Gå til innhold

Maserati skal lansere elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn  el-drift.

Produksjon  og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt  og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt.

Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre.

Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el.

Hydrogen-energi kan  fanges lettere enn el ( batteri)

Hydrogen  kan etterfylles raskere enn el.

 

Ja takk, begge deler, til el-bil enten  energien lagres i tank eller batteri.

Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil  nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. 

Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi  få et bedre samfunn  når det gjelder transport og forurensning.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift.

Produksjon og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt.

Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre.

Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el.

Hydrogen-energi kan fanges lettere enn el ( batteri)

Hydrogen kan etterfylles raskere enn el.

 

Ja takk, begge deler, til el-bil enten energien lagres i tank eller batteri.

Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten.

Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi få et bedre samfunn når det gjelder transport og forurensning.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er fremtiden, og våre naboland kommer til å være fossilfrie lenge før oss pga sin store satsing på BTL-drivstoff og uten å kaste bort milliarder av kroner på elbilsubsidier.

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er uten tvil det mest miljøvennlige og brukervennlig. Elbiler er bare tull!

 

Å påstå at elbiler ikke er avanserte og dyre å reparere er feil. De er VELDIG dyre å reparere og kun spesialverksted kan gjøre det pga høyspenning.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har elendig kvalitet og må skifte motor på hver service, og batteri på hver hovedservice. En elbil med Fiats kvalitet vil trolig være enda værre...

 

Nja. Det er vel kraftig overdrivelse. DU'ene (motor+inverter+diff) på en av modellene (~ 310kW) har hatt en del problemer - men de fleste som er solgt den siste tiden bruker jo ikke disse - de har den mindre og langt mer driftsikre 270kW DU. Denne er meg bekjent mer eller mindre problemfri. Og meg bekjent er alle DU'ene levert i 2016 feilfrie - men det kan være hendelser som jeg ikke har hørt om.

 

I og med at garantien på DU-enheten er såpass omfattende (8 år) hadde iallfall jeg ikke hatt noe problem med å kjøpe en slik, om jeg hadde hatt penger til det. Alt i alt er jo Tesla-eiere veldig fornøyde med bilene sine - i langt større grad enn eiere av andre bilmerker. Og det sier jo litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn  el-drift.

Produksjon  og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt  og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt.

Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre.

Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el.

Hydrogen-energi kan  fanges lettere enn el ( batteri)

Hydrogen  kan etterfylles raskere enn el.

 

Ja takk, begge deler, til el-bil enten  energien lagres i tank eller batteri.

Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil  nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. 

Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi  få et bedre samfunn  når det gjelder transport og forurensning.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U

Ingenting som er så dyrt å reparere på som elektriske dubbeditter!

 

El bil, er en fase, men ikkje fremtiden. Vi snakkes igjen om 30 år

Lenke til kommentar

 

Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn  el-drift.

Det låter ju inte särskilt troligt eftersom en drivlinan i en elbil är betydligt mer komplex än den i en bil med förbränningsmotor. Varifårn har du fått dessa uppgifter?

 

Har du sett drivlinjen på en elbil? Vet du hvordan en elektrisk induksjonsmotor fungerer? Vi snakker om at motoren har i hovedsak _en_ bevegelig del (rotoren) - evt tre hvis vi regner med lagrene som holder rotoren på plass. Den har ingen girkasse, ingen clutch. Diffen er den samme som på fossilbil.

 

En fossilmotor har jo hundrevis av bevegelige deler og utrolig mange steder det er friksjon. Og alle steder som det er friksjon vil ting gå i stykker. Alt fra registerreim (evt. kjeder, de kan også slites og slakkes) til pakninger slites. Sammenligne dette med en induksjonsmotor. I og med at du knapt har friksjon er det det vel bare litt trykk på rotoren og litt termisk stress. Du har i tillegg noen elektriske komponenter (inverter og en del styringselektronikk) men disse er det svjv ingen stor slitasje på.

 

Det du sier er omtrent så feil som det er mulig å bli. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn  el-drift.

 

Det låter ju inte särskilt troligt eftersom en drivlinan i en elbil är betydligt mer komplex än den i en bil med förbränningsmotor. Varifårn har du fått dessa uppgifter?

Har du sett drivlinjen på en elbil? Vet du hvordan en elektrisk induksjonsmotor fungerer? Vi snakker om at motoren har i hovedsak _en_ bevegelig del (rotoren) - evt tre hvis vi regner med lagrene som holder rotoren på plass. Den har ingen girkasse, ingen clutch. Diffen er den samme som på fossilbil.

En fossilmotor har jo hundrevis av bevegelige deler og utrolig mange steder det er friksjon. Og alle steder som det er friksjon vil ting gå i stykker. Alt fra registerreim (evt. kjeder, de kan også slites og slakkes) til pakninger slites. Sammenligne dette med en induksjonsmotor. I og med at du knapt har friksjon er det det vel bare litt trykk på rotoren og litt termisk stress. Du har i tillegg noen elektriske komponenter (inverter og en del styringselektronikk) men disse er det svjv ingen stor slitasje på.

Det du sier er omtrent så feil som det er mulig å bli.

Du har lest deg opp på teorien, men har du noen gang jobbet med systemer som du beskriver?

Og da snakker eg ikkje om det står en generator på land og surrer og går,men på skip eller andre steder?

 

Kan love deg, at i den verden er det ikkje så rosenrødt som du skal ha det!

 

Ser du ramser opp en del deler som kan ryke på fossilbil, så spm er om du tror at el.motoren går rundt av seg selv?

Lenke til kommentar

 

Ser du ramser opp en del deler som kan ryke på fossilbil, så spm er om du tror at el.motoren går rundt av seg selv?

 

 

Nei. Den går rundt fordi det induseres et magnetfelt i rotoren som dytter imot magnetfeltet fra statoren. Rent mekanisk er dette antageligvis en av de aller enkleste motorkonstruksjonene som finnes, kanskje med unntak av turbiner.

 

Tidligere på forumet ble det nevnt at motorene til Tesla har en levetid på rundt 20.000 timer. Jeg vet ikke hvorvidt det er sant eller bare et regnestykke basert på målsetningen til Tesla om 1M miles per drive-unit.

 

Men, nei, jeg har ikke jobbet på induksjonsmotorer av noe sort. Jeg har hengt litt rundt bilverksteder og vet en og annen ting om hvordan de fungerer og hva som pleier å gå i stykker.

 

Men hvis du har noe erfaring på området så hadde det vært spennende å høre om hvordan induksjonsmotorer ryker. Men jeg antar uansett at du er enig i at driftsikkerheten på en induksjonsmotor er vesentlig høyere enn på en fossilmotor. Stemmer det? :-)

Endret av Per Buer
Lenke til kommentar

 

Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn  el-drift.

Produksjon  og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt  og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt.

Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre.

Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el.

Hydrogen-energi kan  fanges lettere enn el ( batteri)

Hydrogen  kan etterfylles raskere enn el.

 

Ja takk, begge deler, til el-bil enten  energien lagres i tank eller batteri.

Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil  nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. 

Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi  få et bedre samfunn  når det gjelder transport og forurensning.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U

Ingenting som er så dyrt å reparere på som elektriske dubbeditter!

 

El bil, er en fase, men ikkje fremtiden. Vi snakkes igjen om 30 år

Hva tror du er fremtiden? Forbrenningsmotor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...