror, og respekterer det.

Han spurte en gang om han kunne sitere bibelen og jeg san nei. Siden har jeg ikke hørt noe om himmelen eller helvete.

Det finns alle slags folk i alle organisasjoner. Noen respekterer du, andre ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...